Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker det är trist faktiskt. Och väldigt fult, tycker gott man ska följa ordningen som sagts. Men visst VC har mängder att göra nu, men ändå, sådant får man ju lösa.

Jag pratade med min astmasköterska för en månad sedan om vaccineringen, hur det fungerar där osv, med tanke på att jag är i riskgrupp, men hon sa att de går helt efter ålder så jag kommer bli kallad efter min ålder, som det såg ut då, hur det ser ut nu vet jag inte.
Jag blir så orimligt förbannad över att ordningen inte följs, och att saker hanteras olika i olika regioner. På grund av att jag är aktiv i en patientförening har jag haft anledning att kolla upp vad som står på de olika sidorna, och det är något hjälplöst i ögonblicket då man inser att råden som gäller för de flesta om prioriteringsordning inte gäller för alla. För det vore ju fiffigt att bara kunna hänvisa till vad FHM skriver...
 
Person A åker utomlands till annan kontinent på privat resa i samband med påsk utan att meddela sin chef, trots tydligt att man rekommenderar starkt att avstå och att anmälan måste göras i förväg och regler gäller kring återkomst. A kommer tillbaka utan att bry sig om gällande rekommendationer om karantän och test, trots tydliga instruktioner i policy om att följa dem. A blir hemskickad omedelbums efter nästan en hel dag på jobbet när resan kommer i dagen av en slump. A blir jätteförbannad. A får några dagar efter symtom på influensa men hävdar att hen vet att det inte är covid. A vägrar fortfarande att göra ett covid-test. Företagspolicyn är då 14 dagar i karantän med total symtomfrihet. A blir ännu argare för att hen inte släpps in på arbetsplatsen. Arbetsplatsen har dessutom extremt strikta Work from Home-direktiv och andra åtgärder för att vissa som måste vara på plats dessutom är i riskgrupp.

Kaos.

Men frågan är hur vi nånsin ska bli av med denna smittspridning?
 
Jag är fascinerad av att folk åker på semester eller jobbresor utomlands. Det pågår en pandemi över hela världen som än så länge inte är under kontroll...det verkar så extremt själviskt att åka iväg och dra hem smitta.

Fascinerad är inte mitt ord, men jag kanske inte ska skriva mitt alternativ.

Jobbresor har inte förekommit sedan mars 2020 trots att det varit stora trängande behov vid flera tillfällen och andra lösningar eller icke-lösningar har kostat multum på olika sätt. (Även om det finns möjlighet att göra undantag så har det aldrig använts)
 
Person A åker utomlands till annan kontinent på privat resa i samband med påsk utan att meddela sin chef, trots tydligt att man rekommenderar starkt att avstå och att anmälan måste göras i förväg och regler gäller kring återkomst. A kommer tillbaka utan att bry sig om gällande rekommendationer om karantän och test, trots tydliga instruktioner i policy om att följa dem. A blir hemskickad omedelbums efter nästan en hel dag på jobbet när resan kommer i dagen av en slump. A blir jätteförbannad. A får några dagar efter symtom på influensa men hävdar att hen vet att det inte är covid. A vägrar fortfarande att göra ett covid-test. Företagspolicyn är då 14 dagar i karantän med total symtomfrihet. A blir ännu argare för att hen inte släpps in på arbetsplatsen. Arbetsplatsen har dessutom extremt strikta Work from Home-direktiv och andra åtgärder för att vissa som måste vara på plats dessutom är i riskgrupp.

Kaos.

Men frågan är hur vi nånsin ska bli av med denna smittspridning?

Jag har också två medarbetare i mitt team som bokat varsin resa. De ser själva inget problem alls med att resa. Vi jobbar dock på distans så jag kan inte säga så mycket, men blir lite matt...
 
På fhms sida står det att ”svår och instabil astma” är ett av de tillstånd som prioriteras i vaccinationsplanen 😊
Min astma är inte svår och den är tack och lov dessutom nu helt under kontroll, tack vare att jag bytte vc och fick en vettig läkare. :)

Grejen var att hon sa att de på den vc vaccinerar efter ålder och inte med tanke på vem som är i övrig riskgrupp förutom ålder.
 
Jag vet ju ingenting om @Enya s astma såklart men tänkte mer att hennes fall kanske inte räknades som ”svår och instabil astma”.
Du har helt rätt, det gör den inte. Däremot var poängen att de inte vaccinerar riskgrupper specifikt i en ordning utan vaccinerar efter enbart ålder. Och jag är i riskgrup av andra orsaker än astman, därav min fråga hur långt man kommit i ordningen just på den vc och när man tänkt ta riskgrupperna. Vilket verkar vara efter deras ålder utan hänsyn till deras riskgrupp.
 
Du har helt rätt, det gör den inte. Däremot var poängen att de inte vaccinerar riskgrupper specifikt i en ordning utan vaccinerar efter enbart ålder. Och jag är i riskgrup av andra orsaker än astman, därav min fråga hur långt man kommit i ordningen just på den vc och när man tänkt ta riskgrupperna. Vilket verkar vara efter deras ålder utan hänsyn till deras riskgrupp.
Inser dock att för en månad sedan så hade man inte börjat med fas 3 överlag, så det är inte så märkligt. Men nu ska ju fas 3 inledas på många ställen.
 
Person A åker utomlands till annan kontinent på privat resa i samband med påsk utan att meddela sin chef, trots tydligt att man rekommenderar starkt att avstå och att anmälan måste göras i förväg och regler gäller kring återkomst. A kommer tillbaka utan att bry sig om gällande rekommendationer om karantän och test, trots tydliga instruktioner i policy om att följa dem. A blir hemskickad omedelbums efter nästan en hel dag på jobbet när resan kommer i dagen av en slump. A blir jätteförbannad. A får några dagar efter symtom på influensa men hävdar att hen vet att det inte är covid. A vägrar fortfarande att göra ett covid-test. Företagspolicyn är då 14 dagar i karantän med total symtomfrihet. A blir ännu argare för att hen inte släpps in på arbetsplatsen. Arbetsplatsen har dessutom extremt strikta Work from Home-direktiv och andra åtgärder för att vissa som måste vara på plats dessutom är i riskgrupp.

Kaos.

Helt seriöst: Du beskriver skäl till uppsägning på stående fot.
 
Inser dock att för en månad sedan så hade man inte börjat med fas 3 överlag, så det är inte så märkligt. Men nu ska ju fas 3 inledas på många ställen.
Absolut, jag fick intrycket dock att det var mer tänkt att bara ta efter ålder och inte riskgrupp så som det blev förklarat. Alltså att jag inte skulle prioriteras efter någon fas pga riskgrupp utan efter min ålder.

Nu är det i och för sig en ickefråga eftersom jag redan fått första sprutan i veckan och får andra den 1 juni om det går som planerat, men det var ju inte via VC.
 
Hur är det.... Kommer 18-59 år att vaccineras i en enda stor "klump", eller delas de upp åldersmässigt med början med de äldsta? Jag har hört/sett båda delar, och kan inte riktigt få kläm på om det är något bestämt kring detta? Funkar det olika i olika regioner?
 
Hur är det.... Kommer 18-59 år att vaccineras i en enda stor "klump", eller delas de upp åldersmässigt med början med de äldsta? Jag har hört/sett båda delar, och kan inte riktigt få kläm på om det är något bestämt kring detta? Funkar det olika i olika regioner?
Jag tror att det är olika i olika regioner. Här i Stockholm verkar de planera att öppna för alla. Min prognos är att det får appen att totalkrascha och att det bästa fall relativt snabbt inser sitt misstag och gör någon sorts indelning. Men jag har gärna fel.
 
Hur är det.... Kommer 18-59 år att vaccineras i en enda stor "klump", eller delas de upp åldersmässigt med början med de äldsta? Jag har hört/sett båda delar, och kan inte riktigt få kläm på om det är något bestämt kring detta? Funkar det olika i olika regioner?
Jag har uppfattat att man ska dela upp utifrån ålder i min region.
 
Hur är det.... Kommer 18-59 år att vaccineras i en enda stor "klump", eller delas de upp åldersmässigt med början med de äldsta? Jag har hört/sett båda delar, och kan inte riktigt få kläm på om det är något bestämt kring detta? Funkar det olika i olika regioner?
Det står i FHMs prioplan att inom grupp 4 ska de äldsta vaccineras först.

Här kommer de fortsätta släppa lagom åldersgrupper utifrån hur mycket tider som finns tillgängliga på samma sätt som gjorts med 65+.
 
Jag är fortsatt förbannad, jag är väl medveten om att ålder visat sig vara den i särklass största riskfaktorn, men att en region väljer att strunta i att prioritera riskgrupper när FHM säger något annat är så jävla irriterande.

Från Aftonbladet: "Kristine Rygge säger att man är väl medveten om att personer som anser sig vara i riskgrupp och tror att de ska ha förtur känner att de kommer att hamna i den bredare fas 4-gruppen i stället."

Vaccinsamordnaren säger alltså att folk som anser sig vara i riskgrupp om personer som FHM listat........
 
Var lite nyfiken och gick in på 1177 för att läsa om när vi ska vaccineras och hittade detta.
 

Bifogade filer

  • 3745BAA3-E183-4AD6-8CE0-348D11D80876.png
    3745BAA3-E183-4AD6-8CE0-348D11D80876.png
    36,6 KB · Visningar: 96
Känns bra att bo i den region som är först med att börja vaccinera i fas 3...
Region Kalmar först i landet med att inleda fas 3 | SVT Nyheter

Och, för att återknyta till tidigare diskussioner, så är det dessutom så att det är en hel del personer som bosatt sig i sina fritidshus här, som också fått vaccin. Och ändå har det hunnits med...
Och vi kör vidare i regionen... :banana::bump::bow:
Nu kan riskgrupp från 18 år boka vaccin i Kalmar län – Kronoberg öppnar nästa vecka | SVT Nyheter
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 867
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 698
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp