Bokbingo - Våren 2019

Så här ser min bricka ut nu. Kommer nog satsa på bok med/av HBTQ-person härnäst, har rätt mycket att välja på där som jag är sugen på. :)

09AC35B4-ED67-4BCA-AD72-E3F314FEF51C.jpeg
 
Jag är klar med En med 6 eller fler ord i titeln, det med Magnus Ugglas självbiografi Enda sättet att genomlida en konsert är att själv stå på scen. Det var även författarinläsning. Helt ok, men känns lite rörig, det finns ingen direkt kontinuitet utan tidslinjen hoppar hej vilt. Hans inläsning låter väldigt forcerad bitvis, som om varje nening avslutas med utropstecken. Men jag ångrar iaf inte att jag lagt tiden på den ;)
20190128_185341.png
 
Tre nya kryss från mig.

En bok med sex eller fler ord i titeln: The little bookshop of lonely hearts av Annie Darling. Jag fortsätter med mina engelska feelgod, den här gången i bokhandelsmiljö. Jag hann med ytterligare tre om samma bokhandel när jag låg hemma i influensan förra veckan.

En bok som de läser i annan bok/film/tv-serie: Ändå sedan jag såg avsnittet av Vänner där Rachel får Joey att läsa Unga kvinnor har jag tänkt läsa den. Nu har jag gjort det.

En klassiker jag länge tänkt läsa: Nils Holgersson.

20190128_200823.png
 
Jag har kryssat nästa ruta. Det blev Malin Persson Giolito - Störst av allt. Kryssade den i rutan för en bok som kommer på bio 2019, det var någon som tipsade om det.

Jag tyckte att den var sjukt bra! Läste "Bara ett barn" innan jul, men denna var mycket bättre. Jättebra inläsning av Lo Kauppi också. Den blev en ny vändning i nästan varje kapitel, spännande hela vägen. Rekommenderar starkt.
 
Två nya kryss.

Från Goodreads best of 2018: Leah on the Offbeat av Becky Albertalli. Gillade den mycket.
20190130_142510.png


Av debuterande författare: Amanda's wedding, Jenny Colgans debutroman. Helt ok, ganska rolig. (Hoppas jag inte helt missuppfattat denna ruta, i så fall får jag ändra och läsa något annat. :) )
 
Jag har kryssat nästa ruta. Det blev Malin Persson Giolito - Störst av allt. Kryssade den i rutan för en bok som kommer på bio 2019, det var någon som tipsade om det.

Jag tyckte att den var sjukt bra! Läste "Bara ett barn" innan jul, men denna var mycket bättre. Jättebra inläsning av Lo Kauppi också. Den blev en ny vändning i nästan varje kapitel, spännande hela vägen. Rekommenderar starkt.
Den funderade jag också på till den rutan, då jag hade för mig att jag läst att den skulle bli film. Men hittar nu bara att den är planerad som serie på Netflix. Var har du sett att den kommer på bio?

Kommer ju läsa den oavsett, men ett plus om den går att kryssa här 😊
 
Två nya kryss.

Från Goodreads best of 2018: Leah on the Offbeat av Becky Albertalli. Gillade den mycket.Visa bifogad fil 24663

Av debuterande författare: Amanda's wedding, Jenny Colgans debutroman. Helt ok, ganska rolig. (Hoppas jag inte helt missuppfattat denna ruta, i så fall får jag ändra och läsa något annat. :) )

Debutroman tycker jag avsolut räknas :)
Den funderade jag också på till den rutan, då jag hade för mig att jag läst att den skulle bli film. Men hittar nu bara att den är planerad som serie på Netflix. Var har du sett att den kommer på bio?
+ @majola , jag tycker att streamingtjänst kan räknas på den rutan med :)
 
Andra krysset blev kvinnor i uniform, i form
av Anna Janssons ”Stum sitter guden”. Det är första boken om Maria Wern och förutom namnen och yrket så är det inte mycket som överensstämmer med filmerna. :cautious:

Inläst av Marie Richardson, gillar hennes och Katarina Ewerlöfs sätt att läsa deckare. :up:
A7C2F9D7-DC0C-426B-9EFC-DDCD5B90DD9B.jpeg
 
Mitt tredje kryss blir den här boken en bok skriven utifrån jag-perspektiv.


DenGylleneHarnalen.jpg


Den har inspirerats av prinsessan Cecilia Vasa Gustavsdotters liv. som föddes 1540 Den var otroligt bra och klart läsvärd, jag hade svårt att släppa den under min semester och i pocket var den över 400 sidor ändå läste jag ut den på tre dagar, en riktig bladvändare. Allt är inte baserat på sånt som är sant t.ex. vet man inte med säkerhet om Cecilia hade ett lesbiskt förhållande, annat är sant som att hon t.ex. tog en älskare i Vadstena i samma rum som hon sov i med sju andra flickor som var allt från hovdamer till pigor (som sov på golvet). Det kom att kallas bullret i Vadstena. Jag-perspektivet i boken står hennes älskarinna för, en ung flicka som blir lämnad vid hovet för att uppfostras med syskonen Vasa. Kan varmt rekommendera att läsa denna särskilt om du gillar böcker som utspelar sig historiskt.
 
Bok som legat två år på min "att läsa" -lista: The remains of the day (Återstoden av dagen) av Kazuo Ishiguro. Långsamt berättat av butlern Stevens, som vigt sitt liv åt att vara den perfekte butlern, utan egna åsikter och känslor. Jag gillade den.
 
Jag är klar med bok nummer 4. Kryss i en helt annan ände av brädet, det kommer ta tid att få ihop en hel rad :p
dcxndey-fa1a8c48-7961-4a28-b0e7-265e2ced64c6.jpg

Jag har läst Britta och Silver av Lisbeth Pahnke, det är bok nr 2 i serien om Britta Daniels och hennes hästliv. Det är en fantastisk serie som fortfarande håller och känns aktuell fast den skrevs redan på 60-talet. Britta rider på ridskola och drömmer om en egen häst. Samtidigt hjälper hon sin vän Eva Lena med hennes lilla russ och Eva Lenas farfars unghäst, en welsh pony vid namn Silver.
Känslan för hästarna, språket och relationerna är så fina i Britta och Silver. För mig är det verkligen en av världens bästa hästserier :love:

dcxndge-68a90165-774f-4ff3-a1d0-4fc4f4225f3e.jpg

Åh minns verkligen böckerna om Britta och Silver med glädje håller verkligen med dig i allt du skriver!
 
Här har vi då pocketmördaren :D Är jag ensam om att pocketböcker alltid ser ut så här efter att ha blivit utlästa?

x_sistaplatsen_by_liminalitet_dcyipf2-pre.jpg


X: Den sista platsen av John Ajvide Lindqvist blir mitt femte kryss på brickan. Jag trodde att jag skulle få peta in den här på "en valfri bok" men slutet förvånade mig verkligen (jag trodde jag var sååå smart och hade listat ut allt men tji fick jag :cautious::rofl:), så den får landa där i stället. X är den sista boken i trilogin om Platserna och är en långsam skräckroman rätt typisk för författaren. Mindre obehaglig än föregående bok (Rörelsen) men så otroligt väl sammansatt och knöt tillbaka till de föregående böckerna på ett jättefint vis. Jag bara älskar hur John skriver in djur-karaktärer i så gott som alla sina romaner!

dcyion1-8fec1a34-15ef-469b-9cf1-20a4f208178c.jpg
 
Jag har kryssat nästa ruta. Det blev Malin Persson Giolito - Störst av allt. Kryssade den i rutan för en bok som kommer på bio 2019, det var någon som tipsade om det.

Jag tyckte att den var sjukt bra! Läste "Bara ett barn" innan jul, men denna var mycket bättre. Jättebra inläsning av Lo Kauppi också. Den blev en ny vändning i nästan varje kapitel, spännande hela vägen. Rekommenderar starkt.
Åh vad roligt, jag hade ingen aning om att den skulle filmatiseras! Den var en av mina bästa läsupplevelser 2018 :)
Här har vi då pocketmördaren :D Är jag ensam om att pocketböcker alltid ser ut så här efter att ha blivit utlästa?

x_sistaplatsen_by_liminalitet_dcyipf2-pre.jpg


X: Den sista platsen av John Ajvide Lindqvist blir mitt femte kryss på brickan. Jag trodde att jag skulle få peta in den här på "en valfri bok" men slutet förvånade mig verkligen (jag trodde jag var sååå smart och hade listat ut allt men tji fick jag :cautious::rofl:), så den får landa där i stället. X är den sista boken i trilogin om Platserna och är en långsam skräckroman rätt typisk för författaren. Mindre obehaglig än föregående bok (Rörelsen) men så otroligt väl sammansatt och knöt tillbaka till de föregående böckerna på ett jättefint vis. Jag bara älskar hur John skriver in djur-karaktärer i så gott som alla sina romaner!
Mina brukar mest ha diverse kaffefläckar samt hundöron (ja, jag är en sån!) :o :p
 
Jag har lyssnat på Big Little Lies av Liane Moriarty och kryssar "Bok som kommer på bio 2019" för den. Säsong 2 av serien släpps nämligen 2019 så jag ger mig själv tillåtelse att kryssa för det...:angel:

Boken var småtrevlig på samma sätt som jag tycker att alla hennes böcker är. Jag börjar dock bli lite trött på att alla verkar vara upplagda likadant (åtminstone de jag läst), så det dröjer nog innan jag testar något nytt av henne. Men det här var en av de bästa jag läst/hört av henne, den innehöll många viktiga bitar om div. samhällsproblem och jag kände verkligen för karaktärerna!

Bokbingo 31st Jan.PNG

Ser fram emot att titta på serien nu! :)
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
23 24 25
Svar
489
· Visningar
12 493
Senast: Piglet
·
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
421
Senast: Snurrfian
·
Kultur Då var det dags för en ny omgång bokbingo! :bump: Samma regler som alltid gäller: Lagt kryss ligger, max en bok per kryss och ett kryss...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 622
Senast: startpompe
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 835

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp