Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har äntligen pappa fått sin första dos. 🤩 Har varit väldigt orolig för honom detta år då han tror han är odödlig och inte direkt följt rekommendationerna och inte tagit emot hjälp jag erbjudit. Han har dessutom njurproblem så hade han fått skiten vet jag inte hur det hade gått.

Mamma väntar vidare boendes i grannkommunen och hon är äldre...
 
Här startar nu fas 3 av vaccineringen (personer under 65), jag trodde inte att det skulle finnas en chans att bli vaccinerad innan sommaren men nu det känns som det faktiskt finns en rimlig chans. I Österrike har 25% av befolkningen över 18 fatt minst första sprutan.

Jag skrev ju om var grannregion som är med i en studie för att undersöka hur bra vaccineringen fungerar. De har nu fatt andra dosen (Pfizer) och antal nyinfektioner har minskat rejält. Fran att vara en av de regioner med flest smittade i Österrike är dom nu 4 v senare den region med lägst 7dagarssnitt. Tanken var att undersöka hur bra vaccinet fungerar pa den sydafrikanska mutationen (dom hade flers konstaterade fall i Europa) men den mutationen minskade av sig själv innan vaccinet hann att göra sa mkt. Men det ser ut som att vaccinet fungerar bra överlag.
 
I var region startar nu fas 3 av vaccineringen (personer under 65), jag trodde inte att det skulle finnas en chans att bli vaccinerad innan sommaren men nu det känns som det faktiskt finns en rimlig chans. I Österrike har 25% av befolkningen över 18 fatt minst första sprutan.
Jag tycker också det känns som att allt går snabbare nu! Gissar att det kommer betydligt mer vaccin än tidigare.
 
Min pappa vaccinerade sig direkt i lördags efter att de öppnat för hans åldersgrupp. Min region skickar breven i Kivra så pappa fick sitt brev på fredagskvällen och kunde direkt boka tid för vaccin på lördagen. Nu hoppas jag att de snart börjar med nästa åldersgrupp så att min mamma också får ta sin spruta :)
 
Enligt nationella riktlinjer är jag dubbelt upp i riskgrupp.Men det verkar inte påverka vaccinationsprioriteringen alls.
Detta är en röra.
Jag vet inte vilka sjukdomar just du har, men i fas två var det ju bara de som får dialys plus de som har genomgått transplantation som prioriterades. Sen nu när många går in i fas 3 så är riskgrupper prioriterade. Jag har tolkat det som att punktlistan ska tolkas som en prioordning. Dvs först 60-64 i riskgrupp, sedan övriga 60-64, sen 18-59 i riskgrupp.
  • Personer i åldern 60–64 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).
  • Personer i åldern 60–64 år.
  • Personer i åldern 18–59 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).

Riskgrupper:
  • Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni (högt blodtryck).
  • Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.
  • Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
  • Kronisk lever- eller njursvikt.
  • Diabetes typ 1 och typ 2.
  • Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.
  • Downs syndrom.
 
Jag vet inte vilka sjukdomar just du har, men i fas två var det ju bara de som får dialys plus de som har genomgått transplantation som prioriterades. Sen nu när många går in i fas 3 så är riskgrupper prioriterade. Jag har tolkat det som att punktlistan ska tolkas som en prioordning. Dvs först 60-64 i riskgrupp, sedan övriga 60-64, sen 18-59 i riskgrupp.
  • Personer i åldern 60–64 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).
  • Personer i åldern 60–64 år.
  • Personer i åldern 18–59 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).

Riskgrupper:
  • Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni (högt blodtryck).
  • Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.
  • Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).
  • Kronisk lever- eller njursvikt.
  • Diabetes typ 1 och typ 2.
  • Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.
  • Downs syndrom.
De har väl också flyttat om lite och planerade väl att personer med Downs syndrom skulle ingå tidigare tex. men valde sedan att fokusera mer på ålder än övriga riskgrupper.
 
Ja, det är ju naturligt att de anpassar ordningen när det kommer mer kunskap osv :)
Fast jag vill minnas att det beslutet kritiserades, och att man i andra länder prioriterat annorlunda (baserat på studier). Har du koll på hur det motiverades? För jag minns flera studier där man påtalade den ökade risken.
 
Fast jag vill minnas att det beslutet kritiserades, och att man i andra länder prioriterat annorlunda (baserat på studier). Har du koll på hur det motiverades? För jag minns flera studier där man påtalade den ökade risken.
Nej tyvärr, jag har inte koll! Tänker att det här är jättesvåra beslut och att det inte är så konstigt att man i slutändan göra lite olika prioriteringsordning i olika länder. Studierna man har bedrivit under covid-perioden är ju också extra svåra att tolka eftersom allt har gått tusen mycket snabbare än studier i vanliga fall gör..
 
Så vi får nu kassera AstraZeneca-vaccin, för att folk vägrar ta det med tanke på blodproppsrisken.

Who's smart enough to do the maths?



BloodClotsRisk.jpg
 
Så vi får nu kassera AstraZeneca-vaccin, för att folk vägrar ta det med tanke på blodproppsrisken.

Who's smart enough to do the maths?



Visa bifogad fil 68174

Fast det där blir snett. Det är inte enbart blodproppsrisken som är problemet med Astras vaccin.

"Den misstänkta biverkningen är ett tillstånd av blodpropp i kombination med låga halter av blodplättar. Efter en utredning av Astrazenecas covid-19-vaccin har EMA gjort bedömningen att tillståndet bör anges som en mycket sällsynt biverkan för det vaccinet. Nu ska myndigheten alltså även utreda vaccinet från Janssen."
https://www.lakemedelsvarlden.se/gemensam-namnare-bakom-biverkningarna/
 
Jag vaccinerades med Astras som vårdanställd i Februari. Spruta nr 2 har skjutits upp i omgångar och allt har varit lite diffust. Ska vi vaccineras med Astra? Få en spruta av något annat märke? Vaccineras om?
Men idag kom beskedet från MAS att vi anses färdigvaccinerade med den första sprutan.
Känner mig lite sviken och funderar på om det är lönt att vaccinera om mig när turen kommer till oss under 50.
 
Fast det där blir snett. Det är inte enbart blodproppsrisken som är problemet med Astras vaccin.

"Den misstänkta biverkningen är ett tillstånd av blodpropp i kombination med låga halter av blodplättar. Efter en utredning av Astrazenecas covid-19-vaccin har EMA gjort bedömningen att tillståndet bör anges som en mycket sällsynt biverkan för det vaccinet. Nu ska myndigheten alltså även utreda vaccinet från Janssen."
https://www.lakemedelsvarlden.se/gemensam-namnare-bakom-biverkningarna/
Det du citerar förklarar inte vad det finns för ytterligare risk med Astras vaccin, förutom blodproppar.
Kan du karva ut den informationen ur dina två länkade artiklar?
 
Det du citerar förklarar inte vad det finns för ytterligare risk med Astras vaccin, förutom blodproppar.
Kan du karva ut den informationen ur dina två länkade artiklar?
Nu vet jag inte vad det står i länkarna, men handlar det inte om att det är kombinationen blodpropp + blödning som är rätt ovanlig och därmed svår att jämföra med vanliga blodproppar?
 
Fast det där blir snett. Det är inte enbart blodproppsrisken som är problemet med Astras vaccin.

"Den misstänkta biverkningen är ett tillstånd av blodpropp i kombination med låga halter av blodplättar. Efter en utredning av Astrazenecas covid-19-vaccin har EMA gjort bedömningen att tillståndet bör anges som en mycket sällsynt biverkan för det vaccinet. Nu ska myndigheten alltså även utreda vaccinet från Janssen."
https://www.lakemedelsvarlden.se/gemensam-namnare-bakom-biverkningarna/
Min mamma var glad hon fick pfizers, det var inte bara pga biverkningarna utan för att det är långt avstånd mellan sprutorna och hon ville bli klar med vaccineringen.

Jag tycker de ska öppna för vaccinering med AstraZenecas vaccin för alla som vill, vi kan vaccinera snabbare och folk får välja själv om de vill ta risken.
 
Så vi får nu kassera AstraZeneca-vaccin, för att folk vägrar ta det med tanke på blodproppsrisken.

Who's smart enough to do the maths?



Visa bifogad fil 68174
Samtidigt förstår jag oron till viss del, och då är jag normalt en ganska krass person som tittar snett på personer som vägrar vaccin. När andra länder gjort en annan bedömning, trots EMAs utlåtande och när det finns andra vaccin som det är mindre risk med - då känns det rimligt att man hellre skulle vilja ha något av de andra vaccinen. Tycker att det vore en sak om det fanns ETT slags vaccin mot Covid-19 och man ändå vägrade för att man var orolig, men nu finns det flera. Och även om tillgång ställer till det, så förstår jag varför man hellre vill ha ett annat vaccin. Även om man vet att blodproppsrisken ökar med Covid-19.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 924
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 788
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp