Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Är det något fel att jag känner mig obekväm?

Jag vet inte.

Men jag vet att min sambo aldrig har haft de problemen med mina barn som jag hade med mig in i förhållandet som du har.
Han tog utan vidare hand om hela gänget inklusive vår gemensamma minsta.
Och lyckades dessutom gå ut och mata hästarna.
Fråga min inte hur han gjorde.
Han påstod att det var ju bara att göra.
Han utrustade det litet äldre barnet med en telefon så det kunde ringa om något hände.
Och så har vi "Baby-Watch" i minstingens rum.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

.... jag tror det är mer eller mindre ofrånkomligt att du ska låta bli att uppfostra henne alls, hon ska ju bo hemma hos er i erat hem ( ditt hem ).

I vårt hem så uppfostrar alla de barn som finns där.
Och så måste det ju vara.
För alla måste ju skapa sin egen relation till de andra.
Min sambo måste sätta sina egna gränser mot sina bonusbarn.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Jag blev tillsammans med min sambo som har ett barn. Vi har varit en familj på tre och umgåtts alla tre tillsammans. Jag blev inte ihop med sambon för att ta hand om hans barn även om jag, vilket tycks ha fallit bort i texten, tagit hand om henne ensam många gånger. Hon var t.ex. hela påsklovet hos MIG men jag har hela tiden känt mig obekväm med situationen eftersom man inte kan säga en sak åt henne och lita på att hon följer det. Hon har varit väldigt dålig på att lyssna på oss vuxna (men det börjar bli bättre) och jag som inte har någon barnerfarenhet vill inte ta på mig uppgiften att uppfostra henne. Problemet är ju inte att han har barn utan att det plötsligt förväntas att jag ska åka 13 mil samt ta hand om båda barn ensam när t.o.m. min sambo tycker det är jobbigt att vara ensam med båda.

Hade det varit sista dagen hon är hos oss som vi var ensamma på hade det varit en annan sak. Till viss del i alla fall. Första dagen i vår familj sätts reglerna som gäller hos oss, för de faller bort när hon är hos mamma. Och jag känner mig osäker och vill inte vara den som tjatar, frågar och ställer. För det är det som krävs.

Med mogen menar jag att hon kan ta till sig instruktioner och att man slipper upprepa allt 50 gånger. Jag vill inte behöva påminna henne om att spola toaletten efter varje toalettbesök och varje gång få höra att "det har jag gjort" när man vet att det är ogjort. Jag vill slippa vara orolig att hon ska gå och slicka i skålen i kylskåpet när jag lägger sonen osv osv.

Angående ljugandet så misstänker vi också att hon inte mår så bra, att hon kanske ser det som sista utvägen att få uppmärksamhet etc. Sambon och mamman har väl börjat diskutera kring det. Tyvärr måste jag säga att det är jag som är den pådrivande från vår sida, sambon ser mest problemen och kommer ingenstans på egen hand när det gäller lösningar.

Inga barn så kanske inte ska uttala mig. Men en spontan tanke som slog mig när jag läste: Är det inte superbra 'träning' att behöva lösa sådana situationer med bonusdottern - inför den dagen er gemensamma son ska uppfostras? =)
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Jag blev tillsammans med min sambo som har ett barn. Vi har varit en familj på tre och umgåtts alla tre tillsammans. Jag blev inte ihop med sambon för att ta hand om hans barn även om jag, vilket tycks ha fallit bort i texten, tagit hand om henne ensam många gånger. Hon var t.ex. hela påsklovet hos MIG men jag har hela tiden känt mig obekväm med situationen eftersom man inte kan säga en sak åt henne och lita på att hon följer det. Hon har varit väldigt dålig på att lyssna på oss vuxna (men det börjar bli bättre) och jag som inte har någon barnerfarenhet vill inte ta på mig uppgiften att uppfostra henne. Problemet är ju inte att han har barn utan att det plötsligt förväntas att jag ska åka 13 mil samt ta hand om båda barn ensam när t.o.m. min sambo tycker det är jobbigt att vara ensam med båda.
Hade det varit sista dagen hon är hos oss som vi var ensamma på hade det varit en annan sak. Till viss del i alla fall. Första dagen i vår familj sätts reglerna som gäller hos oss, för de faller bort när hon är hos mamma. Och jag känner mig osäker och vill inte vara den som tjatar, frågar och ställer. För det är det som krävs.

Med mogen menar jag att hon kan ta till sig instruktioner och att man slipper upprepa allt 50 gånger. Jag vill inte behöva påminna henne om att spola toaletten efter varje toalettbesök och varje gång få höra att "det har jag gjort" när man vet att det är ogjort. Jag vill slippa vara orolig att hon ska gå och slicka i skålen i kylskåpet när jag lägger sonen osv osv.
Angående ljugandet så misstänker vi också att hon inte mår så bra, att hon kanske ser det som sista utvägen att få uppmärksamhet etc. Sambon och mamman har väl börjat diskutera kring det. Tyvärr måste jag säga att det är jag som är den pådrivande från vår sida, sambon ser mest problemen och kommer ingenstans på egen hand när det gäller lösningar.

Sådär är många barn i en viss ålder och även när de blir äldre.

Jag har 2 bonusbarn som ljugit för mej, ljugit om mej, sagt att de hatar mej osv osv. Men jag har hela tiden förstått att det beror på att mamman velat att de ska vara jobbiga så jag kanske skulle tröttna och lämna sambon.

Men de har i alla de åren varit ensam med mej på kvällar, nätter och helger då sambon inte kunnat styra sitt schema.
När sanningen om allt ( alkoholiserad mamma ) kom fram, var det lättade och tackade mej för att jag tog mej tid med dem och "uppfostrade" dem då deras mamma i flera år låg full hemma på golvet.
De värderingar de lärt sig har de lärt sig från mej, att man inte behöver ljuga för socialen om sin mamma, att man har rätt till lagad mat hemma, att man inte behöver stanna hemma från skolan för att man har ont i magen av oro att mamman är full osv osv.

Barn ljuger och försöker komma undan med mkt, oavsett om de är bonusbarn eller egna. Särskilt bonusbarn testar ju gränser också för att se om de kan spela dubbelspel och få dubbla fördelar :)

Min dotter var ju bonusbarn till min sambo mellan 11 och 16 år, och stackars han vad han fått utstå och höra under de åren. Och hon var här alla dagar då pappan bor 50 mil bort.
Allt som var fel i hennes liv var ju sambons fel :)
Men han körde henne , hämtade henne, fyllde på mobilen, lyssnade på henne när hon var ledsen och hade kompis -och killproblem.

Nu börjar hans dotter närma sig tonåren och jag vet att det kommer bli jobbigt, men nu har jag ju övat på mina 2 stora och hans ena tonåring :)
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Tack för bekräftelsen kring hämtandet, även om jag från början visste att jag inte hade någon skyldighet att hämta så kändes det som att hela problemet var mitt fel.

Ser att jag svarat väldigt "spretigt" på övriga inlägg och ber om ursäkt för det. Det har varit svårt att få ihop inläggen idag då det känns som att jag fått 15 samtal i timmen kring min mormor som gick bort sent igår. Så tankarna har inte varit helt samlade.

Jag inser att det framstår som att jag inte vill umgås med sambons dotter överhuvudtaget och så är ju absolut inte fallet! Vi brukar busa (gärna mot sambon) och pyssla tillsammans (och titta på barnfilmer utan att skämmas!! :D) och hon är av en väldigt hjälpsam natur.

Hon har dock svårt att ta ett nej, om hon matar sonen och han blir arg för att det tar för lång tid mellan skedarna eller jag tycker att allt för mycket av maten hamnar i hakklappen/på bordet på väg till bebismun slutar det ofta fel. Hon säger att hon "bara ska mata en (och med en tänkte hon sig snarare 15) gång till innan jag får skeden" och då måste jag göra klart att det jag säger menar jag. Nästa gång kan det gälla något betydligt viktigare där det inte finns utrymme för "jag vill" från hennes sida.

Jag tycker det är oerhört tröttsamt att behöva upprepa en sådan procedur kring det mesta i vardagen, speciellt när jag är ensam och tillslut kanske inte orkar hålla tålamodet uppe om det varit en jobig dag. Det är en krävande tjej, det finns nog ingen som känner henne som inte håller med om det och jag tycker att jag gör henne en otjänst om jag inte kan vara principfast, varm och närvarande när hon är hos oss och i synnerhet de gånger vi är ensamma.

Kring det här att hon får vara ensam så länge när jag underhåller, matar och nattar sonen så ser jag på det såhär: självklart kan hon göra något själv under tiden, det är nog till och med nyttigt eftersom hon annars har svårt att göra saker själv. Men på helgerna är jag själv uppvuxen med fredags- och lördagsmys med mamma och pappa. Innan sonen föddes brukade vi titta på filmer/något bra på tv med popcorn eller glass tillsammans vilket dels fört oss närmre (vilket annars är svårt när hon bara kommer på helger och andra ledigheter) och gett oss tillfälle att prata. Som det är nu så kan vi planera att titta på något när sonen somnat men när jag väl kommer vill hon inte göra det, har vi bestämt något gott att äta så kan hon på sin höjd stanna för att äta det innan hon vill sätta sig vid datorn. Jag upplever det som att hon känner sig bortstött.

Att hon ofta frågar när pappa kommer hem eller säger saker som "tänk om pappa skulle komma hem nu, undra vad han skulle säga, hihi" är jobbigt att höra. Inte för att hon inte vill vara med mig utan för att hon saknar sin pappa!. Jag själv hade aldrig fixat att vara ensam med någon av mina föräldrars nya om de hade skiljt sig när jag var barn.

I övrigt tror jag att far och dotter skulle umgås mer om han hämtade henne på lördagsförmiddagen för som det är nu så sover han ändå länge på lördagarna. I bilen finns det ju inte mycket annat att göra än prata och hon kan inte försvinna iväg för att spela dator/tv-spel. :)

Så snälla, tro inte att jag inte tycker om denna tuffa tjej. Jag lider av rädsla att göra fel kring det mesta och att göra fel med ett känsligt barn gör mig mer rädd än något annat.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Jomen självklart svassar jag ju inte iväg till sambon så fort något inträffar ;) men jag har känt att det är jag som sätter alla gränser och sedan håller dem och det kan inte vara rätt.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Vi testade en helg att mamman kom ner hit med dottern på fredagen och att sambon körde henne hem på söndagen. Detta tyckte mamman inte var något alternativ eftersom 4 timmar i bilen inte uppskattades av (halv)lillasyrran som var tvungen att följa med i bilen. Och jag förstår det till fullo!

Det förstår inte jag.
Varför ska ni tvingas sitta och köra i flera timmar med erat barn för att det inte uppskattas av hennes?
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

All heder till din sambo! Men jag är inte honom. Tyvärr. Jag har försökt men kan inte (än).

Det kanske rent av är jag som måste mogna...:grin:
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Men varför tar du inte med dig båda ut?
Jäntan kan väl hjälpa dig att bära ved eller dra barnvagnen?

Jo du förstår att utrusta henne med en tjugolapp med uppmaningen att korsa ängen för att komma till Ica och köpa lite godis vill hon inte göra.

Jag kan ju bara spekulera i hur lång tid det tar att förmå damen att klä på sig för att följa med ut för något så tråkigt som att bära ved. :angel:

Nu är vedhämtningen inte ett sådant stort problem som det kanske framstår här, det var bara ett enkelt exempel.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Alltså jag förstår varför hon inte vill köra alla fyra timmar med andra dottern i bilen, däremot förstår jag inte heller varför hon har så svårt att begripa att jag inte vill åka tre timmar med mitt barn som ju faktiskt har ännu mindre behållning av en bilresa än en fyraåring som ju ändå kan leka med leksaker, titta i böcker, lyssna på musik/ljudböcker, räkna gula bilar osv osv...
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Den normala överenskommelsen är att föräldarna står för varsin väg, d v s en hämtar och en lämnar. Du har inga skyldigheter alls. Din sambo får ta ansvar för sitt barn och fixa situationen.

Varför är det den normala överenskommelsen när en förälder har så mycket mer arbete med barnen på veckorna?

*bara nyfiken*
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Tack för dina ord och vilken tur att dina bonusar haft dig! :bow:

Jag vill men fixar det inte än tyvärr. :(
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Jag vill men fixar det inte än tyvärr. :(

Du just så är det att vara förälder.
Man tror aldrig att man är bra nog.
Men man måste vända på det och låta det bli mer som det kan.

Om man gör så gott man kan och försöker sitt bästa, då så är det bra nog.

Ta med dig den lilla ut i stället om du behöver gå ett ärende.
Det går säkert att lösa på något vis med en vagn eller sele eller så.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Flyga mellan Stockholm och Uppsala, varför då?

Flyga är dock mycket lättare.
Där så får barnen ledsagarservice.
Jag flög själv när jag var runt 5.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Haha jag vet med säkerhet att vimsyorken menar Sthlm-Göteborg :)

Att flyga ungen mellan Sthlm och Uppsala verkar tämligen knasigt.
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Ja det blir ju som att du och ditt barn ska stå ut med en lång bilresa, men hon och hennes barn ska inte behöva det.

Skickar en massa styrkekramar till dig för du verkar behöva det!
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Flyga mellan Stockholm och Uppsala, varför då?

Flyga är dock mycket lättare.
Där så får barnen ledsagarservice.
Jag flög själv när jag var runt 5.

Asch! spm Calazirya skrev var det mellan GÖTEBORG såklart och stockholm. :p
 
Sv: Bonusbarn - vad är min skyldighet?

Tack för dina ord och vilken tur att dina bonusar haft dig! :bow:

Jag vill men fixar det inte än tyvärr. :(

Jag förstår att det är jobbigt. Hur mkt man än gillar barnet så är det svårare att ta vissa bitar när det trots allt inte är ens egna.
Jag hade vissa perioder när jag knappt orkade prata med sambons barn. För jag visste att de spelade dubbelspel och ljög om att jag inte kunde laga mat, ( att de fick gå hungriga osv, för då kunde man ju få pizza hemma hos mamma. sen att de var utan mat 4 dagar i veckan när hon var full, glömde de.)
tills de fick reda på att jag är utbildad kock :) Då sprack ju det.

De var dessutom svartsjuka på min dotter som bodde hos oss på heltid för hon fick ju pappans tid vare sig hon ville eller inte.

Fördelen jag hade var att jag hade äldre barn så kunde deras ålder ganska bra. Mina var 12 och 10 och hans 8 och 6 år. Så jag hade ju vanan inne.

Nu har vi en 2 och en 3-åring också och fördelarna med bonusbarnen på 12 och 14 nu, är att de leker med de små så att jag och sambon kan rida och ha lite egentid :)
Men lätt har det inte varit.. och är inte alltid nu heller. Stora barn- stora problem ;)

Angående hämtandet och lämnandet så tycker jag att föräldrarna kan sköta det om du inte självmant erbjuder dej.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 062
Senast: Hajfisk
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 014
Senast: Ms_Antrop
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 931
Senast: Sel
·
Småbarn Försöker få dottern i säng vilket är fullt krig varenda förbannade dag. Jag blir tokig! Det ska skrikas, slåss, sparkas, härjas och...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp