De stigande matpriserna

Jag storhandlar ungefär 1 gång per månad och då brukar det bli cirka 1000:-, och sen stödhandlar jag mjölk och bröd/liknande någon gång i veckan eller kompletterar saker jag inte visste att jag skulle behöva (typ; det går inte att vänta 2 veckor med tvättmedel). Jag lägger nog säkert uppåt 2000:- i månaden själv på mat om jag räknar in några uteluncher här och där, någon middag, fika på stan med vänner, stödkorv på pressbyrån innan ett tåg. Sen startar jag ju sällan om varje månad från noll med tomma skåp, så det är nog svårt för mig att räkna ut exakt hur mycket jag sen även använder av de 1000:- mat jag handlar.
Jag är ensam ska tilläggas.
 
7000:- la sambon och jag ca 2000:- förra månaden.

Främst för att jag äter minst. Har en 14årig grabb som spelar hockey i hushållet och en 13 åring varannan helg. Min sambo äter ganska mycket han med.
 
Jag har kollat igenom listan och har inget särskilt på den.
Lite kyckling, ica basic, wokgrönsaker en påse, icas, lite nötfärs, mjölk för hela månaden, ett par cremefraiche laktosfri, 2 grädde laktosfri, äpplen och bananer, lightsaft ica, kattsand 2 kartonger ca 170 kr, soppåsar, färska grönsaker till sallad men inga mängder, rapsolja den billigaste, lite städsaker, sen var det lite mer men ja.
 
Vi har onödigt dyrt matkontot. Bara på grund av slarv för vi, ja särskilt jag älskar recept av under tian typen. Men det blir rätt mycket dyrt kött och skaldjur och torsk. Sedan har vi varsitt hushåll men äter alltid ihop så ibland blir nåt glömt I någons kyl men där är maken duktig att slänga…. Typ ner i magen.
Bregott och keso kommer jag inte att frångå. Det får kosta vad det vill. Det ingår i en frukost för mig. Har också alltid mycket frukt och grönt och bär hemma för så är jag uppfostrad.
Jag har aldrig varit med tidigare att matpriser diskuteras precis överallt känns det som.
jag minns ju 90 talet där maten kostade som nu och ett par jeans kostade en femhundring Men jag hade 12000 i lön 1990.
Nu har jag fyrdubblat lönen och bolånen är några procent. Då var vårt bolån 12 procent i ränta och vi eldade med olja. Det kostade en persons månadslön att fylla tanken för ett halvår.
Maten må skena nu men att säga att den är dyr är fel enligt mig. Troligtvis har den varit för billig förut. Jag tror att procentuellt betalar vi väldigt lite av vår lön till mat.
Hur mycket är rimligt att betala i procent till mat?
 
Vi har onödigt dyrt matkontot. Bara på grund av slarv för vi, ja särskilt jag älskar recept av under tian typen. Men det blir rätt mycket dyrt kött och skaldjur och torsk. Sedan har vi varsitt hushåll men äter alltid ihop så ibland blir nåt glömt I någons kyl men där är maken duktig att slänga…. Typ ner i magen.
Bregott och keso kommer jag inte att frångå. Det får kosta vad det vill. Det ingår i en frukost för mig. Har också alltid mycket frukt och grönt och bär hemma för så är jag uppfostrad.
Jag har aldrig varit med tidigare att matpriser diskuteras precis överallt känns det som.
jag minns ju 90 talet där maten kostade som nu och ett par jeans kostade en femhundring Men jag hade 12000 i lön 1990.
Nu har jag fyrdubblat lönen och bolånen är några procent. Då var vårt bolån 12 procent i ränta och vi eldade med olja. Det kostade en persons månadslön att fylla tanken för ett halvår.
Maten må skena nu men att säga att den är dyr är fel enligt mig. Troligtvis har den varit för billig förut. Jag tror att procentuellt betalar vi väldigt lite av vår lön till mat.
Hur mycket är rimligt att betala i procent till mat?

De flesta har inte 48000kr i lön...

(Bild från SCB)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221024_173852.jpg
    Screenshot_20221024_173852.jpg
    148,8 KB · Visningar: 103
Jag är ensamstående, och har nog aldrig hamnat under 2000 kr i matkostnad. September var en bra månad, ca 2500 kr. Brukar hamna närmare 3500 kr.
Jag fick veta att här i min kommun räknar man ekonomiskt bistånd med 1850 kr i just matkostnad för en ensam vuxen. Just mat då bara alltså.
 
De flesta har inte 48000kr i lön...

(Bild från SCB)
Nej, matpriserna märks verkligen. Eller ALLA höjda priser, det är ju trots allt inte bara mat, utan allt har ju höjts, utom lönen.

Har köpt toalettpapper ganska billigt en tid- köp fler Serla för vad det nu var, och nu när det tog slut kan jag säga att jag gjorde stora ögon för ett paket skithuspapper liksom. Eller en flaska såpa. Där gick jag till Dollarstore och köpte en flaska för en tia istället för 20 kr på Citygross intill... Såg att det var rabatt på någon diskmedel, så priset hamnade på samma som det var för typ ett år sedan.

I förrgår köpte jag ett paket margarin, Smör och Raps eller liknande tror jag det heter, för 40 kr och fick 20 kr rabatt eftersom bästföre datum är i dag. Har inte öppnat det ännu, frågan är hur länge det håller sig ens....

Hoppas på bättring snart i alla fall.
 
Nej, matpriserna märks verkligen. Eller ALLA höjda priser, det är ju trots allt inte bara mat, utan allt har ju höjts, utom lönen.

Har köpt toalettpapper ganska billigt en tid- köp fler Serla för vad det nu var, och nu när det tog slut kan jag säga att jag gjorde stora ögon för ett paket skithuspapper liksom. Eller en flaska såpa. Där gick jag till Dollarstore och köpte en flaska för en tia istället för 20 kr på Citygross intill... Såg att det var rabatt på någon diskmedel, så priset hamnade på samma som det var för typ ett år sedan.

I förrgår köpte jag ett paket margarin, Smör och Raps eller liknande tror jag det heter, för 40 kr och fick 20 kr rabatt eftersom bästföre datum är i dag. Har inte öppnat det ännu, frågan är hur länge det håller sig ens....

Hoppas på bättring snart i alla fall.

Hahah ja jag har stått i matbutiker senaste veckorna och bara... VA 👀👀👀?!!

Vi har bland annat betydligt mindre varierad kost på frukt och grönsaker nu. Köper mindre mängder också. Dessutom var det SLUT bananer sist. Helt slut. Aldrig varit med om det i mitt liv.
 
Hahah ja jag har stått i matbutiker senaste veckorna och bara... VA 👀👀👀?!!

Vi har bland annat betydligt mindre varierad kost på frukt och grönsaker nu. Köper mindre mängder också. Dessutom var det SLUT bananer sist. Helt slut. Aldrig varit med om det i mitt liv.
Känner absolut igen mig i det! Blir helt paff!

Har börjat känna att jag inte riktigt vet vad fasen jag ska äta till middag längre, det känns som att allt kostar hutlöst, men vad fasen kan man äta som fortfarande är i vettiga priser (och inte är bönor och linser bara), jag blev förvånad när jag häromdagen såg morötter till hyfsat billigt pris, och skrattade lite åt mig själv för att jag vant mig vid att morötter har gått upp i pris. Det är ju höstsässong nu, men det märks inte lika tydligt som vanliga år tycker jag.

Har blivit lite för mycket knäckemacka senaste tiden igen....

Jag har köpt mer frysta grönsaker nu, för att motverka spillet och för att färska är så dyra, det är lättare att alltid ha grönsaker hemma i frysen än i kylen, och bara ta det som går åt till/i en middag.
 
Hahah ja jag har stått i matbutiker senaste veckorna och bara... VA 👀👀👀?!!

Vi har bland annat betydligt mindre varierad kost på frukt och grönsaker nu. Köper mindre mängder också. Dessutom var det SLUT bananer sist. Helt slut. Aldrig varit med om det i mitt liv.

Här är det typ slut på bananer jämt. Har varit så hela året jag bott där jag gör nu.
 
Här är det typ slut på bananer jämt. Har varit så hela året jag bott där jag gör nu.

Våra fruktkorgar på jobbet är i princip banankorgar, de brukar innehålla en apelsin och så en gigantisk driva med bananer. Och några äpplen. Det har gått så långt så vi har klagat och bett leverantören försöka variera bananhysterin lite bättre, kanske är det därför de inte räcker till matbutikerna också. :cautious:
 
Våra fruktkorgar på jobbet är i princip banankorgar, de brukar innehålla en apelsin och så en gigantisk driva med bananer. Och några äpplen. Det har gått så långt så vi har klagat och bett leverantören försöka variera bananhysterin lite bättre, kanske är det därför de inte räcker till matbutikerna också. :cautious:

Så det är fruktkorgsföretagen som snor dom!
 
Våra fruktkorgar på jobbet är i princip banankorgar, de brukar innehålla en apelsin och så en gigantisk driva med bananer. Och några äpplen. Det har gått så långt så vi har klagat och bett leverantören försöka variera bananhysterin lite bättre, kanske är det därför de inte räcker till matbutikerna också. :cautious:
På mitt jobb går bananerna åt först! Ser man att fruktfatet är påfyllt tar man en banan omedelbart även om man ska äta den om två timmar, en timme senare är det länsat..... Vill absolut ha fler bananer här med andra ord :D
 
Jag fick veta att här i min kommun räknar man ekonomiskt bistånd med 1850 kr i just matkostnad för en ensam vuxen. Just mat då bara alltså.
Gissar att ekonomiskt bistånd -som alla andra bidrag/stöd- inte uppdateras i takt med de faktiska ökade kostnaderna, dvs det där räknades ut för flera år sen.

Ska man kunna äta en varierad kost där allt man behöver finns med och som innehåller även frukt och grönt i nån utsträckning, så räcker inte 1850 kronor långt ens med billighetsrecept..
 
Våra fruktkorgar på jobbet är i princip banankorgar, de brukar innehålla en apelsin och så en gigantisk driva med bananer. Och några äpplen. Det har gått så långt så vi har klagat och bett leverantören försöka variera bananhysterin lite bättre, kanske är det därför de inte räcker till matbutikerna också. :cautious:
Vi bytte leverantör av fruktkorgar men innan bytet var det också en riktig bananparad :laugh:
Nya leverantören slänger in plommon, kiwi, satsumas, etc. Plus en hel del godis i botten så allt går åt illa kvickt :D
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 120
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 316
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 831
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 600
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp