Bukefalos 28 år!

Bli amatörryttare

S

Skalis

Jag är sugen på att bli amatörryttare och har försökt läsa lite om det på internet. Har egentligen ingen erfarenhet men var på en "prova-på" kurs i sommar och fick mersmak. Det jag undrar är när man väl är amatörryttare, hur ofta går det löp som man får rida? Är det svårt att få kontakt med tränare som kan tänka sig låta sin häst gå ett amatörlöp? Jag väger inte så mycket, 50-52kg, men har läst att de flesta amatörlöp går med högre vikter. Innebär det isf att jag skulle behöva rida med en massa blyvikter? Sen hur pass rutinerad och hur pass vältränad måste man vara för att klara av licenskursen? Läste något om vana att rida från startbox, snabbjobb mm. Som sagt, jag kan väldigt lite om galopp. :D
 
Sv: Bli amatörryttare

Det rids amatörlopp i stort sett alla tävlingsdagar så lopp finns det. Lägsta ridvikt är i normala fall 60 kg och sen drar du ifrån din viktlättnad så det lägsta man kan rida är 56 kg.

Det vanliga är att man rider sin egen häst eller rider åt den tränare man hjälper till hos. Att få rida amatörlopp är ofta en belöning för att man har varit flitig och hjälpt till mycket i stallet. Att sätta upp en orutinerad amatör i lopp kan kosta en hel del i förlorade prispengar.....

Så mitt råd är att hitta någon tränare och gör dig oumbärlig, då får du garanterat rida lopp.:angel:
 
Sv: Bli amatörryttare

Instämmer med Camilla. Och det krävs ganska mycket erfarenhet av ridning för att bli godkänd på kurserna. Men det skaffar man sig ganska snabbt om man börjar hjälpa till i ett stall och studerar de andra och sedan lyssnar och lär av de mer rutinerade! :laugh: Bara att försöka få fatt på en tränare som är villig att låta dig komma och hjälps till! :)

Angående vikten så rider du först och främst med en större sadel, det är det enklaste, sedan tar du till bly om det inte räcker...

Har aldrig det problemet... :angel::crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Höstens ridning startades för min del med en helgkurs i centrerad ridning. Jag har länge sneglat mot CR, läst Sally Swift för längesedan...
Svar
0
· Visningar
326
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Min 3-åring skadade sig ordentligt i hagen just före 3-årstest. Hade tappat en sko och var ovillig att röra sig i högre gångart än...
Svar
2
· Visningar
1 110
Senast: Sar
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 607
Senast: Lobelia
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 401
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 8 månader
  • Färsk/frystorkat foder
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp