Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns inga exakta svar i den här branschen.
Även ned på enskild individnivå kan dödsorsaken bli som hönan eller ägget; dog Kalle av Covid-19, eller av lunginflammationen han fått av det kol han hade och det coronavirus han fick?

Överdödlighet blir det bästa estimatet vi kan få.
Hur man nu ska kunna beräkna den under rådande omstänndigheter, men visst jag förstår vad du menar.

Jag tror kanske man i Sverige kommer sanningen närmre med att räkna döda + vissa uppskattningar bland övriga döda. I andra länder kan det vara annorlunda.
 
Bara månaden ut? Här säger de att Folktandvården ska vara stängd för alla besökutom akuta till 30/6. Detta för att utrustning som handskar, munskydd, ytdesinfektion osv skickas till sjukvården istället.
Jag skrev ju ”åtminstone”. Varför frågar du när jag redan skrivit svaret? :meh: Jag vet inte mer än vad kvinnan som ringde mig sa.
 
Palliativregistret kodar inte med ICD-koder utan mer generaliserat typ hjärtsjukdom, multiorgansvikt, mm.
Jag tror (rätta mig om jag har fel) att flera register ändrar variabler nu för att möta covid m-19. Palliativregistret är väl kanske inte störst på äldreboenden, utan inom texASIH osv. Jag tror att de flesta som dör av covid-19 kanske inte redan har palliativa åtgärder?
 
Jag tror (rätta mig om jag har fel) att flera register ändrar variabler nu för att möta covid m-19. Palliativregistret är väl kanske inte störst på äldreboenden, utan inom texASIH osv. Jag tror att de flesta som dör av covid-19 kanske inte redan har palliativa åtgärder?
Enligt palliativregistrets hemsida ska det nu noteras Covid19 under en punkt för att kunna samköra med dödsorsaksregistret men den länken släpar ca 1 år
 
@MiaMia + @Lobelia
Kan ju förklara varför han både är trygg och verkar lugn i det hela. Närmre än att ha jobbet med ebola på plats är nog svårt för någon idag levande att komma vad vi idag upplever.
Just också att ha sett konsekvenser av vad förbud kan leda till i förlängningen ger ju en väldigt ödmjuk attityd gentemot det.

Nästan lite förvånad att jag ramlade över den på Expressen. Känns mer DN.
 
Ja det visste jag, men det är ju få både på boenden och som dör av covid-19 som har palliativ vård.
Många på boenden kan ha både ingen HLR eller respirator beslutat. Blir de dåliga i Covid-19 kan de vårdas hemma även om de försämras utan att flytta dem till sjukhus, utan god omvårdnad.
Palliativ vård omfattar ju så mkt mer än ASIH så tycker nog att det är aktuellt även här
 
Många på boenden kan ha både ingen HLR eller respirator beslutat. Blir de dåliga i Covid-19 kan de vårdas hemma även om de försämras utan att flytta dem till sjukhus, utan god omvårdnad.
Palliativ vård omfattar ju så mkt mer än ASIH så tycker nog att det är aktuellt även här
Ja men hamnar de i registret då? Du verkar ha bättre koll än jag hinner skaffa mig.:)
 
Ja vi missar nog oxå en del, men tror det arbetas febrilt på att kunna koda dubbelt i dödsorsaksregistret, som @Jeffery skrev ovan så verkar det redan finnas en hyfsad lösning. (Fan vad jag tjatar om register 🙄🙄) men de som aldrig testas och som ev dör av ett hjärtstopp el liknande i hemmet kommer ju inte komma in i statistiken.
Kodningen är ju bara intressant om man vet vad folk dör av - man kommer sannolikt inte att undersöka människor som dör hemma eller på boenden och som inte har fått en covid-19-diagnos. Det blir som @Jeffery säger, i efterhand kan man göra en skattning utifrån överdödligheten i år. Jag hörde idag en ryslig berättelse om en av mina vänners italienska hemtrakter - de hade tio gånger fler döda än ett normalt år :cry:
 
Jag tror lite på vad gäller dödssiffrorna från covid så kan man ta genomsnittet av 'vanlig' dödlighet i Sverige under ett år och se hur många fler som dött för att få en ungefärlig siffra på dödsoffer. Jag vet, jag vet, inte ett dugg vetenskapligt belagt.
 
Kodningen är ju bara intressant om man vet vad folk dör av - man kommer sannolikt inte att undersöka människor som dör hemma eller på boenden och som inte har fått en covid-19-diagnos. Det blir som @Jeffery säger, i efterhand kan man göra en skattning utifrån överdödligheten i år. Jag hörde idag en ryslig berättelse om en av mina vänners italienska hemtrakter - de hade tio gånger fler döda än ett normalt år :cry:
Jo, i Sverige kommer vi göra det i den utsträckning det går, men kanske inte i andra länder. De har haft 10 x fler döda desenaste månaderna men oxå 3xfärre döda månaderna innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 953
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 121
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 256
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp