blandraser (långt)

Sv: blandraser (långt)

Jag har inte kastat ngn smuts på dig bara påpekat att blandning KAN vara en fördel. Jag tycker faktiskt att detta är viktigt att påpeka. Vad jag sen anser om mkt av blandisaveln har jag väl skrivit många gånger!
Den uppfyller inte kraven på en vettig avel!
Men mkt av rasaveln gör inte heller det!
PL
 
Sv: blandraser (långt)

Ökar du avelsbasen o den genetiska spridningen får du oftast friskare individer även om vissa sjukdomar kan finnas i bägge raserna.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

Tittar man i trådarna så har ingen varit elak och indirekt så menade du ju att vi var rasister. Och slutligen (igen), detta var då jag trodde du syftade på tidigare diskussioner.
[/QUOTE]

haha jaha.... ursäkta mig....så tokigt det kan bli:smirk:
nej jag har inte läst nån annan tråd om blandraser :crazy:
men jag ska nog göra det nu, brukar inte orka läsa långa trådar (dyslexi)
 
Sv: blandraser (långt)

En fin hund, varför frågar du?

Du ändrade visst ditt inlägg så då blev min fråga irrelevant.

Förmodligen för att hon hade hoppats på svar som: "det är ju en schäfer!"

Så repliken sen hade kunnat bli: "haha, det är en blandning..!"

Inte för att jag på något sett vet hur det hade bidragit till diskussionen... Hundens mentalitet och hälsa syns ju knappast på två foton.

Sen vet jag att användaren gjort likadant förut, hunden är nämligen inte renrasig men används som ett argument för att mixa schäfern med andra raser.
 
Sv: blandraser (långt)

En fin hund, varför frågar du?

Du ändrade visst ditt inlägg så då blev min fråga irrelevant.

ha ha, ja det blev den....

men jag kan svara iaf om du vill.
det är min blandis :)

frisk och kry;)

gör man det rätt blir det inga problem.
fri röntgade och allt och min vovve är åxå friröntgad.
 
Sv: blandraser (långt)

Förmodligen för att hon hade hoppats på svar som: "det är ju en schäfer!"

Så repliken sen hade kunnat bli: "haha, det är en blandning..!"

Inte för att jag på något sett vet hur det hade bidragit till diskussionen... Hundens mentalitet och hälsa syns ju knappast på två foton.

Sen vet jag att användaren gjort likadant förut, hunden är nämligen inte renrasig men används som ett argument för att mixa schäfern med andra raser.

vilken användare?
 
Sv: blandraser (långt)

Hur ser kullsyskonen ut, fria höfter även där?
Vad har du mer i hunden förutom schäfer?

Sen vet jag att användaren gjort likadant förut, hunden är nämligen inte renrasig men används som ett argument för att mixa schäfern med andra raser.

vilken användare menar du???


ja de har inga problem.
det är rottis i honom
 
Sv: blandraser (långt)

Ja, och det är därför vanliga korsningar som tex rottis/schäfer och godlden/labrador är meningslöst.
Det finns seriös blandras/oreggad avel tex att bredda avelsbasen i för små raser, avel för att bevara en befintlig hundtyp (som sen kan registeras) men det är bara någon promille av blandrasaveln.
Men jag kan inte stå bakom all renrasavel heller.
 
Sv: blandraser (långt)

Finns absolut inget skäl i världen till att blanda schäfer/rottis. Om man inte vill fylla på i hundhemma vill säga. De delar anlagen för hd/ad fel. De bör mentaltestas innan avel. De blir ofta för krävande för den målgruppen som köper dem. Har mött en mängd sådna korsningar och det är mycket sällan de blir bra.

(innan du börjar yla om hur hatisk jag är kan jag upplysa om att jag haft en sådan i hushållet. Den var inte min och såldes senare som tjänstehund)
 
Sv: blandraser (långt)

Kan vi snälla sluta jämföra hundar och människor, tack? Det är en totalt icke-relevant jämförelse utan någon som helst verklighetsförankring.
 
Sv: blandraser (långt)

Finns absolut inget skäl i världen till att blanda schäfer/rottis. Om man inte vill fylla på i hundhemma vill säga. De delar anlagen för hd/ad fel. De bör mentaltestas innan avel. De blir ofta för krävande för den målgruppen som köper dem. Har mött en mängd sådna korsningar och det är mycket sällan de blir bra.

(innan du börjar yla om hur hatisk jag är kan jag upplysa om att jag haft en sådan i hushållet. Den var inte min och såldes senare som tjänstehund)

jag tänker inte yla, du har din åsikt och den får du ha.
säger jag inget om, sysslar inte med sånt.
men jag har mött många såna jag med och det har aldrig varit något som helst problem med dem.
 
Sv: blandraser (långt)

Kan vi snälla sluta jämföra hundar och människor, tack? Det är en totalt icke-relevant jämförelse utan någon som helst verklighetsförankring.

alla har väl rätt att likna och jämföra med vad de vill.
det bestämmer ingen annan.
en del behöver en liknelse med människa för att förstå.
du kanske inte tycker det men vem har sagt att du har rätt i hur andra ska prata och skriva.
menar inget illa, bara påpekar att alla är olika och anv sig av olika sätt i sin vardag.
finns inga riktlinjer för hur man ska vara och leva
 
Sv: blandraser (långt)

Eftersom jag inte jämför hund o människa tex när det gäller rasism så hjälper det inte, det blir bara osakligt o töntigt.
PL
 
Sv: blandraser (långt)

Sen vet jag att användaren gjort likadant förut, hunden är nämligen inte renrasig men används som ett argument för att mixa schäfern med andra raser.[/QUOTE]

fortfarande nyfiken på vilken användare du menar?
fast du kanske inte hunnit läsa det än.
men jag vill gärna veta.
så jag inte missuppfattar dig, det skulle vara trist
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu är det nära att XLBullies förbjuds i UK, efter flera ihjälbitna människor. Norge har ju ett införselförbud etc av vissa raser och...
2
Svar
33
· Visningar
3 851
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 641
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 615
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
741
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Annonsera mera hundar 2
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp