Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade vaga planer på att åka till Stockholm på höstlovet - första veckan i november. Men det vette gudarna..... :meh: Hur många ÅR ska vi ha det så här???

Jag hämtade ut ett paket på ICA Maxi idag på lunchen. JÄKLAR vad mycket folk det var ute i rörelse.... :crazy: Gamla som unga. Det är uppenbart att turisterna har kommit tillbaka också, och det bidrar REJÄLT till trängseln. Men samtidigt ska man väl vara glad för att ekonomin rullar igång. Eller....???
Ja det kan man fråga sig.... Många beter sig som om det här redan är över, men jag tror inte alls att det är det på långa vägar.
Lättade restriktioner var nog tvunget för att få igång Sveriges ekonomi och för att få människor på fötter och må bättre, men varför måste människor sakna sunt förnuft totalt?
 
Ja det kan man fråga sig.... Många beter sig som om det här redan är över, men jag tror inte alls att det är det på långa vägar.
Lättade restriktioner var nog tvunget för att få igång Sveriges ekonomi och för att få människor på fötter och må bättre, men varför måste människor sakna sunt förnuft totalt?
Ffa tycker jag att det är FoHM, MSB samt regering som släppt kopplet, som låtit folk tro att pandemin är klar, att släppa alla restriktioner med det lilla tillägget 'glöm inte att hålla avståndet', sen packas folk som sillar på flyg och tåg, solen skiner och inga som helst skuggor vilar över folket det är ju s o m m a r härregud och vi kan reeeeeesa! Och komma hem med semesterminnen (och en skvätt Delta) - det är ju skitsamma för nu eee ju så många vaccineeerade...(54,2% den 6 augusti). och ekonomiiiiin är ju det viktiga!

Nä, det här spektaklet har våra överhuvuden tagit beslut om att vi kommer få leva med under många år framöver till viruset är urvattnat och en vanlig säsongsinfluensa. Och förr eller senare kommer nya pandemier att komma, för om folk inte har vett att ha eget vett när våra myndigheter inte har det så kommer vi vara lika illa förberedda för nästa pandemi, och då kommer det kanske slå hårt som fan mot alla samhällen som tagit ett steg framåt och två bakåt i social hygien och insikt i allvaret av samhällsmittande virus och de mänskliga lidande och ekonomiska följdena av det .

Det är nästan så man känner att man vill börja bunkra toapapper den här gången och redan nu...:crazy:
 
Ffa tycker jag att det är FoHM, MSB samt regering som släppt kopplet, som låtit folk tro att pandemin är klar, att släppa alla restriktioner med det lilla tillägget 'glöm inte att hålla avståndet', sen packas folk som sillar på flyg och tåg, solen skiner och inga som helst skuggor vilar över folket det är ju s o m m a r härregud och vi kan reeeeeesa! Och komma hem med semesterminnen (och en skvätt Delta) - det är ju skitsamma för nu eee ju så många vaccineeerade...(54,2% den 6 augusti). och ekonomiiiiin är ju det viktiga!

Nä, det här spektaklet har våra överhuvuden tagit beslut om att vi kommer få leva med under många år framöver till viruset är urvattnat och en vanlig säsongsinfluensa. Och förr eller senare kommer nya pandemier att komma, för om folk inte har vett att ha eget vett när våra myndigheter inte har det så kommer vi vara lika illa förberedda för nästa pandemi, och då kommer det kanske slå hårt som fan mot alla samhällen som tagit ett steg framåt och två bakåt i social hygien och insikt i allvaret av samhällsmittande virus och de mänskliga lidande och ekonomiska följdena av det .

Det är nästan så man känner att man vill börja bunkra toapapper den här gången och redan nu...:crazy:
Jag håller med. Och ändå inte helt. För om jag kan fatta att man ska hålla avstånd och bla bla bla trots att vi inte har restriktioner längre, varför kan inte folk som ...tja, anses vettigare än mig, har högre IQ, är smartare, mer akademiska, mer begåvade... ja för fan, inte är så jävla korkade som jag, fatta att man ska hålla avstånd, inte resa utomlands, inte ha fest till ungens dop, inte ha fest till sitt bröllop, inte... ja osv? Man kan inte bara skylla på myndigheterna helt tycker jag, ens eget ansvar då?

För i så fall är människor riktigt jävla korkade.
 
Jag håller med. Och ändå inte helt. För om jag kan fatta att man ska hålla avstånd och bla bla bla trots att vi inte har restriktioner längre, varför kan inte folk som ...tja, anses vettigare än mig, har högre IQ, är smartare, mer akademiska, mer begåvade... ja för fan, inte är så jävla korkade som jag, fatta att man ska hålla avstånd, inte resa utomlands, inte ha fest till ungens dop, inte ha fest till sitt bröllop, inte... ja osv? Man kan inte bara skylla på myndigheterna helt tycker jag, ens eget ansvar då?

För i så fall är människor riktigt jävla korkade.
Fast vi har restriktioner… Och har inte folk fattat efter 1.5 år utan att myndigheter ska stå hela tiden o berätta i tv, ja då är vi som du säger jävligt korkade…
 
Jag håller med. Och ändå inte helt. [..} Man kan inte bara skylla på myndigheterna helt tycker jag, ens eget ansvar då?

För i så fall är människor riktigt jävla korkade.
Ja, men det är ju det jag säger också i inlägget, 'för om folk inte har vett att ha eget vett när våra myndigheter inte har det så kommer vi vara lika illa förberedda för nästa pandemi',

Vi är en riktigt pantad art vi människor. Vi kan bara konstatera att vi är riktigt jävla korkade helt enkelt tycker jag.
 
Ja, men det är ju det jag säger också i inlägget, 'för om folk inte har vett att ha eget vett när våra myndigheter inte har det så kommer vi vara lika illa förberedda för nästa pandemi',

Vi är en riktigt pantad art vi människor. Vi kan bara konstatera att vi är riktigt jävla korkade helt enkelt tycker jag.
För att illustrera: en av mina kombos kommer hem från tantrafestival (jag har otroligt svårt att tänka mig en socialt distanserad tantrafestival). Några dagar senare har de första hon hängt med testat positivt.

(hon har nu testat negativt 4-9 dagar efter exponering. Undrar om jag ska vänta med att flytta hem igen tills det är mer än 14 dagar sedan senast möjliga exponering? Tack kompisens sommarstuga!)
 
För att illustrera: en av mina kombos kommer hem från tantrafestival (jag har otroligt svårt att tänka mig en socialt distanserad tantrafestival). Några dagar senare har de första hon hängt med testat positivt.

(hon har nu testat negativt 4-9 dagar efter exponering. Undrar om jag ska vänta med att flytta hem igen tills det är mer än 14 dagar sedan senast möjliga exponering? Tack kompisens sommarstuga!)
Läste om den där tantrafestivalen och tänkte också - hur I helaste friden får man tillstånd till sånt under pandemi och om sånt inte behöver sökas ens, vem faen kommer på idén att arrangera en tantrafestival under pågående pandemi, och hur är man möblerad i huvudet som ens går på sånt? 😒
 
För att illustrera: en av mina kombos kommer hem från tantrafestival (jag har otroligt svårt att tänka mig en socialt distanserad tantrafestival). Några dagar senare har de första hon hängt med testat positivt.

(hon har nu testat negativt 4-9 dagar efter exponering. Undrar om jag ska vänta med att flytta hem igen tills det är mer än 14 dagar sedan senast möjliga exponering? Tack kompisens sommarstuga!)
Men oj, jag hade liksom inte väntat mig att en kombo till någon med långtidscovid skulle varit en av de deltagarna. :crazy:
 
Ffa tycker jag att det är FoHM, MSB samt regering som släppt kopplet, som låtit folk tro att pandemin är klar, att släppa alla restriktioner med det lilla tillägget 'glöm inte att hålla avståndet', sen packas folk som sillar på flyg och tåg, solen skiner och inga som helst skuggor vilar över folket det är ju s o m m a r härregud och vi kan reeeeeesa! Och komma hem med semesterminnen (och en skvätt Delta) - det är ju skitsamma för nu eee ju så många vaccineeerade...(54,2% den 6 augusti). och ekonomiiiiin är ju det viktiga!
Jag håller nog med, det är dubbla budskap. Att säga att vi fortfarande har allmänna råd och rekommendationer, varav det viktigaste rådet är avstånd rimmar liksom inte väl med att ta bort restriktioner som hjälpte till att rådet efterlevs.
 
Kan även ta mitt egna som i och för sig inte är på heltid på långa vägar, grannen som driver ett med sin son och säljer över hela värden, Osteopaten som försöker få någon form av semester, plantskolor. Känner dock inga inom hotell och restaurang eller klädesaffärer.

Om jag inte mins fel så bor du där det är många som pendlar till Danmark? som jag skrev så är det just dessa platser med många som pendlar till andra länder som har och kommer ha störst problem.

Glöm inte bort att många fortfarande åtnjuter stöd. Avstämningen är inte klar ännu och om du har otur åker du på återbetalning samtidigt som smittan tar fart och samhället måste stänga ner delar igen.

Jag håller absolut med de organisationer som gör bedömningen att hösten är kritisk, för jag känner igen förutsättningarna de nämner.

Hela FB´s ekonomigruppper är proppfulla med folk som undrar hur man lurar banken för att få blancolån och låna till 100 % av inköpssumman på boendet en ska köpa. Det är ju jättesmart att göra så. Andra hälften svarar hur de själva gjort under året som gått...
 
Men oj, jag hade liksom inte väntat mig att en kombo till någon med långtidscovid skulle varit en av de deltagarna. :crazy:
Nej, jag kan verkligen undra just nu hur hon ser på detta. På mig. På långtidscovid.

Jag befinner mig på en tangent av, eller har lite inblick i den alternativa/andliga världen och många har tankar som att det bara är rädsla som kan göra att en insjuknar, att bara en håller en tillräckligt hög vibration så är en säker. :crazy: Trodde att min resa med det här och de samtal vi fört (liksom hur har du bestämt att covid har en ”låg vibration”? För att möta den tanken…) kanske kunde ändra den synen hos dem jag bor med. Liksom ena dagen hjälpa mig byta påslakan för att det är för ansträngande 17 månader efter covid, nästa dag tantrafestival. Det känns otroligt inkoherent.

Ingen av dem ”vill” heller vaccinera sig. Glad att jag har en tillflyktsstuga. Hm.
 
Fast vi har restriktioner… Och har inte folk fattat efter 1.5 år utan att myndigheter ska stå hela tiden o berätta i tv, ja då är vi som du säger jävligt korkade…
Jag uttryckte mig dumt. "Restriktioner på samma nivå som förut" är vad jag menade.

Jag pratar inte direkt om TV utan om att restriktioner har släppts, som om det är lugna puckar nu med pandemin, vilket folk verkligen tror. Jag tycker absolut att vi ska få ha sommar, bada, ha trevligt, semestra osv. Men lite vett kan väl få finnas fortfarande? Som i går när jag hämtade ett brev på posten, när jag kom väntade folk utanför som tidigare. En åt gången inne. Sedan gick jag (och min vän, som synskadad tar jag gärna med en vän ibland, även om jag denna gången inte hade käppen med) in och gjorde mitt ärende. När vi strax var färdiga kom några personer in, som tydligen missat att vänta utanför , men annars så såg vi kön utanför som tidigare, ingen skillnad. VARFÖR skulle det vara skillnad? Det finns fortfarande många saker man kan göra för att göra skillnad. Handla ensam. Vara få i affären. Hålla avstånd. Inte ha stora fester. Arbeta hemma resten av året.

Jag lever inte som om vi har färre restriktioner nu än i mars. Jo, jag använder inte munskydd där jag inte tvunget måste.
 
Ja, men det är ju det jag säger också i inlägget, 'för om folk inte har vett att ha eget vett när våra myndigheter inte har det så kommer vi vara lika illa förberedda för nästa pandemi',

Vi är en riktigt pantad art vi människor. Vi kan bara konstatera att vi är riktigt jävla korkade helt enkelt tycker jag.
Det värsta är ju att jag skäms ju över det. Över det här dumma folk gör, inte en gång eller tre gånger för att man är trött på restriktioner och inte orkar hålla ut, utan hela tiden, för att man tröttnat.
 
Glöm inte bort att många fortfarande åtnjuter stöd. Avstämningen är inte klar ännu och om du har otur åker du på återbetalning samtidigt som smittan tar fart och samhället måste stänga ner delar igen.

Jag håller absolut med de organisationer som gör bedömningen att hösten är kritisk, för jag känner igen förutsättningarna de nämner.

Hela FB´s ekonomigruppper är proppfulla med folk som undrar hur man lurar banken för att få blancolån och låna till 100 % av inköpssumman på boendet en ska köpa. Det är ju jättesmart att göra så. Andra hälften svarar hur de själva gjort under året som gått...
Känner mer igen det som det pratades om på radion (p4) idag, personalbrist och inte det gamla vanliga som kommer varje sommar som sjukvård och BB.

Får företag stöd så får dom inte anställa personal.
Den blå linjen är i år och går kraftigt ner.
Screenshot_20210807-171754_Chrome.jpg
Så rimma dåligt med att många fortfarande får stöd. Eller så har vi olika uppfattning om hur många många är.

Skulle jag ha blancolån upp över öronen skulle jag också ha svårt att sova, helt oavsett konjunktur och pandemi.
 
Känner mer igen det som det pratades om på radion (p4) idag, personalbrist och inte det gamla vanliga som kommer varje sommar som sjukvård och BB.

Får företag stöd så får dom inte anställa personal.
Den blå linjen är i år och går kraftigt ner.
Visa bifogad fil 74993
Så rimma dåligt med att många fortfarande får stöd. Eller så har vi olika uppfattning om hur många många är.

Skulle jag ha blancolån upp över öronen skulle jag också ha svårt att sova, helt oavsett konjunktur och pandemi.

Många har kvitterat ut stödet i förskott och kommer bli återbetalningsskyldiga. Vi låg på gränsen i maj, så det är lätt hänt.

Visa vill anställa, andra håller på att gå omkull. Många projekt är pausade och det är oklart när de kommer igång.
 
En kollega till mig, dubbelvaccinerad, reste till Irak och blev smittad av Covid. Blev ganska dålig som jag förstår men frisk och hemma nu… fick mig att tänka mycket…

Sen en annan fråga om någon kan svara, när är det ”för sent” att testa sig? Om man haft symtom ett tag som man tolkat som något annat, som sen blev värre efter några dagar och blev mer klassiska förkylningssymtom. Säg att det gått 6 dagar sen debuten… är det lönt att testa sig då?
 
En kollega till mig, dubbelvaccinerad, reste till Irak och blev smittad av Covid. Blev ganska dålig som jag förstår men frisk och hemma nu… fick mig att tänka mycket…

Sen en annan fråga om någon kan svara, när är det ”för sent” att testa sig? Om man haft symtom ett tag som man tolkat som något annat, som sen blev värre efter några dagar och blev mer klassiska förkylningssymtom. Säg att det gått 6 dagar sen debuten… är det lönt att testa sig då?
Vad jag förstått är testen mest pricksäkra dag 2-7 med peak dag 4. Dag 10 påvisas ca hälften av infektionerna. Går attgoogla pcr test covid efficacy för att hitta mer info.
 
Vad jag förstått är testen mest pricksäkra dag 2-7 med peak dag 4. Dag 10 påvisas ca hälften av infektionerna. Går attgoogla pcr test covid efficacy för att hitta mer info.
Jag förstår. Och man räknar väl egentligen att man är ”smittad” någon/några dagar innan symtom också va?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 088
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 860
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp