Bukefalos 28 år!

D-ponny eller storhäst?

Yona

Trådstartare
Hej!
Jag ska skaffa egen häst/ponny efter sommaren och jag vill gärna köpa D-ponny men vet inte om det är en bra idé.. Jag är ca 170cm lång och väger 50kg- jag vill ha hästen i minst 3 år (helst längre). Jag har inget emot att ha storhäst bara att man får mycket mer ponny än häst för pengarna...
Går det att skaffa en maxad D-ponny eller ska jag hålla mig till storhäst?
Tacksam för svar!
 
Hur gammal är du? Kommer du växa mer på längden? Du kan alldeles säkert välja det du helst skulle vilja ha. Varför är tanken att bara ha den i 3 år?
 
Hur gammal är du? Kommer du växa mer på längden? Du kan alldeles säkert välja det du helst skulle vilja ha. Varför är tanken att bara ha den i 3 år?
Jag är 16 så jag kanske växer några cm till? Tanken är att ha hästen så länge som möjligt- men hur länge får man tävla D-ponny? är det tills man fyller 20år eller?
 
Tror säkert du kan ha en d-ponny. Ok är inte insatt i åldrar för och tävla. Hoppas någon annan svarar på det.
 
Finns redan en vikt och längd tråd :)

Jag är 169 och har vägt från 50 till 75 och trivs på allt från island 135 till stor 175, för mig beror det bara på individen om jag tycker om att rida den, höjd har mindre roll.
Men 150 höjden kanske om jag får välja fritt, måste gå att komma upp barbacka :angel:

Vill du tävla när du inte får tävla på ponny längre kan du tävla bland storhäst, men vill du klättra klasser skulle jag nog rekomendera att gå på storhäst redan nu.

Vill du ha den så länge som möjligt ska du självklart köpa storhäst om det är tävling du vill.

Vill du bara ha en vän med lite träning och hobby tävling kan du ha ponny eller häst
 
  • Gilla
Reactions: abc
Jag är 16 så jag kanske växer några cm till? Tanken är att ha hästen så länge som möjligt- men hur länge får man tävla D-ponny? är det tills man fyller 20år eller?

Man får tävla ponny hur länge som helst. Men när man själv blir för gammal, får man tävla ponnyn bland storhästar i "häst-klasserna".

Men jag är inte helt säker på att man får så mycket mer ponny än häst för pengarna.
Bra D-ponnyer, som är utbildade och tävlade, är jättedyra tycker jag!
 
Jag tror att du får mest för pengarna om du köper en övervuxen ponny. D.v.s. en som är precis över ponnymått. Den är för stor för att tävla i ponnyklasser men för liten för att riktigt hävda sig bland storhästar i högre klasser. Dessutom är det många vuxna som är för stora/långa för dem eller som föredrar större. De brukar ha lägre pris. Men har man inte ambitioner att tävla på hög nivå så spelar det ju ingen roll. För min del skulle en övervuxen ponny (150-155 cm) vara perfekt storlek!

Ponny får du tävla hur länge du vill men när du är äldre än 20 år tävlar du den mot storhästar. Inga problem alls!

Om du köper en ponny på 145 cm eller en häst på 160 cm spelar nog ingen roll. Då är individen viktigare!
 
Hej!
Jag ska skaffa egen häst/ponny efter sommaren och jag vill gärna köpa D-ponny men vet inte om det är en bra idé.. Jag är ca 170cm lång och väger 50kg- jag vill ha hästen i minst 3 år (helst längre). Jag har inget emot att ha storhäst bara att man får mycket mer ponny än häst för pengarna...
Går det att skaffa en maxad D-ponny eller ska jag hålla mig till storhäst?
Tacksam för svar!
Det går utmärkt att skaffa en större D ponny, är det en med hyfsad gång så kan du även komma hyfsat långt i storhästklasserna också.
 
Tycker att du kan skaffa den du vill! Tror inte du är för lång för en D-ponny, även om du växer lite till. Är själv 176 och rider en liten häst på 150.... funkar bra. Om du vill tävla och klättra i klasserna kanske en stor häst är bättre ur just den synpunkten men vill du bara träna och ha roligt med din häst och kanske tävla lite grann går det ju bra med vilket som. Som någon annan sa är övervuxna ponnyer också lite billigare.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 738
Senast: Johannna1
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 633
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 106
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 301
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp