Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, så är det ju. Men Sverige har ju ändå varit duktiga så sett. Tacksam för att det sas att vaccinerade kan sprida smitta i viss mån nu, dock.

Skillnaden är väl att om du smittas av covid av någon annan som är vaccinerad och själv är vaccinerad så får du mycket mildare symtom.
 
Skillnaden är väl att om du smittas av covid av någon annan som är vaccinerad och själv är vaccinerad så får du mycket mildare symtom.
Jo, men som sas på slutet så har siffrorna ändrats lite gällande vaccination och potentiell flockimmunitet nu i och med delta, skönt att höra det från en myndighetsperson! Sedan händer det ju att personer blir allvarligt sjuka och dör, även om de inte är så många än.
 
Jo, men som sas på slutet så har siffrorna ändrats lite gällande vaccination och potentiell flockimmunitet nu i och med delta, skönt att höra det från en myndighetsperson! Sedan händer det ju att personer blir allvarligt sjuka och dör, även om de inte är så många än.

Hur många vaccinerade har dött av covid om man undantar 85 plussarna?
 
Statistik för Usa


Hospitalized or fatal vaccine breakthrough cases reported to CDC7,525
Female3,615(48%)
People aged ≥65 years5,557(74%)
Asymptomatic infections1,347(18%)
Hospitalizations*7,101(94%)
Deaths†1,507(20%)
†316 (21%) of 1,507 fatal cases reported as asymptomatic or not related to COVID-19.
 
Det här tyckte jag var en ganska intressant text från New York Magazine, där bland annat en epidemiolog från Harvard uttalar sig om att riskerna med genombrottsinfektioner kanske är större än CDC vill påskina och att det vore en annan grej om det inte rörde delta:

“The message that breakthrough cases are exceedingly rare and that you don’t have to worry about them if you’re vaccinated — that this is only an epidemic of the unvaccinated — that message is falling flat,” Harvard epidemiologist Michael Mina told me in the long interview that follows below. “If this was still Alpha, sure. But with Delta, plenty of people are getting sick. Plenty of transmission is going on. And my personal opinion is that the whole notion of herd immunity from two vaccine shots is flying out the window very quickly with this new variant.”

https://nymag.com/intelligencer/2021/08/breakthrough-covid-19-cases-may-be-a-bigger-problem.html
 
Statistik för Usa


Hospitalized or fatal vaccine breakthrough cases reported to CDC7,525
Female3,615(48%)
People aged ≥65 years5,557(74%)
Asymptomatic infections1,347(18%)
Hospitalizations*7,101(94%)
Deaths†1,507(20%)
†316 (21%) of 1,507 fatal cases reported as asymptomatic or not related to COVID-19.

Hur hänger det ihop? Vad anger procenttalen?? Mycket märkliga siffror.
 
Hur hänger det ihop? Vad anger procenttalen?? Mycket märkliga siffror.
Så här tror jag... Totalt antal rapporterade fall av smittade som också var vaccinerade var 7525 stycken. Av dessa 7525 var 3615 kvinnor, 5557 var mer än 65 år, 1347 blev sjuka utan symtom.....osv.....
 
Hur hänger det ihop? Vad anger procenttalen?? Mycket märkliga siffror.
Procenten är väl andel av de 7525 rapporterade sjukhusinläggningarna och dödsfallen? Har jag antagit...

Men vad säger de utan att relatera till totalen av befolkning, eller av genombrottssmitta, eller ...annat...?
 
Så här tror jag... Totalt antal rapporterade fall av smittade som också var vaccinerade var 7525 stycken. Av dessa 7525 var 3615 kvinnor, 5557 var mer än 65 år, 1347 blev sjuka utan symtom.....osv.....

Fast i rubriken står det Hospitalized or fatal breakthroughs. Det betyder ju att de 1347 st som blev sjuka utan symtom även dog eller blev inlagda på sjukhus. Vilket låter extremt märkligt!? Om man inte har några symtom varför lägga in på sjukhus? Och har man dött så har man ju haft symtom och ingår inte i gruppen. Enligt tabellen har 18% av de vaccinerade som lagts in eller dött av covid-19 inte haft några symtom. Det är otroligt märkligt!
 
Procenten är väl andel av de 7525 rapporterade sjukhusinläggningarna och dödsfallen? Har jag antagit...

Men vad säger de utan att relatera till totalen av befolkning, eller av genombrottssmitta, eller ...annat...?

Med rubriken säger ju att tabellen gäller folk som är vaccinerade och blivit inlagda på sjukhus eller dött av covid-19. Varför har man lagt in 18% som är symtomfria?
 
Fast i rubriken står det Hospitalized or fatal breakthroughs. Det betyder ju att de 1347 st som blev sjuka utan symtom även dog eller blev inlagda på sjukhus. Vilket låter extremt märkligt!? Om man inte har några symtom varför lägga in på sjukhus? Och har man dött så har man ju haft symtom och ingår inte i gruppen. Enligt tabellen har 18% av de vaccinerade som lagts in eller dött av covid-19 inte haft några symtom. Det är otroligt märkligt!
Kan det vara folk som lagts in av andra anledningar och fått ett positivt resultat vid rutinprovtagning?
Enligt noten nederst är ju en inte obetydlig andel av dödsfallen också orelaterade till covid...
 
Här är källan, CDC

https://www.cdc.gov/vaccines/covid-19/health-departments/breakthrough-cases.html

Det är alltså sjukhusinlagda eller döda som testat positivt för COVID trots att de varit fullt vaccinerade. Anledningen till död eller inläggning är inte alltid COVID.

Det ger utkanten, lite svagt ljus, på en fråga som ställdes i tråden om hur många som verkligen dör i COVID trots vaccination. Jag saknar dock åldersfördelning bland de döda i COVID-19 för att mer exakt svara på frågan om den skiljer sig jfr med ovaccinerade döda.
 
Fast i rubriken står det Hospitalized or fatal breakthroughs. Det betyder ju att de 1347 st som blev sjuka utan symtom även dog eller blev inlagda på sjukhus. Vilket låter extremt märkligt!? Om man inte har några symtom varför lägga in på sjukhus? Och har man dött så har man ju haft symtom och ingår inte i gruppen. Enligt tabellen har 18% av de vaccinerade som lagts in eller dött av covid-19 inte haft några symtom. Det är otroligt märkligt!
Tycker också att CDC skjutit sig i foten när de slutade hålla koll på genombrottsinfektioner som inte krävde sjukhusinläggning/ledde till dödsfall från och med maj, det hade varit viktig data att ha koll på. Om inte annat för att visa transparens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 767
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 272
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp