Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är stora öppnaredagen i Österrike, efter 6 manader far resturanger, kultur, simhallar, amatörsport osv öppna igen.
Manga är glada men manga menar att det är ett "falsk öppnande" eftersom det krävs test, vaccinerad eller tillfrisknad för att fa tillgang till dessa saker. Att staten lägger sig i människors hälsostatus och att det är ett brott mot den dataskyddet (som är väldigt starkt här). Just det stör mig inte sa mkt men kan inte lata bli att tänka pa vad alla tests kostar och hur mkt skräp det blir.

Öppnandet tror jag inte kommer paverka infektionstalen sa mkt (som de lägsta sen mitten av september).
Folk träffas ända, jag vet i stort sätt ingen som har hallit sig till restiktionenerna senaste tiden, sa skillnaden blir bara att folk kan träffas under "ordnade" former vilket tom borde vara bättre.

Hur ser det ut runt omkring er, haller folk restriktioner eller har "alla" "tröttnat" i Sverige/andra länder ocksa?

Vi följer samma restriktioner sedan 1 april 2020. Inga lättnader. Men det är min bubbla. Det ordnas inga sammankomster, noll affärsresor, de flesta arbetar hemifrån som kan, avstånd överallt och köer in i butiker när det är mer folk som vill handla. Inga personliga fysiska möten med myndigheter och andra.
 
Vi följer samma restriktioner sedan 1 april 2020. Inga lättnader. Men det är min bubbla. Det ordnas inga sammankomster, noll affärsresor, de flesta arbetar hemifrån som kan, avstånd överallt och köer in i butiker när det är mer folk som vill handla. Inga personliga fysiska möten med myndigheter och andra.
Och utanför din bubbla, hur upplever du att det är där (om du märker det)?

Vi har ju haft (och har även efter öppnandet idag) relativt starka restriktioner men det verkar inte hindra dom flesta från att träffas och inte hålla avstånd utanför de områden som kontrolleras.
 
Och utanför din bubbla, hur upplever du att det är där (om du märker det)?

Vi har ju haft (och har även efter öppnandet idag) relativt starka restriktioner men det verkar inte hindra dom flesta från att träffas och inte hålla avstånd utanför de områden som kontrolleras.
Vi håller restriktionerna bra här tycker jag. Jag känner knappt nån som ens haft Covid, fallen är nära nog noll i mitt område och har varit så länge nu. Men det ser ju annorlunda ut norrut i landet, hur de lever där vet jag inte.
Vi fick lättnad på restriktionerna i måndags, fast jag har inte lämnat huset sen i torsdags pga dotter med blindtarmsinflammation så har ännu inte märkt av skillnaden. Andra dottern säger att det är jätteskönt att slippa munskydd i klassrummet men annars ingen större skillnad. Barnen är så vana att inte kramas, gå nära varandra osv att det fortsätter så av bara farten...
 
Och utanför din bubbla, hur upplever du att det är där (om du märker det)?

Vi har ju haft (och har även efter öppnandet idag) relativt starka restriktioner men det verkar inte hindra dom flesta från att träffas och inte hålla avstånd utanför de områden som kontrolleras.
Min uppfattning är att där jag bor är det mååååånga som skiter fullständigt i restriktionerna.
 
Och utanför din bubbla, hur upplever du att det är där (om du märker det)?

Vi har ju haft (och har även efter öppnandet idag) relativt starka restriktioner men det verkar inte hindra dom flesta från att träffas och inte hålla avstånd utanför de områden som kontrolleras.
Jag tänker att det finns folk som struntar i restriktionerna men att det är folk som aldrig har följt dem. Uppfattar att de som har varit följsamma fortfarande är det, även om det börjar bli kämpigt.
 
Och utanför din bubbla, hur upplever du att det är där (om du märker det)?

Vi har ju haft (och har även efter öppnandet idag) relativt starka restriktioner men det verkar inte hindra dom flesta från att träffas och inte hålla avstånd utanför de områden som kontrolleras.

Det som märks mest är nog att de äldre tycks köra folksamlingar igen. Vaccinationsprocessen verkar ge både odödlighetskänsla och minskat bekymmer över smittspridningen som fortfarande dödar varje dag.

Men inga av mina kollegor eller bekanta träffar några utom det allra nödvändigaste (eget hushåll och kollegor när det behövs) . Den bubblan kanske inte representerar det vanliga.

Jag upplever fortfarande stor respekt för avståndsreglerna.
 
Det som märks mest är nog att de äldre tycks köra folksamlingar igen. Vaccinationsprocessen verkar ge både odödlighetskänsla och minskat bekymmer över smittspridningen som fortfarande dödar varje dag.

Men inga av mina kollegor eller bekanta träffar några utom det allra nödvändigaste (eget hushåll och kollegor när det behövs) . Den bubblan kanske inte representerar det vanliga.

Jag upplever fortfarande stor respekt för avståndsreglerna.

Ja, jag märker också att de äldre (de som är vaccinerade) har börjat återgå till det vanliga och träffas igen.
 
Idag är stora öppnaredagen i Österrike, efter 6 manader far resturanger, kultur, simhallar, amatörsport osv öppna igen.
Manga är glada men manga menar att det är ett "falsk öppnande" eftersom det krävs test, vaccinerad eller tillfrisknad för att fa tillgang till dessa saker. Att staten lägger sig i människors hälsostatus och att det är ett brott mot den dataskyddet (som är väldigt starkt här). Just det stör mig inte sa mkt men kan inte lata bli att tänka pa vad alla tests kostar och hur mkt skräp det blir.

Öppnandet tror jag inte kommer paverka infektionstalen sa mkt (som de lägsta sen mitten av september).
Folk träffas ända, jag vet i stort sätt ingen som har hallit sig till restiktionenerna senaste tiden, sa skillnaden blir bara att folk kan träffas under "ordnade" former vilket tom borde vara bättre.

Hur ser det ut runt omkring er, haller folk restriktioner eller har "alla" "tröttnat" i Sverige/andra länder ocksa?

Utanför min bubbla så känns det som att folk mer eller mindre struntar i restriktioner. De gånger jag behöver åka buss så är det kanske 10-20 procent som har munskydd. Trots att i vår region ska alla ha det på alla tider. Själv har jag andningsskydd när jag behöver åka buss. När jag tog en promenad på stan en solig dag så trängdes folk på uteserveringar som om inte Corona fanns. Även om naturligtvis restauranger och caféer gör sitt bästa så såg jag folk som hade flyttat ihop flera bord och satt i grupper om minst åtta personer. Personalen såg rätt uppgiven och trött ut när de säkert för 100 gången sa till folk att flytta isär borden och sitta max 4 på varje. tycker synd om de som driver ställena faktiskt. I övrigt så verkar det inte vara nåt konstigt för folk med att trängas såväl inomhus som utomhus. Att smittspridningen varit så hög i Sverige länge förvånar mig inte alls folk gör som de vill och skiter i riskerna.
 
Jag blir definitivt milt sagt rädd av hur folk beter sig. Såklart fattar jag att jag som upplevt hur det kan bli, säkert har mer klart för mig var som står på spel än många andra, men ändå har jag senaste veckorna haft svårt att smälta hur rekommendationerna inte följs och vilket bemötande det ger att be andra respektera att jag behöver hålla dem. När jag ber om hjälp att hålla avstånd har jag blivit avsnäst eller ignorerad. Tidigare har jag inte rört mig så mycket i samhället för jag har varit sjuk, så jag kan inte avgöra om det blivit sämre eller om det varit lika illa hela tiden.

Fastän alla ombeds ha mask på sjukhusen var ungefär hälften av de jag såg på KS häromdagen utan. Apotekspersonal med näsan utanför skyddet. Två äldre damer utan mask skulle in i hissen som jag ville ut ur och när jag bad dem hjälpa till att hålla avstånd så jag kunde gå ut, så gick de istället rakt in i hissen och sa "flytta på dig vi har inte tid med sådant där trams". När jag sa att jag varit sjuk av covid i över 14 månader och att jag önskar att de kunde få slippa det, snörpte de bara på munnen och vände sig om.

I och för sig minns jag nu en annan hisshändelse från i somras. Också det på ett sjukhus. Hissen var markerad för 2 personer (i covidtider). Jag gick in i tom hiss på bottenvåningen. Hissen stannar och två vårdpersonal kliver in (utan mask). Tyvärr var jag för trött för att flytta på mig eller säga något. På nästa plan stannar hissen igen och ytterligare två går in. Samma på ytterligare nästa plan. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att vårdpersonal skulle agera så! Å andra sidan, kan de så varför skulle resten av befolkningen orka bry sig?
 
Idag är stora öppnaredagen i Österrike, efter 6 manader far resturanger, kultur, simhallar, amatörsport osv öppna igen.
Manga är glada men manga menar att det är ett "falsk öppnande" eftersom det krävs test, vaccinerad eller tillfrisknad för att fa tillgang till dessa saker. Att staten lägger sig i människors hälsostatus och att det är ett brott mot den dataskyddet (som är väldigt starkt här). Just det stör mig inte sa mkt men kan inte lata bli att tänka pa vad alla tests kostar och hur mkt skräp det blir.

Öppnandet tror jag inte kommer paverka infektionstalen sa mkt (som de lägsta sen mitten av september).
Folk träffas ända, jag vet i stort sätt ingen som har hallit sig till restiktionenerna senaste tiden, sa skillnaden blir bara att folk kan träffas under "ordnade" former vilket tom borde vara bättre.

Hur ser det ut runt omkring er, haller folk restriktioner eller har "alla" "tröttnat" i Sverige/andra länder ocksa?
Oj, så komplicerat att öppna men ändå inte liksom! Låter som en smärre logistisk mardröm. Hur gamla får testresultaten vara, vilken sorts test krävs och måste man betala för det själv? Många frågor, men det är intressant att höra hur andra länder agerar!
 
Här i Skottland tycker jag väl fortfarande att folk sköter sig rätt bra, det lilla jag ser i alla fall. Visst är det enstaka situationer här och där då folk beter sig som idioter (praktexempel: de 15 000 fotbollsfans som samlades på stadens torg i lördags och svinade ner, må de tvingas sova på knäckebrödssmulor i resten av sina liv :rage:) men överlag så ser det oftast ok ut när jag är ute tycker jag. Jag gick i lite icke-mataffärer för första gången på flera månader i helgen och var inte alls besvärad på det sätt jag väntat utan allt kändes väldigt genomtänkt och säkert.

Däremot märks det att folk överlag är betydligt mindre oroliga nu än för 10-12 månader sedan, vilket ju är rätt naturligt, och det gör säkert att fler slappnar av i situationer där de kanske inte borde göra det. Det gör eventuellt även att jag är mer avslappnad och därför inte störs av, eller ens lägger märke till, en del saker.
 
Oj, så komplicerat att öppna men ändå inte liksom! Låter som en smärre logistisk mardröm. Hur gamla får testresultaten vara, vilken sorts test krävs och måste man betala för det själv? Många frågor, men det är intressant att höra hur andra länder agerar!

Vill du verkligen veta, om du tycker det låter komplicerat så är det ännu värre i verkligheten 🙈

1. Vaccinerad: Blir godkänd att använda 22 dagar efter första sprutan och gäller 3 månader, efter andra sprutan 6 månader. Alltså totalt 9 månader. Har man haft Covid får man bara en vaccinspruta här, gäller då också 9 månader.

2. Test. Det enklare snabbtestet (som man gör själv i yttre näsan) gäller 24h, snabbtest gjort av utbildad personal gäller 48 h och ett pcr test 72h.

3. Efter genomgången infektion senaste 6 månaderna. Intyg frän läkare med datum när sjukdomen var. Eller ett antikroppstest som är max 3 mån gammalt. Antikropptest måste man betala själv.

Många ställen erbjuder test på plats.
Annars finns teststationer lite överallt.

Ngt av dessa "bevis" måste man ha om man stannar mer än 15 min så hämta mat kan man fortfarande göra ändå.
Det gäller på alla offentliga platser utan inom handel och sånt som är livsnödvändigt. Snabbtesten måste man inte betala själv, med pcr testen är jag lite orolig.

Alla över 10 år måste uppfylla ngn av dessa, men barnen testas iaf 3 dagar i veckan i skolan.

Utöver det måste alla över 14 år ha fpp2 mask (förutom när man äter) och barn mellan 6-14 måste ha minst vanligt munskydd.

En restaurangägare som interljuvades på nyheterna igår var inte helt nöjd. Han menade att hans jobb är att välkommna gästerna inte kontrollera dom.

Sen gäller begränsningar i antal personer och procent av maxkapacitet men där har jag tappat överblicken.
 
@manda tråkigt att höra om dina erfarenheter och jobbigt att du varit så sjuk. Själv har jag haft en mildare variant men har fortfarande andningsproblem vid för hög puls och i branta backar. Då var det ändå över fyra månader sedan jag hade covid. Att inte ens vårdpersonal kan ha mask eller följa restriktioner på ett sjukhus är verkligen bottennivå.

Har själv samma erfarenhet av att bli avsnäst eller får en sur blick när jag ber folk hålla avstånd. På bussen var det en som pekade på min mask och sa att det var fånigt att använda dem till sina vänner. Inte ungdomar utan medelålders personer. Har också många gånger fått svar liknande fåniga restriktioner gäller inte mig, jag står över restriktionerna och det är så jobbigt att följa restriktioner . Detta har varit folk i alla åldrar.

För en del verkar pandemin vara en lek där de står över sjukdom och död och de tror att restriktioner finns där för skojs skull.

Jösses @turbofling låter superkomplicerat. Finns det något kontrollsystem för att kontrollera så att t.ex. restauranger sköter sig? Förstår att de som driver restaurang inte är nöjda.
 
Vill du verkligen veta, om du tycker det låter komplicerat så är det ännu värre i verkligheten 🙈

1. Vaccinerad: Blir godkänd att använda 22 dagar efter första sprutan och gäller 3 månader, efter andra sprutan 6 månader. Alltså totalt 9 månader. Har man haft Covid får man bara en vaccinspruta här, gäller då också 9 månader.

2. Test. Det enklare snabbtestet (som man gör själv i yttre näsan) gäller 24h, snabbtest gjort av utbildad personal gäller 48 h och ett pcr test 72h.

3. Efter genomgången infektion senaste 6 månaderna. Intyg frän läkare med datum när sjukdomen var. Eller ett antikroppstest som är max 3 mån gammalt.

Många ställen erbjuder test på plats.
Annars finns teststationer lite överallt.

Ngt av dessa "bevis" måste man ha om man stannar mer än 15 min så hämta mat kan man fortfarande göra ändå.
Det gäller på alla offentliga platser utan inom handel och sånt som är livsnödvändigt. Snabbtesten måste man inte betala själv, med pcr testen är jag lite orolig.

Alla över 10 år måste uppfylla ngn av dessa, men barnen testas iaf 3 dagar i veckan i skolan.

Utöver det måste alla över 14 år ha fpp2 mask (förutom när man äter) och barn mellan 6-14 måste ha minst vanligt munskydd.

En restaurangägare som interljuvades på nyheterna igår var inte helt nöjd. Han menade att hans jobb är att välkommna gästerna inte kontrollera dom.

Sen gäller begränsningar i antal personer och procent av maxkapacitet men där har jag tappat överblicken.
Åh jösses, det var till och med värre än jag trodde. Att man ens orkar! Verkar det som att folk tycker att det är värt besväret, har det varit hyfsat uppbokat på restauranger och så?
 
Åh jösses, det var till och med värre än jag trodde. Att man ens orkar! Verkar det som att folk tycker att det är värt besväret, har det varit hyfsat uppbokat på restauranger och så?
Tittade precis på nyheterna, proppfullt på resturangerna dom tittade in på. Inga avstånd där inte (måste kolla upp vad som gäller med 2 m regeln gäller iaf).
Nu i kommande pingsthelgen är många hotell fullbokade.
Åkte förbi utebadet idag, där var det inte mkt folk men det kan hade nog mer med 13 grader och regn att göra.

Vi håller oss borta från det mesta men barnen vill åka och bada snart. Jag skulle behöva gå till frisören, var 1,5år sen jag var senast, men väntar till nästa vecka (då har det gått mer än 22 dagar från min första vaccin spruta).

Jag kan tänka mig att det är ett litet "trick" från regeringen för att motivera folk till att vaccinera sig. Det blir ju helt klart enklare med ett vaccinintyg.
 
Jag blir definitivt milt sagt rädd av hur folk beter sig. Såklart fattar jag att jag som upplevt hur det kan bli, säkert har mer klart för mig var som står på spel än många andra, men ändå har jag senaste veckorna haft svårt att smälta hur rekommendationerna inte följs och vilket bemötande det ger att be andra respektera att jag behöver hålla dem. När jag ber om hjälp att hålla avstånd har jag blivit avsnäst eller ignorerad. Tidigare har jag inte rört mig så mycket i samhället för jag har varit sjuk, så jag kan inte avgöra om det blivit sämre eller om det varit lika illa hela tiden.

Fastän alla ombeds ha mask på sjukhusen var ungefär hälften av de jag såg på KS häromdagen utan. Apotekspersonal med näsan utanför skyddet. Två äldre damer utan mask skulle in i hissen som jag ville ut ur och när jag bad dem hjälpa till att hålla avstånd så jag kunde gå ut, så gick de istället rakt in i hissen och sa "flytta på dig vi har inte tid med sådant där trams". När jag sa att jag varit sjuk av covid i över 14 månader och att jag önskar att de kunde få slippa det, snörpte de bara på munnen och vände sig om.

I och för sig minns jag nu en annan hisshändelse från i somras. Också det på ett sjukhus. Hissen var markerad för 2 personer (i covidtider). Jag gick in i tom hiss på bottenvåningen. Hissen stannar och två vårdpersonal kliver in (utan mask). Tyvärr var jag för trött för att flytta på mig eller säga något. På nästa plan stannar hissen igen och ytterligare två går in. Samma på ytterligare nästa plan. Jag hade aldrig kunnat tänka mig att vårdpersonal skulle agera så! Å andra sidan, kan de så varför skulle resten av befolkningen orka bry sig?
Men släpps folk IN på sjukhuset utan munskydd alltså? Är det ingen som kontrollerar?!

Jag, som bor i England, har varit på akuten 3 gånger senaste veckan med min dotter som visade sig ha blindtarmsinflammation, sedan lades hon in tre dagar och opererades under den tiden. Dörren till akuten är låst och det sitter en sköterska precis innanför. När man kommer fram öppnar hon dörren, tar tempen, ger handsprit och ett munskydd (man får alltså inte ha sitt eget utan får ett nytt av sjukhuset). Sen får man gå in. Sedan upprepas proceduren för nästa person. Alla under 18 får ha EN vuxen med sig, alla över 18 måste gå själva.
Jag såg inte EN enda person utan munskydd under alla de timmar jag spenderade på sjukhuset, förutom patienter då som inte alltid kunde ha det beroende på vad problemet var. Men de covidtestas ju så antar att det inte är ett problem.
 
Men släpps folk IN på sjukhuset utan munskydd alltså? Är det ingen som kontrollerar?!

Jag, som bor i England, har varit på akuten 3 gånger senaste veckan med min dotter som visade sig ha blindtarmsinflammation, sedan lades hon in tre dagar och opererades under den tiden. Dörren till akuten är låst och det sitter en sköterska precis innanför. När man kommer fram öppnar hon dörren, tar tempen, ger handsprit och ett munskydd (man får alltså inte ha sitt eget utan får ett nytt av sjukhuset). Sen får man gå in. Sedan upprepas proceduren för nästa person. Alla under 18 får ha EN vuxen med sig, alla över 18 måste gå själva.
Jag såg inte EN enda person utan munskydd under alla de timmar jag spenderade på sjukhuset, förutom patienter då som inte alltid kunde ha det beroende på vad problemet var. Men de covidtestas ju så antar att det inte är ett problem.

Jag har varit på sjukhus en gång och vårdcentralen 2 ggr under pandemin. Alla gångerna har jag fått ett munskydd som de sagt att jag ska ha på mig. På kliniken jag var på på sjukhuset stod det en man i dörren med skyddsutrustning och frågade alla som skulle komma in om de kände sig friska (d.v.s. inga covid/förkylningssymptom) och när man svarade ja så fick man ett munskydd och släpptes in. När man kommit in så sa han att man skulle sprita händerna. På VC fick jag munskydd av hon i receptionen.
 
Men släpps folk IN på sjukhuset utan munskydd alltså? Är det ingen som kontrollerar?!

Jag, som bor i England, har varit på akuten 3 gånger senaste veckan med min dotter som visade sig ha blindtarmsinflammation, sedan lades hon in tre dagar och opererades under den tiden. Dörren till akuten är låst och det sitter en sköterska precis innanför. När man kommer fram öppnar hon dörren, tar tempen, ger handsprit och ett munskydd (man får alltså inte ha sitt eget utan får ett nytt av sjukhuset). Sen får man gå in. Sedan upprepas proceduren för nästa person. Alla under 18 får ha EN vuxen med sig, alla över 18 måste gå själva.
Jag såg inte EN enda person utan munskydd under alla de timmar jag spenderade på sjukhuset, förutom patienter då som inte alltid kunde ha det beroende på vad problemet var. Men de covidtestas ju så antar att det inte är ett problem.
Jag har inte varit på sjukhuset under pandemin, men jag jobbar i samma lokaler som en vårdcentral och det finns inga krav om att patienterna ska ha munskydd. Jag är ju vårdpersonal och jag har munskydd när jag träffar patienter men inte annars. Går inte omkring med munskydd i lokalerna eller när jag är i samma rum som kollegor (under förutsättning att vi kan hålla avstånd såklart).
 
Jag har inte varit på sjukhuset under pandemin, men jag jobbar i samma lokaler som en vårdcentral och det finns inga krav om att patienterna ska ha munskydd. Jag är ju vårdpersonal och jag har munskydd när jag träffar patienter men inte annars. Går inte omkring med munskydd i lokalerna eller när jag är i samma rum som kollegor (under förutsättning att vi kan hålla avstånd såklart).

Min vårdcentral delar iaf ut munskydd i receptionen. När jag var där med mitt barn så sa de att jag var tvungen att ha men för barnet var det frivilligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 095
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 860
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp