Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Givetvis finns det inga studier som visar ev biverkningar efter en längre tid. Vaccinet är för nytt för det.
Vet många som blev väldigt sjuka efter första dosen tex, men också vissa personer som inte visar något mer än lite feber. Men samtidigt så vill jag läsa på rena fakta sidor, och inte folk som gått till media för att en anhörig dött av vaccinet. Man kan få biverkningar från alla vaccin.
Centers for Disease control har en massa fakta om olika covid-vaccin, om det kan kan vara något?
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/different-vaccines/Pfizer-BioNTech.html
 
Jag vet att min familj fått en lindrig aspekt av covid-19. Men vet man varför människor drabbas så olikt varandra? Tänker då främst på de som INTE är i riskgrupper.

Jag hade influensan december 2019 och var så himla sjuk då. Hostade något fruktansvärt, hade hög feber i 7 dagar och fick uppsöka vård. Var sängliggandes i tre veckor! Men med covid-19 hade jag feber en kväll och sedan ”bara huvudvärk” och matt under en vecka.
Vad är det som gör att vissa drabbas så hårt av covid-19, utan att vara i riskgrupp?
På KS covidmottagning i Solna där jag går ser de den troligaste anledningen som någon typ av autoimmun reaktion. I den grupp som får långvariga funktionsnedsättande besvär av covid finns en överrepresentation av kvinnor i fertil ålder (tidigare friska och ofta högpresterande/mycket aktiva), vilket ses även vid autoimmuna sjukdomar.

Vad jag förstått är det inte klarlagt om (en undergrupp av) de hårt drabbade som inte tillhör kända riskgrupper för akut covid har kvarvarande icke levande virusrester eller inte (vilket ev kunde bero på annorlunda fungerande immunförsvar).

Jag lyssnade på en ledande ME-forskare i USA, som nu också studerar lång covid pga likheterna. Hon beskrev deras förklaringsmodell för ME som neurologisk-endokrin-immunoligisk och att de undersöker hur väl/i vilka proportioner den kan förklara även lång covid. Superintressant! Går att googla Nancy Klimas Body Politic för en entimmes intervju med en tydlig forskningsöversikt.
 
Tack, jag överväger att ta vaccinet men jag vill veta mer innan jag beslutar mig. Jag vet inte vad mitt sökfält är inställt på men jag har inte fått upp läkemedelsverket på mina sökningar.
Känns konstigt att jag länkar länken jag kommer länka nu, för jag är 0% träningsintresserad, men jag har fått den här skickad till mig och många tycker att textförfattaren skriver matnyttigt. https://tyngre.se/podcast/tyngre-traningssnack/hur-vaccin-fungerar/
https://tyngre.se/artikel/forskning/information-kring-vaccinerna-mot-sars-cov-2-aka-coronaviruset/
 
På KS covidmottagning i Solna där jag går ser de den troligaste anledningen som någon typ av autoimmun reaktion. I den grupp som får långvariga funktionsnedsättande besvär av covid finns en överrepresentation av kvinnor i fertil ålder (tidigare friska och ofta högpresterande/mycket aktiva), vilket ses även vid autoimmuna sjukdomar.

Vad jag förstått är det inte klarlagt om (en undergrupp av) de hårt drabbade som inte tillhör kända riskgrupper för akut covid har kvarvarande icke levande virusrester eller inte (vilket ev kunde bero på annorlunda fungerande immunförsvar).

Jag lyssnade på en ledande ME-forskare i USA, som nu också studerar lång covid pga likheterna. Hon beskrev deras förklaringsmodell för ME som neurologisk-endokrin-immunoligisk och att de undersöker hur väl/i vilka proportioner den kan förklara även lång covid. Superintressant! Går att googla Nancy Klimas Body Politic för en entimmes intervju med en tydlig forskningsöversikt.
Tycker att det är intressant och skrämmande hur olika människor kan drabbas av covid-19.
Ena dottern hade 39,5-41 i temp i åtta dagar och det satte sig på lungorna också, hon hade det kämpigt att andas. Hon blev såpass dålig att vi fick åka in akut med henne.
Andra dottern har varit täppt i näsan sen i torsdags. Inga andra symtom alls och hon har covid-19.

Det är 1,5 år mellan barnen, ingen har några underliggande sjukdomar. Enda skillnaden är att dottern med lindriga symtom har opererat sina halsmandlar och polyper.
 
Tycker att det är intressant och skrämmande hur olika människor kan drabbas av covid-19.
Ena dottern hade 39,5-41 i temp i åtta dagar och det satte sig på lungorna också, hon hade det kämpigt att andas. Hon blev såpass dålig att vi fick åka in akut med henne.
Andra dottern har varit täppt i näsan sen i torsdags. Inga andra symtom alls och hon har covid-19.

Det är 1,5 år mellan barnen, ingen har några underliggande sjukdomar. Enda skillnaden är att dottern med lindriga symtom har opererat sina halsmandlar och polyper.
Tycker också det är intressant, men fruktansvärt skrämmande, hur olika man drabbas. Helt oavsett. Verkar inte bero på hur frisk man är eller hur tränad man är innan heller. Ingen är undantagen och ingen kan gå säker.


Har haft en närstående i svår covid nu, respirator i flera veckor och nära döden. Dennes partner sjuk samtidigt (smittade av varandra) hade en väldigt tung förkylning om man ska jämföra med något.

Jag hyser en stor respekt för sjukdomen!
 
Tycker också det är intressant, men fruktansvärt skrämmande, hur olika man drabbas. Helt oavsett. Verkar inte bero på hur frisk man är eller hur tränad man är innan heller. Ingen är undantagen och ingen kan gå säker.


Har haft en närstående i svår covid nu, respirator i flera veckor och nära döden. Dennes partner sjuk samtidigt (smittade av varandra) hade en väldigt tung förkylning om man ska jämföra med något.

Jag hyser en stor respekt för sjukdomen!
Ja det är skrämmande, verkligen. Så på något sätt kan jag ändå känna att det är en befrielse, att vi haft covid-19 och att det var så milt. Jag är en sådan person som lätt oroar mig för saker och ting. Så känns skönt på ett sätt att ”slippa oron”.
 
Jag kan fortfarande andas
Annars är väl läget som innan
Kämpar med vätska och föda.
Har fått näringsdryck men svårt att få i mig tillräckligt
Det jag fått till mej av covidsköterska är att det är superviktigt med vätska och att vila men att försöka röra på sej.
Krya på dej!
 
Inte helt enkelt att röra på sig.
Bara att gå till toan är övermäktigt till och från
Jag försöker ju ändå men
Vila så mycket du bara kan! Många som varit sjuka länge, inklusive jag själv, reagerar negativt också på minimal ansträngning. Om kroppen vill vila så lyssna på den.
(Såklart bra att röra på sig om det känns ok/så som det känns ok, men covid är så himla märkligt.)

Skönt att andningen funkar! Ta hand om dig.
 
Min svägerska är sjukgymnast och jobbar med Covidpatienter. Dom jobbar väldigt mkt med andningsövningar även med lättare symptom. Hon menar att det har visat sig väldigt effektivt. Sen dom började med det har patienterna kortare vårdtid och färre hamnar på intensiven.

Jag vet inte exakt vad dom gör för övningar men "Google" kanske har tips.
 
Min svägerska är sjukgymnast och jobbar med Covidpatienter. Dom jobbar väldigt mkt med andningsövningar även med lättare symptom. Hon menar att det har visat sig väldigt effektivt. Sen dom började med det har patienterna kortare vårdtid och färre hamnar på intensiven.

Jag vet inte exakt vad dom gör för övningar men "Google" kanske har tips.
Har kollat upp och kör dessa övningar då mycket jag orkar
 
Om du orkar, gör enkla rörelser liggande. T ex vicka med tårna o fötterna, spreta med fingrarna, vicka mjukt med höfter/bäcken. Sånt som hjälper till att hålla igång blod- och lymfflöden. Enkla spänningsövningar kan hjälpa musklerna. (Spänn - slappna av.)
Det försöker jag
Med två svårt sjuka föräldrar som dock ej finns i livet och tidigare jobb på demensavdelning så kan jag tipsen.
Särskilt dessa att röra sig så mycket man kan även när man ligger för att undvika blodpropp osv.
Så jag kommer ihåg det mesta iaf
 
Givetvis finns det inga studier som visar ev biverkningar efter en längre tid. Vaccinet är för nytt för det.
Vet många som blev väldigt sjuka efter första dosen tex, men också vissa personer som inte visar något mer än lite feber. Men samtidigt så vill jag läsa på rena fakta sidor, och inte folk som gått till media för att en anhörig dött av vaccinet. Man kan få biverkningar från alla vaccin.
De flesta jag känner inkl mig och min sambo har varken fått feber eller jätteont i armen efter vaccinationen. Vet att det finns de som blir dåliga men I min bekantskapskrets tillhör de definitivt undantagen
 
De flesta jag känner inkl mig och min sambo har varken fått feber eller jätteont i armen efter vaccinationen. Vet att det finns de som blir dåliga men I min bekantskapskrets tillhör de definitivt undantagen

Ja, en del får inga symptom alls efter. Däremot verkar det ännu finnas för lite studier gjorda kring gravida som får vaccinet. Det är den viktigaste punkten för mig, kommer det påverka bebisen i någon negativ form? Svårt att säga.
 
Idag är stora öppnaredagen i Österrike, efter 6 manader far resturanger, kultur, simhallar, amatörsport osv öppna igen.
Manga är glada men manga menar att det är ett "falsk öppnande" eftersom det krävs test, vaccinerad eller tillfrisknad för att fa tillgang till dessa saker. Att staten lägger sig i människors hälsostatus och att det är ett brott mot den dataskyddet (som är väldigt starkt här). Just det stör mig inte sa mkt men kan inte lata bli att tänka pa vad alla tests kostar och hur mkt skräp det blir.

Öppnandet tror jag inte kommer paverka infektionstalen sa mkt (som de lägsta sen mitten av september).
Folk träffas ända, jag vet i stort sätt ingen som har hallit sig till restiktionenerna senaste tiden, sa skillnaden blir bara att folk kan träffas under "ordnade" former vilket tom borde vara bättre.

Hur ser det ut runt omkring er, haller folk restriktioner eller har "alla" "tröttnat" i Sverige/andra länder ocksa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 111
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 862
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp