Beach 2013, del IX

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del IX

100 mil eller 1 år är vad jag har hört, och källan är min käre maratonlöpar-farfar :p Gummit är tydligen inte optimalt efter ett år :)

Låter jättebra det! :)

Mm precis, och jag byter nog hellre ut skorna lite tidigare än lite senare! Vill inte riskera skador på grund av att jag haft dåliga skor.

Jag vill också ha nya skor!

Nu funkar mina löpardojjor ganska bra faktiskt, jag får endast ont i stortån om jag går i dem så det har jag ett par andra skor till. :) Men det är ju alltid kul med nya skor;)

100 mil har jag också hört. Jag går också i mina, tror de har en 30 mil i sig ungefär, köpte dem i februari. Hattorin-skorna, vad använder du dem till eftersom de inte fått så många mil? :)

De är så väldigt tunna och lätta så jag använder dem bara när jag ska springa kortare sträckor (under 5 km) på mjukare underlag. Då de flesta rundor jag har tillgång till nu innehåller en hel del asfalt får de helt enkelt vila. När vi flyttar nästa år kommer vi ha supernära till en massa bra, mjuka spår, då ska jag nöta in dem mer. :)

Det blir ju det, men det kanske är värt det om man ska vara som snällast mot sin kropp? Kan ju erkänna att jag inte helt följt årsprincipen i alla fall... Mina förra pjucks har pensionerats sen jag gick den sjuka mängden förra året, men de andra skulle väl snart behöva pensioneras pga ålder... Men de får hänga med ett tag till ;)

100 mil eller 1 år är vad jag har hört, och källan är min käre maratonlöpar-farfar :p Gummit är tydligen inte optimalt efter ett år :)

Gummit är lite bättre nuförtiden. Förvaras skorna bra så kan de absolut hålla längre än ett år, men visst är det en vettig grundregel (speciellt om man har väldigt väldämpade skor).

Förmodligen är det nog det, han springer i och för sig fortfarande så han har rätt bra koll på även dagens skor. Men det är nog inte lika "allvarligt" att låta skorna gå en längre tid nu som förr :) I och för sig är farfar mycket, mycket petig med sånt där, så han lär nog aldrig släppa den regeln även om gummit blivit bättre :p

Tassen, på tal om skor...

Jag har fått mina sulor (en korrigerande variant, gjorda efter mina fötter) som förhoppningsvis ska göra att jag kan börja jogga regelbundet utan att få arga benhinnor och återkommande inflammationer. Detta lagom till att mina asics börjar bli lite arga och slitna vid hälkappan.

Borde jag köpa *värstingskor*, eller tror du att jag kan köpa halvbra skor att jogga i när jag har mina inlägg? Sulan borde väl göra en del av jobbet, även om jag kommer att behöva dämpning och skor för ett pronerande steg oavsett... Det vore nice att kunna köpa skor i en lite mer human prisklass.

Jag är inte så bra på det här med sulor, men spontant så ska du ju ha skor som inte stör sulans funktion. Om det t.ex. redan finns pronationsstöd i sulan bör det inte vara så bra med en sko som även den har pronationsstöd.

Funkar dina Asics tillsammans med sulan? Vad är det för modell på skorna?

Godkänd för att kunna avboka? Går det inte bara att göra via Mina vårdkontakter?

*kl*

Förra veckan märkte jag att mina sex månader gamla Saucony Guide 6 hade blivit nötta i hälkappan, något som normalt sett inte händer mina skor (framförallt inte sådana som använts så lite, har ju mest cyklat). Var således in på Löplabbet idag och fick reklamera skorna och prova ut nya då de inte hade just den modellen inne.

Så nu är jag för första gången ägare till ett par Mizuno-skor!

Bor ju i Danmark så annat system med läkare och sånt här. Men fick tagit mig dit och eftersom det inte kostar något att gå till läkaren här fick jag kollat några modermärken när jag ändå var där, fick en remiss till hudläkare och fick så en ny tid i augusti. Har bara varit hos denna en gång sedan vi flyttade men hon är verkligen jättesnäll så blev på lite bättre humör igen när jag varit där!

Jag har också mizuno skor nu (eller ja, de är nog snart +1 år när jag tänker efter. Blir inte helt klok på om jag gillar dem eller inte, de är sköna att springa i men gillar inte att gå i dem.

Malan, men gud så irriterande. Det är ju liksom inte ditt fel att de inte har någon beredskap för att avboka tider... Och ja, milen är en sån där grej som känns som en "milstolpe" (:p), riktigt härligt att klara det! (framför allt att det inte var så jobbigt som jag trodde, bara jag höll rätt tempo)

Jag var på väg att skriva milstolpe jag med, men valde ett annat ord till sist! :p Det där med att springa långt och långsamt är något jag skulle behöva öva mig på med. Har lite förstört glädjen vid långpass eftersom jag nästan alltid sätter upp ett normal tempo -->blir väldigt jobbigt sista biten och är död resten av dagen..

Jag har Asics Hurako och ett par två år gamla Puma (vet ej modell) som sulorna fungerar finfint i. Sulorna stöttar upp hålfoten och hjälper foten rent ortopediskt med vinklar och grejer - så de har väl pronationsstöd, men det är ingen dämpning eller så i dem.

Jag såg att Saucony Cohesion 6 fanns till bra pris på sportamore nu, men vet inte om jag vågar chansa...

Ja precis, jag har haft ett par såna pass den senaste tiden, jag lägger upp ett tempo som jag orkar hålla i typ 3 km men sen är det kört... Så för självförtroendets skull tänkte jag träna på att springa långsamt och faktiskt klara hela rundan utan att dö :D

halvt kl

har någon här inne läst Martina Haags "Heja Heja"? Jag köpte den i veckan och läste ut den på en dag, en riktig motivationshöjare och jag har varit springsugen sen jag läste ut den! Har dock jobbat så mycket att jag inte hunnit, men tänkte springa ikväll eller i morgon. Ni borde läsa den! :)

Ja gör det! Både mamma och jag läste den i veckan, den är superrolig och man blir verkligen taggad och känner att man faktiskt kan klara av mer än man tror! :)

Hurako är ju en pronationssko medan Cohesion är en neutral sko, vilket förstås kan spela in.

Jag skulle titta efter t.ex. Asics GT 2000, Saucony Powergrid Hurricane eller Saucony Powergrid Omni. Eller köp Hurako igen om du upplever att den fungerar, det finns finurliga sätt att snöra skon så att den sitter stadigare vid hälen så att inte hälkappan nöts för fort.

Vill du komma billigt undan provar du i Sverige och beställer från t.ex. Wiggle eller Startfitness. Jag betalade knappt 800 kr inkl. frakt för mina senaste skor som kostar 1400 kr i Sverige.

Den boken lät intressant, måste kollas upp :)

På tal om skor, jag köpte mina löpskor förra året. Ett par Nike någonting
Använder dem dagligen även när jag inte springer, de är på så fort jag går ut i princip. Men nu får jag ont i främre trampdynan när jag går långt i dem. De används på asfalt och grusväg. Känns inte jättelockande att köpa nya redan, har inte ekonomi till det nu ju. Kan de verkligen börja vara slitna redan?

Har tänkt flera gånger att jag bara ska ha dem när jag springer eller går i rent motionssyfte, men ändå blir det att jag använder dem hela tiden. Så sköna ju :d

Om du köpte dem förra året och "använder hela tiden" så ja, de kan absolut vara slitna redan (det är t.o.m väldigt troligt)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 092
Senast: Blyger
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet... 26 27 28
Svar
555
· Visningar
28 482
Senast: zassoo
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom... 115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
111 124
Kropp & Själ Eftersom att vi är så väldigt beachiga av oss är det dags för en ny tråd! Välkomna alla gamla och nya beachisar, vältränade som... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
73 716
Senast: Osthyvel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tar jag rätt beslut att avliva?
  • Vilken ras passar mig?