Bukefalos 28 år!

blandraser (långt)

Sv: blandraser (långt)

Nej ( my mistake ) men du svarade mig utefter ett svar som var riktat till Lycanthrope ( då hon tog upp ett antal raser )
 
Sv: blandraser (långt)

hmm .. jag har nu läst igenom hela tråden och jag tycker inte att blandras avel eller renras avel är rätt på något viss... jag struntar totallt i om mina hundar är renrasiga eller blandraser utan det jag värderar är deras psyke och hälsa. Jag tycker som vissa säger här att vissa raser är sönder avlade p.g.a hur vi vill att hunden ska se ut och det är helt fel :mad: vi ska avla fram hundar som har bra mentalitet och bra hälsa och tro inte att det alltid funnit renrasiga hundar då ALLA hundar har varit blandraser en gång i tiden och om man tittar på tex: schäfern så är det helt fel tycker jag då man nu mest inriktat sig på hur den ska se ut.. slutande rygg tex.
många som vill ha en sund och frisk schäfer får ta en med lite blandning i för att få bra kropp och mentalitet.

Jag tycker inte heller man ska ta och blanda in vilka raser som helst utan ta raser som liknar varann och se till så att föräldrarna är så bra som möjligt. Vi kan tex ta min familj bc/kelpie som vi hade i 10 år, Hon var väldigt smart och pigg men hon hade ett dunder psyke så du kunde få henne att göra vad som helst utan att hon blev rädd och hon var lugn när du var lugn vise versa

Sen det med bordercollie... ni som säger äsh bc är stolliga m.m ni förstår nog inte hur känsliga en bc är mott dina kropps signaler för det är dom.. Dom håller hela tiden koll på dina signaler och blir du arg,irriterad m.m så tar dom upp det och blir sressade över det.. så har ialafall alla bc jag träffat varit..

Mina blandraser är så mycket bättre i både psyke,hälsa än vad min mobrors 5 shelties är och dom kommer endån alla från olika kennlar

Fast det jag tror mest på är att hunden blir påverkad av hur DU är så en hunds mentalitet beror lite på hur du är..

Hahah hoppas ni förstår vad det är jag försöker få fram :rofl:
 
Sv: blandraser (långt)

Som sagt, det finns ingen som hackar och det där var ett ganska löjligt exempel faktiskt. :p
nejdå bara en liknelse i allmänhet

Men du, jag tror inte du förstått vad diskussionen har handlat om och det verkar som att du lika gärna vill hacka på oss som vill ha en bra avel på bra hundar???
jo det var jag som startade den här tråden så jag tror nog att jag vet vad det handlar om.;)
dessutom är jag för alla djur oavsett ras eller inte




Det kan nog vara många som upplever att du hackar nu, även om du enligt dig själv är sakligt. Precis som du upplevt att "vi" hackat, fast att vi bara har varit sakliga.
nej jag hackar inte, men det är inte kul när man blir illa bemött och får höra det ena och det andra om ens djur. det man får höra är inte sakligt kan jag säga



Tycker det är tråkigt att du anser att det är en predikan när majoriteten ab Sveriges hundfok är stolta över sin hundhållning och avelregler... sen som sagt, detta är ett informationsforum inte någon klubb för inbördes beundran. Lägger man ut en fråga där man vill ha tips, som hela första tråden började, då får man också inse att man kan få tips man inte gillar eller håller med om.

har aldrig bett om tips eller råd förut, bara ventilerade det jag sagt idag.



Löjligt... nu går du om någon till angrepp och kallar oss alla för rasister, lägg av!
nehej du jag har inte kallat nån rasist, bara en liknelse igen för dem som håller på med det. du har säkert inte sagt eller varit elak mot nån men det finns de som är det av just denna anledningen.
 
Sv: blandraser (långt)

många som vill ha en sund och frisk schäfer får ta en med lite blandning i för att få bra kropp och mentalitet.


Nu börjar det här bli löjligt. Nog för att schäfern har dåligt rykte men det är då fasen vad folk ska hitta på(!!) saker som inte är det minsta sanning. Blandning? Jag känner flertalrt som har 100 procent renrasiga bruksschäfrar utan dom problemen du räknar upp och som är kärnfriska. Det är för övrigt mycket enkelt att få tag i ett sådant exemplar om man orkar öppna ögonen och titta på annat än utställningshållet.

kl
Allmän fråga:

Vad kommer det sig att folk ser förbi bruksaveln på schäfrarna och den vettiga verksamheten som faktiskt finns? Som bevarat den schäfern som den såg ut och var frän början? Är det för att folk inte tror det är renrasiga hundar dom stöter på när dom är ute på stan om det kommer en grå eller svart variant som dessutom är relativt rak i sina vinklar? Jag har märkt att det inte bara är folk på forumet..utan varenda människa man säger att man ska skaffa schäfer till förfasas och ska ge lektion i hur illa det står till med rasen osv. När man sedan förklarar att den gamla varianten finns kvar har dom redan stängt av öronen.
 
Sv: blandraser (långt)

Att korsa de bästa individerna för ett visst ändamål är just hur man gjort för att få fram många av dagens raser!
95% av blandisaveln har inget vettigt mål alls.
Visst finns det föreningar för blandraser!
Det står väl fritt för SKK/BHK som värnar om rasaveln att bestämma vilka tävlingar som skall vara öppna för blandraser, liksom det står fritt för andra att ordna tävlingar för blandisar.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

Nope faktiskt inte..

Parar man två defekta raset ( dvs två raser med samma defekt ) så får man faktiskt inte friskare avkomma. Punkt!

Men det tror jag du vet, du ville bara jäklas lite ;)
 
Sv: blandraser (långt)

Visst jävlas jag men i det räknades opp ett antal raser med OLIKA fel o du frågade om det var mer seriöst att korsa dessa raser!
Vilket jag vidhåller att det kan vara.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

Visst jävlas jag men i det räknades opp ett antal raser med OLIKA fel o du frågade om det var mer seriöst att korsa dessa raser!
Vilket jag vidhåller att det kan vara.
PL

Många raser hon räknade upp har ju höftproblem, men visst du vill tydligen jäklas och kanske medvetet missförstå.

I första generationen om man blandar två olika raser med olika defekter så kan avkomman bli friskare, men det ju du och jag tror du förstod vad jag menat...

I rest my case.

Blanda hur sjutton ni vill!
 
Senast ändrad:
Sv: blandraser (långt)

KL Det är helt vedertaget inom husdjursaveln att man korsar lämpliga föräldraraser i ett eller flera steg för att få fram vitala bruksdjur med rätt egenskaper. Detta bygger dock på att man har kvar de rena föräldraraserna. Bruksdjuren avlar man då inte vidare på utom ev genom tillbakakorsning med en av föräldraraserna.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

Nu börjar det här bli löjligt. Nog för att schäfern har dåligt rykte men det är då fasen vad folk ska hitta på(!!) saker som inte är det minsta sanning. Blandning? Jag känner flertalrt som har 100 procent renrasiga bruksschäfrar utan dom problemen du räknar upp och som är kärnfriska. Det är för övrigt mycket enkelt att få tag i ett sådant exemplar om man orkar öppna ögonen och titta på annat än utställningshållet.

kl
Allmän fråga:

Vad kommer det sig att folk ser förbi bruksaveln på schäfrarna och den vettiga verksamheten som faktiskt finns? Som bevarat den schäfern som den såg ut och var frän början? Är det för att folk inte tror det är renrasiga hundar dom stöter på när dom är ute på stan om det kommer en grå eller svart variant som dessutom är relativt rak i sina vinklar? Jag har märkt att det inte bara är folk på forumet..utan varenda människa man säger att man ska skaffa schäfer till förfasas och ska ge lektion i hur illa det står till med rasen osv. När man sedan förklarar att den gamla varianten finns kvar har dom redan stängt av öronen.
:bow::bow: detsamma gäller blandrasen. det är faktiskt så det låter ute i IRL fast det inte gäller just schäfer
 
Sv: blandraser (långt)

Jag skrev kan vara, visst första förutsättningen för detta är att man inte korsar två individer med samma problem i bagaget.
Jag är inte bara ute efter att jävlas utan vill få fram att utavel i sig faktiskt kan vara positivt. Samtidigt vem vill ha en idiot bara för att man korsat bort de fysiska defekterna.
I mina ögon så är alltför stor del av blandisaveln baserad på sämsta möjliga korsningar rent psykiskt.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

Men bara första korsningen, dvs 50/50% mellan två rasrena hundar? Fortsätter man mixa efter det riskerar man väl få valpar med flera rasbundna sjukdomar i samma individ. Om jag förstått dig rätt tidigare.
 
Sv: blandraser (långt)

Nej det är klart, jag är inte heller helt emot utavel.

Men jag tror nog att ingen i denna tråd pratar seriöst och kunnigt om utavel.

Här handlar det mer om att kasta smuts på varandra känns det som.
 
Sv: blandraser (långt)

En hund med stort inslag av schäfer, kanske rasren? Än sen? Fast jag skulle nog helst vilja se en bild på hunden ståendes, från sidan. De säger egentligen inte mycket...
 
Sv: blandraser (långt)

Som sagt, det finns ingen som hackar och det där var ett ganska löjligt exempel faktiskt. :p
nejdå bara en liknelse i allmänhet

Men du, jag tror inte du förstått vad diskussionen har handlat om och det verkar som att du lika gärna vill hacka på oss som vill ha en bra avel på bra hundar???
jo det var jag som startade den här tråden så jag tror nog att jag vet vad det handlar om.;)
dessutom är jag för alla djur oavsett ras eller inte


Jag vet att det var du som startade tråden, men då jag antog att du syftade på tidigare trådar lät det som om att du inte förstått vad vi diskuterade i dessa då du pratade om att folk hackar. Hänvisade du inte till tråden innan? Om inte var det ju ett otroligt sammanträffande att du gjorde ditt inlägg efter dessa ganska långdragna trådar gällande blandraser.

Det kan nog vara många som upplever att du hackar nu, även om du enligt dig själv är sakligt. Precis som du upplevt att "vi" hackat, fast att vi bara har varit sakliga.
nej jag hackar inte, men det är inte kul när man blir illa bemött och får höra det ena och det andra om ens djur. det man får höra är inte sakligt kan jag säga


Jag sa aldrig att du hade hackat, bara påpekade att man skulle kunna upfatta det så, likväl som att du upplevt att folk hackar... Det jag menade var helt enkelt att missförstånd om "påhopp eller ej" lätt kan ske då det skrivna ordet är lätt att tolka fel. När en person bara menar väl och är saklig, kan en anna person läsa det som ett påhopp, dock var detta också syftande på tidigare trådar.

Tycker det är tråkigt att du anser att det är en predikan när majoriteten ab Sveriges hundfok är stolta över sin hundhållning och avelregler... sen som sagt, detta är ett informationsforum inte någon klubb för inbördes beundran. Lägger man ut en fråga där man vill ha tips, som hela första tråden började, då får man också inse att man kan få tips man inte gillar eller håller med om.

har aldrig bett om tips eller råd förut, bara ventilerade det jag sagt idag.


Återigen så trodde jag att du syftade på tidigare tråd om att det upplevdes som påhopp på en tjej då en del ville informera om nackdelarna med blandraser. Och hon bad om råd och tips... och hon fick råd och tips samt relevant fakta som kan vara bra att ha.

Löjligt... nu går du om någon till angrepp och kallar oss alla för rasister, lägg av!
nehej du jag har inte kallat nån rasist, bara en liknelse igen för dem som håller på med det. du har säkert inte sagt eller varit elak mot nån men det finns de som är det av just denna anledningen.

Tittar man i trådarna så har ingen varit elak och indirekt så menade du ju att vi var rasister. Och slutligen (igen), detta var då jag trodde du syftade på tidigare diskussioner.[/QUOTE]
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: blandraser (långt)

Ja men man kan undvika det problemet genom att korsa avkomman med en LÄMPLIG tredje ras så gör man tex på svin.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

Whippet är väl rätt frisk?

Jakthundar/vallhundar överlag är rätt friska, just för att de gallras hårdare efter arbetsförmåga istället för utseende. Västgötaspets, stövare, jämte m.fl.

Raser som inte farit igenom "popularitetshetsen" är friskare, exempel på raser som blivit sämre är collie, dalmatiner, schäfer m.fl.
 
Sv: blandraser (långt)

Aha. Tre olika raser, dock utan gemensamma rasbundna sjukdomar?

Klurigt dock att hitta tre sådana raser som tillsammans kan ge ett vettigt resultat rent mentalt...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 925
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 456
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 276
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
797
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp