Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå det här med att samhället ska öppnas upp steg för steg, varav vi tagit tre steg redan och preliminärt steg fyra i september. Fhm talar väl i sin tur om tre nivåer som Sverige måste ligga på för de olika stegen, där man tar antal smittade per 100 000 under 14 dagar i beaktning såväl som vaccination och sjukvårdsbelastning och sådär. För att steg fyra ska kunna tas så ska nivå 1 uppnås, men i en publicering som finns på FHMs sida från 5/8 står det att Sverige fortfarande befinner sig i nivå 2 (och då har de siffror från vecka 28/29 i åtanke, senaste veckorna har spridningen ökat ännu mer). Tror att smittspridningen ska klassas som låg (under 50 fall per 100 000 invånare under 14 dagar) och att smittan ska ha sjunkit senaste två veckorna för att man kan uppnå nivå 1. Vi har nu över 50 fall per 100 000 vecka förrförra veckan, har bergis ökat ännu mer, och det låter väl lite otroligt att man med det i åtanke kan öppna upp i september? Eller?
 
Okej, så 2 238 nya fall rapporterades idag, förra tisdagen rapporterades det 1 860 (det är ju helgen + måndagen). Det går avgjort åt fel håll.
Gräsligt. På ren svenska. Och om två veckor-ish börjar skolorna igen... Fulla tåg och bussar, fulla skolor, platsundervisning. Ungdomar som inte riktigt känner ett asstort behov av att vaccinera sig kanske.

Min äldsta ska ta första sprutan på torsdag efter OFANTLIGT MYCKET tjat från mig. Han har skjutit fram det, viktigt för honom att ta, för andras skull mest tycker han, men han har ju inte haft tiiiiiiiid. fasen vad jag har legat på och tjatat!
 
Vecka 30 så var 76 % av de som insjuknade under 40, vet inte hur det såg ut vecka 31.
Och i den gruppen "under 40" ingår väl alla från typ 0 år och uppåt. Dvs även ungdomar och barn. Det är nog bland dessa som infektionsantalen ökar drastiskt just nu. Vilket känns logiskt och visar på att vaccineringen fungerar i de äldre åldersgrupperna och det är ju positivt!
 
Och i den gruppen "under 40" ingår väl alla från typ 0 år och uppåt. Dvs även ungdomar och barn. Det är nog bland dessa som infektionsantalen ökar drastiskt just nu. Vilket känns logiskt och visar på att vaccineringen fungerar i de äldre åldersgrupperna och det är ju positivt!
Det står såhär: "Vecka 30 var det högst incidens i gruppen 20–29 år följt av grupperna 10–19 år samt 30-39 år. Av fallen vecka 30 var 76 % under 40 år. Antalet provtagna individer per 100 00 invånare var högst i åldersgrupperna 20–29 år, 30–39 år och 80 år och uppåt." Så det är ju inte riktigt bara ungdomar och barn, utan ganska många vuxna. Sedan är det så att antalet provtagna individer per 100 000 invånare var högst i åldrarna 20-29, 30-39 och 80 år och upp, dvs. kanske det är en del som faktiskt inte testat sig som är över 40. Man får inte glömma bort att vaccinerade kan få delta i ganska hög utsträckning, även om man oftast inte blir allvarligt sjuk, och kan smitta mycket. Så jag tippar på att det är lite av ett mörkertal också!
 
Det står såhär: "Vecka 30 var det högst incidens i gruppen 20–29 år följt av grupperna 10–19 år samt 30-39 år. Av fallen vecka 30 var 76 % under 40 år. Antalet provtagna individer per 100 00 invånare var högst i åldersgrupperna 20–29 år, 30–39 år och 80 år och uppåt." Så det är ju inte riktigt bara ungdomar och barn, utan ganska många vuxna. Sedan är det så att antalet provtagna individer per 100 000 invånare var högst i åldrarna 20-29, 30-39 och 80 år och upp, dvs. kanske det är en del som faktiskt inte testat sig som är över 40. Man får inte glömma bort att vaccinerade kan få delta i ganska hög utsträckning, även om man oftast inte blir allvarligt sjuk, och kan smitta mycket. Så jag tippar på att det är lite av ett mörkertal också!
Lägger till att den senaste uppdateringen från 15 juli (alltså innan omfattningen av delta) som tar upp genombrottsinfektioner fram till 7 juli så är medianåldern på infektion efter första dosen 55 år, och efter andra dosen 58 år. Det är förvisso fler fall bland äldre, men några betydligt yngre förändrar ju medianen. De verkar kanske inte testa sig så mycket nu, sett till uppdateringen jag skrev om från vecka 30.
 
Lägger till att den senaste uppdateringen från 15 juli (alltså innan omfattningen av delta) som tar upp genombrottsinfektioner fram till 7 juli så är medianåldern på infektion efter första dosen 55 år, och efter andra dosen 58 år. Det är förvisso fler fall bland äldre, men några betydligt yngre förändrar ju medianen. De verkar kanske inte testa sig så mycket nu, sett till uppdateringen jag skrev om från vecka 30.
Apropå tester - vad gäller för test idag? Vad jag förstår används snabbtester av vissa regioner mer än andra, när och var och hur bedöms det vilket test som ska tas? Egentestandet har visat stora felmarginaler men fortfarande öser vissa regioner ut det som främsta testalternativ? Och hur stor är omfattningen på det totala testandet idag? Jag har letat men inte hittat några tydliga siffror om just testandet, typ av test och omfattning?
 
Apropå tester - vad gäller för test idag? Vad jag förstår används snabbtester av vissa regioner mer än andra, när och var och hur bedöms det vilket test som ska tas? Egentestandet har visat stora felmarginaler men fortfarande öser vissa regioner ut det som främsta testalternativ? Och hur stor är omfattningen på det totala testandet idag? Jag har letat men inte hittat några tydliga siffror om just testandet, typ av test och omfattning?
Gud, jag vet faktiskt inte. :o Inte mer än jag läst i veckorapporten om antalet individer som testats osv.
 
Såg även i den artikeln att testningen är gratis, och eftersom jag aldrig haft anledning att testa mig så vet jag inte - det kanske alltid är gratis att testa sig? Såg apropå det detta i aftonbladets coronarapportering om tyskland:

"Tyskland kan ta bort möjligheten för den breda allmänheten att ta gratis covidtester, rapporterar Deutsche Welle.
Landets ledare väntas inom kort presentera de coronaregleringar som ska gälla under de kommande månaderna.
Breda restriktioner som används för att begränsa smittspridning förväntas ligga fast. Ovaccinerade personer kommer även att behöva ta ett covidtest för att delta i alla typer av inomhusevenemang.
För att skapa ytterligare ett incitament för att vaccinera sig kan Tyskland även komma att ta bort möjligheten till gratis covidtester från och med oktober. Därefter kan ovaccinerade personer få betala för att ta ett antigentest. Barn, gravida och personer som avråtts från att ta vaccinet ska dock undantas."
 
Såg även i den artikeln att testningen är gratis, och eftersom jag aldrig haft anledning att testa mig så vet jag inte - det kanske alltid är gratis att testa sig? Såg apropå det detta i aftonbladets coronarapportering om tyskland:

"Tyskland kan ta bort möjligheten för den breda allmänheten att ta gratis covidtester, rapporterar Deutsche Welle.
Landets ledare väntas inom kort presentera de coronaregleringar som ska gälla under de kommande månaderna.
Breda restriktioner som används för att begränsa smittspridning förväntas ligga fast. Ovaccinerade personer kommer även att behöva ta ett covidtest för att delta i alla typer av inomhusevenemang.
För att skapa ytterligare ett incitament för att vaccinera sig kan Tyskland även komma att ta bort möjligheten till gratis covidtester från och med oktober. Därefter kan ovaccinerade personer få betala för att ta ett antigentest. Barn, gravida och personer som avråtts från att ta vaccinet ska dock undantas."
Testning när man är sjuk är väl alltid gratis, men den andra typen (t.ex. vid resor) brukar väl annars alltid kosta?
 
Testning när man är sjuk är väl alltid gratis, men den andra typen (t.ex. vid resor) brukar väl annars alltid kosta?
Ja, jag kanske var otydlig, det finns ju flera anledningar till att testa sig - och sätt. Var och när görs skillnad? Test för frisk/reseintyg görs väl inte av regionerna alls, eller?
 
Ja, jag kanske var otydlig, det finns ju flera anledningar till att testa sig - och sätt. Var och när görs skillnad? Test för frisk/reseintyg görs väl inte av regionerna alls, eller?
Jag har bara testat vid sjukdom - två gånger. Det har gjorts genom VC och inte kostat något. Men sedan har jag ju hört om de som har behövt test för att visa att de är friska vid resa, och då har det kostat (rejält!). Nej, jag tror inte att sådant görs genom VC. Det är nog endast genom privata aktörer.
 
DN skriver att 7 av 8 som smittats utomlands inte tagit frivilligt test på flygplatsen (Landvetter)... https://www.dn.se/sverige/okning-av-smittade-till-landvetter-men-fa-valjer-att-testa-sig/
Får alla ta det? När jag landade på Arlanda så var man välkommen att ta ett test innan bagagehämtningen, men enligt skyltarna var det för de som bodde i Stockholms län. Denna bild är från Landvetter i våras. Då är det ganska svårt att fånga upp alla som landar på en flygplats liksom när de bara bjuder in länsinvånarna.
6847759A-B116-4BCA-8439-9F67698B490E.png
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 717
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 233
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp