Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick mail från chefen där de återigen påpekar att alla som kan jobba hemma ska göra det. Och om man måste in till kontoret så ska man helst hålla minst 2 m avstånd till varandra. Och nästa vecka provar vi med online-fika. Jag saknar mina kollegor så det ska bli trevligt!
 
Apropå bristen på skyddsutrustning så kan man ju undra över gårdagens reportage i Rapport. Två journalister följde med en ambulansbesättning i Stockholm för att visa "hur det går till i frontlinjen". De påpekade noga att de har tvungna att bära samma skyddsutrustning som ambulanssjukvårdarna.
Är det verkligen nödvändigt att slösa dyrbar skyddsutrustning på journalister för tämligen onödiga reportage, när den istället behövs så väl på annat håll? Jag tyckte faktiskt att det kändes som ett bottennapp.
Det resonemanget kan vi föra angående väldigt mycket journalistik. Om vi tar bort all sådan som sker i områden där deras palts/mat/ skyddsutrustning osv kan brukas bättre av andra så försvinner en stor del av journalistiken.
Visst är det brist på skyddsutrustning men om 2 (?) set gör det att vården faller så är det inte brist då är det slut. Antagligen bedömer man att dessa få set kan göra bättre nytta genom att folk får se hur det verkligen ser ut.
 
Den här videon som lades upp 4/11 är lite besvärande, milt sagt.

Event 201 är en pandemi-simulering som Johns Hopkins Center for Health Security (ja, de där med all statistik som vi nu glor på dagligen) gjorde tillsammans med bl.a World Economic Forum den 18/10 - alltså så sent som i höstas.


(det här är kort-kort-versionen, det finns timmar med video och långa rapporter för den som vill fördjupa sig i hur vi skulle ha gjort/hur vi inte skulle ha gjort. det matrialet är bara en googling bort.)
 
Det här är en viktig och tänkvärd artikel från dagens DN, om perspektiv på den pågående Covid-19 epidemin.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/e...iruset-i-perspektiv-utan-att-forminska-hotet/

DN är upplåst för alla, såvitt jag förstår, så alla kan läsa.

Jag tror dock att globalisering med ett ökat och rekordsnabbt informationsflöde, samt tekniska möjligheter att upprätthålla stora delar av arbetslivet spelar en enormt stor roll.
 
Som en förlängning på idiotin att lärare måste vara i skolan för att undervisa på distans:

Rektorerna får göra möten hemmifrån.

:meh:
Hemtjänsten fick nya scheman den 1/4, dom måste logga saker för sig, dvs Tvätt/dusch/handla/laga mat osv på olika kostnadsplatser. Någon mer än jag som tror att de kommer att sänkt ersättning från dessa konton när de kör i olika "ärenden" o till syvende o sist är det våra skattemedel som tickar iväg.
 
Det resonemanget kan vi föra angående väldigt mycket journalistik. Om vi tar bort all sådan som sker i områden där deras palts/mat/ skyddsutrustning osv kan brukas bättre av andra så försvinner en stor del av journalistiken.
Visst är det brist på skyddsutrustning men om 2 (?) set gör det att vården faller så är det inte brist då är det slut. Antagligen bedömer man att dessa få set kan göra bättre nytta genom att folk får se hur det verkligen ser ut.

Vi behöver faktiskt inte få veta allt. När det är ett skriande behov av skyddsutrustning och diverse kreativa lösningar förekommer så tycker inte jag att den ska slösas bort på journalister som visar hur det är att åka ambulans. Lite inlevelseförmåga får man ändå ha så man kan föreställa sig själv hur sjukvårdspersonal har det nu.
 
Vi behöver faktiskt inte få veta allt. När det är ett skriande behov av skyddsutrustning och diverse kreativa lösningar förekommer så tycker inte jag att den ska slösas bort på journalister som visar hur det är att åka ambulans. Lite inlevelseförmåga får man ändå ha så man kan föreställa sig själv hur sjukvårdspersonal har det nu.
Inlevelseförmågan är ju bitvis väldigt eftersatt. Det är ju bara att titta på de idioter som nu ägnar sig åt Practical Jokes och springer runt och hostar på folk.
Det som stör mig är att den här typen av inlägg kommer när det handlar om Sverige men de syns aldrig vid tex krigsjournalistik där samma problem uppstår och då ofta i större grad än det gör här med 2 (?) set skyddsutrustning som egentlig enda kostnad.
 
Apropå bristen på skyddsutrustning så kan man ju undra över gårdagens reportage i Rapport. Två journalister följde med en ambulansbesättning i Stockholm för att visa "hur det går till i frontlinjen". De påpekade noga att de har tvungna att bära samma skyddsutrustning som ambulanssjukvårdarna.
Är det verkligen nödvändigt att slösa dyrbar skyddsutrustning på journalister för tämligen onödiga reportage, när den istället behövs så väl på annat håll? Jag tyckte faktiskt att det kändes som ett bottennapp.
Vi vet ju inte om företaget/företagen har olika lönenivåer mellan yrkena.
 
Hemtjänsten fick nya scheman den 1/4, dom måste logga saker för sig, dvs Tvätt/dusch/handla/laga mat osv på olika kostnadsplatser. Någon mer än jag som tror att de kommer att sänkt ersättning från dessa konton när de kör i olika "ärenden" o till syvende o sist är det våra skattemedel som tickar iväg.
Så har det varit här i flera år. Att det skulle kosta mer tror jag inte utan det är snarare tvärtom, idag ska man utgå ifrån behovet hos brukaren, inte utifrån tid för sådana saker du räknar upp som det var förut. Det handlar om att kostnadseffektivisera hemtjänsten och kan förhoppningsvis leda till bättre arbetsklimat för personalen och bättre hjälp för brukarna.
 
Inlevelseförmågan är ju bitvis väldigt eftersatt. Det är ju bara att titta på de idioter som nu ägnar sig åt Practical Jokes och springer runt och hostar på folk.
Det som stör mig är att den här typen av inlägg kommer när det handlar om Sverige men de syns aldrig vid tex krigsjournalistik där samma problem uppstår och då ofta i större grad än det gör här med 2 (?) set skyddsutrustning som egentlig enda kostnad.

Tyvärr vet jag inte vad som ges till journalister i krigsområden o.dyl. som hade kunnat ges till bättre behövande. Sådana tilltag ska givetvis också ifrågasättas, men listan blir för lång.

Dock kan det tyckas underligt att sådant som sker i Sverige inte får ifrågasättas därför att det kan vara värre någon annanstans. Lite som Herr Lindemans "spik i foten"...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 940
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
396
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 121
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 254
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp