Besviken på medarbetarsamtal och lönesamtal

Jag la in semester men den gick inte att ta ut i praktiken. Men jag var tvungen att lägga den i systemet för ”det måste du, annars kan vi få vite”. Så jag har 60 Dagar på kontot o egentligen 15 som inte är uttagna i verkligheten.
jag försökte sprida ut dagarna, tex långhelg men det funkade inte. Folk ringde ändå och även min chef...
Fy bubblan så fult gjort av dem! Markerat med fetad text i citatet.
Sedan är det väl organisationen som får vitet, inte chefen.
sedan innebär väl inte förtroende arbetstid att du ska jobba 150% har för mig jag läste något om 60 h / vecka och dessutom ha jour under din lediga tid.
Ställa upp när det är nödvändigt är en sak att hoppa när chefen skriker hoppa när hen egentligen skulle ha kunnat sätta in en vikarie är en helt annan sak, du har ju föreslagit att du skulle lära upp någon som kan ta över uppgifter under Dina ledigheter.
 
Usch vad dåligt. Jag förstår att du är besviken. Byt jobb om du kan.

Sist jag var med om liknande (bara en massa ursäkter för att inte höja lönen ordentligt, till det jag var värd) så bytte jag jobb. Det hade inte chefen räknat med öht. Så hon försökte locka mig tillbaka men jag hade bestämt mig för att gå vidare. Jag sa rent ut som det var, jag trivs jättebra på jobbet men kan inte försörja mig på denna lön så jag går vidare.
 
Jo. I systemet tog jag ut de men inte i verkligheten. De lades ju in i systemet för att 20 dagar är lag på att ta ut om jag fattade det rätt.
Att lägga in semester i systemet som arbetstagaren sedan inte får ta ut i verkligheten måste väl ändå vara ett mycket grövre brott än ingen semester alls. Du har ju tvingats jobba gratis ett antal veckor för att täcka upp chefens rygg :rage:
 
Vad ska jag ta upp på APT menar du?

Jag var med i facket innan men för 600 kr i månaden önskade jag hjälp när det strulade sig. Det fick jag inte så jag gick ur.

Låter som en väldigt dyr fackavgift och nu behöver du hjälp igen... Nåja. Eftersom du inte är med i facket är APT ditt enda formella fora att driva frågor. Du får väl fila på formuleringen, men i princip: I vilken mån anser arbetsgivaren att arbetstagarens privata situation kan påverka prestationen på arbetsplatsen. Förväntar sig arbetsgivaren en lägre prestation av till exempel gifta kvinnor? När jag läser lönekriterierna ser jag endast att det är prestationen på arbetsplatsen som räknas.
 
Låter som en väldigt dyr fackavgift och nu behöver du hjälp igen... Nåja. Eftersom du inte är med i facket är APT ditt enda formella fora att driva frågor. Du får väl fila på formuleringen, men i princip: I vilken mån anser arbetsgivaren att arbetstagarens privata situation kan påverka prestationen på arbetsplatsen. Förväntar sig arbetsgivaren en lägre prestation av till exempel gifta kvinnor? När jag läser lönekriterierna ser jag endast att det är prestationen på arbetsplatsen som räknas.
Alltså våra APT drivs inte alls så.
 
Inte i vår organisation. Men facken spelar stor roll globalt sett och behövs för maktbalansen mellan arbetstagare och arbetsgivare.
Nja, även vid sifferlösa avtal så brukar löneprocessen framgå. Det är alltid arbetsgivaren som sätter lön oavsett avtal, men även i sifferlösa avtal kan man inte frångå hur man sätter lön.
 
Jo. I systemet tog jag ut de men inte i verkligheten. De lades ju in i systemet för att 20 dagar är lag på att ta ut om jag fattade det rätt.
Systemet är verkligheten. Om du går in och arbetar utan att vara beordrad så har du inte jobbat. Om du berättar det för chefen så skulle chefen med all rätt bli mycket upprörd eftersom denne ska se till att arbetsmiljölagar följs.
 
Ja det blev ju så för jag har nu fattat att jag är både korkad och alldeles för lojal.
Absolut ingen är oersättlig. Världen går inte under - inte ens mndigheten - om du en dag itne finns där.

Är du konflikträdd? För nån annan förklaring kan jag inte tänka mig till att du låter dig köras över och utnyttjas.
Det arbetsgivaren gjort är inte lagligt. Semester och jobba ändå - herregud!

Det gamla talesättet gäller än. Stå på dig - annars gör nån annan det.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 842
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 783
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni? Med min chef har jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 067
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 761
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp