Besviken på medarbetarsamtal och lönesamtal

Jag håller med @Tora om att oskäliga löneskillnader ska tas utanför löneförhandlingspotten... Så görs det på de kommuner, länsstyrelser och mynidgheter jag arbetat på i alla fall. Men det är mer en facklig fråga, vi driver till exempel just nu stenhårt att lönerna måste synkas mer på vår arbetsplats. Det ska dock tas utanför lönerevesionen (felstavat, jag vet)
 
Jag håller med @Tora om att oskäliga löneskillnader ska tas utanför löneförhandlingspotten... Så görs det på de kommuner, länsstyrelser och mynidgheter jag arbetat på i alla fall. Men det är mer en facklig fråga, vi driver till exempel just nu stenhårt att lönerna måste synkas mer på vår arbetsplats. Det ska dock tas utanför lönerevesionen (felstavat, jag vet)

Det är ju bra, men inte på bekostnad av att inget alls görs åt osakliga löneskillnader.
 
Jag vet ingen rimligt lönepåslag som skulle kompensera det du utsätter dig själv för så jag ser lönesamtalet som ganska orelevant. Du måste prioritera dig själv för ingen annan gör det, omedelbums så skulle jag ta ut "semestern" som du redan tagit ut för risken är att den aldrig blir av annars. Det låter för övrigt helt olagligt att ens göra så som ni gjort men eftersom det verkar självvalt så skulle jag inte orka tjafsa om det utan bara ta ut den med en avstängd telefon hur lite det än passar verksamheten. Under din lediga tid skulle jag söka nytt jobb och fundera på hur lägga upp nuvarande jobb så att du gör ditt jobb med tydliga ramar efter den arbetstid du får betalt för och inget annat.

Naturligtvis så har du inte fått löneökning då du jobbat utan att ha ramar, ställt upp in i absurdum och verkar gå med på vad som helst. Det som att du inte alls värdesatt dig själv så varför skulle chefen göra det?
 
Facket är bra som stöd för både chefer och anställda. Dock har de inget med lönerevisioner att göra i de företag jag arbetat i. Annat än att medarbetare kan söka råd och få information förstås.

Jag håller med.

Förutom att hela anledningen att det finns ett löneutrymme är pga den fackliga organisationens förhandlingsarbete på centralnivå...
 
Jag har ingen att bli jämförd med, förutom möjligtvis en i organisationen som kom in och tog 50% av mina arbetsuppgifter (och då säger ju chefen att jag jobbar 200% så då var det ju bevisligen 250%) för 5 år sen. Den personen gick in på 10 000 mer i månaden än mig.
Men i övrigt så finns det ingen bland våra 1500 anställda som kan mitt jobb eller som är jämförbar med mig. Jag har verksamhetsansvar över min lilla verksamhet.

Vi har för övrigt inga osakliga löneskillnader hos oss nu, sådant får cheferna tillskott för om det märks. Det är det de kallar prioritering.

För att jämföra olika anställda använder man sig av ett arbetsvärderingssystem, ex vis BAS. En arbetsgivare kommer inte undan oskäliga löneskillnader genom att ha väldigt specifika tjänster och arbetsbeskrivningar.
 
Har varit det om tillräckligt många gånger om att så inte är fallet, även efter det har skitigt sig så gör företaget inget och det kan lätt hända igen.
Jag var visst otydlig här. Skulle nog ha formulerat mig som kan lösa istället för löser efter som företaget ju faktiskt inte löst uppgifterna, därmed inte sagt att de inte har förmågan till det.

Hittills så har ts ställt upp och det har räckt med ett telefonsamtal från företaget för att ts ska göra det.

Funderar:
Hur hanterar företaget om ts helt sonika lämnar sin dator avstängd och hänvisar tilll chefen i sin Mail-autosvar?
Givetvis så informeras chefen om detta och får även information om vilken tid på dagen det går bra att kontakta Ts i akuta ärenden som chefen själv inte klarar ut på egen hand. Denna telefontid skriver ts upp som jour eller om chefen ringer som arbetstid (övertid?) Det är väldigt få saker som inte kan vänta till nästa dag eller nästa vecka.

Ts gör ett årshjul, antagligen så upprepas mönster i ditt arbete år från år. och Kanske även under månaden/ veckan. Kan du se ett mönster och genom det styra och förändra din situation?
 
Jag håller med @Tora om att oskäliga löneskillnader ska tas utanför löneförhandlingspotten... Så görs det på de kommuner, länsstyrelser och mynidgheter jag arbetat på i alla fall. Men det är mer en facklig fråga, vi driver till exempel just nu stenhårt att lönerna måste synkas mer på vår arbetsplats. Det ska dock tas utanför lönerevesionen (felstavat, jag vet)

Jag håller också med @Tora ! Problemet är dock att bara för att man tycker något betyder inte att det blir så! Låt oss säga att arbetsgivaren vill använda lönerevisionen för att minska osakliga löneskillnader. Ni kommer då inte överens! Varken ni eller arbetsgivaren ger sig, ni går till stupstockarna i avtalet. Vanligen kan arbetsgivaren inte röra individgarantin, men kan lägga ut resten som de vill. Ni lyckades inte hålla lönerevisionen borta från att minska osakliga löneskillnaderna. Man behöver inte gilla verkligheten, men man måste acceptera den!

Arbetsgivarna är idag betydligt bättre än de anställda. Fler är medlemmar i arbetsgivarorganisationerna än i de fackligaorganisationerna på kollektivsidan. Om jag stöter på en helt ny hållning i förhandlingsrummet från AG sker det vanligen inte isolerat. Under 2020 började man hävda att alla uppsagda avtal fortsätter att gälla tills ett nytt har tecknats. Vilket skulle i förlängningen innebära att man inte kan säga upp avtal om samtliga parter inte vill tecknat ett nytt. Första gången en annan förhandlare nämnde sitt företags hållning här började jag skratta, det är absurt. En månad senare framför företaget jag förhandlar med att de anser att uppsagda avtal fortsätter att gälla... Här tycks arbetsgivarorganisationen gått ut med den rådgivningen, kanske för att vinna mark i nästa avtalsrörelse eller kanske för att störa den fackliga organisationens verksamhet...
 
Så ni har vare sig kollektivavtal eller följer märket (officiellt eller inofficiellt)?
Inofficiellt blir det automatiskt så att märket spelar roll, eftersom det speglar utvecklingen på marknaden. Det är svårt att förhålla sig till hur det skulle vara utan ett märke, eftersom det är ren spekulation. Har aldrig sett ett kollektivavtal på nära håll efter 20 yrkesverksamma år. Förtydligande: jag har studerat dem noga men aldrig jobbat hos en arbetsgivare som varit ansluten.
 
Inofficiellt blir det automatiskt så att märket spelar roll, eftersom det speglar utvecklingen på marknaden. Det är svårt att förhålla sig till hur det skulle vara utan ett märke, eftersom det är ren spekulation. Har aldrig sett ett kollektivavtal på nära håll efter 20 yrkesverksamma år. Förtydligande: jag har studerat dem noga men aldrig jobbat hos en arbetsgivare som varit ansluten.

Men hur kan du då säga att de fackliga organisationerna har inget med er lönerevision att göra, då ni defacto tar rygg på de centrala förhandlingarnas resultat?
 
Men hur kan du då säga att de fackliga organisationerna har inget med er lönerevision att göra, då ni defacto tar rygg på de centrala förhandlingarnas resultat?

Därför att merit increase (lönerevisionsbudget) sätts 1500 mil bort utan några som helst ryggtaganden på svenska märken. Däremot påverkar relationen mellan detta och märket oss såklart. Det var vad jag menade, att oavsett om man vill eller inte måste man förhålla sig till märket på lång sikt. Samma med kollektivavtalens innehåll i övrigt. Förbättringar i kollektivavtalen når ofta även kollektivavtalslösa så småningom, därför att det blir ohållbart att inte erbjuda liknande förmåner. Särskilt om man verkar på en marknad där det är svårt att rekrytera.

Så alla arbetstagare tjänar på fackens arbete, oavsett om företaget de arbetar på har kollektivavtal eller inte.
 
Har nu pratat med HR och de kan inte göra nåt mer än att erbjuda ett gratis besök företagshälsovården för att förebygga sjukskrivning. Jag hade tydligen 74 semesterdagar.

Får sparas i max fem år, så ta ut innan någon hittar något skäl att förhindra det. Vi har en övre gräns för antalet sparade dagar också, men jag vet inte om det är en del av lagstiftningen?


Rätt att spara semesterledighet​

18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår.

En sparad semesterdag ska läggas ut inom fem år från utgången av det semesterår då den sparades, om inte annat följer av 20 § andra stycket.

Semesterdagar får inte sparas under ett semesterår då arbetstagaren får ut semesterdagar, som har sparats från tidigare år. Lag (2009:1439).
 
Får sparas i max fem år, så ta ut innan någon hittar något skäl att förhindra det. Vi har en övre gräns för antalet sparade dagar också, men jag vet inte om det är en del av lagstiftningen?


Rätt att spara semesterledighet​

18 § En arbetstagare, som under ett semesterår har rätt till mer än tjugo semesterdagar med lön, får spara en eller flera sådana överskjutande dagar till ett senare semesterår.

En sparad semesterdag ska läggas ut inom fem år från utgången av det semesterår då den sparades, om inte annat följer av 20 § andra stycket.

Semesterdagar får inte sparas under ett semesterår då arbetstagaren får ut semesterdagar, som har sparats från tidigare år. Lag (2009:1439).
Vi får ha max 30 dagar.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har levt utanför den vanliga arbetsmarknaden i jättemånga år. Mina extrajobb och korta anställningar har varit såna där man får lön...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 852
Senast: Kadi
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 810
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Hej! Hur brukar det vara med medarbetarsamtal egentligen? Alltså modell 121-samtal med chefen. Hur känner ni? Med min chef har jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 069
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Vad är er största besvikelse i en facklig fråga? Jag känner mig nu som jag fått en sista käftsmäll av min föregående arbetsgivare MTR...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 785
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp