Bukefalos 28 år!

Bröllopstråden

Det håller jag absolut med om. Fick bara inte intrycket att det var så du resonerade när du skrev i förra tråden (inlägg 1979.)
"Ja, det handlar förmodligen om normen. Men jag tycker faktiskt inte att det ändrar något alls. Ett bröllop är så stort ändå, känslorna är lite överrallt och det är därför jag tycker att det just den dagen är så viktigt att få bara känna sig bekväm och vacker, oavsett var den känslan kommer ifrån.
Bryta normer kan man ägna sig åt alla andra dagar."


Här räknar du å andra sidan upp flera punkter där ni verkar ha tänkt till innan ni har valt åt ena eller andra hållet och där ni har gjort anpassningar till er själva som individer. :) Det ger mig en helt annan bild än det tidigare. Roligt att läsa för övrigt, låter som om det har alla förutsättningar att bli en jättebra dag.

Om det här var en känga till mig så vill jag förtydliga att det jag dömde var inställningen att "på en så viktig dag som ens bröllopsdag så kan man stänga av hjärnan och göra precis som man ska ska om det är det man vill". Den visade det sig sen att du troligen inte ens hade - fel av mig.
Det var inte alls meningen att ge dig en känga, utan lite mer ett "Tack, detsamma" och reflektion angående inlägget jag svarade på.
Jag misstänkte att vi egentligen har ganska lika syn på normer så jag har inte känt något behov av att dela ut kängor.
Tycker snarare att det är skönt att få frågor som gör att man funderar ett varv till, går igenom argumenten och kommer fram till att man tänkt "rätt" (i förhållande till sig själv). Det hjälper fjärilarna som hotar att ta över min mage. :o

Jag tycker att det är väldigt sällsynt att någon som beskriver ett så pass traditionellt bröllop som du gör, samtidigt reflekterar så djupt och personligt över symboliken i de olika momenten. Jätteintressanta tankar!
Tack! Jag skyller allting på min mor och far. Jag är på många sätt ganska traditionell av mig, men jag har alltid fått tänka, reflektera över och motivera mina åsikter hemma. Jag har aldrig fått höra att jag som tjej ska tycka om vissa saker eller ha vissa åsikter och inte heller att jag som barn är för liten för att bry mig om samhället eller forma åsikter om det.
 
Så många av våra vänner som möjligt och så lite planerande som möjligt. Jag vill inte fixa och trixa och organisera och oroa mig.
Vi ska vara i kyrkan för att det är en trevlig tradition. Jag är döpt där, har tillbringat mycket tid där i diverse körövningar, skolavslutningar mm. Min kille är troende och mig spelar det ingen roll om det är kyrkligt eller inte.
Ingen middag. Ingen vit klänning pga orkar inte engagera mig och min mammas brudklänning fanns kvar.
Bröllopsresan går med buss till Disneyland utanför Paris för dit har vi sagt att vi ska åka på bröllopsresa redan innan vi var tillsammans. Bussresa för att vi vill sätta oss på ett transportmedel och inte behöva tänka/planera något själva.

Alltså nu när vi tänker efter har vi verkligen ett latmaskbröllop :D

Blir det inte rumphugget utan middag? Jag kan inte tänka mig in i en situation med en stor fest utan att det är mat inblandat.
 
Angående namn-grejen; både killen och jag vill behålla våra egna efternamn men vi vill heta samma sak = inte så lätt att komma överens. Vi vill inte heller hitta på ett nytt efternamn. Jag gissar att vi kommer lotta om saken :laugh:

Hans förslag var att den som ger upp sitt efternamn får bestämma namn på våra eventuella barn:nailbiting: Men det låter ju livsfarligt!:rofl:
 
Jag kommer nog att behålla mitt namn. För ett par år sedan hade jag gärna bytt bort det mot något lite mer spännande men nu när jag bor utomlands så gillar jag att ha kvar den kopplingen till Sverige. Mina vänner tycker dock, på skämt, att jag ska byta till sambons eftersom jag då kommer att ha initialerna J.Lo ;)

Vi har börjat titta lite mer seriöst på lokaler och hittat ett ställe i bergen utanför Barcelona som är väldigt vackert och där maten verkar fantastisk. De föredrar lite större bröllop än det vi kommer att ha vilket innebär att vi får en massa extra kostnader som annars ingår, så jag vet inte om det kommer att vara värt det. Men vi kommer nog att åka ner och kika på det i alla fall.
 
När det gäller namn så bytte jag gladeligen bort mitt namn... ;) Jag har inte gillat mitt efternamn och det var en del av den mobbing jag blev utsatt för så jag hade inga varmare känslor för mitt efternamn. När jag sedan träffade maken så la folk till hans efternamn tidigt, släktens namn är välkänt i trakten och folk presentera mig för andra med mitt "riktiga" namn och la sedan till att jag hörde till mitt nuvarande efternamn. :D Så när vi väl gifte oss efter ett par år så hade jag redan vant mig vid hans namn och folk använde det redan. Jag bytte från ett vanligt son namn till ett lite ovanligare efternamn med stor släkt där jag har ett sammanhang. Min syster har däremot behållet "vårat" efternamn, min mamma bytte inte efternamn när hon gifte sig och jag var innan jag träffade maken inne på att byta till mammas flicknamn för att jag tyckte om det bättre.
 
Slänger in en kommentar som handlar om namnbyte. Min kusin flyttade från Kiruna tull Helsingborg och hittade sin man där. Alla tog för givet att hon som hette ett efternamn som är finsk-klingande skulle byta till hans son-efternamn men han bytte till hennes efternamn.
Jag har ett ovanligt efternamn som jsg gillar även om en del har svårt att stava och höra vad det är jag säger ;) jag kommer inte byta det om jag någon gång gifter mig.
 
12901426_10209404465216637_4456152116726436147_o.jpg

Det börjar bli nervöst!

Angående namn är det en grej där vi går emot normen. Jag vägrar ge upp mitt ovanliga namn för ett sonnamn och min partner tycker inte att det spelar så stor roll vad man heter, men han har läst någon gång att det är enklare att få jobb med ett unikt namn, så han tar mitt namn.
 
Angående namn-grejen; både killen och jag vill behålla våra egna efternamn men vi vill heta samma sak = inte så lätt att komma överens. Vi vill inte heller hitta på ett nytt efternamn. Jag gissar att vi kommer lotta om saken :laugh:

Hans förslag var att den som ger upp sitt efternamn får bestämma namn på våra eventuella barn:nailbiting: Men det låter ju livsfarligt!:rofl:
Ni kan inte höra runt med lite äldre släktingar om det finns något släktnamn som ni kan få byta till? Det blir visserligen ett nytt, men ett ni har koppling till. Jag gav som förslag till min partner att vi båda skulle byta till ett av mina andra släktnamn om han inte tyckte om det jag heter. De jag drog upp var farmors mors flicknamn, farmors flicknamn, mormors flicknamn och mammas namn.
Annars kanske det inte vore så tokigt att få döpa barnen, men det kanske beror på att min partner drömmer om två pojkar vid man Öskar och Åmil (kompromissen med Oskar och Emil duger inte). :meh:
 
@ajdidodii tack för tips men ingen av oss vill välja ett helt annat namn även om vi skulle ha koppling till det:)

Alltså jag vill ju bestämma både efternamn och eventuella barns namn. :D Tror nog att lottning kanske blir mest rättvist, om killen nu inte ändrar sig:angel:
 
Jag blir den som byter efternamn, vi har korta gaska ovanliga namn båda två, hans är dock lite mer ovanligt än mitt, så det spelar egentligen ingen roll :)
 
Förrätt blir någon slags paj (väntar på förslag då vi inte riktigt hittade rätt),
Huvudrätt blir lågtempererad kalvytterfile med potatis- & västerbottenmuffins
Efterrätt blir chokladfondant med hallonsorbet

Kommer inte ihåg exakt allt men i stora drag iaf. :)
 
Förrätt blir någon slags paj (väntar på förslag då vi inte riktigt hittade rätt),
Huvudrätt blir lågtempererad kalvytterfile med potatis- & västerbottenmuffins
Efterrätt blir chokladfondant med hallonsorbet

Kommer inte ihåg exakt allt men i stora drag iaf. :)
Det låter jättegott!
 
Väcker tråden igen med lite funderingar kring vigseln.

Vi ska ju ha en borgerlig vigsel men känner att den blir himla kort, den längsta är ca 2 minuter(!) och går såhär:
"Ni vill ingå äktenskap med varandra. Äktenskapet bygger på kärlek och tillit. Genom att ingå äktenskap lovar ni att respektera och stötta varandra. Som makar är ni två självständiga individer som kan hämta styrka ur er gemenskap. Eftersom ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra, frågar jag: Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
Vill du N.N. ta denna/denne N.N. till din hustru/man att älska henne/honom i nöd och lust?
(Svar: Ja.)
(Paret kan växla ringar.)
Jag förklarar er nu för äkta makar.
När ni nu går ut i livet och åter till vardagen så minns den vilja till gemenskap, den kärlek till varandra och den aktning för varandra som ni känt i denna stund och som lett er hit. Låt mig önska er lycka och välgång i ert äktenskap."

Alltså 2 minuter, jag känner att min nervositet kommer ju inte ens ha hunnit släppa och jag kommer inte komma ihåg någonting. Jag vill göra vigseln längre men min fantasi är inte den bästa. Någon solist kommer vi inte ha möjlighet att ha.

Funderar på någon dikt men tycker det är svårt att hitta en fin som inte är cheesy. Man kanske kan skriva ihop en liten historia om oss?

Hur tänker ni andra kring vigseln?
 
Lyssnade precis på bröllopspoden och där kom ett förslag på att låta någon hålla sitt tal under vigseln, vad tror ni om det?
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
989
Senast: skiesabove
·
Hemmet Har mycket funderingar kring bostad just nu och är därför nyfiken på hur stor procent av er inkomst ni lägger på boende? Själv lägger...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 766
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 092
Senast: cirkus
·
Kläder & Bli fin Ska på bröllop i sommar :love: och hittar ingen klänning som känns helt rätt, så nu tänkte jag damma av symaskinen och försöka ge mig...
Svar
18
· Visningar
1 251
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp