Bukefalos 28 år!

Bröllopstråden

Okej. Har just bröllopsdagen en särställning för dig eller finns det andra dagar då det är viktigare att undvika att bli obekväm än att ifrågasätta varför du vill följa respektive bryta mot normer? Andra dagar som är stora för att du firar något eller som är stora på något annat sätt?

Och nu inför bröllopet, hur gör ni när ni väljer vilka normer ni vill följa och vilka ni ska bryta mot? En del normer kan ju absolut ha blivit norm helt enkelt för att det vedertagna är det som fungerar bäst för de flesta, och då är det dumt att bryta mot dem bara för att. Samtidigt hade jag själv haft väldigt svårt för att stanna vid t ex "för att jag vill", jag hade varit orolig över att i efterhand komma på att min vilja grundade sig i något skäl som jag inte själv kan stå för.
För mig har bröllopsdagen en särställning på sådant sätt att jag inte tror att jag någonsin kommer göra om det, till skillnad från alla andra liknande dagar jag kan komma på.
Att följa en norm (oavsett anledning) är inte samma sak som att inte ifrågasätta den!

Jag följer normen med kyrk(ligt)bröllop, inte för att det är en norm utan för att en borglig vigsel känns lika främmande för mig som kristen, som jag antar att en kyrklig känns för en ateist.
Vi har valt det traditionella åtföljandet i kyrkan över att bli överlämnad, med en twist där vi går in genom varsitt sidskepp och möts i korset. Eftersom jag tycker om symboliken med att vi går in som individer och ut som en "enhet". Twisten förstärker symboliken och tilltalar min prinsessromantiska sida där min partner inte får se mig i klänning, hårupsättning och krona innan vigseln.

Ingångsmusiken blir förhoppningsvis imperial marsch som övergår till Vagners brudmarsh när vi möts i korset. Min partner brukade nämligen nynna på brudmarshen förr, varpå jag påpekade att han inte skulle göra det innan vi bestämt att vi ska gifta oss, vilket alltid resulterade i att han övergick till imperial marsch istället. Nu när vi ska gifta oss så måste vi ju byta tillbaka.

Vi har en väldigt traditionell vigsel då vi inte kan rucka allt för mycket på vigselordningen. Dock har vi bytt ut den traditionella fader vår mot paslmen Gud som haver barnen kär, för att få med lite av min farmor & farfar på vårt bröllop.
Vi har också valt bort kyssen i kyrkan då min partner inte är helt bekväm med den.

Klänningen är vit eftersom jag gillar hur den vita skepnaden får följa en genom stora "milstolpar" i livet. Jag döptes i vitt, jag konfimerades i vitt och jag ska gifta mig i vitt. Kanske begravs jag också i vitt. Sedan är det också väldigt mycket enligt norm, men för mig förstärker den vita klänningen känslan av att det verkligen är min bröllopsdag.
Jag bär krona eftersom vi har en i släkten, den symboliserar mitt ursprung och arv. Den lämnar också ett avtryck för framtiden där släktingar kan finna samhörighet genom kronan.
Jag har klackar för att jag tycker att jag får en fin hållning av dom, men om jag inte hade hittat några bekväma hade jag valt lågskor istället.

Festen blir en riktigt stor en där vi samlar vänner och släktingar runt oss, helt enkelt för att vi vill, för att det är roligt och ett tillfälle lika bra som något annat att ställa till med "en redig brakfest", för att använda min partners ord.
Vi har valt en sittande förrätt och varmrättsbuffé för att det blir en lång dag och vi mättar hellre våra gäster än får massa rester över.
Vi har valt bort presenter (pengar eller gåvor) och kuvertavgift till förmån för donationer till forskningen om min sjukdom eftersom vi resonerar att vi efter att ha bott ihop i snart 4 år har de saker vi behöver (och lite till) och skulle ha större nytta av att jag blev frisk än en kaffebryggare.

Vi kommer att valsa för att vi båda tycker att det är riktigt roligt!

Vissa val är enligt norm och andra inte. Det som är gemensamt för våra val är dock att de speglar min och min partner, ibland som individer (t ex. kyssen och kyrkan) ibland som par (t ex. ingångsmusiken och valsen).
 
Jag och sambon planerar att gifta oss i höst, kanske i närheten av vår 10års-dag. Vi tänkte att det skulle ske ensamma i stadshuset, möjligtvis med något vittne om ett sånt krävs?

Ju äldre jag blivit desto mer har jag tänkt på det praktiska kring giftermål. Jag har aldrig haft en tanke på mig själv som gift men att jag och sambon ska ärva varandra, att han juridiskt ska ses som pappan till våra framtida barn osv känns allt mer betydelsefullt ju mer vi binder upp oss till varandra.
 
Precis! Man kunde ju utveckla konceptet så att exmannen överlämnar kvinnan till den nya mannen vid eventuellt omgifte. :p

Ja men vilken underbar idé :up:
Jag har dock inga ex, så det sket sig! Huuur ska detta gå :nailbiting:

Nej, jag respekterar absolut de som väljer att att ha med överlämnandet av bruden, dock inget för mig :)
 
Precis! Man kunde ju utveckla konceptet så att exmannen överlämnar kvinnan till den nya mannen vid eventuellt omgifte. :p

:rofl:

Skulle dock bli skitjobbigt för mina föräldrar :angel:. De gifte sig på 70-talet, skilde sig tidigt 90-tal och nu är det tydligen dags för bröllop igen. Men det innebär kanske att de kan gå in tillsammans ändå :idea:?

De glömde dock bort det där med giftermålet under hinderprövningsperioden, så först ska väl papprena skickas in igen. Känns dock lite som att tidigare giftermål och två ungar med personen (och fortfarande samma efternamn sedan förra gången) borde vara bevis nog i en prövning om släktskap mellan parterna :D.
 
Jag och sambon planerar att gifta oss i höst, kanske i närheten av vår 10års-dag. Vi tänkte att det skulle ske ensamma i stadshuset, möjligtvis med något vittne om ett sånt krävs?

Ju äldre jag blivit desto mer har jag tänkt på det praktiska kring giftermål. Jag har aldrig haft en tanke på mig själv som gift men att jag och sambon ska ärva varandra, att han juridiskt ska ses som pappan till våra framtida barn osv känns allt mer betydelsefullt ju mer vi binder upp oss till varandra.
Man kan låna vittnen om man vill. Då får man två kommunala tjänstepersoner som vittnen :)
 
Vilka funderingar har du och vilka val gör du kring bröllop? Varför?

Så många av våra vänner som möjligt och så lite planerande som möjligt. Jag vill inte fixa och trixa och organisera och oroa mig.
Vi ska vara i kyrkan för att det är en trevlig tradition. Jag är döpt där, har tillbringat mycket tid där i diverse körövningar, skolavslutningar mm. Min kille är troende och mig spelar det ingen roll om det är kyrkligt eller inte.
Ingen middag. Ingen vit klänning pga orkar inte engagera mig och min mammas brudklänning fanns kvar.
Bröllopsresan går med buss till Disneyland utanför Paris för dit har vi sagt att vi ska åka på bröllopsresa redan innan vi var tillsammans. Bussresa för att vi vill sätta oss på ett transportmedel och inte behöva tänka/planera något själva.

Alltså nu när vi tänker efter har vi verkligen ett latmaskbröllop :D
 
Vi tänkte att det skulle ske ensamma i stadshuset, möjligtvis med något vittne om ett sånt krävs?
Man kan ha med sig vittnen, annars kan man meddela rådhuset att man inte har några så grejar de fram lite vittnen åt er! :)
 
För mig har bröllopsdagen en särställning på sådant sätt att jag inte tror att jag någonsin kommer göra om det, till skillnad från alla andra liknande dagar jag kan komma på.
Att följa en norm (oavsett anledning) är inte samma sak som att inte ifrågasätta den!

Jag följer normen med kyrk(ligt)bröllop, inte för att det är en norm utan för att en borglig vigsel känns lika främmande för mig som kristen, som jag antar att en kyrklig känns för en ateist.
Vi har valt det traditionella åtföljandet i kyrkan över att bli överlämnad, med en twist där vi går in genom varsitt sidskepp och möts i korset. Eftersom jag tycker om symboliken med att vi går in som individer och ut som en "enhet". Twisten förstärker symboliken och tilltalar min prinsessromantiska sida där min partner inte får se mig i klänning, hårupsättning och krona innan vigseln.

Ingångsmusiken blir förhoppningsvis imperial marsch som övergår till Vagners brudmarsh när vi möts i korset. Min partner brukade nämligen nynna på brudmarshen förr, varpå jag påpekade att han inte skulle göra det innan vi bestämt att vi ska gifta oss, vilket alltid resulterade i att han övergick till imperial marsch istället. Nu när vi ska gifta oss så måste vi ju byta tillbaka.

Vi har en väldigt traditionell vigsel då vi inte kan rucka allt för mycket på vigselordningen. Dock har vi bytt ut den traditionella fader vår mot paslmen Gud som haver barnen kär, för att få med lite av min farmor & farfar på vårt bröllop.
Vi har också valt bort kyssen i kyrkan då min partner inte är helt bekväm med den.

Klänningen är vit eftersom jag gillar hur den vita skepnaden får följa en genom stora "milstolpar" i livet. Jag döptes i vitt, jag konfimerades i vitt och jag ska gifta mig i vitt. Kanske begravs jag också i vitt. Sedan är det också väldigt mycket enligt norm, men för mig förstärker den vita klänningen känslan av att det verkligen är min bröllopsdag.
Jag bär krona eftersom vi har en i släkten, den symboliserar mitt ursprung och arv. Den lämnar också ett avtryck för framtiden där släktingar kan finna samhörighet genom kronan.
Jag har klackar för att jag tycker att jag får en fin hållning av dom, men om jag inte hade hittat några bekväma hade jag valt lågskor istället.

Festen blir en riktigt stor en där vi samlar vänner och släktingar runt oss, helt enkelt för att vi vill, för att det är roligt och ett tillfälle lika bra som något annat att ställa till med "en redig brakfest", för att använda min partners ord.
Vi har valt en sittande förrätt och varmrättsbuffé för att det blir en lång dag och vi mättar hellre våra gäster än får massa rester över.
Vi har valt bort presenter (pengar eller gåvor) och kuvertavgift till förmån för donationer till forskningen om min sjukdom eftersom vi resonerar att vi efter att ha bott ihop i snart 4 år har de saker vi behöver (och lite till) och skulle ha större nytta av att jag blev frisk än en kaffebryggare.

Vi kommer att valsa för att vi båda tycker att det är riktigt roligt!

Vissa val är enligt norm och andra inte. Det som är gemensamt för våra val är dock att de speglar min och min partner, ibland som individer (t ex. kyssen och kyrkan) ibland som par (t ex. ingångsmusiken och valsen).

Det låter ju som att ni kommer ha ett ganska "traditionellt" bröllop, i princip motsatsen till vårt! :D Jag hoppas att ingen kommer ha åsikter om era val eftersom man får faktiskt göra precis som man behagar på sin bröllopsdag (och faktiskt, i ganska många andra delar av livet också:)). Det viktigaste är väl att man inte känner sig pressad att göra något man inte vill bara för att det är tradition. Och att man inte behöver försvara sina val, utan man kan få ha världens största dyraste bröllop - eller världens minsta, billigaste bröllop - bara med anledningen att "vi vill det".
 
Så många av våra vänner som möjligt och så lite planerande som möjligt. Jag vill inte fixa och trixa och organisera och oroa mig.
Vi ska vara i kyrkan för att det är en trevlig tradition. Jag är döpt där, har tillbringat mycket tid där i diverse körövningar, skolavslutningar mm. Min kille är troende och mig spelar det ingen roll om det är kyrkligt eller inte.
Ingen middag. Ingen vit klänning pga orkar inte engagera mig och min mammas brudklänning fanns kvar.
Bröllopsresan går med buss till Disneyland utanför Paris för dit har vi sagt att vi ska åka på bröllopsresa redan innan vi var tillsammans. Bussresa för att vi vill sätta oss på ett transportmedel och inte behöva tänka/planera något själva.

Alltså nu när vi tänker efter har vi verkligen ett latmaskbröllop :D
Jag tycker att dina tankar är sköna och laidback! :up:
 
Det låter ju som att ni kommer ha ett ganska "traditionellt" bröllop, i princip motsatsen till vårt! :D Jag hoppas att ingen kommer ha åsikter om era val eftersom man får faktiskt göra precis som man behagar på sin bröllopsdag (och faktiskt, i ganska många andra delar av livet också:)). Det viktigaste är väl att man inte känner sig pressad att göra något man inte vill bara för att det är tradition. Och att man inte behöver försvara sina val, utan man kan få ha världens största dyraste bröllop - eller världens minsta, billigaste bröllop - bara med anledningen att "vi vill det".
Tack! Jag hoppas att ni också får den bröllopsdag ni vill ha, utan att någon dömer era val.
 
Det är ju svåra frågor eftersom jag inte fungerat superdupermycket kring det trots att jag har många och starka åsikter:D Sen är det alltid lite svårt att vara ärlig eftersom min ärlighet kring mina egna känslor kanske inte uppskattas av de som valt annorlunda.

Alltså jag tänker mig nog att man får ett bröllop som kan vara storslaget typ. Oskuld har inget med saken att göra:p. Har man redan gift sig en gång så har man redan erfarenheten och "fått ha" ett sådant bröllop. Så jag tror det handlar mer om antalet gånger man varit gift än ålder. Kanske. Eller en blandning iaf. Jag vet inte riktigt vad det vita representerar, jag tror att det representerar bröllop för mig, men inte något mer om du för står hur jag menar?

Sen är jag nog en sån som tycker man ska klä sig liiiite efter sin ålder och uppenbarligen så tycker jag inte att äldre passar i pampiga bröllopsklänningar.:confused: Vit är okej så länge det är en enklare modell.

Japp, jag inser hur löjligt det låter när jag skriver det.:o

Det är intressant att fundera över hur man tänker och tycker men jag har liksom aldrig reflekterat över just detta eftersom det inte varit en särskilt stor del av mitt liv. Jag har aldrig tänkt på ett hur ett eventuellt bröllop ska vara innan jag och killen förlovade oss. Trots detta har jag en massa åsikter:laugh:

Max ett vitklätt och pampigt bröllop, ej över en viss ålder. :D Håller med om att det är intressant att reflektera över varför man tycker som man gör. För mig leder det ganska ofta till att jag byter åsikt. Gällande att andra skulle ta illa upp för att man inte tycker att deras val var optimala så får de nog tänka på att det är ett diskussionsforum och "alla är vi olika". :p
 
Vi ska gifta oss i sommar efter 10 år och 1 barn ihop.
Det blir en vigsel på en pir vid en sjö på en fastighet som jobbet äger som jag fått låna till detta ändamål. Sedan blir det en fest med ca 50 pers. Vi vill ha det avslappnat och opretentiöst där vi ska grilla med en vän som är ansvarig och som även kommer brygga egen öl till festen. Om klänningen blir vit återstår att se, det blir ingen klassisk bröllopsklänning i alla fall. O kul ska vi ha!
 
Idag var jag hos sömmerskan och provade klänningen med rätt bh samt skor så nu ska den sys upp och sys in lite. Och mamma var med och fick se klänningen irl, hon tycker den var superfin. :)

Jag hade tänkt att jag skulle gå ner lite nu inför sommaren men om jag gör det så kommer klänningen vara för stor. Lika bra jag fortsätter att äta som jag gjort tidigare :D
 
För mig har bröllopsdagen en särställning på sådant sätt att jag inte tror att jag någonsin kommer göra om det, till skillnad från alla andra liknande dagar jag kan komma på.
Att följa en norm (oavsett anledning) är inte samma sak som att inte ifrågasätta den!
Det håller jag absolut med om. Fick bara inte intrycket att det var så du resonerade när du skrev i förra tråden (inlägg 1979.)
"Ja, det handlar förmodligen om normen. Men jag tycker faktiskt inte att det ändrar något alls. Ett bröllop är så stort ändå, känslorna är lite överrallt och det är därför jag tycker att det just den dagen är så viktigt att få bara känna sig bekväm och vacker, oavsett var den känslan kommer ifrån.
Bryta normer kan man ägna sig åt alla andra dagar."

Jag följer normen med kyrk(ligt)bröllop, inte för att det är en norm utan för att en borglig vigsel känns lika främmande för mig som kristen, som jag antar att en kyrklig känns för en ateist.
Vi har valt det traditionella åtföljandet i kyrkan över att bli överlämnad, med en twist där vi går in genom varsitt sidskepp och möts i korset. Eftersom jag tycker om symboliken med att vi går in som individer och ut som en "enhet". Twisten förstärker symboliken och tilltalar min prinsessromantiska sida där min partner inte får se mig i klänning, hårupsättning och krona innan vigseln.

Ingångsmusiken blir förhoppningsvis imperial marsch som övergår till Vagners brudmarsh när vi möts i korset. Min partner brukade nämligen nynna på brudmarshen förr, varpå jag påpekade att han inte skulle göra det innan vi bestämt att vi ska gifta oss, vilket alltid resulterade i att han övergick till imperial marsch istället. Nu när vi ska gifta oss så måste vi ju byta tillbaka.

Vi har en väldigt traditionell vigsel då vi inte kan rucka allt för mycket på vigselordningen. Dock har vi bytt ut den traditionella fader vår mot paslmen Gud som haver barnen kär, för att få med lite av min farmor & farfar på vårt bröllop.
Vi har också valt bort kyssen i kyrkan då min partner inte är helt bekväm med den.

Klänningen är vit eftersom jag gillar hur den vita skepnaden får följa en genom stora "milstolpar" i livet. Jag döptes i vitt, jag konfimerades i vitt och jag ska gifta mig i vitt. Kanske begravs jag också i vitt. Sedan är det också väldigt mycket enligt norm, men för mig förstärker den vita klänningen känslan av att det verkligen är min bröllopsdag.
Jag bär krona eftersom vi har en i släkten, den symboliserar mitt ursprung och arv. Den lämnar också ett avtryck för framtiden där släktingar kan finna samhörighet genom kronan.
Jag har klackar för att jag tycker att jag får en fin hållning av dom, men om jag inte hade hittat några bekväma hade jag valt lågskor istället.

Festen blir en riktigt stor en där vi samlar vänner och släktingar runt oss, helt enkelt för att vi vill, för att det är roligt och ett tillfälle lika bra som något annat att ställa till med "en redig brakfest", för att använda min partners ord.
Vi har valt en sittande förrätt och varmrättsbuffé för att det blir en lång dag och vi mättar hellre våra gäster än får massa rester över.
Vi har valt bort presenter (pengar eller gåvor) och kuvertavgift till förmån för donationer till forskningen om min sjukdom eftersom vi resonerar att vi efter att ha bott ihop i snart 4 år har de saker vi behöver (och lite till) och skulle ha större nytta av att jag blev frisk än en kaffebryggare.

Vi kommer att valsa för att vi båda tycker att det är riktigt roligt!

Vissa val är enligt norm och andra inte. Det som är gemensamt för våra val är dock att de speglar min och min partner, ibland som individer (t ex. kyssen och kyrkan) ibland som par (t ex. ingångsmusiken och valsen).
Här räknar du å andra sidan upp flera punkter där ni verkar ha tänkt till innan ni har valt åt ena eller andra hållet och där ni har gjort anpassningar till er själva som individer. :) Det ger mig en helt annan bild än det tidigare. Roligt att läsa för övrigt, låter som om det har alla förutsättningar att bli en jättebra dag.
 
Tack! Jag hoppas att ni också får den bröllopsdag ni vill ha, utan att någon dömer era val.
Om det här var en känga till mig så vill jag förtydliga att det jag dömde var inställningen att "på en så viktig dag som ens bröllopsdag så kan man stänga av hjärnan och göra precis som man ska ska om det är det man vill". Den visade det sig sen att du troligen inte ens hade - fel av mig.
 
Vi har inte kommit så långt i planeringen av själva bröllopsdagen ännu. Det finns ett datum och en lokalbokning, resten får växa fram när min sambo har tråkigt på jobbet.

Så här har vi tänkt kring delarna som är lite mer långvariga:
  • Ingen ska byta något namn. Jag har ett ovanligt efternamn och en släkt som jag trivs med och är stolt över. Dessutom har jag lagt i alla fall tio år på att bygga upp ett personligt varumärke som känns väl värt att behålla. Ovanstående väger betydligt tyngre för mig än någon diffus känsla av att det är mysigt att heta samma sak och visa att man hör ihop eller liknande. Min sambo vill inte heller byta till mitt namn. Jag vet inte varför och jag tänker inte fråga eftersom det verkar som en konstig sak att behöva motivera.
  • Vi har släta förlovningsringar i palladium (förvillande likt silver men mera slitstarkt). Min sambo läste in sig ordentligt och funderade i flera veckor innan han bestämde sig för den modellen. Jag tog sen en likadan fast något smalare eftersom jag har kortare fingrar. Beslutet var viktigare för honom än för mig och palladium visade sig vara förhållandevis prisvärt. När vi gifter oss tänker jag byta till en ring som är hälften rött guld och hälften vitguld så att den funkar med smycken av båda färgtonerna. Eftersom jag för närvarande minskar i vikt så känns det onödigt att köpa den dyrare ringen nu på en gång.
    (Angående att alls bära ring: Jag tycker egentligen inte att det är något måste utan vägde för- mot nackdelar även här. Misstänkte, och har nu fått delvis bekräftat, följande fördelar: Färre legkontroller på systemet, mera prattid i jobbmöten för externa kunder, färre slembollar i tunnelbanan. Lite tragiskt att det ska vara så men praktiskt att det går att påverka.)
 
För mig har bröllopsdagen en särställning på sådant sätt att jag inte tror att jag någonsin kommer göra om det, till skillnad från alla andra liknande dagar jag kan komma på.
Att följa en norm (oavsett anledning) är inte samma sak som att inte ifrågasätta den!

Jag följer normen med kyrk(ligt)bröllop, inte för att det är en norm utan för att en borglig vigsel känns lika främmande för mig som kristen, som jag antar att en kyrklig känns för en ateist.
Vi har valt det traditionella åtföljandet i kyrkan över att bli överlämnad, med en twist där vi går in genom varsitt sidskepp och möts i korset. Eftersom jag tycker om symboliken med att vi går in som individer och ut som en "enhet". Twisten förstärker symboliken och tilltalar min prinsessromantiska sida där min partner inte får se mig i klänning, hårupsättning och krona innan vigseln.

Ingångsmusiken blir förhoppningsvis imperial marsch som övergår till Vagners brudmarsh när vi möts i korset. Min partner brukade nämligen nynna på brudmarshen förr, varpå jag påpekade att han inte skulle göra det innan vi bestämt att vi ska gifta oss, vilket alltid resulterade i att han övergick till imperial marsch istället. Nu när vi ska gifta oss så måste vi ju byta tillbaka.

Vi har en väldigt traditionell vigsel då vi inte kan rucka allt för mycket på vigselordningen. Dock har vi bytt ut den traditionella fader vår mot paslmen Gud som haver barnen kär, för att få med lite av min farmor & farfar på vårt bröllop.
Vi har också valt bort kyssen i kyrkan då min partner inte är helt bekväm med den.

Klänningen är vit eftersom jag gillar hur den vita skepnaden får följa en genom stora "milstolpar" i livet. Jag döptes i vitt, jag konfimerades i vitt och jag ska gifta mig i vitt. Kanske begravs jag också i vitt. Sedan är det också väldigt mycket enligt norm, men för mig förstärker den vita klänningen känslan av att det verkligen är min bröllopsdag.
Jag bär krona eftersom vi har en i släkten, den symboliserar mitt ursprung och arv. Den lämnar också ett avtryck för framtiden där släktingar kan finna samhörighet genom kronan.
Jag har klackar för att jag tycker att jag får en fin hållning av dom, men om jag inte hade hittat några bekväma hade jag valt lågskor istället.

Festen blir en riktigt stor en där vi samlar vänner och släktingar runt oss, helt enkelt för att vi vill, för att det är roligt och ett tillfälle lika bra som något annat att ställa till med "en redig brakfest", för att använda min partners ord.
Vi har valt en sittande förrätt och varmrättsbuffé för att det blir en lång dag och vi mättar hellre våra gäster än får massa rester över.
Vi har valt bort presenter (pengar eller gåvor) och kuvertavgift till förmån för donationer till forskningen om min sjukdom eftersom vi resonerar att vi efter att ha bott ihop i snart 4 år har de saker vi behöver (och lite till) och skulle ha större nytta av att jag blev frisk än en kaffebryggare.

Vi kommer att valsa för att vi båda tycker att det är riktigt roligt!

Vissa val är enligt norm och andra inte. Det som är gemensamt för våra val är dock att de speglar min och min partner, ibland som individer (t ex. kyssen och kyrkan) ibland som par (t ex. ingångsmusiken och valsen).
Jag tycker att det är väldigt sällsynt att någon som beskriver ett så pass traditionellt bröllop som du gör, samtidigt reflekterar så djupt och personligt över symboliken i de olika momenten. Jätteintressanta tankar!
 
@TygerTyger Det här med namnbyte förvånade mig faktiskt. Jag har alltid tyckt att min efternamn är trist och tänkt att jag skulle byta om jag träffade någon med mer spännande namn. Min kille har ett supersnyggt efternamn och därför var det ju givet - jag tar det. Men det kändes fel bara helt plötsligt. Varför ska jag ta hans? Varför ska inte han ta mitt? Ja, för mig är det ett jättecoolt efternamn - men det är i princip spanska versionen av Svensson så för hans del är det ju väldigt ospännande.

Vår lösning, eftersom vi vill ha samma namn, är att vi väntar tills vi kan ta dubbelefternamn. För honom är det också väldigt viktigt att inte bara jag byter, utan att vi båda gör det.

Få saker gör mig förresten så besviken som när tjejer byter från typ Karlsson till Larsson. Gör ont i feministhjärtat även om det inte är min ensak alls.
 
Få saker gör mig förresten så besviken som när tjejer byter från typ Karlsson till Larsson. Gör ont i feministhjärtat även om det inte är min ensak alls.
Håller med. De senaste månaderna har jag till och med noterat att två tjejer som jag egentligen tycker är hur coola som helst sjönk lite i mina ögon när de gifte sig och lade till mannens namn som efternamn. Männen lade inte till någonting - deras identitet var precis som förut.
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
989
Senast: skiesabove
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 766
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 092
Senast: cirkus
·
Kläder & Bli fin Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig...
Svar
18
· Visningar
1 251
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Klädsel vid bröllopskörning

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp