Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde det behövdes beslut på palliativ vård, men då har vi ytterligare en datakälla :)
Det gör det och det beslutas av patientanavarig läkare genom ett VILS-beslut (vård i livets slutskede) om misstanke finns att slutet närmar sig. Detta oavsett om du befinner dig i hemmet, i ditt hem på SÄBO eller på korttidsboende.
Läkare behöver inte träffa patienten innan, även om det, om möjligt, ska ske ett brytpunktsamtal med läkare innan.
Jag arbetar som sjuksköterska inom äldrevården, nu inom hemsjukvård, tidigare på SÄBO, och majoriteten patienter som avlider i hemmet har VILS-beslut, om så bara för några timmar, dagar, eller veckor, medan andra har i månader (med omprövning varje månad).
Dock är det en större andel patienter som blir inskickade på sjukhus och avlider där (än så länge).
 
Vi kikar på USA, och förfäras över deras siffror. Men hade Sverige varit USAs 51 delstat, hade vi legat på deras femte plats.
Men kan du inte ta till dig vad folk med viss insikt skriver? Du är ju vettig i många resonemang kring detta och extremt vettig annars. Varför skriver du sånt här när du ju fått massa info om att det inte är sant? (Vilket du ju vet oxå som publicerat staistik i tråden)
 
Men om man vidtar åtgärder och verkligen ser till att inte komma i närkontakt med någon så ser jag inte problemet? Visst, det är väl inte läge för en shoppingresa i nuläget men att fixa däcken ser jag som en nyttoresa som inte är ett problem om man som sagt vidtar relevanta säkerhetsåtgärder. Plus att köra med dubbdäck på barmark drar upp en massa skit i luften helt i onödan.

Det smittar ju inte bara för att man åker förbi i en bil.

Men eller hur? Jag fattar inte hur man ska smitta någon om man inte träffar en kotte och bara kör bil, stoppar i däck och far. Visst att man ska vara försiktig men det blir lite överdrivet. Säger hon som åkt dalarna-västerbotten och hämtat valp idag. Tror isåfall jag har större risk att bli smittad på mitt jobb..
 
Jag har fått lite uppdateringar av storchefen angående 80% idag och det ser lovande ut, tack och lov. Vi som är friställda/obetald ledighet får till att börja med garanterat tre månader med 80% av lönen. det gäller dem som får månadslön. Vid behovsanställing räknar de ut ett average på vad man tjänat de senaste tre månaderna tror jag bestämt.
Själv har jag deltidskontrakt men har jobbat heltid eller mer i flera år, så jag ska ringa kontoret på måndag för att höra vad som gäller för mig, det var inte tydligt.

Igen måste jag verkligen ge en klapp på axeln till vår gvt, de har jobbat förbaskat snabbt och effektivt. Jag håller inte alls med om alla beslut de fattat på vägen men nu när vi sitter där vi sitter försöker de verkligen ta hand om alla. Inget Italien här.
 
Jag var enbart sarkastisk jag är inte det minsta förvånad över att rekommendationerna kommer behöva bytas mot tvång.
Gå inte händelserna i förväg. Finns inget som säger att det ska bli någon större utökning av tvång (mot folk i allmänhet sas) bara för att man justerar vissa begränsade delar av beslutsprocesserna.
Varför behövs det utökade maktbefogenheter?
För att Sverige har ganska höga krav på beredning, att det ska göras utredningar, remisser, yttrande från lagrådet innan nya lagar klubbas. Det låter mest som att man preppar så det, ifall det behövs, ska gå att fatta snabbare beslut. Som respons på ev. snabbt förändrade situationer.

Ungefär som vi skrev en lag som skulle göra det möjligt att stänga skolorna, även om man inte hade några direkta planer på att det verkligen skulle göras. Men OM det skulle bli så att det behövs så går det att göra.

Exemplen låter som en del av bakgrunden är att smittskyddslagen är mer upplagd för att agera mot specifikt identifierade smitthärdar än med generellt verkande beslut som ska gälla alla i smittförebyggande syfte. Men pga. nuvarande krisens profil behöver verktyg av den typen finnas till hands OM...
 
Gå inte händelserna i förväg. Finns inget som säger att det ska bli någon större utökning av tvång (mot folk i allmänhet sas) bara för att man justerar vissa begränsade delar av beslutsprocesserna.

För att Sverige har ganska höga krav på beredning, att det ska göras utredningar, remisser, yttrande från lagrådet innan nya lagar klubbas. Det låter mest som att man preppar så det, ifall det behövs, ska gå att fatta snabbare beslut. Som respons på ev. snabbt förändrade situationer.

Ungefär som vi skrev en lag som skulle göra det möjligt att stänga skolorna, även om man inte hade några direkta planer på att det verkligen skulle göras. Men OM det skulle bli så att det behövs så går det att göra.

Exemplen låter som en del av bakgrunden är att smittskyddslagen är mer upplagd för att agera mot specifikt identifierade smitthärdar än med generellt verkande beslut som ska gälla alla i smittförebyggande syfte. Men pga. nuvarande krisens profil behöver verktyg av den typen finnas till hands OM...
Var det först nu man kom på "ifall det behövs"?
 
Var det först nu man kom på "ifall det behövs"?
Man har väl förmodligen jobbat med förslaget ett tag, och hade mer brådskande behov att jobba med innan det?
Eller menar du varför man inte redan före krisen (alt. på dess dag 1) förutsåg precis vilka behov som hypotetiskt skulle kunna uppstå?
 
Vi kikar på USA, och förfäras över deras siffror. Men hade Sverige varit USAs 51 delstat, hade vi legat på deras femte plats.


Precis ... Det beror helt pa i vilken stat man bor hur illa det har drabbat staten. "Min" stat, Oregon ar nummer 31 pa listan. Var guvernor stangde allt skolor, restauranger, barer och allt som inte raknas som "essential" redan i borjan pa Mars ... Vi har i dag 899 fall och 22 doda och har annu sa lange inga problem att de som behover det ska fa plats pa sjukhus.

https://www.cnn.com/interactive/2020/health/coronavirus-us-maps-and-cases/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 473
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 495
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp