Sv: Beach 2014 del V
En liten resumé av kvarg från en äkta kvargälskare
Lidl har en bra kvarg som jag köper, den heter Milbona quark and yoghurt blend (praktiskt för det är en perfekt portion i byttan=2,5dl så man behöver aldrig hålla på och måtta eller väga utan det är bara att köra på rakt av), mycket god och inte lika tjock som Kesella i konsistensen.Billig också, 6 kr/förpackning. Sen är Garants och ICAs kvarg samma sak men med olika namn, dom är också väldigt bra, en av favoriterna bara det att den är lite dyrare än Lidls.De sorterna jag räknat upp innehåller lite mindre kalorier än Kesellan och vissa andra kvargsorter men om man inte bryr sig om det så spelar det ju mer in vilken smak och konsistens man föredrar. Men Lidls, ICAs, Hemköps/Willys kvarger är mycket billigare. Även Netto brukar ha billigare kvarg. De har en sort som heter President som jag tycker är bra.
Lidl har en till kvarg från Milbona som är i 500 ml förpackningar som jag inte vågar äta men vet att många köper dem för att de är billiga. ICA basis kvarg har jag inte smakat men sedan min stora besvikelse med deras keso vågar jag mig inte ens på den kvargen, kan dock vara mina fördomar efter kesobesvikelsen
Sen har Lidl en ny variant från Linessa som finns både naturellt och i smaksatt med jordgubbssmak eller passionsfrukt, den naturella var god tyckte jag och vet att andra gillat de smaksatta men de har jag inte provat. Vet att Lindhals också har flera smaksatta sorter som är populära men alla smaksatta kvarger är ganska söta och kaloririka. Men absolut kan man äta det ibland, men det blir inte riktigt samma sak då som med den naturella.
Men de olika sorterna skiljer mycket i smak tycker jag så ge inte upp om du inte gillar den första varianten. Jag är så feg så jag vågar mig bara på de sorterna med minst kalorier så jag har inte smakat alla jag skrev förutom Milbona quark och yoghurt blend, ICAs, Garants, Linessas och President.
Jag brukar ha i lite flytande Hermesetas och mixa med bär, det blir himmelriket. Vill man inte ha i sötningsmedel kan man mixa med några små bitar frusen banan. Eller så fungerar kvargen utmärkt naturell tillsammans med musli eller flingor tycker jag. Eller användas som yoghurt tillsammans med färska bär. Kvarg passar också bra till mat, går att göra alla kalla såser och röror som man gör med t.ex. crème fraîche eller turkisk yoghurt till exempel, eller bara äta den naturell och blanda i maten.