Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tycker förvisso att råden att jobba hemma om möjligt borde ligga kvar också. Men det är såklart en god poäng, och som borde lösas med fler turer (som såklart skulle bli dyrare, jag vet..). Grejen är väl också att det säkert kommer leda till mer sjukfrånvaro från personal ett tag.
Om det bara hade handlat om kostnad hade det nog varit lösbart. Men det handlar också om tillgång till fordon. Och förare...
https://www.aftonbladet.se/minekono...er-efter-folk--behover-rekrytera-nastan-5-000
 
Apropå snabbtest eller inte (Aftonbladet, idag):

Smittskyddet i Region Västernorrland avråder från antigentester (även kallade snabbtester) för covid-19 som kan köpas i butik, med motiveringen att de inte är säkra, rapporterar SVT Nyheter Västernorrland.

– Om du har symtom ska du absolut ta ett PCR-test – inte något antigentest, säger Maria Tempé, smittskyddsläkare Region Västernorrland.

Antigentesterna är inte lika känsliga och träffsäkra som ett PCR-prov och kan visa ett negativt provsvar trots att personen är smittad.

– Covid-19 är en samhällsfarlig sjukdom där en smittad person behöver få förhållningsregler och smittspåras. Självtester för covid-19 syns inte heller i statistiken, så för att bilden av smittspridningen i Sverige ska bli rättvisande, krävs att personer med symtom provtar sig med PCR-test, säger Maria Tempé till SVT.
 
Apropå snabbtest eller inte (Aftonbladet, idag):

Smittskyddet i Region Västernorrland avråder från antigentester (även kallade snabbtester) för covid-19 som kan köpas i butik, med motiveringen att de inte är säkra, rapporterar SVT Nyheter Västernorrland.

– Om du har symtom ska du absolut ta ett PCR-test – inte något antigentest, säger Maria Tempé, smittskyddsläkare Region Västernorrland.

Antigentesterna är inte lika känsliga och träffsäkra som ett PCR-prov och kan visa ett negativt provsvar trots att personen är smittad.

– Covid-19 är en samhällsfarlig sjukdom där en smittad person behöver få förhållningsregler och smittspåras. Självtester för covid-19 syns inte heller i statistiken, så för att bilden av smittspridningen i Sverige ska bli rättvisande, krävs att personer med symtom provtar sig med PCR-test, säger Maria Tempé till SVT.
Snabbtester används nog lite lättvindigt i största allmänhet.
Jag läste på vid något tillfälle och då sades det att om de används för screening t.ex på en arbetsplats så kan personer som är symptomfria och negativa på antigentest jobba vidare som vanligt.
Däremot ansågs negativt svar på antigentest hos någon som har symptom som mindre tillförlitligt.
Och får man positivt svar på antigentest bör man kontakta sin region för pcr-test och för att komma med i statistiken, så att det syns hur stor smittspridningen är.
 
Apropå snabbtest eller inte (Aftonbladet, idag):

Smittskyddet i Region Västernorrland avråder från antigentester (även kallade snabbtester) för covid-19 som kan köpas i butik, med motiveringen att de inte är säkra, rapporterar SVT Nyheter Västernorrland.

– Om du har symtom ska du absolut ta ett PCR-test – inte något antigentest, säger Maria Tempé, smittskyddsläkare Region Västernorrland.

Antigentesterna är inte lika känsliga och träffsäkra som ett PCR-prov och kan visa ett negativt provsvar trots att personen är smittad.

– Covid-19 är en samhällsfarlig sjukdom där en smittad person behöver få förhållningsregler och smittspåras. Självtester för covid-19 syns inte heller i statistiken, så för att bilden av smittspridningen i Sverige ska bli rättvisande, krävs att personer med symtom provtar sig med PCR-test, säger Maria Tempé till SVT.
Det här. Har det inte varit en kunskap vi haft hela tiden egentligen? Att snabbtesterna inte är hundraprocentiga, ffa då risken är själva provtagningsmomentet, att folk inte gör rätt helt enkelt men okså för att det då är många faktiskt smittade som går under radarn. Jag har inte riktigt fattat varför man alls tillåtet dessa snabbtester i den senare och mer stabila fasen av den här pandemin. I början när allt var kaos och man inte upprättat pcr-teststationer visst, men efter det?
 
Det här. Har det inte varit en kunskap vi haft hela tiden egentligen? Att snabbtesterna inte är hundraprocentiga, ffa då risken är själva provtagningsmomentet, att folk inte gör rätt helt enkelt men okså för att det då är många faktiskt smittade som går under radarn. Jag har inte riktigt fattat varför man alls tillåtet dessa snabbtester i den senare och mer stabila fasen av den här pandemin. I början när allt var kaos och man inte upprättat pcr-teststationer visst, men efter det?
Fast PCR-testen gör man ju också själv (här i alla fall). Jag känner mig ärligt talat inte säker på att jag gör rätt med dem heller. Vi hade faktiskt en diskussion på jobbet nyligen, där vi kom fram till att det var PCR-test som skulle tas vid symtom. Tyvärr. Synd att det inte går att få fram ett tillförlitligt snabbtest, eftersom hela processen kring att boka, testa och vänta på svar ändå tar ett antal dagar.
 
Jag upprepar mig själv nu, det vet jag. Men i den ursprungliga planen så bedömde man att antal covid-patienter på sjukhus skulle vara under 100 och antalet på IVA skulle vara under 25 för att kunna öppna upp. Det har förvisso minskat lite senaste dagarna, men vi har ganska många fler inlagda. Smittspridningen spelar mindre roll efter vaccination, det håller jag med om. Majoriteten som ligger inne är inte covid-patienter nej, men det tangerar nivån för vad som kan ses som okej. Fortsätter det så lär annan vård behöva skjutas upp. Jag antar att man förväntar sig att antalet inlagda kommer att minska med vaccinationen, men samtidigt så förväntar sig FHMs prognoser att det ska öka något ett tag. Det är biten jag inte tycker är konstigast.
Och snart är det höstlov..... Välkommen smittspridning. Igen. Fler på sjukhus. Igen. Nu när restriktionerna nästan är borta och sedan är borta helt så lär folk bete sig som vanligt med resor osv. Min dotter kanske ska vara förebyggande sjuk veckan efter lovet... så att hon slipper dra hem något från skola och själv bli sjuk, det lär ju vara oundvikligt annars.

Dotterns skola hoppas för övrigt inte på att återgå till det "normala" alls i år... trots att FHM anser att vi ska det. Banken jag var på i går släpper endast in fyra kunder åt gången pga pandemin. Jag tror det är lite så vi får göra till mans, hålla avstånd och bete oss som om det finns en pandemi fortfarande, trots att många andra inte gör det....
 
Fast PCR-testen gör man ju också själv (här i alla fall). Jag känner mig ärligt talat inte säker på att jag gör rätt med dem heller. Vi hade faktiskt en diskussion på jobbet nyligen, där vi kom fram till att det var PCR-test som skulle tas vid symtom. Tyvärr. Synd att det inte går att få fram ett tillförlitligt snabbtest, eftersom hela processen kring att boka, testa och vänta på svar ändå tar ett antal dagar.

Men vad gäller de självtesten (PCR) tas väl proverna i alla fall från flera ytor, d.v.s. näsa, svalg och saliv? Var det inte en diskussion i Region Stockholm i början av pandemin att självtesterna efter ett tag inte ansågs vara tillräckligt tillförlitliga för att man då bara behövde ta prov från saliven, typ? Vilket ändrades senare.

Men som jag uppfattat det och utifrån den erfarenhet jag har av antigentester ska man antingen bara svabba i näsan eller ta provet utifrån några droppar saliv. Inte vet jag, men det känns kanske jämförbart inte fullt så tillförlitligt (och jag vet personligen om ett par fall där antigentest - vid symtom - visat negativt för Covid men PCR-provsvaren kommit tillbaka som positiva, dock före vaccinet). Eller helt enkelt gör fel på något annat sätt.

Men känner också till att dessa används i syftet att lite snabbt (och visst det är ju önskvärt, såklart, men oavsett trist med spridning av även andra typer av luftvägsinfektioner just nu, så länge man fortfarande riskerar att vara smittsam) kunna utesluta covid vid förkylningssymtom för att t.ex. kunna vara på jobbet … Framför allt så länge rekommendationen nu ligger kvar om att testa sig vid symtom känns det ju sådär, utifrån att den allmänna rekommendationen specifikt kring antigentester verkar vara att de inte alls ska/är tänkta att användas i det syftet, och när man misstänker sjukdom.
 
Men känner också till att dessa används i syftet att lite snabbt (och visst det är ju önskvärt, såklart, men oavsett trist med spridning av även andra typer av luftvägsinfektioner just nu, så länge man fortfarande riskerar att vara smittsam) kunna utesluta covid vid förkylningssymtom för att t.ex. kunna vara på jobbet … Framför allt så länge rekommendationen nu ligger kvar om att testa sig vid symtom känns det ju sådär, utifrån att den allmänna rekommendationen specifikt kring antigentester verkar vara att de inte alls ska/är tänkta att användas i det syftet, och när man misstänker sjukdom.
På mitt jobb/praktikplats krävs negativt PCR-test för att få komma tillbaka om man haft förkylningssymptom.
Jag är nytestad (negativt), så just det har jag koll på...
 
Jag blir så frustrerad på folk som inte förstår att risken med sjukdomen är så mycket större än risken med vaccinet. Det är mycket större risk att få allvarliga men av sjukdomen men det är de inte rädda för för. Bara för vaccinet som jag läste senast igår har givits till 12,5 miljoner människor och andelen allvarliga biverkningar är 0,5 promille! Vad har hänt med folks riskbedömning och kritiskt tänkande?

Det har ar nagot jag ocksa funderar over. Det ar helt "mind boggling" att tillsynes intelligenta manniskor inte tar det till sig.

Om det bara hade handlat om kostnad hade det nog varit lösbart. Men det handlar också om tillgång till fordon. Och förare...
https://www.aftonbladet.se/minekono...er-efter-folk--behover-rekrytera-nastan-5-000

Ni ocksa? 🤔 Har saknas bussforare overallt. Alla sorters bussforare. I var stad med stader runt om saknas en tredjedel eller fler av alla bussforare vi behover. 😳 ALLA soker personal nu nar de flesta restrictioner ar borta, inte bara vi. Vi har hojt timlonen fran $18/ hr (156.13 sek/timma) till $21.50/hr (186.48 sek/timma) man kan jobba sa manga timmar man vill, vi fixar ditt schema precis som du vill ha det ... anda far vi inga som kommer och jobbar. Det leder till att vi alla nastan jobbar ihjal oss, barnen far langre tid pa bussen an vad ar idealt, och Jag jobbar verkligen ihjal mig da jag dessutom ar den som ska chefa over att ragga nya chaufforer. 😖
 
Här är en vinkel jag inte sett innan och som låter otroligt intressant. Om det stämmer kan det vara en anledning till att barn inte smittas lika ofta av covid-19 som vuxna. Hoppas forskare studerar det!

Så kan vanliga förkylningar tränga undan covid-19

https://www.aftonbladet.se/a/RrmXa5
 
Hos oss krävs också PCR-test för att få komma till jobbet om man har symptom, snabbtest räknas inte. Jobbar dock i vården så är väl inte så konstigt.
I min region är det utbildad personal som genomför alla PCR-tester. Vi verkar intressant nog inte ha längre väntetider än som beskrivs från andra håll här i tråden.
 
När det gäller PCR-testerna man provtar själv så har jag uppfattat det som att det går att se vid analysen om provtagningen är korrekt utförd.
(man häller först koksaltlösning i näsan - båda näsborrarna - sen gnuggar man med testpinnen på mandlarna och bak i svalget, kör runt med pinnen i näsan några varv och sist doppas den i saliv)
 
När det gäller PCR-testerna man provtar själv så har jag uppfattat det som att det går att se vid analysen om provtagningen är korrekt utförd.
(man häller först koksaltlösning i näsan - båda näsborrarna - sen gnuggar man med testpinnen på mandlarna och bak i svalget, kör runt med pinnen i näsan några varv och sist doppas den i saliv)
Inte häller man väl koksaltlösning i näsan :eek:?? Den ska ju i provröret. Jag kan lova att just provtagningen i svalget är den jag misslyckas med. Tur att man ska ta prov från både näsa och saliv också.
 
Hos oss krävs också PCR-test för att få komma till jobbet om man har symptom, snabbtest räknas inte. Jobbar dock i vården så är väl inte så konstigt.
I min region är det utbildad personal som genomför alla PCR-tester. Vi verkar intressant nog inte ha längre väntetider än som beskrivs från andra håll här i tråden.
Kollegan som testade sig när hon mådde dåligt på jobbet tog ett snabbtest, på jobbet och fick svar typ nästan genast att det var negativt. Inom vården det med. Vet dock inte om det är det vanliga ändå eller om det var tillfälligt. Hon stannade kvar resten av dagen, tyckte det var en god idé. Delade som sagt inte uppfattningen. Kan se att snabbtesterna har sin plats, tex hos symptomfria personer, men inte hos någon som har symptom alls.

Här finns stationer och sjukhus som utför PCR test också och det är lättare att få tid till dem än att hämta ett sådant test på Apoteket där jag bor. Nu har proppen som var dock lättat och det är med största sannolikhet lättare att få tid snabbare för att hämta test nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 757
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp