CLXXI Vad gör vi?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hemma en liten stund. Har startat eld i kaminen. Ska fixa hästarna. Och sedan om ca 1 timme iväg tillbaka till tätorten för en avskedsmiddag för en kollega som flyttar långt bort. Jag diskuterade länge med mig själv om jag skulle slösa bensin på att åka hem, men bestämde mig till slut för att jag bara kommer att vara stressad av att inte komma hem och fixa hästarna. Då hade jag bara suttit på middagen och tänkt på hur mycket jag har att göra när jag kommer hem...
 
Gjort färdigt 2 smörgåstårta
Kött
 

Bifogade filer

  • 20230215_150803.jpg
    20230215_150803.jpg
    226,8 KB · Visningar: 58
Fick stresspåslag när grannen ringde och sa att min supersociala häst låg däckad och knappt rörde sig när hon kallade.
Hyresgästerna var hemma dock så jag bad dem att gå ut med en morot och kolla till henne och då flög hon upp minsann när det viftades med godis på håll 😂 Diagnos trött unghästsömn...

När min var unghäst och varit på dagsbete(betats in för han och med repat gräs innan också) inför att sedan gå på bete dygnet om så hittade jag honom liggandes på sidan i boxen med stängda ögon och munnen lite öppen så att underkäken hängde nedåt och man såg en del tänder. Han regerade inte alls när jag pratade med honom eller hojtade till. Jag tänkte att "helvete, nu har hästen kolik" och drog upp den skramliga boxdorren. Inte en reaktion. Mer panik från mig. Pratar igen utan reaktion. Klappar honom på halsen, först försiktigt utan framgång och sedan hårdare och pratar rätt högt. Han öppnar ögat lite, tittar på mig, suckar och blundar. Mer panik: "han är döende!". Jag jagar upp honom. Och ja, han är pömsig. Men helt normal och var pigg och allert inom några minuter. Tufft med semester i ny hage för småglin.😅

Samma häst gick året efter på lösdrift i en enorm hage med ca 30 till hästar. En morgon när jag skulle rida kom flocken och mötte mig. Men inte min häst. Han syntes inte till. Han är som din häst social och brukar komma och hälsa på folk och kommer så fort han ser mig. Oh-oh.. Går och letar och letar i jättehagen fylld av högt gräs. Ser en röd kulle i gräset. Där låg han och sov som en sten helt omedveten om att de som vaktat honom när han sov hade dragit och var lååångt utom synhåll. Är man ung och trött så är man. :laugh:
 
Lyssnar på när Nicola Sturgeon meddelar sin avgång och konstaterar att det är andra gången på bara några månader som en kvinnlig politiker som jag tycker om och respekterar avgår för att hon helt enkelt inte orkar mer (den första var Annie Lööf). Känns väldigt olustigt på något vis, även om båda två suttit länge på sina poster och en del säkert kan förklaras av detta.

Ja ja, dags att lägga det åt sidan, dricka upp sista skvätten kaffe och sedan återgå till jobbet igen. Jag kanske rentav unnar mig att krypa ner under elfilten i sofrfan och jobba därifrån resten av dagen :)

Jag tänker även på Jacinda Ardern, och Sanna Marins chanser till omval i april är problematiska.
 
Ser Efter fem, fast nu blev det reklam.
Känner mig ovanligt trött. Kanske borde duscha innan jag blir ännu mer trött. Det tar emot, är så jobbigt att både duscha och tvätta håret. Kan hoppa över hårtvätten kanske och göra det i morgon.
 
Pust! Helt mos i hjärnan efter jobbet. Bra dag men mycket intryck och mycket att göra.
Krupit ner i sängen och ska titta på en serie.
 
Håller på och kvicknar till efter mitt andra migränanfall på lika många dagar. Lyckligtvis så fick sambon åka hem en dag tidigare från sitt jobb, så någon kan busa och ta hand om hunden medan jag sitter trött och omtöcknad i soffan.

Ironiskt nog kom mina nya migränmediciner för en timme sen. Oh well.. 🤷‍♀️
 
Fick stresspåslag när grannen ringde och sa att min supersociala häst låg däckad och knappt rörde sig när hon kallade.
Hyresgästerna var hemma dock så jag bad dem att gå ut med en morot och kolla till henne och då flög hon upp minsann när det viftades med godis på håll 😂 Diagnos trött unghästsömn...
Grannen berättade en gång att hon stannat och tittat länge på ett av avelsstona. Hästen låg på sidan med utsträckt huvud. Länge.

Grannen (hästmänniska) blev orolig och gick in i hagen. Hörde på avstånd hästen snarka och den flög upp när hon närmade sig.

Och så Magini förstås. De var på en hingstvisning och han var uppstallad. De andra kom rusande till hingsthållaren och larmade att Magini var sjuk. Han låg ner i boxen och bara stönade. Hon gick dit och konstaterade att han snarkade.
Han kunde skilja på business och pleasure. Det gällde att vila upp sig så man kunde visa sig som mest manlig när det var dags i ridhuset
 
Helt slut i huvudet och dagen är inte slut än.

Psykiskt påfrestande dag. Beslut. Nya människor. Bla bla bla. Sådant som triggar ångesten och jajjemen den kom också 👍 😞

Men det positiva är att jag bröt ihop men kom tillbaka. Och till och med lyckats snicksnacka lite med några.
Låter kanske löjligt men så dåligt som jag mått under en längre tid nu så ser jag alla dessa tillfällena som en seger 🏆 :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
66 274
Senast: Mia_R
·
Hemmet Planerar att köpa nya garderober till sovrummet (eventuellt platsbyggda) och har varit inne på skjutdörrar denna gång. Dels för att...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: corzette
·
Hemmet Hur får man rent en glaskeramikhäll ordentligt? Jag försökte med ättika och bikarbonat men fick inte bort särskilt mycket. Likadant med...
Svar
10
· Visningar
555
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Alltså jag behöver duscha, jag behöver städa och jag behöver få ordning. Men jag har noll motivation Noll ork och hjärnan skenar i 120...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 258
Senast: baraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp