Coachning inför jobbsökning

Jag vill ha jobbet för jag behöver en inkomst. Det finns som sagt inga roliga jobb, men det här är ett av de bättre och något måste jag välja.

Rent krasst måste DE välja dig! :D Så fungerar det för de flesta. Sen finns det alltid en klick som är så extremt eftertraktade på arbetsmarknaden att de inte behöver söka jobb på det konventionella sättet men de är nog inte i majoritet
 
Kom ihåg att ställa upp brevet ganska formellt också, så att du skriver in dina och arbetsgivarens namn och adress.

Såhär:

Wille Efternamn
Gatuadress
Postnummer Ort
Telefon: [nummer]
E-post: [skriv din mejladress]

Arbetsgivare [organisation]
Kontaktpersonens namn
Mejl eller postadress

Ort och datum (detta ska stå till höger men får inte till det i ett inlägg).

Rubrik: Ansökan: [det jobb du söker]

Inledning på brevet.

Oj, ska man göra så? Har nog aldrig gjort så på något jobb jag sökt. Har alltid bara skrivit ett vanligt brev. :o
 
Oj, ska man göra så? Har nog aldrig gjort så på något jobb jag sökt. Har alltid bara skrivit ett vanligt brev. :o
Jag har alltid gjort så men har fått lära mig i tråden att alla tydligen inte gör så. :o :angel: Så vad som är "rätt" verkar oklart.

I formella brev (och om man söker jobb på engelska) ska man däremot skriva så som jag gör.

Skriver man väldigt kort fyller adresserna åtminstone ut en del av sidan rent layout-mässigt också.
 
Jag har alltid gjort så men har fått lära mig i tråden att alla tydligen inte gör så. :o :angel: Så vad som är "rätt" verkar oklart.

I formella brev (och om man söker jobb på engelska) ska man däremot skriva så som jag gör.

Skriver man väldigt kort fyller adresserna åtminstone ut en del av sidan rent layout-mässigt också.

Känns som att du blandar ihop cv med personligt brev? I cv står ju samtliga kontaktuppgifter
 
Känns som att du blandar ihop cv med personligt brev? I cv står ju samtliga kontaktuppgifter
Nej, jag har fått lära mig att kontaktuppgifterna ska stå på alla papper. Detta av en rekryterare som höll en kurs när jag pluggade.

I formella brev gör man ju också så att man skriver ut sina och mottagarens kontaktuppgifter innan man börjar själva brevet.
I informella, privata brev gör man däremot inte det.
 
Här ett exempel på en ansökan/ett personligt brev som jag hittade med google. Dock har man valt att skriva sökandes kontaktuppgifter längst ner.
Tycker innehåll och struktur är tydligt.
Screenshot_20211224-110031.jpg
 
Nej, jag har fått lära mig att kontaktuppgifterna ska stå på alla papper. Detta av en rekryterare som höll en kurs när jag pluggade.

I formella brev gör man ju också så att man skriver ut sina och mottagarens kontaktuppgifter innan man börjar själva brevet.
I informella, privata brev gör man däremot inte det.

Ok, inget jag stött på. Det var iofs länge sen jag sökte ett jobb med cv och personligt brev. Plus att jag inte kan påstå att jag skickat så många heller totalt i livet.

Ang ”datorkunskaper” som var uppe tidigare. Frågade min vän som är rekryterare ang detta (med denna tråd i åtanke) och hen skrattade lite. Det anses ganska mossigt. Tiden då generella datorkunskaper behöver specificeras i CV:t är över. Det anses numera som en självklar kunskap. Däremot om en har specifika spetskunskaper i vissa system som anses meriterande bör detta tas upp.
 
Ok, inget jag stött på. Det var iofs länge sen jag sökte ett jobb med cv och personligt brev. Plus att jag inte kan påstå att jag skickat så många heller totalt i livet.

Ang ”datorkunskaper” som var uppe tidigare. Frågade min vän som är rekryterare ang detta (med denna tråd i åtanke) och hen skrattade lite. Det anses ganska mossigt. Tiden då generella datorkunskaper behöver specificeras i CV:t är över. Det anses numera som en självklar kunskap. Däremot om en har specifika spetskunskaper i vissa system som anses meriterande bör detta tas upp.
Det är ändå fortfarande en del som är tafatta med att hantera en dator.
 
Det är ändå fortfarande en del som är tafatta med att hantera en dator.
Ja VERKLIGEN! För bara ett par år sedan hade jag en kollega som använde Excel som ett anteckningsblock. Dvs. hen gjorde alla kalkyler med räknare, för hand, och skrev in resultatet i Excel. :arghh::eek:

Words och Outlooks mer avancerade funktioner är det inte så vanligt att folk behärskar heller, fast de jobbar i programmen varje dag.

Det är faktiskt ganska vanligt att folk är dåliga på datorer, sämre än väntat. Jag har en kategori långt ner i min cv där jag skrivit it-kunskap som rubrik och så listar jag det jag kan. Har skrivit Office-paketet först, och räknar sedan upp rent yrkesmässiga program som jag behärskar.
 
Är det? Kanske inom vissa branscher? Inget jag stött på. Det har antagits att man kan hantera en dator, har enklare it-kunskaper samt kunna hantera typ office iaf.
Det antog jag också. Sedan fick jag dessa kollegor som verkligen inte kunnat.
Har även haft flera kollegor som skrivit ut all e-post och arkiverat i pärmar. (Även out-of-office-meddelanden).

Jag jobbar i en bransch där det krävs akademisk examen. Vi jobbar på kontor och man skulle ju tro att folk behärskar this modern technology men nej.
 
Det antog jag också. Sedan fick jag dessa kollegor som verkligen inte kunnat.
Har även haft flera kollegor som skrivit ut all e-post och arkiverat i pärmar. (Även out-of-office-meddelanden).

Jag jobbar i en bransch där det krävs akademisk examen. Vi jobbar på kontor och man skulle ju tro att folk behärskar this modern technology men nej.
Jag har en kollega som skriver ut viktiga mail också. Vi är medicinska sekreterare och bör ju kunna hantera datorer, vilket hon ju nog kan till en del, men hon är 67 år gammal och när hon började skrev man på skrivmaskin liksom, så jag måste säga att hon är ursäktad :D Dock är det ändå rätt vanligt att inte ha så mycket datorkunskaper ändå.
 
Det antog jag också. Sedan fick jag dessa kollegor som verkligen inte kunnat.
Har även haft flera kollegor som skrivit ut all e-post och arkiverat i pärmar. (Även out-of-office-meddelanden).

Jag jobbar i en bransch där det krävs akademisk examen. Vi jobbar på kontor och man skulle ju tro att folk behärskar this modern technology men nej.

Åh, flashback... min fd chef skrev ut mail och satte in i pärmar :banghead: Han sparade dem i diverse foldrar på företagets externa hårddisk också. Gissa vem som fick "ärva" skiten när han slutade? :meh: Jag har fått skyffla igenom så mycket meningslös dynga när jag behövt någon specifik information (som grädde på moset fanns det heller ingen enhetlig struktur på foldrarna, samma typ av sak för olika projekt kunde ligga i olika foldrar...).
 
Åh, flashback... min fd chef skrev ut mail och satte in i pärmar :banghead: Han sparade dem i diverse foldrar på företagets externa hårddisk också. Gissa vem som fick "ärva" skiten när han slutade? :meh: Jag har fått skyffla igenom så mycket meningslös dynga när jag behövt någon specifik information (som grädde på moset fanns det heller ingen enhetlig struktur på foldrarna, samma typ av sak för olika projekt kunde ligga i olika foldrar...).
Nej struktur är onödigt. Man bara sparar allt lite huller om buller för man vet ju själv hur man tänkt 😉😝

Jag har också ärvt en sån röra en gång. Det tog mig flera månader att reda ut allt. Fruktansvärt.

Vad sägs om 20 år gamla besked från Skatteverket? Givetvis sparade i en pärm i en hylla tillsammans med fjolårets besked?
 
Är det? Kanske inom vissa branscher? Inget jag stött på. Det har antagits att man kan hantera en dator, har enklare it-kunskaper samt kunna hantera typ office iaf.
Jag har jobbat med support och mött en del som inte ens vetat hur man återställer ett lösenord. Och det tog väl en vecka av utbildningen jag går nu innan alla var på banan med teams.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
23 278
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 277
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 458
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 320
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp