Bukefalos 28 år!

Byta stall för 1:a gången

Mattsson

Trådstartare
På söndag bär det iväg till nytt stall för mig o hästis. Har inte flyttat någon häst tidigare o undrar därför hur man på bästa sätt underlättar för Gumman m nya kompisar o ny omgivning. Ska man låta henne hälsa på 1 häst i taget eller ta alla på en gång? Något annat man borde tänka på just vid flyttning? Tacksam för tips :bow:
 
Sv: Byta stall för 1:a gången

Tips:
Flytta så att du kommer till den nya stallet på eftermiddagen, när hästarna har kommit in.
Ställ din häst i boxen brevid den (eller någon av dem) hon ska gå med, så att de kan nosa igenom varandra under natten.

I övrigt så skulle jag inte göra någon affär av utsläppet morgonen efter, utan sträva efter att allt är som vanligt. Kanske om man har en extremt ranghög, eller om din är ranghög, släppa ut det paret en stund innan de andra.

Annars så ska de bara ut, som vanligt, ev broddar tas av och helst grimmorna också, kan bli skojiga handag annars.
Släng på en tjockt vintertäcke om du misstänker att nån kan slå, det skyddar.

Ta med så mycket stråfoder du kan från gamla stället, om möjligt även kraftfodret, så du får en mjuk övergång.

Och ge din häst tid till omställningen, varför inte en liten vintervila i samband med flytt, bara promenera i omgivningarna första tiden.
 
Sv: Byta stall för 1:a gången

Beror helt på din hästs temperament och humör över lag tycker jag.
Endel tar flytt väldigt hårt och blir osäkra och oroliga den första tiden. andra märks det knappt på. Kompisens häst är den första sorten, är en gammal man som flyttat mycket i sina dagar. man skulle tro att han därför vore van och härdad, men det är tvärtom, han blir mycket uppriven vid flytt och orolig i flera veckor innan han vänjer sig.

har en Guld Gosse som tar allt med ro, tycker livet är spännande och nya intryck en kul grej. Han märks det knappt på att han flyttar, har flyttat 3 gånger nu, första gången jag köpte honom och han kom till mig, andra gången för ngt halvår sen och tyvärr har vi precis nyss flyttat igen pga tråkiga omständigheter. Han har varit precis lika glad, nyfiken och lugn alla gångerna, och anpassat sig i stort sett direkt.

ang. hopsläpp så tycker jag att man aldrig har ngt att förlora på att ta det lite lugnt, gärna låta hästarna stå i angränsande boxar om natten, och om möjlighet ges, låta hästen gå i angränsande hage några dagar till blivande flock. sånt underättar massor vid hopsläpp. för en orolig/känsligare individ kan det bli mycket att inom ett dygn flytta till ett helt nytt stall OCH släppas i en hage med ny flock.

Men som sagt - det beror i mångt och mycket på individen.

I övrigt: Blandrastik har redan sagt det. som vanligt. :angel: :rofl:
 
Sv: Byta stall för 1:a gången

Tack för era råd :bow: Ni beskriver ungefär så som jag tänkt att göra, så det känns ju bra att man är inne på rätt spår..... När jag varit iväg med henne på vet.besök osv. så har hon varit väldigt nyfiken o velat hälsa på allt o alla, så jag har förhoppningar om att det ska gå bra. Hon brukar var lugn, men det tar väl ett tag innan hon finner sin nya plats i rangordningen. I nuvarande stallet har hon en mitten position. Vad jag vet gör hon inga större försök att klättra högre, men däremot håller hon noga ordning på de som är lägre o visar detta väldans tydligt. Ska börja med att låta henne stå inne o om detta verkar ok så släpper jag nog ihop henne med de andra på morgonen efter. Om inte så får det bli rasthage o hälsa på 1 i taget.
 
Sv: Byta stall för 1:a gången

Jag kan berätta hur vi gör när det kommer någon ny häst till oss:
Första veckan får den nya hästen stå i egen hage bredvid hagen med flocken i, dels för att dom hinner titta på varandra och dels för att den nya hästen hinner få in stalllukten.
Efter den veckan blir de hopsläpp, då släpper vi först ihop flockledaren med den nya, sedan släpper vi en till(näst högsta hästen) och fortsätter vi med att släppa in en och en. Oftast uppstår det inga problem förns flockledaren har med sig alla sina flockmedlemmar.
Jag rekomenderar också att ha täcken på(gärna ett du inte är så rädd om). Både bitskador och sparkar kan lindras genom att ha ett täcke på.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 132
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 591
Senast: jemeni
·
Däggdjur Hejsan! För ett tag sedan så gick min hankanin som jag haft i några år bort, och jag märkte snabbt att min hona blev lite nedstämd. Så...
Svar
1
· Visningar
1 302
Senast: Blyger
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 301
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp