Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ser ju kul ut men de menar kanske sådana som genom sitt arbete eller så är extra utsatta? Annars kunde de ju skrivit 'bokning för rövhattar är inte öppen' :angel:
Det är personer som har begränsad förmåga att förstå/tillämpa instruktioner om att hålla avstånd och liknande. Kognitiv/intellektuell nedsättning, demens etc. En av de grupper som är prioriterad i fas 3.
 
Det är personer som har begränsad förmåga att förstå/tillämpa instruktioner om att hålla avstånd och liknande. Kognitiv/intellektuell nedsättning, demens etc. En av de grupper som är prioriterad i fas 3.
Ah! Ja, jag tänkte väl att det fanns någon rimlig förklaring bakom det :) Tack för infon!
 
Vid lite grävande i siffrorna visade det sig att fördelningen av doser till min mammas kommun (som jag skrev om för några dagar sedan) faktiskt hade blivit fel och att de fått färre än de skulle fått. Det fanns alltså en anledning till att de legat efter så i vaccinerandet. Nu ska de dock bli kompenserade för att komma ikapp övriga i regionen.

Och min mamma fick äntligen sin första dos i veckan så nu är båda mina föräldrar vaccinerade vilket känns jätteskönt!
 
Jag har fatt tid för vaccinering om precis en vecka, kommer fa pfizer/biontech.

Min granne vaccinerades idag, han är fullt, frisk, starx under 40 men ha en installatörfirma (sa heter det väl i Sverige nu, tidigare rörmokare) och räknas därför som samhällsviktig. Tycker det är intressant hur det skiljer sig i bedömningar i olika länder
 
19 maj ska Österrike öppna upp nästan allt igen, resturanger, hotell, kultur, sport osv. Med publik med 50% kapacitet (max 1500 personer inne, 3000 ute). Allt med krav pa negativt test/vaccin/intyg pa antikroppar för att delta.
Här fortsätter man pa sparet med att försöka ha "allt" öppet men med mängder med test.
Men jag maste säga att det känns lite läskigt att öppna upp allt igen.
 
Allt med krav pa negativt test/vaccin/intyg pa antikroppar för att delta.
Re detta med vaccinpass och liknande.
Sverige tror att vår variant kan bli defacto standard i världen, och att redan 1:a juni ska det vara igång.

Jag ser inte längre några upprörda åsikter. Har nånting ändrats mot tidigare?
 
Jag har fatt tid för vaccinering om precis en vecka, kommer fa pfizer/biontech.

Min granne vaccinerades idag, han är fullt, frisk, starx under 40 men ha en installatörfirma (sa heter det väl i Sverige nu, tidigare rörmokare) och räknas därför som samhällsviktig. Tycker det är intressant hur det skiljer sig i bedömningar i olika länder

Oj, nä han hade inte räknats som samhällsviktig i Sverige. De enda jag vet som prioriteras i Sverige pga jobbet är de som jobbar inom vården.
 
Jag har fatt tid för vaccinering om precis en vecka, kommer fa pfizer/biontech.

Min granne vaccinerades idag, han är fullt, frisk, starx under 40 men ha en installatörfirma (sa heter det väl i Sverige nu, tidigare rörmokare) och räknas därför som samhällsviktig. Tycker det är intressant hur det skiljer sig i bedömningar i olika länder
Oj, nä han hade inte räknats som samhällsviktig i Sverige. De enda jag vet som prioriteras i Sverige pga jobbet är de som jobbar inom vården.
Det kan vara svaret på varför vi i Sverige lyckats så bra med att pressa ner antalet döda trots stor smittspridning jämfört med andra länder, att vi nästan helt följer åldersordningen med undantag av en del vårdanställda främst IVA och inom omsorgen av sköra (pausat nu resten av vårdpersonalen kommer i den stora massan) och nu när de äldsta är nästan färdigvaccinerade en del andra riskgrupper. Ett fåtal har lyckats komma före i kön i övrigt med lite skandalrubriker. @turbofling ni verkar ju ha omfattande grupper med samhällsviktiga tjänster och sjukdomar/tillstånd som flyttar fram er i kön och ni är inte ensamma. Och vissa länder verkar det vara mycket av en huggsexa om vem som blivit vaccinerade först som i Italien.
 
Det kan vara svaret på varför vi i Sverige lyckats så bra med att pressa ner antalet döda trots stor smittspridning jämfört med andra länder, att vi nästan helt följer åldersordningen med undantag av en del vårdanställda främst IVA och inom omsorgen av sköra (pausat nu resten av vårdpersonalen kommer i den stora massan) och nu när de äldsta är nästan färdigvaccinerade en del andra riskgrupper. Ett fåtal har lyckats komma före i kön i övrigt med lite skandalrubriker. @turbofling ni verkar ju ha omfattande grupper med samhällsviktiga tjänster och sjukdomar/tillstånd som flyttar fram er i kön och ni är inte ensamma. Och vissa länder verkar det vara mycket av en huggsexa om vem som blivit vaccinerade först som i Italien.
Det var strikt i fas 1 och 2. När 80+ och sjukvårdspersonal vaccinerades var det också stora rubriker med folk som trängde sig. Även 65+ var det noga (I grupper över 65 är 80 % vaccinerade nu).
Nu när vi går in i fas 3 verkar det bli lite som det blir.
 
Re detta med vaccinpass och liknande.
Sverige tror att vår variant kan bli defacto standard i världen, och att redan 1:a juni ska det vara igång.

Jag ser inte längre några upprörda åsikter. Har nånting ändrats mot tidigare?

Vad har Sverige för variant?
Här ska "grönt pass" vara i gång i slutet av maj är planen. Om jag inte minns fel var drg väl Sverige och Österrike + ngt mer land som tog upp det i EU efter Israels modell.
 
Re detta med vaccinpass och liknande.
Sverige tror att vår variant kan bli defacto standard i världen, och att redan 1:a juni ska det vara igång.

Jag ser inte längre några upprörda åsikter. Har nånting ändrats mot tidigare?
Handlade inte de diskussionerna om lättnader i restriktionerna som skulle ges med pass. Jag kanske har missat något men EU-passen handlar väl bara om utformning av dokument och vad de ska visa?
 
Jag har fatt tid för vaccinering om precis en vecka, kommer fa pfizer/biontech.

Min granne vaccinerades idag, han är fullt, frisk, starx under 40 men ha en installatörfirma (sa heter det väl i Sverige nu, tidigare rörmokare) och räknas därför som samhällsviktig. Tycker det är intressant hur det skiljer sig i bedömningar i olika länder
Intressant. Jag kan inte riktigt förstå varför Sverige inte prioriterar skolpersonal, som man t.ex. gör i USA, speciellt som det hela tiden har poängterats hur extremt viktigt det är att skolor och förskolor kan vara öppna (och det tycker jag också). Nu med den brittiska varianten, som sprider sig lättare även i yngre åldrar, kan jag inte hjälpa att jag tänker att man nog borde prioritera upp oss som jobbar i skolvärlden!
 
Intressant. Jag kan inte riktigt förstå varför Sverige inte prioriterar skolpersonal, som man t.ex. gör i USA, speciellt som det hela tiden har poängterats hur extremt viktigt det är att skolor och förskolor kan vara öppna (och det tycker jag också). Nu med den brittiska varianten, som sprider sig lättare även i yngre åldrar, kan jag inte hjälpa att jag tänker att man nog borde prioritera upp oss som jobbar i skolvärlden!

Skolorna har varit öppna hela tiden i Sverige och studier visar inte att skolpersonal blir smittade mer än andra. Däremot så får man ner dödstalen genom att prioritera de som har störst risk att dö av viruset. De enda yrkesgrupper som prioriteras i Sverige är vården och äldreomsorgen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ingen-hogre-risk-for-att-smittas-av-covid-19/
 
Skolorna har varit öppna hela tiden i Sverige och studier visar inte att skolpersonal blir smittade mer än andra. Däremot så får man ner dödstalen genom att prioritera de som har störst risk att dö av viruset. De enda yrkesgrupper som prioriteras i Sverige är vården och äldreomsorgen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se...ingen-hogre-risk-for-att-smittas-av-covid-19/
Mja? Det finns ju senare studier som inte riktigt visar samma sak:
https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/larare-betydligt-mer-smittade-an-ovriga-yrken
 
De enda yrkesgrupper som prioriteras i Sverige är vården och äldreomsorgen.
Och de prioriteras egentligen inte för att skydda själva. De prioriteras för att de är en del av närmiljön till de gamla och svaga som är huvudprioriteringen. På samma sätt som hushållsmedlemmarna till dessa prioriterades.
Så det är fortfarande en enda genomgående prioriteringsgrund att undvika död och allvarlig sjukdom.
 
Vad har Sverige för variant?
Här ska "grönt pass" vara i gång i slutet av maj är planen. Om jag inte minns fel var drg väl Sverige och Österrike + ngt mer land som tog upp det i EU efter Israels modell.
Vi (Danmark) har den sista tiden öppnat mer och mer, med krav på "coronapass" (vaccination, negativ test från de senaste 72 timmarna eller positiv test som max är några månader gammalt). Det går riktigt bra :) . Storskalig testning verkar fungera bra för att hålla smittan nere. Så länge som folk uppför sig enligt gällande restriktioner såklart ;).

Igår är det registrerat ca 200.000 test, av vilka ca 700 positiva. Det har varit stabilt låg smitta i lång tid och ingen "tredje våg".

Coronapasset finns i en app och ser ut så här för mig just idag:

Screenshot_20210424-083754_MinSundhed.jpg
 
Intressant. Jag kan inte riktigt förstå varför Sverige inte prioriterar skolpersonal, som man t.ex. gör i USA, speciellt som det hela tiden har poängterats hur extremt viktigt det är att skolor och förskolor kan vara öppna (och det tycker jag också). Nu med den brittiska varianten, som sprider sig lättare även i yngre åldrar, kan jag inte hjälpa att jag tänker att man nog borde prioritera upp oss som jobbar i skolvärlden!
För att rädda liv. Extremt få i skolvärlden riskerar att dö av covid i förhållande till de äldre. Om vi sen skulle prioritera skolpersonal så varför inte personal i livsmedelsbutiker och på apotek som är i en liknande situation och sen all vårdpersonal, det är många som inte prioriterats än där och de inom förskolor och så har vi kollektivtrafiken.

Skulle vi prioriterat alla hade många äldre och sköra fått betala med sitt liv.
 
Intressant. Jag kan inte riktigt förstå varför Sverige inte prioriterar skolpersonal, som man t.ex. gör i USA, speciellt som det hela tiden har poängterats hur extremt viktigt det är att skolor och förskolor kan vara öppna (och det tycker jag också). Nu med den brittiska varianten, som sprider sig lättare även i yngre åldrar, kan jag inte hjälpa att jag tänker att man nog borde prioritera upp oss som jobbar i skolvärlden!
I sverige prioriteras ju bara sjukvårdspersonal och dylikt som antingen jobbar på de mest belastade sjukvårdsavdelningarna och sjukvårdspersonal och dyl som jobbar nära de som riskerar att dö vid smitta. Jättemånga inom vården tex prioriteras inte utan den stora massan av sjukvårdspersonalen kommer vaccineras först när det är deras tur utifrån ålder.
Det är jättemånga yrkesgrupper som är viktiga i samhället och som måste vara på plats på jobbet, om vi skulle prioritera alla dem så skulle vi inte ha vaccin till de som riskerar att dö av covid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 387
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 106
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp