Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det verkar som om vi står på tur @hemlig :heart

Saxat från dt.se:

"Fas 3 omfattar följande grupper:

Personer i åldern 60–64 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).

Personer i åldern 60–64 år.

Personer med ett tillstånd som innebär svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgärder. Detta gäller personer i åldern 18–59 år som har en demenssjukdom eller en kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer.

Personer i åldern 18–59 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).

Sjukdomar eller tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19:

Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni (högt blodtryck).

Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.

Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).

Kronisk lever- eller njursvikt.

Diabetes typ 1 och typ 2.

Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.

Downs syndrom."

Fas 3 beräknas vara klart i början av juni i Dalarna.
 
Det verkar som om vi står på tur @hemlig :heart

Saxat från dt.se:

"Fas 3 omfattar följande grupper:

Personer i åldern 60–64 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).

Personer i åldern 60–64 år.

Personer med ett tillstånd som innebär svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgärder. Detta gäller personer i åldern 18–59 år som har en demenssjukdom eller en kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer.

Personer i åldern 18–59 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).

Sjukdomar eller tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19:

Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni (högt blodtryck).

Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.

Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).

Kronisk lever- eller njursvikt.

Diabetes typ 1 och typ 2.

Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.

Downs syndrom."

Fas 3 beräknas vara klart i början av juni i Dalarna.
Jag tror det har stått ganska länge att sjukdomar eller tillstånd som innebär ökad risk etc. hör till fas 3, men jag antar att det är nytt med datum! :) Hoppas ni får vaccin snart!
 
Det verkar som om vi står på tur @hemlig :heart

Saxat från dt.se:

"Fas 3 omfattar följande grupper:

Personer i åldern 60–64 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).

Personer i åldern 60–64 år.

Personer med ett tillstånd som innebär svårigheter att följa råden om smittskyddande åtgärder. Detta gäller personer i åldern 18–59 år som har en demenssjukdom eller en kognitiv eller psykisk funktionsnedsättning. Det gäller även personer som lever i socialt utsatta situationer.

Personer i åldern 18–59 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19 (enligt lista nedan).

Sjukdomar eller tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19:

Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och hypertoni (högt blodtryck).

Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma.

Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromuskulära sjukdomar eller flerfunktionshinder).

Kronisk lever- eller njursvikt.

Diabetes typ 1 och typ 2.

Tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av en sjukdom eller behandling.

Downs syndrom."

Fas 3 beräknas vara klart i början av juni i Dalarna.
Har dom koll på vem som har en viss medicinering då, eller hur går det till tro?
 
Jag såg nu att Sverige nu vaccinerat dubbelt så många som det totala antalet som blivit sjuka i covid-19. Bara idag vaccinerades över 228 000 personer enligt c19.se.
Jag gissar att det rapporterades 228 000 personer i Sverige idag,
med tanke på att under både lördag, söndag och måndag står det noll på vaccinationskurvan.
 
Familjen ska vaccineras inom närmsta veckan. Så skönt då pappa åker runt halva Norrland i sitt jobb och träffar oroväckande många personer.. Vilket då skulle drabba mamma, trots att hon jobbar hemifrån nu. Och skönt att bror blir vaccinerad då han är i riskgrupp.

Längtar efter vaccin jag med då jag måste träffa folk inomhus typ dagligen..
 
Känner mig så bitter på VGR nu, lagom till när man såg ljuset i tunneln med vaccin i fas 3 så verkar regionen flytta tillbaka riskgrupper i vaccinkön. Och om man kallas så sker det via sjukhuset, som jag har kanske 10 mil till. :rage::rage::rage: Förstaliga sjukvårdshelvetet.
Här i regionen tror dom inte att folk kan använda dator. Även åldersgruppen 50-59 kallas via brev istället för att få boka själva. Och så kommer säkert hälften vilja boka om för att dom inte kommer ifrån jobbet.
 
Hmm, verkar som jag behöver kontakta vården för att kolla eftersom mina vårdkontakter varit så utspridda så ingen har kommit på att jag tillhör en riskgrupp.
 
Här i regionen tror dom inte att folk kan använda dator. Även åldersgruppen 50-59 kallas via brev istället för att få boka själva. Och så kommer säkert hälften vilja boka om för att dom inte kommer ifrån jobbet.
Men blir så himla förbannad över att riskgrupper, som är listade av folkhälsomyndigheten, i en specifik region ska prioriteras ned. Det kommer väl inte göra så stor skillnad tidsmässigt, men det är så förbannat irriterande (längesedan jag var såhär arg över något liknande!).
 
Men blir så himla förbannad över att riskgrupper, som är listade av folkhälsomyndigheten, i en specifik region ska prioriteras ned. Det kommer väl inte göra så stor skillnad tidsmässigt, men det är så förbannat irriterande (längesedan jag var såhär arg över något liknande!).
Det håller jag med om!
 
Men blir så himla förbannad över att riskgrupper, som är listade av folkhälsomyndigheten, i en specifik region ska prioriteras ned. Det kommer väl inte göra så stor skillnad tidsmässigt, men det är så förbannat irriterande (längesedan jag var såhär arg över något liknande!).
Jag förstår att du är arg! Vem har de satt före då?
 
Jag förstår att du är arg! Vem har de satt före då?
I praktiken tror jag att de flesta som är mellan 18-59 år och i riskgrupp flyttas till fas 4 istället för 3. Råkade se det när jag läste att Göteborgsposten frågade om det på pressträff med FHM etc.

"Göteborgs-Posten frågar: Man har här beslutat att flytta personer i riskgrupper som inte har täta vårdkontakter till att vaccineras till fas 4, och hänvisat dem till sin åldersgrupp. Hur ser Folkhälsomyndigheten på det beslutet?"

När jag googlar så verkar informationen mest finnas under betalväggar, men det är vad jag förstår av administrativa skäl , att vårdcentraler fått lägga för mycket tid på administration. Men det står inte så tydligt att det är så man gjort, känns som det är en fuling man tänkt göra i smyg.
 

Riskgrupper nekas förtur till vaccination i Västra Götaland​

NyheterVästra Götalandsregionen flyttar riksgrupper från fas 3 till fas 4 – nu ska endast personer med täta sjukhuskontakter få förtur till covidvaccin. Justeringen i vaccinationsplanen görs för att vårdcentralerna ska slippa lägga så mycket tid på administration.
Men beslutet går stick i stäv med Folkhälsomyndighetens rekommendation kring vem som ska prioriteras, rapporterar Göteborgs-Posten.


I fas 3 i vaccinationsplanen ingår bland annat ”personer i åldern 18–59 år med en sjukdom eller ett tillstånd som innebär en ökad risk för att bli allvarligt sjuk i covid-19”, så som personer med diabetes, olika kroniska sjukdomar och extrem fetma.
LÄS MER: Smittan ökar – nästan 7 000 fall av covid-19
Västra Götalandsregionen har nu beslutat att flytta vissa grupper i fas 3 till fas 4 där alla ovaccinerade personer ingår.

Administration tog för mycket tid​

Västra Götalandsregionens vaccinationssamordnare Kristine Rygge uppger för GP att vårdcentralerna har tvingats lägga mycket tid på administration, som att ta ut listor över vilka som exempelvis har diabetes eller högt blodtryck i de olika åldersgrupperna.
Men när justeringen av vaccinationsplanen nu görs nekas riskgrupper förtur till vaccin.
LÄS MER: Ingrid och Rolf kan träffas på Sörgården utan visir för ansiktet
– Jag tycker man ska se vårt uppdrag, att vaccinera så många som möjligt så snabbt som möjligt för att bromsa smittspridningen, vilket är till fördel för alla. På det här sättet kan vi ge vaccin till fler på kortare tid, än om vi behövt söka fram dessa riskgrupper, säger Kristine Rygge till GP.

Sås står det på Mölndals-Posten, av alla ställen, haha. Det lyfts inte riktigt fram att det är vad som gjorts, på regionens hemsida etc. Eller om man är uppmärksam så noterar man såklart att något ändrats, men det lyfts inte fram.
 
I praktiken tror jag att de flesta som är mellan 18-59 år och i riskgrupp flyttas till fas 4 istället för 3. Råkade se det när jag läste att Göteborgsposten frågade om det på pressträff med FHM etc.

"Göteborgs-Posten frågar: Man har här beslutat att flytta personer i riskgrupper som inte har täta vårdkontakter till att vaccineras till fas 4, och hänvisat dem till sin åldersgrupp. Hur ser Folkhälsomyndigheten på det beslutet?"

När jag googlar så verkar informationen mest finnas under betalväggar, men det är vad jag förstår av administrativa skäl , att vårdcentraler fått lägga för mycket tid på administration. Men det står inte så tydligt att det är så man gjort, känns som det är en fuling man tänkt göra i smyg.
Tycker det är trist faktiskt. Och väldigt fult, tycker gott man ska följa ordningen som sagts. Men visst VC har mängder att göra nu, men ändå, sådant får man ju lösa.

Jag pratade med min astmasköterska för en månad sedan om vaccineringen, hur det fungerar där osv, med tanke på att jag är i riskgrupp, men hon sa att de går helt efter ålder så jag kommer bli kallad efter min ålder, som det såg ut då, hur det ser ut nu vet jag inte.
 
Tycker det är trist faktiskt. Och väldigt fult, tycker gott man ska följa ordningen som sagts. Men visst VC har mängder att göra nu, men ändå, sådant får man ju lösa.

Jag pratade med min astmasköterska för en månad sedan om vaccineringen, hur det fungerar där osv, med tanke på att jag är i riskgrupp, men hon sa att de går helt efter ålder så jag kommer bli kallad efter min ålder, som det såg ut då, hur det ser ut nu vet jag inte.
På fhms sida står det att ”svår och instabil astma” är ett av de tillstånd som prioriteras i vaccinationsplanen 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 920
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 784
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp