Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Om jag ändå hade kommit så långt, vi är p.ga min sjukdom och tidsbrist kvar på att traggla vettiga övergångar och framförallt att hitta jämnt balanserat tempo i traven och bygga muskler. Herrn har en hel del unghästfasoner, han är ingen svår häst men han är smart och det är svårt att få honom att jobba rätt istället för att hitta på bus.

Övade en del på att möta och gå bakom annan häst igår också, utan att sätta tänderna i den :o
 
Vi släppte ut våra i sommarhagen i lördags, det gillade hästarna! I söndags gick vi på en promenad och Lill Uffe hade fullt upp med att kolla på flygplanen haha.
dsc_0045_536c7d309606ee14dbc2de58.jpg

dsc_0089_536c7f7b9606ee41e7b1b83f.jpg
 
Ooops..blev lite fel, försöker igen.

Ser att du också använder ett Rambo Micklem-träns. Är du nöjd?
Köpte ett begagnat själv i vintras och var mycket förväntansfull. Funkade inte alls... Men efter lite tester hit och dit kom jag fram till att min Pålle INTE gillar clipsen som ska stabilisera bettet, så de åkte bort. Och nu bara älskar både jag och Pållen vårat Micklem-träns. Han går som en klocka med det, stadigt, stabilt och avslappnat.
 
Jag dyker väl in med kallblodstravaren Eldas, Eld DaGaz. Han är min medryttarhäst, eller.. det är bara jag som rider honom. Vi har varit ute på några bruksridningstävlingar och folk tror inte riktigt att han är travare. Mest tror dom welsh cob, sist trodde någon new forest. Fin är han i alla fall! Vi har inte hittat galoppen riktigt ännu, men ridningen i sig går framåt. Vi kör en del också, men han går ju inte på travet sen länge, är 13 år.

Han är den mest positiva häst jag träffat på. Alltid pigg och glad, alla dagar är ett nytt äventyr, öronen framåt och pigga steg. En riktig kompis som alltid gör sitt bästa och aldrig är dum. :love:

DSC_8878.jpg
 
Och här går det som på räls just nu :D Pållen är genomtrevlig att rida, "genombrottet" kom med det nyinköpta Micklem-tränset. Efter att ha testat ett antal träns och bett, så hittade vi äntligen rätt. Han går så stadigt, avslappnat och alldeles, alldeles....UNDERBART.
Meningen var att vi skulle varit med på Ridtravar-riks, men det var lite för långt hemifrån.. Men vi får se var det är nästa år.

Vi har t.o.m. tordats varit och hoppat lite terränghinder, (JAG, som med åren blivit lite hopprädd, tycker nu för tiden att 70 cm är HÖGT!!) :bump:
 
KL

Hejsan alla!
Det är väldigt många år sedan jag senaste skrev något i ridtravartråden. Det är väldigt roligt att se hur det går för allihopa här, väldigt fina hästar har ni alla. Det är roligt att man ännu känner igen några som var aktiva samtidigt som mig här i tråden för ca 5-7 år sedan när jag själv också hade en ridtravare, kanske det finns någon här som minns oss?

Jag hade i alla fall min Kalle, född 2000, fransk-amerikansk travare och vi höll till i Finland. Tvingades tyvärr ta bort honom för snart fem år sedan p.g.a magproblem samt knäproblem. Tiden går så snabbt. Här är min fina prins! :)

inasteKalle.jpg
hast2_194305678.jpg
bild098_88284688.jpg
bild297_88283038.jpg
bild288_88282890.jpg
 
Wow vilken fining @vicsss! Tråkigt att du var tvungen att ta bort honom :( Jag hängde tyvärr inte här när du var aktiv.

@purity_666 jag kan faktiskt förstå att folk tar honom för en cob, på bilden är det ju inte mkt som skiljer honom från en sådan :)

Själv tar jag det lugnt med min bebis på 4 veckor men det börjar suga lite i ridtarmen... Har ju inte ridit på hela 16 veckor!
 
Hejsan allesammans :)

Jag är ny i denna tråden. Har för snart 2 veckor sen hämtat hem en mager stackars travare. Historien om varför hon såg ut som hon gjorde är lång och jag vill inte dela med mig av den. Inte än i alla fall.

Här är en liten presentation av lilla Lucky :)

Lucky de Sight
Född 26/5- 2004
E: Meadowbranch Lucky (US)
U: Legende de Prez (FR)

Lucky passade inte på travet så hon såldes som ridhäst i december 2013

H. Hon är inriden och inkörd, men utbildningsnivån är okänd.
Hon kom till mig som ett levande skelett.

Lucky är en häst med ett hjärta av guld. Hon är pigg och framåt men inte het eller stark. Hon är lyhörd och arbetsvillig. Hon har tre fina gångarter med plus för galoppen :)

Jag har hittills inte ridit henne då hon varit alldeles för mager. Hon hade inga muskler nånstans typ när jag kollade på henne. Sa direkt när jag såg henne att jag vägrar sitta upp. Det gjorde jag aldrig heller. Istället longerade jag henne så jag fick se gångarterna. Gick även en promenad ute för att se hur hon var. Hon var lite tittig och var ganska osäker, men bad jag henne att gå i den läskiga vattenpölen så gjorde hon det utan några större protester. En snäll och ganska lätthanterad häst men behöver en fast hand då hon är ganska osäker i sig själv.
I stallet var hon mysig och älskade att bli kliad vid öronen och i pannan. Hon älskade att man myste med henne vid huvudet.

På onsdagen kollade vi på henne och på lördagen hämtades hon.

När vi kom dit hade inte ägaren kommit än. Lucky stod ensam i en hage med lera långt upp på kotorna i ösregn utan täcke.
Jag skulle hämta henne men så fort jag kom i närheten av huvudet så gick hon undan. Hon ville inte att man var i närheten av huvudet.
Stallägaren kom för att hjälpa mig, men han fick inte komma i närheten av henne.
Efter en stund hämtade jag en hink och la i lite korn i den samt grimman. Då gick det bra, men hon var väldigt stressad och skygg.
In i stallet för att få bort det värsta av vattnet för att sedan lägga på ett vintertäcke och ut och longera. Stackars Lucky frös så hon skakade :(. Efter ca en timmes longering med en avslutande promenad blev hon varm och lugnade ner sig lite. In i stallet igen för att borsta och fixa henne redo för transporten. Ingen fick komma i närheten av hennes huvud. Inte jag, inte ägaren, ingen fick det.

När vi skulle lasta av hemma hade hon hunnit lugna ner sig lite mer. Vid det här laget fick jag komma i närheten av huvudet.
När hon släpptes ihop med nya kompisen kom gnistan i ögonen tillbaka :bow:
Hon var lycklig, älskade nya hagen och var enormt glad över en ny kompis!
Jag kom tillbaka till henne i onsdags förra veckan. Under den veckan hade hon redan kommit upp i hull. Hon var inte alls stressad och det var inga problem för mig att klappa henne på huvudet och sätta på grimman. Hon är rädd för bonden (som är typ världens mesta djurvän som finns). Han fick den dagen komma fram och klappa lite när jag var med. Hon var spänd men lät honom ändå klappa.

Ägaren och jag tror att gamla stallägaren inte har varit snäll mot henne. Vi antar att han antingen slagit henne i ansiktet eller rykt hårt i grimskaftet. Detta med tanke på att hon helt plötsligt blivit enormt huvudskygg och inte gillar män som liknar gamla stallägaren. Det är bara vad vi tror efter hur hästen varit.

Hon går idag hos en vän på bete som sällskap hos hennes ena fjording medans jag har hennes andra fjording på inridning. Hon trivs enormt bra och älskar livet :)

Igår kom ägaren för att se hur hon har det. Eftersom hon redan gått upp massor i vikt så bestämde vi oss för att prova på att köra en runda :)
Vill inte rida på henne än med tanke på bristen på muskler i rygg, men eftersom både muskler och hullet har ökat en hel del så tog vi premiär turen igår :). Taggad och extremt lycklig häst visade med allt hur roligt hon tyckte det var! Hon lyssnade fint på rösten och blev aldrig stark. Hon är väldigt känslig och lyhörd så pessoa bettet och vad det nu heter (som ska spänna fast tungan) behövdes deffenitivt inte! Tvådelat bett med träns utan nosgrimma gick hur bra som helst!

Här är bild från ihopsläppet :)

 
Har ni några tips på hur man ska få en varmblodstravare att ta det lite lugnt ;) Skritta och trava i lugnt, avslappnat tempo?
(Rider i skogen)
 
Här var det längesen någon skrev så jag passar på att uppdatera lite!

Har nu varit uppe ett par gånger på min pålle och allting i form av kondis, balans och styrka är ju i princip som bortblåst! Tar det lugnt och rider bara korta turer, hästen min har ju inte heller gått nåt särskilt under tiden jag varit hästledig.

20141125_135509_zpssy9ig25b.jpg


Så här ser han ut nu, inte så tokigt för att bara ha gått på bete sen i april och riden ett fåtal gånger sen dess :p
 
Nu får vi se till att tråden inte somnar igen:)

Min älskade Pålle har stått i tre veckor...:( Först lyckades han trampa skon snett när han studsade och hoppade i hagen, och trampade in tåkappan i sulan, usch. Jättehalt. Men det fixade sig så småningom, men det har gått åt MASSOR av jodopax, bomull och silvertejp! Veterinären trodde vi skulle klara oss undan någon hovböld, men icke... Det kom som ett brev på posten.
Men nu har han blivit bra, och vi tog första ridturen i påsk i det underbara vädret. Men eftersom jag har en liten fjantpelle till häst som känner efter noga om han inte har lite ont i alla fall, så får vi fortsätta proppa in bomull i hoven för att han inte ska känna något när vi är ute och traskar :heart
 
Jag fyller på :p

Vi förbereder oss för en dressyrkurs i slutet av april, lite nervöst och väldigt spännande! Vi har väl varit ordentligt igång i ca en månad och jobbar på med intervaller för att få upp mjölksyranivån och flåset. I början av maj kommer han dock åka på bete och softa över sommaren, min föräldraledighet tar slut efter midsommar och jobbet börjar igen... Tur det, har inte varit så fattig sen studietiden!
Till sommaren har jag haft honom i 10 år. Var tar tiden vägen egentligen? För att återgå till dressyrkursen så har vi inte tränat sen 2008... Det kan bli mycket spännande!
 
Screenshot_2015-04-11-15-47-40_zpspkjlywrp.png


Löshoppade häromdagen för att kolla av honom, sist sprang han rakt igenom två 70 cm rättuppstående :meh: Till mattes förtjusning hoppade han villigt, rev första hindret (bom på sockerbitar) när han kom andra gången sen inget mer. Kom själv en andra runda fastän jag inte hunnit dit för att lägga upp bommen så lusten var det inget fel på!
Filmade nästan alla språng och bilden ovan visar när han seglar över 130 cm. Plättlätt tyckte han och var mycket nöjd med sig själv efteråt :D Själv är jag för feg för att hoppa så här högt så det får han göra själv ;)
 
Har börjat rida en ridtravare nu, jättetrevlig kille verkligen.
Vi rider mest i skogen men ska försöka ta oss till ridhus ibland också. Är ganska otränad och blir väldigt springig, lyssnar bra men det går undan :p Hoppas det ska bli bättre när han blir mer igång och får lite mer muskler. Han vill inte gärna lämna stallplanen när man rider ut själv heller, vänder och backar och vill inte alls. Tips på hur man löser det någon?
 
Nytt år och nytt liv i tråden? Vart är alla ridtravare?

Här är iaf min Sauron :) Vi kämpar på med ridningen och längtar till när träningarna drar igång igen efter vintern!

sauron_zpsdwvxaw1d.jpg


hoppla%20sauron_zps9zz8d3a6.jpg
 
Instämmer, var är alla ridtravarfantaster????

Min plutt är finare än han varit någon gång under de tre år jag ägt honom :heartheart:heartheart:banana:
Välmusklad, mjuk, ambitiös, pigg, glad och alldeles, alldeles .... underbar.
Vi har kommit en bra bit på väg i dressyrens värld, och har även börjat hoppa igen (Matte är/har varit lite hopprädd :o)

Jag bara älskar travarna för deras underbara temperament och vilja att verkligen vilja vara till lags. Och sen deras motor... Fantastiska allroundhästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 193
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 925
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 384
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 213
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp