De stigande matpriserna

Alltså trots att jag denna månad inte behöver handla allt jag brukar så ligger notan på 3000.
Hur i helvete?
Och då är det bara ren mat.
Det låter helt orimligt. Hur tusan kommer du upp i den summan? Är kattmat inräknat då? Du äter väl på skolan dessutom?
 
Ja, den känslan du får av storhelgerna det är känslan jag får till vardags när det står folk och småpratar mitt i dörröppningar och gångstråk, tar upp en hel gång för att kunna dividera om larsåkes paj ska ha timjan eller oregano, och ställer sig 20cm bakom mig i kassakön 🙈.

Matpriserna lär ju inte minska, ännu fler kunder kommer komma till Willys, så vi får ta och utforska e-handeln. Tänk om man kan göra en standardpåse och spara? Vi impulshandlar sällan utan håller oss alltid till samma varor. Vore ju drömmen, "min favoritpåse" eller nåt sånt. "Upprepa föregående handling" 😂.

Jobbigt, då ska du alla gånger köra på e-handel 👍. När jag e-handlade mer frekvent under pandemin sparade Citygross "mina mest köpta varor" så var jätteenkelt med det sparat (nu borta då jag handlat mest på plats)
 
Tycker inte det låter mycket.
Vi ligger på runt 6 k varje månad, två vuxna. Vi jämförde lite på jobbet, en kollega låg på 8 k för två vuxna, en annan låg på 8 k ensam 😁

Beror väl på vad man käkar.
Jag har säkert lagt 8 lakan på mat denna månad 😅 Men hade absolut kunnat leva på mkt mindre än 3000 kr i månaden om jag tänkte mig för vad jag köpte. Gissar att 1500 inte vore ngt större problem om man handlar riktigt smart. Sen behöver man ju inga mängder, iallafall inte jag som överviktig, medelålders person med låg aktivitetsnivå
 
Beror väl på vad man käkar.
Jag har säkert lagt 8 lakan på mat denna månad 😅 Men hade absolut kunnat leva på mkt mindre än 3000 kr i månaden om jag tänkte mig för vad jag köpte. Gissar att 1500 inte vore ngt större problem om man handlar riktigt smart. Sen behöver man ju inga mängder, iallafall inte jag som överviktig, medelålders person med låg aktivitetsnivå

Jo, såklart. Det går ju att snåla in rätt ordentligt.
Vi handlar inte så smart, kollar aldrig priser, jag är en kräsen gnällspik samt att vi köper orimligt mycket energidryck 😅

Men 3 k för två lät inte överdrivet mycket.
 
Som den som startade lämna tillbaka varor diskussionen, det ska påpekas att det var ris i en säck, alltså inte plast utan vävd och att det var dagen efter - nu gick jag aldrig tillbaka - så vet inte om de skulle tagit tillbaka eller inte. Däremot har jag marscherat tillbaka till ICA en gång när jag upptäckte att min ask med körsbärstomater var rutten och krävde att få en ny ask. Det var inga problem alls. Men då var det någon halvtimme efter att jag handlat.
 
Som den som startade lämna tillbaka varor diskussionen, det ska påpekas att det var ris i en säck, alltså inte plast utan vävd och att det var dagen efter - nu gick jag aldrig tillbaka - så vet inte om de skulle tagit tillbaka eller inte. Däremot har jag marscherat tillbaka till ICA en gång när jag upptäckte att min ask med körsbärstomater var rutten och krävde att få en ny ask. Det var inga problem alls. Men då var det någon halvtimme efter att jag handlat.

Tomaterna är ju dock en reklamation, det är ju något annat än om varan är felfri men man ångrat sig :)
 
Tycker inte det låter mycket.
Vi ligger på runt 6 k varje månad, två vuxna. Vi jämförde lite på jobbet, en kollega låg på 8 k för två vuxna, en annan låg på 8 k ensam 😁
Med tanke på att sonic tidigare har sagt att det har legat på ca 1500 kr i månaden så tycker jag det lät mycket.
 
Här kommer lite gnäll:

Min autistiska fristad för mathandling, Willys har blivit invaderad av normalisar 😭.

Innan min sambo flyttade in handlade jag på Coop pga det var enda stället jag kunde klara av att rodda runt barnet på (stort och luftigt, massa barnstationer, inte så jobbig belysning), kosta vad det kosta ville.

Tillsammans klarar vi två autister av att kämpa oss igenom Willys belysning och det har varit fantastiskt för ekonomin senaste året. Vi går samma runda varje gång, handlar samma saker, det går att göra på en kvart utan att någon av oss blir alltför utmattad. Den Willys vi använt har det alltid varit ganska lite folk i, skönt.

Men NU. Nu är det folk överallt. Dom står i klungor och småsnackar. Det spelar ingen roll vilken veckodag eller tid på dygnet. Parkeringen är full av blanka nya bilar. Det är fixade frillor och parfym, dyra märken på kläderna, och så många av dom.

Dom har migrerat från Ica Maxi 😭. Mitt mardrömsställe pga demografin, får panik av bara korta vändor därinne.

Vart ska jag nu handla? Kan jag kanske fråga Willys vilken tid på dygnet dom har minst besökare 🤔? Eller så får jag börja betala en slant för packningen och handla online för upphämtning, jag klarar verkligen inte av att behöva kryssa bland tjattrande normalisar när det är nog utmanande för mig med själva handlingen.
Nu kanske du kör online ändå, men ett tips är annars att i Google Maps kan man i regel se vilka dagar och tider som affärer har minst antal besökare :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 135
Senast: cassiopeja
·
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 467
Senast: honung
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 841
Senast: Blueberry
·
Småbarn Jag behöver ventilera det senaste som hänt på/med sonens förkola...ursäkta om det blir långt. I onsdags em beslöt vi att låta sonen...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 617
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ultraljud
  • Uppdateringstråd 29
  • 1-årsvaccination

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp