Brödrecept

Sv: Att baka bröd ...

Supergott!!! :d:d:d Vilket tryck i smaken! :love:

Omgång två står inne nu, tog lite mer rågmjöl och lite mer vetemjöl när jag kavlade. Ser jättefint ut.

Honung, du är varje knäckebrödslängtande utlandssvensk räddning. :bow:

Ska baka limpan senare i helgen, spännande!

Visst är det gott! Jag modifierade ett annat recept som innehöll massa vatten och ättika dessutom (?) som inte var så lyckat och kom fram till den här varianten. Jag kavlade vid andra baket mellan två oljade bakplåtspapper så blir det hanterbart, men det funkar ju tydligen bra med mer mjöl också, kul att det blev bra och funkade bra för dig att baka det! :)

Jag tänkte prova en variant med flagad parmesan ovanpå tillsammans med frön - kan bli gott det med tänkte jag.
 
Sv: Att baka bröd ...

Jo jag vet, men det var faen inte gott..;) Det gav ett surt bröd, som inte var i harmoni med sötman honungen ger brödet ensamt liksom.
 
Sv: Att baka bröd ...

Nu står rågmjölsblandningen på köksbänken och den doftar alldeles ljuvligt. Ska bli jättespännande att se vad vi tycker om brödet i morgon! :D
 
Sv: Att baka bröd ...

Hästflicka: Vad använder du i stället för farinsocker? (Eller det kanske finns i USA?) Jag har testat brown sugar men det smakar ju inte alls samma.

I rågbrödsreceptet jag bakar idag har jag ersatt farinsocker med muscavado. Får se hur det blir. :p
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag trodde det var samma ... dar ser man vad jag vet.:p Jag anvander ganska ofta blandningar med stevia numera ... jag gillar stevia smaken och det funkar mycket bra som blanding med socker. Jag ar overhuvudtaget ganska liberal att byta mellan olika sotningsmedel ... det jag har svarast att hitta substitut for ar sirap.
 
Sv: Att baka bröd ...

Stevia har jag aldrig hört talas om! Fick googla, och är inte mycket klokare i alla fall. :angel: Men det är alltså ett sötningsmedel om jag fattar rätt? Har prövat sötningsmedel här en gång och det kommer inte bli en uppföljare på den.

Håller med om att det är ett elände att försöka hitta ersättare till sirap. Efter mycket letande har jag hittat en sorts sirap här som bara kostar halva skjortan, men jag är alldeles för snål för att använda den till bröd. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Jag har faktiskt anvant lonn sirap istallet for "vanlig" sirap (som inte finns har) och det blir ju inte samre smak av det.:grin:

En kompis har en stevia vaxt pa fonsterbradan for att ta ett blad i teet ... jag koper "refined" stevia som ser ut nastan som socker fast utan kalorier ... och med en lite annan smak. Gott tycker jag.
 
Sv: Att baka bröd ...

Jag har faktiskt anvant lonn sirap istallet for "vanlig" sirap (som inte finns har) och det blir ju inte samre smak av det.:grin:

Det har jag också, men det är jättedyrt med lönnsirap här så det används enbart till högtidliga tillfällen. ;)

En kompis har en stevia vaxt pa fonsterbradan for att ta ett blad i teet ... jag koper "refined" stevia som ser ut nastan som socker fast utan kalorier ... och med en lite annan smak. Gott tycker jag.

Låter spännande! Jag antar att det inte är en konstig eftersmak på stevian då?
 
Sv: Att baka bröd ...

det ar en bismak pa det, men jag tycker att det ar gott, sa det ar inte en obehaglig eller ovantad eftersmak. Att anvanda 50/50 i matlagning funkar jatte bra, dar marks inte bismaken och halften av sockret ar oftast tillrackligt for att 'caramelize' dar det ar meningen.
 
Sv: Att baka bröd ...

Golden syrup har jag köpt i USA, det tillverkas av rörsocker och är ganska likt sirap - mer än vad lönnsirapen är. Det är en svart plåtburk med ett lejon på - ska kolla när jag kommer hem för jag har burken står i skafferiet.

Stevia och andra dylika sötningsmedel håller jag mig så långt ifrån det bara går. Behöver jag sötma så använder jag socker, annars kan jag vara utan.

Tillägg: Googlade lite - har ni i förskingringen provat handla på swedensbest.com?
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

Det finns flera; Scandinavian store, Sweden's best, Scandinavian specialties och manga fler ... de har olika mycket och har alla en sak gemensamt, de ar svin dyra :eek: Till och med IKEA har bra priser i jamforelse.

Golden syrup finns inte overallt, och naturligtvis inte har, I Colorado anvande jag det dock. Det gar att blanda molasses och corn sirup for att fa en sirap lik var svenska, jag har gjort knack sa nagra ganger.:p
 
Sv: Att baka bröd ...

Golden syrup har jag köpt i USA, det tillverkas av rörsocker och är ganska likt sirap - mer än vad lönnsirapen är. Det är en svart plåtburk med ett lejon på - ska kolla när jag kommer hem för jag har burken står i skafferiet.

Stevia och andra dylika sötningsmedel håller jag mig så långt ifrån det bara går. Behöver jag sötma så använder jag socker, annars kan jag vara utan.

Tillägg: Googlade lite - har ni i förskingringen provat handla på swedensbest.com?

Golden Syrup har jag hittat här också (köpte en flaska idag), 1 kg (ca 500 ml?) kostar $4.94. :grin: När jag först kom hit köpte jag en burk molasses i tron att det var något liknande, urk på burk säger jag bara.

Det finns en nätbutik att handla i i detta land också, men sirap finns inte i sortimentet och inte mycket annat av det jag saknar, men till jul slår vi till och köper några burkar sill för att det är så gott. $7.50 för 250gs-burkar får mig inte att spendera hejdlöst precis.

Och Hästflicka: Jag är grymt avundsjuk på dig som i alla fall har IKEA i landet. :love:
 
Sv: Att baka bröd ...

<snip>
Och Hästflicka: Jag är grymt avundsjuk på dig som i alla fall har IKEA i landet. :love:

IKEA byggde klar sin butik i Florida nagot ar innan vi flyttade darifran, innan korde vi 8 timmar till Atlanta. Eller ... jag gjorde aldrig det men vet Svenskar som gjorde det.
Nu bor vi mellan IKEA Atlanta och IKEA Charlotte. Det ar 3 timmars korning till Charlotte och 3 1/2 till Atlanta, men det ar det vart.:p Jag hade tankt aka till Charlotte den har veckan ... jag behover nog lite Svensk mat som jag kan ta med mig till Florida for Thanksgiving.:d

har finns ocksa inhemsk inlagd sill som ar helt okay.
 
Senast ändrad:
Sv: Att baka bröd ...

IKEA byggde klar sin butik i Florida nagot ar innan vi flyttade darifran, innan korde vi 8 timmar till Atlanta. Eller ... jag gjorde aldrig det men vet Svenskar som gjorde det.
Nu bor vi mellan IKEA Atlanta och IKEA Charlotte. Det ar 3 timmars korning till Charlotte och 3 1/2 till Atlanta, men det ar det vart.:p Jag hade tankt aka till Charlotte den har veckan ... jag behover nog lite Svensk mat som jag kan ta med mig till Florida for Thanksgiving.:d

har finns ocksa inhemsk inlagd sill som ar helt okay.

Jag gröööön av avundsjuka!
envy.gif
 

Liknande trådar

Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
6 265
Mat Jag är hyffsad på matlagning men helt grön på att baka. Har nu fått för mig att baka egna frallor (eller bullar som man säger här i...
Svar
8
· Visningar
2 002
Senast: Manji
·
Kropp & Själ I skuggan av trådar runt alkoholism: Är det bara jag som reagerar på att vin och "bubbel" på något sätt romantiseras och ses som en...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
27 012
Senast: Thaliaste
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 121
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp