Bukefalos 28 år!

Bröllopstråden

@Ceta Haha nej, här blir det inget bakande. Vi köper från ett konditori men behöver ha lite idéer för fyllningar. Funderar på chokladbotten så något som passar med det.
 
@Emtherlia

Mina systrar kommer sjunga två låtar på vår vigsel och så lär jag och sambon hålla varit "tal" till varandra. Min lillasyster och hennes man gjorde det på sitt bröllop och det var verkligen lipfest. Jättefint!
Jag är dock inte så förtjust i att tala så mitt blir kort och sen har jag tänkt sjunga.

Vad det gäller tårta kommer vi ha spritsade, hembakta morotskakor. :D
 
Väcker tråden igen med lite funderingar kring vigseln.

Vi ska ju ha en borgerlig vigsel men känner att den blir himla kort, den längsta är ca 2 minuter(!) och går såhär:
"Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap. Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
(Paret kan växla ringar.)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap."

Alltså 2 minuter, jag känner att min nervositet kommer ju inte ens ha hunnit släppa och jag kommer inte komma ihåg någonting. Jag vill göra vigseln längre men min fantasi är inte den bästa. Någon solist kommer vi inte ha möjlighet att ha.

Funderar på någon dikt men tycker det är svårt att hitta en fin som inte är cheesy. Man kanske kan skriva ihop en liten historia om oss?

Hur tänker ni andra kring vigseln?
Vi gick fram till Jämtlandssången spelad på fiol, vigselförrättaren läste en dikt och så sjöng makens syster till min pappas gitarrspelande, så vi drog ut på vigseln lite på så vis. Kändes som att den blev alldeles lagom lång, ca 10 minuter.

Ang tårtfyllning hade vi passionsfrukt och choklad, så himla gott blev det :d
 
Vi gick in till en låt.
Stod sedan still och väntade tills låten var klar, ty någon hade varit för otålig för att kunna stå och vänta bakom bersån de där tjugo sekunderna extra :p. Därefter tog vigselförrättaren vid och höll något trevligt litet anförande (minns ej om vad). Därefter lyssnade vi på en till låt:

Och sedan kom de där två minuterna med löften. Slutligen vill jag minnas att vi kysstes och att jag bad gästerna om en applåd ;)

Jag tror inte det tog särskilt lång tid allt som allt. Men det var fint, det var det.
 
Någon som har haft vigsel på en dag och fest på en annan?
Tänker i kyrkan bara vissa "närmst sörjande" och sedan fler på ev. fest.
Jag är inte en person som är fan av fester alls, oavsett orsak, men sambon vill så vi får försöka kompromissa ihop något bra :p

Det kommer vara så otroligt utmattande för mig mentalt, bara själva vigseln så jag vet att det hade varit optimalt för mig att ha någon vecka eller två emellan tillställningarna, frågan är bara hur det fungerar rent praktiskt :)
Hur långt emellan är lämpligt att ha i så fall? Det kommer i så fall inte bli exakt samma folk i kyrkan som på festen, utan fler på festen.
 
Någon som har haft vigsel på en dag och fest på en annan?
Tänker i kyrkan bara vissa "närmst sörjande" och sedan fler på ev. fest.
Jag är inte en person som är fan av fester alls, oavsett orsak, men sambon vill så vi får försöka kompromissa ihop något bra :p

Det kommer vara så otroligt utmattande för mig mentalt, bara själva vigseln så jag vet att det hade varit optimalt för mig att ha någon vecka eller två emellan tillställningarna, frågan är bara hur det fungerar rent praktiskt :)
Hur långt emellan är lämpligt att ha i så fall? Det kommer i så fall inte bli exakt samma folk i kyrkan som på festen, utan fler på festen.

Vi hade det inte själva, men jag har varit på ett bröllop med det upplägget. Brudparet gifte sig i rådhuset i december och hade sedan festen i mars följande år. Förmodligen var det typ 5 personer på själva vigseln och sedan 100 på festen. För övrigt en riktig brakfest! :D
 
Ja tänkte typ 10 pers i kyrkan och sen 50+ festen.. Vill helst inte ha allt för många åskådare på vigseln.

Men å andra sidan skönt att ha allt gjort på en och samma dag. Haha får nog fundera på detta ;)
 
Väcker tråden igen med lite funderingar kring vigseln.

Vi ska ju ha en borgerlig vigsel men känner att den blir himla kort, den längsta är ca 2 minuter(!) och går såhär:
"Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap. Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
(Paret kan växla ringar.)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap."

Alltså 2 minuter, jag känner att min nervositet kommer ju inte ens ha hunnit släppa och jag kommer inte komma ihåg någonting. Jag vill göra vigseln längre men min fantasi är inte den bästa. Någon solist kommer vi inte ha möjlighet att ha.

Funderar på någon dikt men tycker det är svårt att hitta en fin som inte är cheesy. Man kanske kan skriva ihop en liten historia om oss?

Hur tänker ni andra kring vigseln?
Jag har varit på två borgerliga vigslar. Den ena var lika snabb som den du beskrivit här ovan.

Den andra påminde mer i längd om en vanlig vigsel. De hade ingångsmusik som bruden gick in till (brudgummen stod där framme redan, på en scen i detta fallet). Sen tror jag vigselförättaren höll något eget prat om kärlek. Sen hade bruden och brudgummen dels skrivit ett brev till varann, och valde att spela varsin låt som påminde dem om den andre parten. De hade bett deras vänner läsa breven och framföra låtarna live. Kan säga att nog inte ett enda öga var torrt efter detta moment :cry::p. Som jag förstod det hade det varit väldigt hemligt innan både om brev och låt, så det blev en överraskning för den andra parten om vad som skrivits och vilken låt som framfördes.

Sen var det löften, ringar, kyss, och utgång till musik. Superfint bröllop och inte alls den där känslan som borgerliga vigslar kan ge.
 
Någon som har haft vigsel på en dag och fest på en annan?
Tänker i kyrkan bara vissa "närmst sörjande" och sedan fler på ev. fest.
Jag är inte en person som är fan av fester alls, oavsett orsak, men sambon vill så vi får försöka kompromissa ihop något bra :p

Det kommer vara så otroligt utmattande för mig mentalt, bara själva vigseln så jag vet att det hade varit optimalt för mig att ha någon vecka eller två emellan tillställningarna, frågan är bara hur det fungerar rent praktiskt :)
Hur långt emellan är lämpligt att ha i så fall? Det kommer i så fall inte bli exakt samma folk i kyrkan som på festen, utan fler på festen.
Jag har varit på en bröllopsfest där paret gifte sig helt avskilt, borgerligt, och sedan reste bort och så var det fest när de kom hem några veckor senare.

Även om ni har folk i kyrkan kan man väl göra något liknande? Möjligen kan ju sällskapet från kyrkan gå ut och äta eller dricka kaffe och äta tårta eller något liknande enklare (beror ju lite på tidpunkt på dygnet också, jag får en bild av underbar tårta på ett underbart utomhuscafé där allting blommar), och sedan ha en fest lite någon tid senare?
 
Någon som har haft vigsel på en dag och fest på en annan?

Vi var på ett sådant bröllop förra sommaren. De hade fest på lördagen och gifte sig på söndagen.

Jag kan säga att alla var ganska utslagna/trötta på söndagen när vigseln och tårtan var. På lördagen var det buffe, fest, tal och liveband.
 
Jag har varit på en bröllopsfest där paret gifte sig helt avskilt, borgerligt, och sedan reste bort och så var det fest när de kom hem några veckor senare.

Även om ni har folk i kyrkan kan man väl göra något liknande? Möjligen kan ju sällskapet från kyrkan gå ut och äta eller dricka kaffe och äta tårta eller något liknande enklare (beror ju lite på tidpunkt på dygnet också, jag får en bild av underbar tårta på ett underbart utomhuscafé där allting blommar), och sedan ha en fest lite någon tid senare?

Typ så tänkte jag. Det får vara åtminstone två veckor emellan, en hel helg blir nog som Emtherlia skriver ganska utmattande.. Tänkte typ vigsel med familjerna (ca, 10 pers), sedan ev. äta/fika ute.
Nån vecka senare fest med vänner OCH familjer/övrig släkt.
 
Någon som har haft vigsel på en dag och fest på en annan?
Tänker i kyrkan bara vissa "närmst sörjande" och sedan fler på ev. fest.
Jag är inte en person som är fan av fester alls, oavsett orsak, men sambon vill så vi får försöka kompromissa ihop något bra :p

Det kommer vara så otroligt utmattande för mig mentalt, bara själva vigseln så jag vet att det hade varit optimalt för mig att ha någon vecka eller två emellan tillställningarna, frågan är bara hur det fungerar rent praktiskt :)
Hur långt emellan är lämpligt att ha i så fall? Det kommer i så fall inte bli exakt samma folk i kyrkan som på festen, utan fler på festen.
Jag har varit på ett bröllop där kyrkliga vigseln och middag med närmaste familjen var vid ett tillfälle och stor fest ett par veckor senare för alla vänner. En av mina släktingar i ett annat land hade borgligt + lunch för närmaste familj och vänner en dag och kyrkligt+ stor fest med middag ett par dagar senare (i detta land måste alla gifta sig borgligt och den kyrkliga är valfri och isåfall ett tillägg)
 
Ni kan inte höra runt med lite äldre släktingar om det finns något släktnamn som ni kan få byta till? Det blir visserligen ett nytt, men ett ni har koppling till. Jag gav som förslag till min partner att vi båda skulle byta till ett av mina andra släktnamn om han inte tyckte om det jag heter. De jag drog upp var farmors mors flicknamn, farmors flicknamn, mormors flicknamn och mammas namn.
Annars kanske det inte vore så tokigt att få döpa barnen, men det kanske beror på att min partner drömmer om två pojkar vid man Öskar och Åmil (kompromissen med Oskar och Emil duger inte). :meh:
Jag har en kompis som gjorde precis så när dom gifte sg.
Ingen av dom var särskilt förtjust i något av deras dåvarande efternamn.
De tog ett släktnamn från mannens sida (tror jag) som de bytte till i samband med deras vigsel.
 
Hur går det för er andra nu? Idag har vi provat vår middag som kommer bli jättegod! Jag har varit iväg och provat klänningen, som är jättefin även om jag kanske behöver en "Bred last" skylt...

2/3 brudtärnor har provat så att deras klänningar passar, den tredje åker jag och mamma till imorgon. Båda tärnorna som provat sin klänning tycker att den är fin, vilket är tur för dom valde den själva. :p Så roligt att se den ena, jag tror att hon blev två centimeter längre när hon kollade sig i spegeln. Hon kände sig så fin!
Just det, vi har fått kantor som är villig att spela imperial march också :D
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
1 112
Senast: skiesabove
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 900
Kultur Varför har det blivit sådan extrem hype kring Taylor Swift? Jag förstår verkligen inte det
2 3
Svar
51
· Visningar
1 831
Hemmet Jag har funderingar på att flytta från min lägenhet, eventuellt tillfälligt ett år. Det är av skäl som jag kommer få hyra ut i...
Svar
12
· Visningar
418
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp