Besviken på medarbetarsamtal och lönesamtal

Det bygger ju på att chefen har det mandatet. Och den typen av justeringar görs sällan i direkt anslutning till revisionen, åtminstone inte hos oss.
Som jag förtydligade i något inlägg sedan, givetvis får chefen äska mer pengar (i min värld är det underförstått så jag tänkte inte på att förtydliga det vilket jag givetvis borde ha gjort).
 
Som jag förtydligade i något inlägg sedan, givetvis får chefen äska mer pengar (i min värld är det underförstått så jag tänkte inte på att förtydliga det vilket jag givetvis borde ha gjort).
I mitt fall säger då högre instanser ofta nej eller ger en bråkdel av den man önskar och då är det bara att omfördela de pengar man har dvs ta från en del för att ge mer till andra.
 
I mitt fall säger då högre instanser ofta nej eller ger en bråkdel av den man önskar och då är det bara att omfördela de pengar man har dvs ta från en del för att ge mer till andra.
Ja det är ju ett problem och något man får förhandla om när det är dags för nya förhandlingar.
 
Ja det är ju ett problem och något man får förhandla om när det är dags för nya förhandlingar.
Ja, man får fortsätta kämpa och jobba, men det är fortfarande inte något man automagiskt har mandat att bestämma över och möjligheten att påverka kan vara närmast obefintlig.
 
Ja, man får fortsätta kämpa och jobba, men det är fortfarande inte något man automagiskt har mandat att bestämma över och möjligheten att påverka kan vara närmast obefintlig.
Samtidigt så har ju arbetsgivaren en skyldighet att undvika oskäliga löneskillnader. Så helt kommer man inte undan.
 
. Och sen ”många har frågat mig om hur du kan vara så uppdaterad på Corona och jag sa att det är för att du är singel. Hade du haft barn eller sambo hade du inte haft tid att läsa på”
Va i helvete? Det är mitt jobb att vara uppdaterad, jag har möten med smittskydd o allt möjligt flera gånger i veckan för det är mitt jobb!

Livet utanför arbetet kan inte ligga till grund för prestationen på arbetet, oavsett om det ställer till det eller underlättar.

Hade du varit med i facket hade du fått hjälp att driva den frågan mot arbetsgivaren. Nu får du nöja dig med att ta upp den på ATP och se till att den blir protokollförd.
 
Samtidigt så har ju arbetsgivaren en skyldighet att undvika oskäliga löneskillnader. Så helt kommer man inte undan.

I det finns dock inget krav att det ska handla om ”extra pengar”. I varje revision gör man sitt allra bästa för att lönestrukturen ska bli lite bättre än innan revisionen och åtgärda de problem som kan finnas av sjuttielva olika anledningar.

I mitt yrkesliv har jag fått förhålla mig till att chefen har mandat att påtala behoven, fördela den beslutade budgetökningen för löner och mötas med skepsis om man vill ha mer att fördela.

Men det har inträffat att det gått att ordna ett mindre budgetöverskridande för vissa trängande åtgärder.

Beslutet om pengarna har oftast legat 1500 mil bort och 3-7 nivåer ovanför i hierarki, i en process som börjar 6 månader innan det är revisionsdags. (Globala koncerner med 10000+ anställda)
 
I det finns dock inget krav att det ska handla om ”extra pengar”. I varje revision gör man sitt allra bästa för att lönestrukturen ska bli lite bättre än innan revisionen och åtgärda de problem som kan finnas av sjuttielva olika anledningar.

I mitt yrkesliv har jag fått förhålla mig till att chefen har mandat att påtala behoven, fördela den beslutade budgetökningen för löner och mötas med skepsis om man vill ha mer att fördela.

Men det har inträffat att det gått att ordna ett mindre budgetöverskridande för vissa trängande åtgärder.

Beslutet om pengarna har oftast legat 1500 mil bort och 3-7 nivåer ovanför i hierarki, i en process som börjar 6 månader innan det är revisionsdags. (Globala koncerner med 10000+ anställda)
Som sagt jag tycker, och får ofta bevisat, att facket behövs i dag. En enskild anställd har ofta inte mycket att komma med.
 
Som sagt jag tycker, och får ofta bevisat, att facket behövs i dag. En enskild anställd har ofta inte mycket att komma med.

Facket är bra som stöd för både chefer och anställda. Dock har de inget med lönerevisioner att göra i de företag jag arbetat i. Annat än att medarbetare kan söka råd och få information förstås.

Jag håller med.
 
Facket är bra som stöd för både chefer och anställda. Dock har de inget med lönerevisioner att göra i de företag jag arbetat i. Annat än att medarbetare kan söka råd och få information förstås.

Jag håller med.
Där jag har arbetat är facket inblandad på många olika sätt i lönearbete.
För mig är det fackliga arbetet i grunden ett samarbete med arbetsgivaren för att skapa en bra arbetsmiljö för arbetstagarna. Sen är det ju som det är här i världen. Från båda sidor.
 
När det gäller lönesättning finns det många tänkbara orsaker till att du inte är prioriterad.

1. Arbetsgivaren har ingen generell skyldighet att skjuta till friska pengar för dem som ligger fel lönemässigt inom organisationen (under förutsättning att de inte tjänar så dåligt att de avlönas under kollektivavtalsnivån). Det är fullt rimligt att anta att den löneökning som den fackliga organisationen har förhandlat fram (som du åker snålskjuts på) måste användas för att minska osakliga löneskillnader för annan personal.

2. Du ligger redan högt i lön, arbetsgivaren kan inte höja din lön utan att riskera en situation med osakliga löneskillnader.

3. Din chef har blivit totalt överkörd i lönerevisionen och har inget utrymme alls. Jag finner den här mest trolig då en chef som inte lyckats få en pott till sina anställda troligen vill släta över det så snabbt och smidigt som möjligt. Vilket jag tolkar att hen har gjort i samtalet med dig.

Det är enbart några anledningar, finns hur många olika som helst.
Jag har ingen att bli jämförd med, förutom möjligtvis en i organisationen som kom in och tog 50% av mina arbetsuppgifter (och då säger ju chefen att jag jobbar 200% så då var det ju bevisligen 250%) för 5 år sen. Den personen gick in på 10 000 mer i månaden än mig.
Men i övrigt så finns det ingen bland våra 1500 anställda som kan mitt jobb eller som är jämförbar med mig. Jag har verksamhetsansvar över min lilla verksamhet.

Vi har för övrigt inga osakliga löneskillnader hos oss nu, sådant får cheferna tillskott för om det märks. Det är det de kallar prioritering.
 
Återvänder till det du skrev i första inlägget. "För ingen annan kan mitt jobb."

Det låter väldigt märkligt.
För om du råkar ut för en olycka och ligger medvetslös eller rentav dör, vem ska ta hand om företaget och det du gör då?
Eller om/när du meddelar dem att du har fått ett nytt jobb.
Det måste finnas en plan.
Någon som kan ta över och åtminstone göra det mest nödvändiga.
Och absolut eftersom ditt jobb är som det är.
Ingen ska vara så oersättlig att ett företag/myndighet/etc ska gå på knäna/omkull om en person försvinner/ blir sjukskriven/har semester.
Jag har länge (sen jag började) önskat att en annan person kan "gå lära" hos mig nån % för att detta just inte ska ske om jag av någon anledning försvinner. Jag har namngett folk som jag tycker är duktiga och som jag tror kan hålla fanan högt inom mitt område. Men än idag har det inte skett. Men jag säger det varje år på medarbetarsamtalet och varje år säger chefen "ja, vi ska kolla på det".
 
Livet utanför arbetet kan inte ligga till grund för prestationen på arbetet, oavsett om det ställer till det eller underlättar.

Hade du varit med i facket hade du fått hjälp att driva den frågan mot arbetsgivaren. Nu får du nöja dig med att ta upp den på ATP och se till att den blir protokollförd.
Vad ska jag ta upp på APT menar du?

Jag var med i facket innan men för 600 kr i månaden önskade jag hjälp när det strulade sig. Det fick jag inte så jag gick ur.
 
Jag har länge (sen jag började) önskat att en annan person kan "gå lära" hos mig nån % för att detta just inte ska ske om jag av någon anledning försvinner. Jag har namngett folk som jag tycker är duktiga och som jag tror kan hålla fanan högt inom mitt område. Men än idag har det inte skett. Men jag säger det varje år på medarbetarsamtalet och varje år säger chefen "ja, vi ska kolla på det".
Så trist.
Och oproffsigt av ledningen.

Du får påminna dem om något tämligen aktuellt; vad händer om jag blir jättesjuk i Corona?
Det har ju hänt en och annan svensk vid det här laget.
 
Så trist.
Och oproffsigt av ledningen.

Du får påminna dem om något tämligen aktuellt; vad händer om jag blir jättesjuk i Corona?
Det har ju hänt en och annan svensk vid det här laget.

Då ska @Hippocampus sköta jobbet från IVA förstår du väl :grin:

@Hippocampus: Din chef var så långt över gränsen det går att komma när hen drog in ditt privatliv i det hela. Det lär inte bli bättre gissar jag så sök dig vidare snabbast möjligt och tills dess gör inget mer än det du får betalt för.

Edit: Och stäng för allt i världen av telefonen när du är ledig!
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 857
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 810
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni? Med min chef har jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 069
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 788
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ont i ryggen efter förlossning
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp