Coachning inför jobbsökning

Jag brukar nämna mina fritidsintressen i en eller två avslutande meningar. Typ min fritid ägnar jag åt min häst och att gå på rockklubbar. Eftersom det sticker ut lite vet jag att man brukar komma ihåg mig för det och bli nyfiken. Det har gett mig flera intervjuer.
 
Okej, det var ju ett helt nytt grepp. Har aldrig sett det förut.

Hur gör man förresten om man har en lucka någonstans? Skriver man bara att man saknar det de efterfrågar då?
Jag har jobbat med en professionell rekryterare under hösten för att hitta rätt person till en tjänst, och han sa nån gång att man vill hitta någon som har ungefär 70% av kompetensen som efterfrågas - mer än så, och personen kommer att gå tråkigt snart och söka sig vidare. Det är normalt att inte ha precis all kunskap som behövs.
 
Kolla färdiga mallar för cv och håll det så enkelt som möjligt.
Dina kontaktuppgifter, arbeten samt titlar uppradade i kronologisk ordning.

Det som ska med är på ett ungefär:

Personliga uppgifter/kontaktuppgifter
namn
adress
tel/mail

Utbildning
Gymnasieutbildning
Akademiska utbildningar
Övriga utbildningar

Arbetslivserfarenhet, ett urval
Staplar här upp anställningar jag haft (relevanta) kronologiskt typ

2008-2012
Företag xxx
Yrkesroll xxx

Ideelt arbete/föreningsarbete
Samma som ovan men ett par punkter typ, endast det som kan anses meriterande

Språkkunskaper
Staplar upp vilka språk jag talar samt på vilken nivå (modersmål, avancerad eller bas)

Datorkunskaper
Anger vilka program jag är van att arbeta med. Även om jag har kunskap om tex lagerhanteringsprogram eller olika kassasystem eller likn kan ju stå med här.

Körkort
Anger att jag har körkort samt vilken typ av körkort


(Var mkt länge sen jag sökte jobb genom att skicka CV så mitt är säkert ngt föråldrat, tex "datorkunskap" låter ju riktigt mkt boomer haha men du kanske förstår på ett ungefär upplägget. För stylade CVn tror jag en ska hålla sig ifrån)
 
Senast ändrad:
@Wille för att återgå till frågan så tycker jag att du ska stapla upp cvt så enkelt och tydligt som möjligt utan krusiduller. Du kan utan problem bara köra det i word, men ser kanske lite proffsigare ut att skicka alla dokument som pdf sen?

Personliga brevet är just personligt, så håll det kort men med en personlig ton. Har du egenskaper som du tror passar just för det sökta jobbet så försök framhålla dessa. Som ngn skrev så kanske du inte skriver bara att du besitter vissa efterfrågade egenskaper utan utvecklar kort hur du i skulle använda egenskaperna i den rollen som söks.
 
Räcker 165 ord för ett personligt brev? Är väl inte riktigt en halv A4 men nästan. Jag tycker jag adresserat kraven och det som är meriterande för tjänsten.
Jag skrev bara en halv A4 personligt brev när jag fick min första fasta tjänst (längre akademisk utbildning).

Jag skrev varför arbetet intresserade mig. Här var det främst mitt intresse för området, då jag inte hade någon erfarenhet. Gav exempel på saker som visade personliga egenskaper de efterfrågade. Berättade vad jag uppskattar på en arbetsplats (då dessa förhållanden fanns på denna arbetsplats) och kort om mig själv.

Jag uppskattar också nu själv när jag sitter med vid rekryteringar kortare tydliga personliga brev.
 
På yh-utbildningen jag läste 19/20 så hade vi en kort kurs i att just skriva personligt brev och CV. Mitt personliga brev är ganska kort, själva texten är nog bara en halv A4.

I det fallet med jobbet du söker skulle jag definitivt skriva med vilken utbildning du läst och att du passar för jobbet för att xxxx. Vilken erfarenhet du har sen tidigare och på vilket sätt utbildningen gett dig verktyg för jobbet. Sen även lite om personliga intressen, i och med att det ju sammanfaller med yrket.
 
Jag skrev bara en halv A4 personligt brev när jag fick min första fasta tjänst (längre akademisk utbildning).

Jag skrev varför arbetet intresserade mig. Här var det främst mitt intresse för området, då jag inte hade någon erfarenhet. Gav exempel på saker som visade personliga egenskaper de efterfrågade. Berättade vad jag uppskattar på en arbetsplats (då dessa förhållanden fanns på denna arbetsplats) och kort om mig själv.

Jag uppskattar också nu själv när jag sitter med vid rekryteringar kortare tydliga personliga brev.
Det finns väl inget arbete som intresserar mig egentligen. Men detta kan jag nog stå ut med. Och som anledning till varför jag söker jobbet uppgav jag att jag är bra bakom ratten. Sen tog jag upp vad jag kört för något.
 
Det finns väl inget arbete som intresserar mig egentligen. Men detta kan jag nog stå ut med. Och som anledning till varför jag söker jobbet uppgav jag att jag är bra bakom ratten. Sen tog jag upp vad jag kört för något.
Jag tycker väl ändå att du kan lägga till något om att du skulle tycka att det var roligt/att du är intresserad av arbetet? På något vis måste du väl ändå kunna få in det? Det finns säkert många som är "bra bakom ratten".
 
Jag tycker väl ändå att du kan lägga till något om att du skulle tycka att det var roligt/att du är intresserad av arbetet? På något vis måste du väl ändå kunna få in det? Det finns säkert många som är "bra bakom ratten".
Ljuga lite menar du?
 
För några år sedan hade arbetsförmedlingen öppna kurser i att skriva cv och personligt brev.
Sen brukar det finnas jobbcoacher också, antingen privat eller anslutna till arbetsförmedlingen. Via AF tror jag det krävs att man ska ha varit arbetslös länge eller behöver extra hjälp för att få tillgång till det.

Ang intressen har jag fått lära mig att avsluta med det på nån enstaka mening. Jag börjar med det mest relevanta, tex "jag har en utbildning inom x".

Tillägg: i ditt fall hade jag tryckt lite extra på trädgårdsintresset som ju ändå är relevant för tjänsten. Utöver då att du har relevant utbildning och givetvis ska du ta med maskinvanan du nämner.
 
Vill man inte ha jobbet, så märks det -om inte före- på ev intervju och är man oengagerad och ointresserad där så får man inget jobb, så du får nog engagera dig mer om du vill ha nån chans att landa ett jobb.
Jag vill ha jobbet för jag behöver en inkomst. Det finns som sagt inga roliga jobb, men det här är ett av de bättre och något måste jag välja. Fick jag välja fritt skulle jag helst ligga i hängmattan hela dagarna och titta på molnen. Det ger dock inga pengar. Därför är det inte ett alternativ.

För några år sedan hade arbetsförmedlingen öppna kurser i att skriva cv och personligt brev.
Sen brukar det finnas jobbcoacher också, antingen privat eller anslutna till arbetsförmedlingen. Via AF tror jag det krävs att man ska ha varit arbetslös länge eller behöver extra hjälp för att få tillgång till det.

Ang intressen har jag fått lära mig att avsluta med det på nån enstaka mening. Jag börjar med det mest relevanta, tex "jag har en utbildning inom x".

Tillägg: i ditt fall hade jag tryckt lite extra på trädgårdsintresset som ju ändå är relevant för tjänsten. Utöver då att du har relevant utbildning och givetvis ska du ta med maskinvanan du nämner.
Jag har nämnt att jag odlat sedan 94.
 
Jag vill ha jobbet för jag behöver en inkomst. Det finns som sagt inga roliga jobb, men det här är ett av de bättre och något måste jag välja. Fick jag välja fritt skulle jag helst ligga i hängmattan hela dagarna och titta på molnen. Det ger dock inga pengar. Därför är det inte ett alternativ.
Då är det ju ett jobb som du vill ha.

Jag skulle tro att majoriteten inte skulle jobba om de inte behövde ekonomiskt. Det nämner man ju dock inte i ansökan.

"Jag söker jobbet för att jag skulle trivas med x och y" är ett annat sätt att formulera det.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 868
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 368
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 216
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag får aldrig komma på arbetsintervju på de jobb jag söker. Kanske beror det på att jag skriver att jag bara är tillgänglig för jobb...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp