Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får alla ta det? När jag landade på Arlanda så var man välkommen att ta ett test innan bagagehämtningen, men enligt skyltarna var det för de som bodde i Stockholms län. Denna bild är från Landvetter i våras. Då är det ganska svårt att fånga upp alla som landar på en flygplats liksom när de bara bjuder in länsinvånarna.Visa bifogad fil 75159
Det är bara personer i VGR det gäller, så folk från andra regioner finns alltså inte med i statistiken.
 
Ah, men reagerade på den skylten på Arlanda. Hoppas vid nästa pandemi att det är ett större helhetstänk istället för sånt här.
Själv har jag inte satt min fot på en flygplats sedan WHO klassade detta som en pandemi, så jag vet inte hur det ser ut i praktiken. Men det skulle nog helt klart vara bra om det kunde vara lite mer samordning, och då kanske inte bara nationellt, utan i hela världen. Typ se till att vaccin (eller annan typ av läkemedel) hamnar där den gör störst nytta, och liknande.
 
Många har kvitterat ut stödet i förskott och kommer bli återbetalningsskyldiga. Vi låg på gränsen i maj, så det är lätt hänt.

Visa vill anställa, andra håller på att gå omkull. Många projekt är pausade och det är oklart när de kommer igång.
Bor ju utanför en stad som än så länge fortfarande kan kallas för industrinstad och hörde senast idag hur industrin är i en ökande högkonjunktur som började ta fart i höstas. Det smittar ju av sig på dom mindre företagen runt om precis som det kan snurra på neråt för många för att några börjar gå dålig.
 
Ja, ungefär så tolkar jag det också så som det är skrivet..... :D

Men allvarligt, försöker de säga att om man ENBART bjuder fullvaccinerade så kan man vara hur många som helst.... :confused:

Helt naturligt. Ju fler man bjuder desto fler av de där 10 får en lott med vinsten att möta riktiga COVID-19-IVA-sköterskor inom 14 dagar.

Låter helt barockt, med tanke på vad man vet om smittspridning och de vacciner som ger statusen fullvaccinerad.
 
Helt naturligt. Ju fler man bjuder desto fler av de där 10 får en lott med vinsten att möta riktiga COVID-19-IVA-sköterskor inom 14 dagar.

Låter helt barockt, med tanke på vad man vet om smittspridning och de vacciner som ger statusen fullvaccinerad.
Verkligen. Man får hoppas att det är en väldigt märklig felskrivning bara....
 
Står i DN idag att sverige tecknat avtal med Novavax, en ny leverantör/tillverkare av vaccin Som gör ett vaccin som är proteinbaserat (vilket de andra då inte är, eller?).Så det betyder att vi nästa år kommer erbjudas annat vaccin än de vi fått i år? (AZ, Moderna, Pfizer)
 
Står i DN idag att sverige tecknat avtal med Novavax, en ny leverantör/tillverkare av vaccin Som gör ett vaccin som är proteinbaserat (vilket de andra då inte är, eller?).Så det betyder att vi nästa år kommer erbjudas annat vaccin än de vi fått i år? (AZ, Moderna, Pfizer)
Jag har för mig att jag har läst för ett tag sedan att de menar att man inte ska ta alltför många mRNA-vaccindoser efter varandra, och att de därför utvecklar proteinvacciner också.
 
Jag har för mig att jag har läst för ett tag sedan att de menar att man inte ska ta alltför många mRNA-vaccindoser efter varandra, och att de därför utvecklar proteinvacciner också.
Vad är ens ett proteinvaccin :confused:
Jag har iom med covid lärt mig att det är skillnad på levande vaccin, avdödade vaccin och kemiskt framställda vacciner, men inte mer än så :o
 
Vad är ens ett proteinvaccin :confused:
Jag har iom med covid lärt mig att det är skillnad på levande vaccin, avdödade vaccin och kemiskt framställda vacciner, men inte mer än så :o

Proteinbaserat vaccin​

Här består vaccinet av själva ytproteinet från viruset som odlas i cellkulturer på labb, renas fram och injiceras sedan i kroppen. Immunförsvaret lär sig att känna igen proteinet som ett främmande ämne och kan snabbt reagera om vi senare kommer i kontakt med det riktiga viruset. Denna teknologi är väl beprövad och används för flera befintliga vaccin på marknaden.

För- och nackdelar: Med proteinvaccin är det lättare att kontrollera dosen men det är en mer tidskrävande process att odla och rena fram proteinerna. Proteinvaccin går därför inte att bygga om lika snabbt för att möta nya virusmutationer. Proteinvaccin är relativt stabila och kan förvaras i kylskåpstemperatur.

Godkända vaccin: Än så länge finns inga godkända vaccin inom EU men Novavax är långt framme i sin process och har börjat utvärderas av EMA.
 
Proteinvaccin är relativt stabila och kan förvaras i kylskåpstemperatur.
Det är väl också ett skäl till att man ska ha annat alternativ tillgängligt än mRNA-vaccinen. För att kunna vaccinera på fler platser, och färre personer åt gången. Om man tänker framåt till att allt inte kommer vara massvaccinering med specialarrangerad logistik och stora leveransvolmer med specialtransport.
 

Proteinbaserat vaccin​

Här består vaccinet av själva ytproteinet från viruset som odlas i cellkulturer på labb, renas fram och injiceras sedan i kroppen. Immunförsvaret lär sig att känna igen proteinet som ett främmande ämne och kan snabbt reagera om vi senare kommer i kontakt med det riktiga viruset. Denna teknologi är väl beprövad och används för flera befintliga vaccin på marknaden.

För- och nackdelar: Med proteinvaccin är det lättare att kontrollera dosen men det är en mer tidskrävande process att odla och rena fram proteinerna. Proteinvaccin går därför inte att bygga om lika snabbt för att möta nya virusmutationer. Proteinvaccin är relativt stabila och kan förvaras i kylskåpstemperatur.

Godkända vaccin: Än så länge finns inga godkända vaccin inom EU men Novavax är långt framme i sin process och har börjat utvärderas av EMA.
Tack!
En fråga till då på detta, räknas det som ett levande vaccin eftersom det kommer från celler från viruset?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 711
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 233
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp