Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag ligger 7 dagars snittet under 100 i Österrike, första gangen pa 7 manader. Det gar at rätt hall.
Om 9 dagar öppnar nästan allt upp igen. Känns ganska märkligt att det ska bli möjligt att ga pa konserter, teater, bio, resturang och fotboll igen (inte för att jag kommer göra mkt av det men man kan, om man vill). Dock kommer det vara begränsningar (max 1500 inne, 3000 ute och max 50% av maxkapaciteten). För allt kommer det krävas "grönt pass" vilket innebär negativt test, vaccinerad eller genomgangen infektion senaste 6 manaderna.
Det finns teststationer lite överallt, tom varan mataffär har en teststation pa parkeringen.
Mellan 22-05 maste man vara hemma, med ngr fa undantag.
Hemma kommer det vara ok att träffas max 4 vuxna inne och 10 vuxna ute.

Det kommer att vara registeringskrav om man är pa en offentlig plats inomhus och vissa platser utomhus mer än 15 min för att underlätta smittsparning.

17 maj öppnar skolorna normalt igen, alla barnen kommer vara i skolan (nu har from 5te klass haft halvklasser).
 
Idag ligger 7 dagars snittet under 100 i Österrike, första gangen pa 7 manader. Det gar at rätt hall.
Om 9 dagar öppnar nästan allt upp igen. Känns ganska märkligt att det ska bli möjligt att ga pa konserter, teater, bio, resturang och fotboll igen (inte för att jag kommer göra mkt av det men man kan, om man vill). Dock kommer det vara begränsningar (max 1500 inne, 3000 ute och max 50% av maxkapaciteten). För allt kommer det krävas "grönt pass" vilket innebär negativt test, vaccinerad eller genomgangen infektion senaste 6 manaderna.
Det finns teststationer lite överallt, tom varan mataffär har en teststation pa parkeringen.
Mellan 22-05 maste man vara hemma, med ngr fa undantag.
Hemma kommer det vara ok att träffas max 4 vuxna inne och 10 vuxna ute.

Det kommer att vara registeringskrav om man är pa en offentlig plats inomhus och vissa platser utomhus mer än 15 min för att underlätta smittsparning.

17 maj öppnar skolorna normalt igen, alla barnen kommer vara i skolan (nu har from 5te klass haft halvklasser).
Registreringskrav?
Hur fungerar det i praktiken?
 
Grr, tydligen ska det börja erbjudas dos 2 till fas 3 i Alltid Öppet. Gick in och nej, fortfarande bara erbjudande om dos 1. WTF. Står att jag ska få info om dos 2 i samband med dos 1. Icke.
 
Grr, tydligen ska det börja erbjudas dos 2 till fas 3 i Alltid Öppet. Gick in och nej, fortfarande bara erbjudande om dos 1. WTF. Står att jag ska få info om dos 2 i samband med dos 1. Icke.
Det det verkar vara ett jäkla krångel med den där appen, och många som har samma problem nu. Men det var väl rätt nyss du fick din första dos? Dvs. kanske det inte är panik riktigt än.
 
Grr, tydligen ska det börja erbjudas dos 2 till fas 3 i Alltid Öppet. Gick in och nej, fortfarande bara erbjudande om dos 1. WTF. Står att jag ska få info om dos 2 i samband med dos 1. Icke.
Jag tror det ska ha gått viss tid efter vaccinationen innan alternativet finns tillgängligt.
 
Ang tester så har vi här i stan en central utlämning dit man kommer och hämtar självtest. Öppet typ 8-16. Sedan i utkanten av kommunen så har hälsocentralerna utlämning, där ser det lite olika ut men "min" har utomhus så där kan man komma själv. Även utlämningen i stan kan man hämta med symtom även om de helst ser att man har hjälp att hämta. På HC tas prov på barn och sjuka som behöver vård. Annars är det självtesterna som hänvisas till.
 
Grr, tydligen ska det börja erbjudas dos 2 till fas 3 i Alltid Öppet. Gick in och nej, fortfarande bara erbjudande om dos 1. WTF. Står att jag ska få info om dos 2 i samband med dos 1. Icke.
I eftermiddags lades det här ut på Aftonbladets sida:
"Nu har sms:et om tidsbokning för dos 2 börjat skickas ut i Region Stockholm. Det har tidigare inte gått att boka tid då den funktionen i bokningsappen Alltid Öppet inte var klar.

Stockholms vaccinsamordnare Magnus Thyberg har tidigare sagt till Aftonbladet att bokningsfunktionen ska "lanseras i närtid"."
 
Blev lite fundersam idag när jag fick mail för att jag är med i SJ prio om deras tågluffarkort inom Sverige. Kan inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt. Visst att restriktioner kanske börjar lättas upp och fler blir vaccinerade men känns lite som att det kanske kom lite för tidigt med tanke på smittspridningen.
 
3 av 4 i familjen har nyligen haft covid-19. Om fjärde personen får covid-19 behöver väl resterande familjemedlemmar inte sitta i karantän? Har jag förstått restriktionerna rätt?
 
Jag kan störa mig på att läget är så olika i de olika regionerna. Om jag hade bott ett par mil åt ena hållet, och tillhört region Skåne, hade jag kunnat boka tid för vaccinering från och med måndag. I region Kronoberg finns det bara något vagt om att Fas 4 ska dra igång preliminärt i maj eller juni..... :cautious:
 
Fick "inbjudan" igår till att ta Covid-vaccinet. Jag är ganska anti nya vaccin, samtidigt som jag har flera riskgrupper som tex att jag är över 35 år och gravid, högt bmi under graviditet samt alltid misstanke om graviditetsdiabetes.
Är det någon här inne som vet vart man kan få mer info kring vaccinet?
 
Jag vet att min familj fått en lindrig aspekt av covid-19. Men vet man varför människor drabbas så olikt varandra? Tänker då främst på de som INTE är i riskgrupper.

Jag hade influensan december 2019 och var så himla sjuk då. Hostade något fruktansvärt, hade hög feber i 7 dagar och fick uppsöka vård. Var sängliggandes i tre veckor! Men med covid-19 hade jag feber en kväll och sedan ”bara huvudvärk” och matt under en vecka.
Vad är det som gör att vissa drabbas så hårt av covid-19, utan att vara i riskgrupp?
 
Fick "inbjudan" igår till att ta Covid-vaccinet. Jag är ganska anti nya vaccin, samtidigt som jag har flera riskgrupper som tex att jag är över 35 år och gravid, högt bmi under graviditet samt alltid misstanke om graviditetsdiabetes.
Är det någon här inne som vet vart man kan få mer info kring vaccinet?
Det känns väl egentligen som om vi aldrig har fått så mycket info om nya vaccin som den här gången? Men visst, nya är de ju och därför finns det inga studier ännu som visar ev biverkningar efter en längre tid....
 
Fick "inbjudan" igår till att ta Covid-vaccinet. Jag är ganska anti nya vaccin, samtidigt som jag har flera riskgrupper som tex att jag är över 35 år och gravid, högt bmi under graviditet samt alltid misstanke om graviditetsdiabetes.
Är det någon här inne som vet vart man kan få mer info kring vaccinet?
Vad för slags info är du ute efter? Som @bettysmatte är inne på så har vi nog sällan haft så mycket information lättillgängligt gällande något vaccin förut. Var har du kikat, som inte känns tillräckligt? Det kanske är lättare att hitta rätt med uteslutningsmetoden.
 
Det känns väl egentligen som om vi aldrig har fått så mycket info om nya vaccin som den här gången? Men visst, nya är de ju och därför finns det inga studier ännu som visar ev biverkningar efter en längre tid....
Vad för slags info är du ute efter? Som @bettysmatte är inne på så har vi nog sällan haft så mycket information lättillgängligt gällande något vaccin förut. Var har du kikat, som inte känns tillräckligt? Det kanske är lättare att hitta rätt med uteslutningsmetoden.


Givetvis finns det inga studier som visar ev biverkningar efter en längre tid. Vaccinet är för nytt för det.
Vet många som blev väldigt sjuka efter första dosen tex, men också vissa personer som inte visar något mer än lite feber. Men samtidigt så vill jag läsa på rena fakta sidor, och inte folk som gått till media för att en anhörig dött av vaccinet. Man kan få biverkningar från alla vaccin.
 
Givetvis finns det inga studier som visar ev biverkningar efter en längre tid. Vaccinet är för nytt för det.
Vet många som blev väldigt sjuka efter första dosen tex, men också vissa personer som inte visar något mer än lite feber. Men samtidigt så vill jag läsa på rena fakta sidor, och inte folk som gått till media för att en anhörig dött av vaccinet. Man kan få biverkningar från alla vaccin.
Folkhälsomyndigheten har texter om respektive vaccin, liksom läkemedelsverket. Länkar den senare: https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin#hmainbody2
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 114
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 863
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp