Barn tar ut inackorderade hästar

Sv: Barn tar ut inackorderade häst

Fast dom barn i 11 årsåldern jag vet om är alla 140+. Har ingen aning vad normallängd är men dom flesta är inte jättesmå i den åldern. Sen har dom säkert inte har så mycket att sätta emot om hästen faktiskt gör nåt men inte håller jag på att tjafsa mer än nödvändigt med andras hästar heller. Är dom såpass jävliga att dom gör seriösa försök att slita sig även med kedja ja då släpper jag, inte är det min uppgift att försöka uppfostra andras hästar om det innebär skaderisk för mig. Ser mer problem om barnen skadar sig än om hästarna sliter sig för det kan dom göra ändå.

Min snart 11 åriga grabb är max 130 cm lång (tyvärr) så han är ju rätt liten ännu i jämförelse med hästar,

Min häst är världens snällaste att hantera och jag låter mina barn att vara nära henne. De får gå in i boxen hos henne och stå i stallgången och borsta henne medan jag hämtar hö på loftet osv. Hon ÄR världens snällaste, hon får INTE panik och varken flyr eller slänger sig okontrollerat. De kan leda henne också. Men jag tillåter inte momentet att släppa in och ut ur hagen. Detta bara för att det finns ett monster där i som inte bryr sig om människor elelr hästar och trängs, går på, bits och håller på. En ouppfostrad häst, som skulle kunna skada mina små barn om det vill sig illa. Min häst skulle inte göra det i första taget. Jag har ändå varit noga med att inte släppa ögonen när de hanterar henne, men gör alltså numera det vid tillfällen som i boxen och stallgången. Barnen är 6 år, 9 år och snart 11 år och hästen är 19 år gammal och travare. Jag är helt trygg med att de kan reda av situationer som kan uppstå med henne och att hon ser mina barn och inte får en massa fuffens för sig. Detta gäller bara i stallet. Ute när vi går eller så så får de snällt finna sig i att ha mina ögon på sig.

Nu är mina barn visserligen lite rädda och osäkra för de andra hästarna där, men inte för min.

Jag hade nog inte varit bekväm med att en 11 åring tog ut min häst, men det för 11 åringens egna säkerhet. Av samma anledning vill jag ha myndiga medryttare. De är gamla nog för att förstå säkerhet och ansvar. Även om det inte verkar finnas så många 18 åringar kvar som begriper sånt..... :crazy:

I de få kollektivstallen jag haft häst i har jag sett nog. Det finns många ouppfostrade kusar där och det är tröttsamt att se. Varför i all sin dar är det tillåtet med hästar som inte ens kan gå i grimskaft? Varför får inte hästar lära sig att vara rädda om människor? Dagens hästar är inga vildhästar som ser faror runt varje hörn, om man nu lär dem att inte vara det. Faktum är att om man kan lära en häst piaff och passage så borde det funka fint att miljöträna pållen ås pass att den kan gå i koppel utan att slita sig, dra i väg med människan eller fly över den handlöst.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Allt är så beroende på barn och barn och häst och häst. Tror båda mina döttrar hanterade de flesta hästar bättre än vad jag ens kan idag när de var i tidiga tonåren. Men självklart ska inga barn hantera hästar utan att hästägare och föräldrar känner till det. Men min erfarenhet säger att de tonåringar som verkligen vill och tillbringar massor med tid i stallet många gånger är minst lika bra på att hantera hästar som vuxna. Finns många vuxna som jag inte vill ska hantera min häst, har inte med åldern eller längden att göra är mer komplicerat än så.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag skulle inte vilja att något barn ledde mig häst till och från hagen, om jag själv inte e med och övervakar. Mest för att hon har sina dagar. Ena dagan kan man nästan få dra in henne från hagen för att dagen där på bli indragen själv.

Har en ung tjej i stallet men hon får inte ta ni någon annan häst en hennes egna (har två). Dock väntar hon alltid på sin mamma iom att hon inte vill ta dom tillsammans.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

kl

Intressant ämne, det här. De två hästar jag har i stallet är som natt och dag när det gäller att leda. Den ena är hur snäll som helst och jag tror inte jag skulle ha problem även om hon blev väldigt skrämd för hon verkar lyssna väldigt bra på mig och jag tror att hon lyssnar bra på de flesta. Jag skulle låta barn leda henne under uppsikt, men när jag tänker på att låta ett barn leda utan att jag är med... ja, då vill jag ändå att en vuxen med erfarenhet (som jag gärna kan få skriftligt intyg på... :angel:) ska antingen göra det eller gå med bredvid (utan någon annan häst) så som jag hade gjort om jag hade låtit barnet leda, beredd att rycka in vid behov... Den andra hästen blir jag nervös bara barn kommer i närheten av henne. Kanske att MacGyver har rätt; att barn och djur har något speciellt band och att hon skulle lyssna bättre på ett barn, men jag vill inte riskera det...

Jag tycker iaf att man i ett kollektivstall kan begära ett möte och ifrågasätta det som pågår. Jag undrar också över om man bara kan byta från kollektivt till att helt plötsligt ha en stallchef som bestämmer utan att kollektivet får vara med och bestämma??
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Beror ju mycket på hur man är som människa också, hästar jag får i snöret beter sig ofta "illa" enligt matte, dom dansar gärna runt lite och försöker bita mig i fingrarna eller nafsa mig i ryggen bara för att dom VET att jag tillåter det och själv är glad och busig av mig. Hittills under mina över 30 år med hästar har INGEN skadat mig på det sättet, eller velat skada mig och jag har aldrig vare sig hotat eller skrikit åt nån häst heller, inget annat djur heller fö. Däremot har jag svarat med samma mynt. Jag älskar glada, busiga och smågalna djur. :laugh:
Vad har bandet mellan barn och häst och din egen hantering med saken att göra? Jag har som sagt sett barn bitas, sparkas och släpas av ponnyer, vuxna åskådare sparkas, läser om folk blir ihjälsparkade i hagar osv. Att du aldrig har blivit skadad betyder ju inte att någon annan aldrig blir det. :crazy:

Ibland räcker det med att vara på fel plats vid fel tillfälle, sparken behöver absolut inte vara riktad mot den som blir träffad, men det kan ta väldigt illa i synnerhet om det är ett barn som får hoven i huvudet.
 
Senast ändrad:
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Om barnen i fråga hade erfarenhet och var i vuxens sällskap hade jag inte brytt mig ett jota om deras ålder - sålänge de inte är så små att riskerar att klampa ner dem. Jag hanterade hästar i såna situationer när jag var 11 och hade medryttarhäst vid 12 som jag skötte och red själv mina dgr. Dessutom är min häst väluppfostrad. Blir han rädd så blir han. Då får man väl släppa grimskaftet o hämta honom när han stannat. Det gäller både vuxna o barn, erfarna eller oerfarna. Han tar varken livet av sig själv eller andra om han komner lös.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Svarar lite till alla:

Tjejerna det handlar om har varsin häst i stallet. Den ena tjejen är stallchefens lillasyster och den andra är bondens dotter, lika gamla. Bondens dotter har jag känt sen jag flyttade dit (1 år och några månader sedan) och hon är kanske måttligt intresserad, är mer i stallet nu när den andra tjejen är där, men inte i närheten av varje dag. Den andra tjejen känner jag inte alls då hon kom dit för bara några månader sedan och inte heller är i stallet så mycket (hon fick häst bara för någon vecka sedan, har dock haft innan). Så jag skulle inte kunna uttala mig om deras kunskaper direkt, mer än att jag skulle säga att jag var mer erfaren och aktiv när jag var i deras ålder.

Förra våren tillät jag bondens dotter att ta in och borsta min häst några gånger, med vuxet sällskap hela tiden, men tog sedan tillbaka det när sommaren kom då jag kände att risken var för stor och hennes kunskap inte räckte för mig. Så jag avvisar inte det tvärt pga åldern utan just att jag inte är bekväm med hela situationen.

Min häst har aldrig slitit sig för mig på marken under de 13 år jag haft henne, men hon är den häst som lärde mig att få lite skinn på näsan då hon exempelvis inte har några problem med att kasta av ryttaren om smaken faller in (när hon var yngre då). Men från marken är hon snäll, lugn och lydig 99% av tiden. Men det handlar även om de andra hästarna i stallet som inte jag har tränat och som kan vara buffliga och "undan eller ikull, mig kvittar det" likasom att de kan vara snälla som änglar de också. Det är så många faktorer som kan gå fel eller rätt och därför är jag inte bekväm med att frångå säkerheten på det viset.

Småtjejernas säkerhet och hälsa anser jag är deras egna och föräldrars problem, mitt är min hästs. Vi har som jag har skrivit en ganska trafikerad väg en liten bit bort från stallet (den vägen, sen en mindre grusväg från den genom gården). Även om det troliga med min häst är att hon letar upp närmsta grästuva eller sin box om hon kommer lös så kanske inte någon av de andra hästarna gör det. Jag försöker skriva lite mer generellt för alla hästar och inte bara inriktat på min gamla tjej.

Det är mycket intressant att läsa era erfarenheter! :)
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Nu inbillar jag inte mig själv att jag är nån hästviskare men jag tycker att jag kan hantera de flesta någolunda "normalt" funtade hästar. Jag är dock väldigt säkerhetstänkande i olika aspekter av hästhantering, och tycker som många andra att vissa hästar inte passar i kollektivstall, men också att man inte kan kräva att de ska gå som änglar brevid ett barn, det är trots att levande individer vi har att göra med.

Det kan mycket väl vara så att inget någonsin händer om barnen tar ut hästarna, men tänk om det händer, speciellt något som inte skulle hänt om en van vuxen höll i hästen? Man kan inte gå runt o tänka "tänk om tänk om" hela tiden, men jag själv skulle ha mycket svårt att leva med att jag orsakade någon häst skada på grund av min okunskap och att jag inte då sa till att jag känner inte att detta är en situation/en häst jag klarar ut att hantera.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Vad gäller försäkringsmässigt ? Jag menar om nu din häst skulle skada barnet på nått vis i det allvarligare slaget. På vems försäkring blir den skadan då ? Eller tvärtom om något skulle hända hästen när den hanteras av barnet , vem ska betala det då? Någon som vet ? Skulle det bli så här i något stall där jag står installad med min häst så skulle jag nog ta utsläppet själv på den dagen det gäller för att vara säker på att inget händer varken barn eller häst.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Tintilar, du och jag har FORTFARANDE samma syn på det här med hästar och djur märker jag. :laugh:
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Man kan inte gå runt o tänka "tänk om tänk om" hela tiden, men
Just det, MEN, det är ju PRECIS det dom flesta här gör.

Om man är så hysteriskt livrädd för att nåt ska hända så ska man inte hålla på med djur öht. inte heller ge sig ut nånstans för man KAN krocka, man KAN bli nerslagen, rånad, halka, få en hjärtattack osv.

Ta en Sobril tanter och slappna av litegrann. ;)
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

KL

Jag hade sagt nej av den anledningen att jag inte vill att någon ska göra sig illa eller att hästarna missköts på något sätt. Det hade varit ok om det fanns äldre personer i närheten som kunde hålla ett vakande öga på häst och barn i så fall.

Av erfarenhet vet jag också att barn i lägre åldrar i regel inte har någon vidare bra ordning i övrigt och i stall vill jag ha god ordning kring hästar, stall och själva området. Min erfarenhet säger att det slarvas ganska mycket vilket även det sätter säkerheten på spel..Bla tider brukar fuskas med ganska mycket..

För mig har inte 11-åringar tillräckligt god koll på allt i sin omgivning för att klara av att hantera hästar/stall helt ensamma utan att riskera att skada sig själva främst. De värderar sällan vad hästar behöver som vuxna/mer erfarna även och tummar på mycket där med..och det skulle jag aldrig acceptera som inhyrd, där ska alla ha samma syn och sätt på hästhållningen för att jag ska känna mig trygg.

Min egen är väldigt snäll som älskar barn och leds ofta från hagen av 7-åringar, övervakat av vuxna men jag skulle aldrig känna mig bekväm om barn ensamma skulle börja hantera honom eller andra hästar i stallet.

Så nej, för mig skulle det vara en onödig ansvarsfråga
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Just det, MEN, det är ju PRECIS det dom flesta här gör.

Om man är så hysteriskt livrädd för att nåt ska hända så ska man inte hålla på med djur öht. inte heller ge sig ut nånstans för man KAN krocka, man KAN bli nerslagen, rånad, halka, få en hjärtattack osv.

Ta en Sobril tanter och slappna av litegrann. ;)


Jag som knappt tål Panodil skulle bli så geggig i huvudet av Sobril:p så därför föredrar jag att tänka efter före i all hästhantering. Det är så mycket enklare att mota Olle i grinden tycker jag. När det gäller andras säkerhet så kan man inte take a walk on the wild side.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Det funderar jag också på. När det handlar om skada orsakad av hästar måste ägarens oaktsamhet kunna bevisas, men jag vet inte om det räknas som oaktsamt att låta en 11 åring ta ut hästen i hagen. Vad jag mest undrar är vem blir ansvarig om min häst blir skadad pga deras oaktsamhet?
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

KL

I vårt stall (kollektivstall) har vi löst det så att ingen under 18 år är ansvarig för in- utsläpp, eller utfodringar. De ponnytjejer som står i stallet har alltid en ansvarig vuxen (i de här fallen en förälder) med sig när de har stallpass som inkluderar hästhantering. Vi har för närvarande inga "svårhanterliga" hästar i stallet, men när det förekommer har varje person rätten att avsäga sig att hantera den hästen. Då får ägaren själv se till att hästen kommer in/ut. Det har också förekommit att ägaren själv sagt att ingen annan får hantera dennes häst.

Jag tycker inte att det är OK att en 11- åring ensam sköter om in/utsläpp i ett stall, men i sällskap med ansvarig vuxen går det an. Det är ju både en säkerhets- och en försäkringsfråga.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Jag vill inte att barn hanterar mina hästar på det sättet. Just för att barn inte har koordination nog att hinna undan alltid och inte heller referensramar nog att veta när man bör fly eller när man bör försöka om något skulle hända.
Det är stora krafter i hästar om något går snett. Och det ser jag allt för ofta att det gjort, även med vuxna.
Men vuxna har då iaf med referensramar nog att göra ett ansvarsfullt val som de själva kan ta konsekvenserna för och förstår konsekvenserna av.

På vår gård, som är uppbyggd av ett gäng olika stall med totalt 70 privathästar, finns det i de flesta stallar(om inte i alla tom) som regel att man måste uppnått en viss ålder för att utan vuxen ta in/ut hästarna.
Det är också pga försäkringsskäl tror jag.
Vi hade dock en tjej som var undantagen den regeln. Hon är en naturtalang som har sån feeling med hästarna att hon fick göra det själv. Men det är den enda på bra många år.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade häst

Fast dom barn i 11 årsåldern jag vet om är alla 140+. Har ingen aning vad normallängd är men dom flesta är inte jättesmå i den åldern. Sen har dom säkert inte har så mycket att sätta emot om hästen faktiskt gör nåt men inte håller jag på att tjafsa mer än nödvändigt med andras hästar heller. Är dom såpass jävliga att dom gör seriösa försök att slita sig även med kedja ja då släpper jag, inte är det min uppgift att försöka uppfostra andras hästar om det innebär skaderisk för mig. Ser mer problem om barnen skadar sig än om hästarna sliter sig för det kan dom göra ändå.

klart att man kommer ihåg att man ville ta in och ta ur hästar i den åldern MEN jag själv råkade ut en grej på ett ridläger med snälla ridskolehästar. Hästen jag hade blev rädd när jag ledde den i hagen och jag hängde i grimskaftet och hamnade under hästen. Jag blev trampad i ryggen. Tack och lov gick det bra och jag blev inte alvarligt skadad.

Jag skulle inte tillåta en 11 åring ta ut eller in min häst trots att hon är väluppfostrad och gudasnäll. Det kan hända saker trots att hästen är 99% pålitlig.
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

När jag var 11 år blev jag utskälld för att jag inte ville ta in en storhäst som stog på bakbenen och sparkade efter folk när man ledde henne (stog i ett kollektivstall). Inte ens mina mycket hästvana föräldrar var bekväma med att leda in denna hästen från hagen, de ville inte heller att jag skulle hantera denna hästen.

Tänk vilka skillnader det finns!

Jag har inga problem med att barn leder snälla hästar under uppsikt. Finns det en vuxen ansvarig där som har koll på hästarna och de leds i rätt ordning osv brukar det gå väldigt lugnt till.

Fick själv leda avelston när jag var 8 år, snälla ston som gick dit de skulle oavsett om någon höll i snöret eller inte. :)
 
Sv: Barn tar ut inackorderade hästar

Min ena tös har haft väldigt varierande erfarenheter av människor genom livet och är inte alls pålitlig. Hon och jag har aldrig haft problem med varandra och hon tycks lita på mig i ur och skur. Henne vill jag inte att nåt barn ska hantera eftersom jag inte har en aning om vad som gör att hon är så vänligt inställd till mig. Vuxna hästmänniskor hanterar henne i stallrutiner, det är bara med öronspel hon visar sitt missnöje då. Min andra fröken är släkt med Långben och har ingen koll wse var hon sätter fötterna om hon blir det minsta upphetsad för att få komma in eller ut. De två sista pållarna kan en treåring leda om det bara handlade om att ta hästen från A-B. Jag har levt i och omkring stall och ladugård sedan jag kunde gå och hanterade nordsvensken från det jag kunde peka och säga häst. Men alltid, alltid under uppsikt av vuxen. För mig handlar det om säkerhet för både häst och människa, respekt för individen och för annans egendom. Jag tycker barn självklart hör hemma bland djur och i mitt stall har jag två tjejer som kommer och deltar i livet med fyrbenta. De får aldrig hantera mina stora tjejer på egen hand dock. När jag betalat för stallplats med service, har jag tagit för givet, att mina djur hanteras av vuxna som är införstådda med ansvaret som följer, så att risken för skador för såväl hästar som människor minimerats. Det är upp till hästägaren att avgöra vilka risker denne är villig att ta med sin häst. Det vet vi väl alla hur stora summor även de minsta skador kan dra iväg med om olyckan är framme.

//
Jimma
 

Liknande trådar

Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
10 785
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 475
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 386
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 228
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp