Bukefalos 28 år!

Deklaration

har bett min AG dra 500kr extra på min lön och förra året var det tur, fick bara tillbaka 2000 av de kronorna som dragits extra, hade fått restskatt på 4000kr annars och då hade jag inte varit glad 😆 det känns ju som man får betala och skatten man får tillbaka, känns det som att man ”får”.

I årets deklaration får jag tillbaka nästan 11.000kr (!?) så är ju glatt överraskad, kul med en klumpsumma. Har tjänat 60’ mer än året innan, men vad beror det på att jag får så mkt mer nu?
 
Får tillbaka 19.000kr men vet inte om det stämmer än. Läste någonstans att det blivit något fel vid utskicket av deklarationerna.

Vet inte heller hur jag misslyckats så kopiöst med att räkna då jag gör min egen lön 😅
 
har bett min AG dra 500kr extra på min lön och förra året var det tur, fick bara tillbaka 2000 av de kronorna som dragits extra, hade fått restskatt på 4000kr annars och då hade jag inte varit glad 😆 det känns ju som man får betala och skatten man får tillbaka, känns det som att man ”får”.

I årets deklaration får jag tillbaka nästan 11.000kr (!?) så är ju glatt överraskad, kul med en klumpsumma. Har tjänat 60’ mer än året innan, men vad beror det på att jag får så mkt mer nu?

Inkomstskatten är lägre men även hur du ligger i skattetabellen avgör.

Skattetabellen består ju av en progressiv trappa med olika inkomstspann. Ändras din inkomst hamnar du i ett annat spann och då kan det preliminära skatteavdraget antingen bli lite högre eller lägre än tidigare men det exakta skatteavdraget sker först vid deklarationen.
 
Har nästan 20.000 att dra av i resekostnader.

72.000kr att lägga till från uthyrning.

55.000 att dra ifrån för förlust vid försäljning av fastighet.

Så på det stora hela närmar det sig +-0.
 
Jag får tillbaka 4500 kr och maken får betala 24 000 kr. Sjukt trökigt med makens då har försöker balansera det med att betala extra skatt både på jobbet och på kommunen, dock tjänade han mer pengar än året innan så det ställer till det.
 
Jag får tillbaka 4500 kr och maken får betala 24 000 kr. Sjukt trökigt med makens då har försöker balansera det med att betala extra skatt både på jobbet och på kommunen, dock tjänade han mer pengar än året innan så det ställer till det.
Ett tips är att skatta 50% på eventuell bisyssla. Brukar vara ett generellt råd när man tjänar mycket.

Annars dras normalt bara 30% i skatt på bisyssla, eller i värsta fall om man inte har koll - tabellskatt hos bägge inkomstkällorna.
 
Blir inte klok på min summa. Brukar få tillbaka 2-4 kkr. Nu ska jag betala 2-4 kr. Jag tjänade typ 70 kkr mer förra året mot tidigare och hamnade över den där gränsen när man betalar mer skatt på en del löner pga eviga covidbonusar och 5-skift, men tyckte de också drog mer skatt vid de tillfällena. Det är ändå typ 6 kk skillnad mot alla tidigare år på samma företag och inget annat som påverkar deklarationen. Kan det vara rimligt? Tänkte fråga personen som fixar lönerna iaf.

Jag tillhör dem som gillar att betala skatt men helst slipper betala i klumpsumma 😅
 
Ett tips är att skatta 50% på eventuell bisyssla. Brukar vara ett generellt råd när man tjänar mycket.

Annars dras normalt bara 30% i skatt på bisyssla, eller i värsta fall om man inte har koll - tabellskatt hos bägge inkomstkällorna.
Ja men precis, han betalar 50% skatt på kommunen (han är ordförande i socialnämnden, så ganska mycket tid som politiker), sen har jag för mig att han betalar extra skatt på jobbet också + extra på sina avdelningsuppdrag (fackligt). Men han får ändå inte riktigt till det eftersom det är ganska mycket av lönen som går över gränsen för statlig skatt. Förra året hade han tjänat ännu mer än året innan, så nu var restskatten högre igen. Förra året var den bara 8000 kr, så då var förhoppningen att han hade kommit på hur han skulle balansera det menmen... Vi får kolla på det igen :laugh:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
23 778
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Några viktiga datum för deklaration för inkomståret 2022 13 februari Sista dagen för att göra en extra skattebetalning om du räknar med...
Svar
7
· Visningar
927
Senast: Raderad medlem 68338
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
923
Senast: soom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det ena huvudet på förskingringskassan, vet inte vad det andra gör. Trots att alla jobbar med samma människor och samma papper. AS, har...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp