Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen annan som är nyfiken på hur FHMs beräknade kurvor ser ut avseende insjuknade och döda? Vad de räknar med är en förväntad och ok daglig ökning för att följa det de beräknat ska funka med sjukvård. Iom inget mer hänt på några dagar tänker jag att ökningstakten vi ser är som förväntad hittills? Vi ligger ju runt 10% ökning av fall per dag och har gjort mer eller mindre hela tiden medan värre drabbade länder har legat på 15-20% och över när det varit som värst. Skulle vara superintressant att få kika in bland deras siffror. :D

Hälsning från en nyfiken siffernörd :angel:
 
Man märker att "normala" förbud inte hjälper, och att folk behöver utsättas för våld för att "fatta": https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...gar-sig-in-pa-aldreboenden-trots-besoksforbud
Men lugn lite nu.
Det handlar väl ändå inte om att ge polisbefogenheter till omsorgspersonalen.

Exemplen som nämns är att det ska införas föreskriftsrätt på områden som det idag inte finns möjligheter att reglera för att det inte finns lagar som täcker den typen av detaljer/åtgärder. Att kunna göra skall-regler av sådant som man nu bara kan ge bör-råd om.
INTE om någon allmän utökning av samhällets våldsbefogenheter.
 
Men lugn lite nu.
Det handlar väl ändå inte om att ge polisbefogenheter till omsorgspersonalen.

Exemplen som nämns är att det ska införas föreskriftsrätt på områden som det idag inte finns möjligheter att reglera för att det inte finns lagar som täcker den typen av detaljer/åtgärder. Att kunna göra skall-regler av sådant som man nu bara kan ge bör-råd om.
INTE om någon allmän utökning av samhällets våldsbefogenheter.
Nej, det hoppas jag verkligen inte. Men det kanske kan ge befogenheter åt polisen att se till att folk håller sig hemma.
 
Men kan du inte ta till dig vad folk med viss insikt skriver? Du är ju vettig i många resonemang kring detta och extremt vettig annars. Varför skriver du sånt här när du ju fått massa info om att det inte är sant? (Vilket du ju vet oxå som publicerat staistik i tråden)
Jag är rätt intresserad av vilken info du har om att det jag skriver inte är sant.
Kan du hjälpa till med att upplysa mig?
 
[

Håller sig ifrån äldreboende och andra pltser som är förbjudna menar du väl? Vi har ingen husarrest.
Finns väl inga andra platser som är förbjudna?
Det är väl liksom det som är grejen? Att de vill införa möjligheten att -vid behov- kunna inför sådana förbud, eller andra lämpliga regler som kan ges en tvingande utformning.

@Sharpless
Steg ett är att ha möjligheten att införa en regel. Steg två är att verkligen ha konkret behov och vilja att införa regeln. Först på steg tre kommer att fundera på att lägga till straffsanktioner eller använda tvångsmakt i genomförandet.
I nuläget finns funderingar (som är långt ifrån klara) om att ta steg ett.
 
Finns väl inga andra platser som är förbjudna?
Det är väl liksom det som är grejen? Att de vill införa möjligheten att -vid behov- kunna inför sådana förbud, eller andra lämpliga regler som kan ges en tvingande utformning.

@Sharpless
Steg ett är att ha möjligheten att införa en regel. Steg två är att verkligen ha konkret behov och vilja att införa regeln. Först på steg tre kommer att fundera på att lägga till straffsanktioner eller använda tvångsmakt i genomförandet.
I nuläget finns funderingar (som är långt ifrån klara) om att ta steg ett.
Det finns gott om förbjudna platser, men inte pga covid19 och jag antar det är det du tänker på.
 
Min lymfterapeut berättade att de på ett äldreboende fått ändra dörrkoder. Trots det ringde en anhörig och sa - skicka ner M till entrén för vi vill ta ut henne på en biltur. :banghead:

Suck.
Kan de inte föreslå att ta en promenad på 2 meters avstånd från varandra, då vore det snarare bra, om de inte bara säger det för att avsluta med bilturen :(
 
Jag är rätt intresserad av vilken info du har om att det jag skriver inte är sant.
Kan du hjälpa till med att upplysa mig?
Det är väl ingen hemlighet att dödstalen sannolikt är mycket högre i de flesta länder än vad som visas, även i USA. Sverige har lagt ner ett hästjobb på att försöka få så korrekta siffror som möjligt, det blir orimligt att försöka få det att framstå som att vi är på väg mot något värre än andra länder.
 
Gå inte händelserna i förväg. Finns inget som säger att det ska bli någon större utökning av tvång (mot folk i allmänhet sas) bara för att man justerar vissa begränsade delar av beslutsprocesserna.

För att Sverige har ganska höga krav på beredning, att det ska göras utredningar, remisser, yttrande från lagrådet innan nya lagar klubbas. Det låter mest som att man preppar så det, ifall det behövs, ska gå att fatta snabbare beslut. Som respons på ev. snabbt förändrade situationer.

Ungefär som vi skrev en lag som skulle göra det möjligt att stänga skolorna, även om man inte hade några direkta planer på att det verkligen skulle göras. Men OM det skulle bli så att det behövs så går det att göra.

Exemplen låter som en del av bakgrunden är att smittskyddslagen är mer upplagd för att agera mot specifikt identifierade smitthärdar än med generellt verkande beslut som ska gälla alla i smittförebyggande syfte. Men pga. nuvarande krisens profil behöver verktyg av den typen finnas till hands OM...
Det finns väl också andra saker än att inskränka rörelsefriheten hos vanligt folk som kan vara behövligt, för att stötta i ett krisläge.

Jag tänker mig sådant som att med tvång styra över ett enskilt, privatägt företags produktion, till att prioritera tillverkning av något slags förnödenheter som behövs till vården.

Eller att prisreglera sjukvårdsutrustning eller förbrukningsmaterial, så att man inte kan profitera extremt via att sätta överpriser.

Eller för den delen, att säkerställa transportkapacitet som kan komma att behövas.
 
Jag hade semestrande stockholmare på gårdsplanen när jag kom ut efter frukosten. Ellet ja, de var redan i fårhuset. De ville klappa lamm.

De vet att jag är isolerad pga covid-19 symptom. De vet att min pappa på andra sidan gården är 70+.

"Vad tråkigt att du är sjuk. Kan vi få se en lamning?"

Spärra av alla jävla vägar ut ur den där smitthärden och bötfäll idioterna som åker därifrån utan giltiga skäl.
 
Det finns väl också andra saker än att inskränka rörelsefriheten hos vanligt folk som kan vara behövligt, för att stötta i ett krisläge.

Jag tänker mig sådant som att med tvång styra över ett enskilt, privatägt företags produktion, till att prioritera tillverkning av något slags förnödenheter som behövs till vården.

Eller att prisreglera sjukvårdsutrustning eller förbrukningsmaterial, så att man inte kan profitera extremt via att sätta överpriser.

Eller för den delen, att säkerställa transportkapacitet som kan komma att behövas.
Det var mest utifrån de exemplen som räknats upp i media och diskussionen här som fokus hamnade på det.
Jag tycker mest hela fokus hamnade olyckligt för att utökade beslutsbefogenheter tolkats/antagits innebära ökat tvång. Eller att man skulle ha konkreta planer på att ta dem i bruk för att lämna huvudlinjen om frivillighet och samarbete.
Tror det mer handlar om krisanpassning av politiska arbetsformer och lagteknisk hantering.

Min gissning är att Åre-diskussionen bidragit genom att man insåg att det var en brist att inte ha mandatet att kunna stänga ner, trots att man aldrig hade avsikten att använda det ifall det funnits. Men betonar att det bara är min egen tanke.
Förmodligen har det ha dykt upp (och kommer att dyka upp) fler liknande saker där lagarna bara inte är tänkta för en situation som ser ut så här. I vissa fall kanske små detaljer men som i normala fall inte fanns anledning att delegera någon föreskriftsrätt om.
Gissar också att det är sämre att börja redigera i respektive speciallag genom att ändra olika detaljer tillfälligt, än att samla flera kris-beslut under en hatt och ha automatisk tidsbegränsning på dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 473
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
456
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 169
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 494
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp