Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade semestrande stockholmare på gårdsplanen när jag kom ut efter frukosten. Ellet ja, de var redan i fårhuset. De ville klappa lamm.

De vet att jag är isolerad pga covid-19 symptom. De vet att min pappa på andra sidan gården är 70+.

"Vad tråkigt att du är sjuk. Kan vi få se en lamning?"

Spärra av alla jävla vägar ut ur den där smitthärden och bötfäll idioterna som åker därifrån utan giltiga skäl.

Såg en Stockholmare skriva på aftonbladets chatt igår "Borde inte ni på aftonbladet uppmana alla som är i riskgruppen i Stockholm att åka till andra städer så att dom kan få bättre vård?!"
 
Såg en Stockholmare skriva på aftonbladets chatt igår "Borde inte ni på aftonbladet uppmana alla som är i riskgruppen i Stockholm att åka till andra städer så att dom kan få bättre vård?!"

Och det var inte ett troll då?

Kan vi inte försöka ha lite nationell sammanhållning i detta elände?
Varför ska stockholmare pekas ut?
Är ni medvetna om att Södermanland och Östergötland har fler antal smittade per capita?

Ja, jag börjar bli lite trött på stockholmshatet.
 
Och det var inte ett troll då?

Kan vi inte försöka ha lite nationell sammanhållning i detta elände?
Varför ska stockholmare pekas ut?
Är ni medvetna om att Södermanland och Östergötland har fler antal smittade per capita?

Ja, jag börjar bli lite trött på stockholmshatet.
Jag har verkligen inget stockholmshat men vill bara påpeka att anledningen till högt antal smittade i östergötland tros bero på dels stort antal tester men framförallt omfattande arbetspendling till Stockholm.
 
Och det var inte ett troll då?

Kan vi inte försöka ha lite nationell sammanhållning i detta elände?
Varför ska stockholmare pekas ut?
Är ni medvetna om att Södermanland och Östergötland har fler antal smittade per capita?

Ja, jag börjar bli lite trött på stockholmshatet.
Håller med. Även om jag antar och förstår att jargongen gällande stockholmare i tråden inte avser alla stockholmare så känns det lite så. Är stockholmare själv och känner ingen, varken vän, bekant eller släkting, som funderar på att åka någonstans just nu. Alla har sen rekommendationerna kom ställt in sina resor. Själv skulle jag denna helg varit på stort bröllop i Åre vilket brudparet ställde in för ett tag sen. Allas påskplaner, vänners, kollegors, bekantas etc., är inställda. Så att prata om stockholmare generellt som idioter är tröttsamt.
 
Om vi stängde Systembolagen särskilt just nu innan påsk vore mycket vunnet. Här i Bollnäs är de inte riktigt kloka och det är Tokyo tunnelbana vid vissa tider. Social distans är icke-prioriterat när det ska handlas alkohol.
 
Och det var inte ett troll då?

Kan vi inte försöka ha lite nationell sammanhållning i detta elände?
Varför ska stockholmare pekas ut?
Är ni medvetna om att Södermanland och Östergötland har fler antal smittade per capita?

Ja, jag börjar bli lite trött på stockholmshatet.

Jag tror inte det har nåt med stockholmare att göra. Däremot tror jag det är ganska vanligt att folk ser problemet med antal vårdplatser väldigt ytligt och bara tänker att det är väl bättre att åka dit det finns lediga platser speciellt om man redan är orolig av sig från början och det kommer givetvis skapa problem
 
Ja, på den nivån kan man diskutera problemet, men att låsa problemet vid Stockholm och stockholmares beteenden börjar bli tröttsamt.
Jag kan hålla med där, och min bild är helt annorlunda än det media förmedlar i det avseendet. Bara en sån sak som att "Stockholmarna envisas med att åka på sina skidsemestrar". Jag bor i Stockholm sen några år tillbaka, men är från en annan del av landet ursprungligen. I princip alla jag känner i Stockholm som hade inbokade skidresor i mars ställde in dem, samtidigt som jag känner folk från andra delar av landet som åkte i betydligt större utsträckning som om inget hade hänt. Men där de bor märker de inte av så mycket av det här heller och därför vidtog inte folk några större åtgärder. Medan här i Stockholm märks det verkligen. Folk jobbar hemma, undviker att umgås med varandra, vägar, shoppingcenter och tunnelbanetåg är "tomma"... Det är för mig obegripligt hur folk kan snacka så mycket skit om folk i ett område som tar otroligt stort personligt ansvar.
 
Jag tror inte det har nåt med stockholmare att göra. Däremot tror jag det är ganska vanligt att folk ser problemet med antal vårdplatser väldigt ytligt och bara tänker att det är väl bättre att åka dit det finns lediga platser speciellt om man redan är orolig av sig från början och det kommer givetvis skapa problem

Var det då viktigt att betona att det var en "stockholmare" som skrev det i Aftonbladets chatt?
 
Jag kan hålla med där, och min bild är helt annorlunda än det media förmedlar i det avseendet. Bara en sån sak som att "Stockholmarna envisas med att åka på sina skidsemestrar". Jag bor i Stockholm sen några år tillbaka, men är från en annan del av landet ursprungligen. I princip alla jag känner i Stockholm som hade inbokade skidresor i mars ställde in dem, samtidigt som jag känner folk från andra delar av landet som åkte i betydligt större utsträckning som om inget hade hänt. Men där de bor märker de inte av så mycket av det här heller och därför vidtog inte folk några större åtgärder. Medan här i Stockholm märks det verkligen. Folk jobbar hemma, undviker att umgås med varandra, vägar, shoppingcenter och tunnelbanetåg är "tomma"... Det är för mig obegripligt hur folk kan snacka så mycket skit om folk i ett område som tar otroligt stort personligt ansvar.
Jag tror att en stor del av problemet är att AB med flera lägger ut reportage om idioter från just Stockholm som tycker det är jättemysigt att åka till fjällen nu när de ändå jobbar hemmifrån och så kan farmor/mormor passa barnen och de alla åka skidor eller de där tomtarna som åkte till Österlen (?) och beklagade sig över att vissa ansåg att de borde stannat hemma osv osv. Den bild som ges i medierna är att stockholmare är helt jävla pantade. Sanningen är väl troligen att procentandelen helpantade stockholmare ligger på samma nivå som helpantade idioter i den totala befolkningen men resten av idioterna görs det inte reportage om.
 
Om vi stängde Systembolagen särskilt just nu innan påsk vore mycket vunnet. Här i Bollnäs är de inte riktigt kloka och det är Tokyo tunnelbana vid vissa tider. Social distans är icke-prioriterat när det ska handlas alkohol.

När jag var på Systembolaget igår hade de begränsat antalet kunder som fick vara inne samtidigt. De kunder som inte fick plats fick helt enkelt vänta utanför tills några gick ut då slussades några till in. det var för en gång skull gott om plats och ingen trängsel. Men det kanske inte är något de gör i hela landet.
 
Jag kan hålla med där, och min bild är helt annorlunda än det media förmedlar i det avseendet. Bara en sån sak som att "Stockholmarna envisas med att åka på sina skidsemestrar". Jag bor i Stockholm sen några år tillbaka, men är från en annan del av landet ursprungligen. I princip alla jag känner i Stockholm som hade inbokade skidresor i mars ställde in dem, samtidigt som jag känner folk från andra delar av landet som åkte i betydligt större utsträckning som om inget hade hänt. Men där de bor märker de inte av så mycket av det här heller och därför vidtog inte folk några större åtgärder. Medan här i Stockholm märks det verkligen. Folk jobbar hemma, undviker att umgås med varandra, vägar, shoppingcenter och tunnelbanetåg är "tomma"... Det är för mig obegripligt hur folk kan snacka så mycket skit om folk i ett område som tar otroligt stort personligt ansvar.

Visst, mina grannar ser exempelvis ut att bli hemma - men det satt väldigt, väldigt långt inne. Jag vet inte om jag tycker att det initial motståndet känns så ansvarsfullt. Det kan jag inte sticka under stol med.

Men visst, någon gång blir ”stockholmare åker till fjällen”-bashing tröttsamt och det kanske är nu.
 
Att publicera ett internbrev från IVA på KS Solna där det skrivs fram vad som ska göras och inte göras för patienterna när platserna fylls är inte ok. Hur ska anhöriga till patienter som i dagsläget får dialys känna? Är detså här de ska få besked? Jag kan inte se allmänintresset i att publicera hela brevet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/...kan-behova-avslutas-for-stort-antal-patienter
Vad är nyhetsvärdet liksom? Ingen har väl missat att det börjar bli ont om IVA-platser i Sthlm eller att det i värsta fall behöver göras prioriteringar. Något direkt nytt tillförs väl inte av ett enstaka personalmeddelande. Känns bara som publicering för att skapa reaktioner och storm.

Tycker det värsta är frågorna som de anser vården ska besvara.
För vilka ska vården avslutas och hur ska bedömningen ske? Om AB var på pressträffarna så kanske de minns att FHM gjort en särskild genomgång för att ge riktlinjer vid ev. prioritering av patienter. (Vi kommer att avsluta för Nisse, Stina och Agda; eller vad väntar de sig för svar?)
Vad hoppas ni upp nå? Reda ut situationen på bästa möjliga sätt under de förutsättningar som råder, kanske. (eller skulle det finnas något särskilt mål utöver det?)
 
Jag kan hålla med där, och min bild är helt annorlunda än det media förmedlar i det avseendet. Bara en sån sak som att "Stockholmarna envisas med att åka på sina skidsemestrar". Jag bor i Stockholm sen några år tillbaka, men är från en annan del av landet ursprungligen. I princip alla jag känner i Stockholm som hade inbokade skidresor i mars ställde in dem, samtidigt som jag känner folk från andra delar av landet som åkte i betydligt större utsträckning som om inget hade hänt. Men där de bor märker de inte av så mycket av det här heller och därför vidtog inte folk några större åtgärder. Medan här i Stockholm märks det verkligen. Folk jobbar hemma, undviker att umgås med varandra, vägar, shoppingcenter och tunnelbanetåg är "tomma"... Det är för mig obegripligt hur folk kan snacka så mycket skit om folk i ett område som tar otroligt stort personligt ansvar.

Vi är en ung frisk familj i Stockholm. Vi har avbokat fyra resor i vår och vi handlar var tionde dag, Vi har knappt träffat människor på en månad eftersom inga stockholmare vi känner är ute och ränner. Samtidigt tjatar vi på gamla släktingar i Skåne att de absolut inte bör hålla på som de gör. Vi pratar om handfull människor i riskgrupp upp till 90 år som absolut inte har för avsikt att socialt distansera sig.

Samtidigt läser jag i sociala medier att folk i Stockholm är idioter. Suck. Önskar bara att ALLA kunde dra sitt strå till stacken och sluta skjuta över problemet på en specifik grupp.
 
Vad är nyhetsvärdet liksom? Ingen har väl missat att det börjar bli ont om IVA-platser i Sthlm eller att det i värsta fall behöver göras prioriteringar. Något direkt nytt tillförs väl inte av ett enstaka personalmeddelande. Känns bara som publicering för att skapa reaktioner och storm.

Tycker det värsta är frågorna som de anser vården ska besvara.
För vilka ska vården avslutas och hur ska bedömningen ske? Om AB var på pressträffarna så kanske de minns att FHM gjort en särskild genomgång för att ge riktlinjer vid ev. prioritering av patienter. (Vi kommer att avsluta för Nisse, Stina och Agda; eller vad väntar de sig för svar?)
Vad hoppas ni upp nå? Reda ut situationen på bästa möjliga sätt under de förutsättningar som råder, kanske. (eller skulle det finnas något särskilt mål utöver det?)

Eller hur!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 880
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp