Den 21:a RIDTRAVARTRÅDEN

Ja, verkligen jättehärliga hästar. Vi har två stycken hemma. Min som är väldigt ambitiös och har ett väldigt fint steg när man lyckas komma dit (blir lätt för exalterad och spänd och hamnar i tölt eller pass), den andra är min mors "tanthäst" som även min sambo (nybörjare) rider ibland. Kul att de är så olika tycker jag :)

När jag köpte min unghäst ville jag testa något annat kände jag, så jag köpte en travkorsning ;)

Jag och Sauron har för övrigt börjat nosa på skolor i även i trav :) Fungerar ganska bra i ena varvet iaf
 
Igår var det en "sån" dag...:mad:
Ridbanan var lite, lite knölig, och det passar inte min finfotade prins. Han som normalt bara leker sig fram i skolorna gick bara och tryckte och ville inte alls lossna ordentligt. Visst, helt förståeligt pga det lite ojämna underlaget, men för 17, skrittökningar, bakdelsvändningar och ryggningar är ingen överkurs, men inte ens det fungerade :meh:

Jag gav upp, och istället för att frustrerat fortsätta traggla på banan red vi hem, och då passade vi på att träna öppna och sluta i trav på grusvägen. Resultatet blev i alla fall godkänt.

Men det är väl det som är charmen med ridning, allt går inte som på räls.;)
 
Den här tråden svänger verkligen i popularitet. Kul att nån väckt den igen. :-)

Själv har jag kvar min gamle skrutt, men eftersom han är halvpensionär så har jag inte varit så aktiv i tråden.
För er som inte sett oss tidigare så kommer här en snabb resumé: Köpte Lidos för drygt 11 år sedan och efter ett par år med blod, svett och tårar så började han fatta omställningen från travare till ridhäst. Lidos har hela tiden haft kroppen mot sig, kort rygg och långa ben och har svårt att få in bakbenen under sig och bära sig korrekt. Vi gjorde dock framsteg hela tiden, tills han 2011 fick problem med bakknäna. Visade sig ha täta tornutskott i hela länden och veterinären avrådde från att fortsätta rida. Pållen blev då körhäst igen, vilket verkade passa honom utmärkt. Nu är han 23 år gammal och motioneras 1-2 dagar i veckan. Går ute i stor gräshage och rör ordentligt på sig även under vilodagarna. Noterade efter senaste körturen när han skulle rulla sig att han inte viker bakbenen lika mycket som förr när han ska lägga sig ner. Ser mer ut som att han välter baken åt sidan. Upp har han dock inga problem med. Är pigg och glad i övrigt och travar glatt framför vagnen när vi är ute.

Gammelmannen får vara barnponny ibland:
WP_20151121_005_zpss0cibjjw.jpg


Lidos har skaffat sig fler vänner på äldre dar:
WP_20150518_005_zpsf4loec58.jpg


På betet i somras:
WP_20150519_001_zps9hnzgg0k.jpg
 
Så fin han är, ingen ålder på honom verkar det som @Ingela_S :)

Här händer inte så mycket heller, försöker hitta lite tid i vardagspusslet. Svårt att hinna få med allt med heltidsjobb, pendling till och från jobb, småbarn och ridning. Skrittar ut lite då och då, nu har det varit så halt i ett par veckor så jag har inte vågat rida. Har kanske ½ min biltur till ett ridhus, men så var det det här med att lasta... Och så har vi haft två vändor med kolik nu under höst och vinter, en förstoppning och en gaskolik, men än hänger han kvar gubben min! Ovanpå det så fick hela familjen maginfluensa efter nyår och låg pall i en vecka ungefär. I övrigt blir han 17 år i april, men han tycker fortfarande han är 3 och är pigg och glad. Senaste uteritten fick jag göra öppnor hela vägen hem för att han inte skulle hitta på dumheter. Han har väldigt lätt för att sätta under sig och nu på äldre dar lättar han gärna lite fram när han är på "mupphumör" så lite arbetsuppgifter gör att han glömmer av sig :)
 
Hej allihop! Dags för mig att återvända hit, då min "gamla" pärla är tillbaka hos mig.

Kort summering: Jag köpte Honey i början av 2008. Hon var min första häst, gick av travet 2006 då hon inte hade varken talangen eller viljan. När jag köpte henne var hon raggig, omusklad, vansinnigt rädd om munnen och väldigt osäker. Jobbade upp damens självförtroende ordentligt, muskler och balans längs vägen. Startade distansritt några gånger (ekonomi var det största problemet) och avverkade sju sadlar på två år. Lärde mig den hårda vägen vad som händer när en ställer av nämnda häst från bra kondis till noll arbete. Damens rygg är känslig och damens huvud fixar inte riktigt att bara gå och såsa. Höll på att dra mig rätt in i väggen och lånade ut på foder 2010. Sålde 2011 till fodervärden då jag ville ha häst igen men inte hade möjlighet att ge Honey det hon behöver för en harmonisk tillvaro i livet. Något som jag ångrat periodvis, då jag saknat henne mycket, även om hon inte kunnat få en bättre köpare. Sedan i höstas har hon haft otur med fodervärd(ar) och ägaren/köparen hade inte möjlighet att ha henne kvar, så nu står hon åter hos mig. Osäker, omusklad och obalanserad. Några år äldre än senast, och med lite större tålamod för borstande och fixande i stallgången. Vår resa tillsammans börjar igen. Den här gången stannar hon hos mig livet ut.
 
Nu är vi alltså vid tråd nr 21. Det innebär ca 40000 inlägg hittills, och nog kan vi utöka det till minst lika många till.

Så, in med nya bilder, berätta om era äventyr tillsammans med era ridtravare och dela med er av er glädje och era bekymmer!

Här kommer det senaste från mig och Tabasco, född 2001, e Giant Chill ca 175 cm. Min pojkvän filmade oss i maj 2015. Jag hoppas kunna komma ut på lite träningar under 2016 och kanske göra några "pay-and-ride" med honom. Och förhoppningsvis ska det blir fler filmer under det här året :)



Nästa film är från sommaren 2013 och lite galoppjobb på åkern.


Och den sista filmen är från början på 2010 under en ritt i ridhuset. Det var här jag börjar förstå att det skulle gå och rida på honom rätt så ok:love:


Jag hoppas att filmerna går att titta på!!

Mvh anaby:)
 
Jag har ingen aning om jag lyckas få in några bilder men det lär ju visa sig. Men så här ser allafall Tabasco ut på bild. Han är grov och ca 175 cm hög. Född 2001. Jag har ägt honom sedan 2007.

Är det någon annan som har en ridtravare efter Giant Chill? Storleken på avkommorna verkar variera mycket som jag förstår. Alla är inte stora som Tabasco utan en del är ponnymått-stora också. Hade varit roligt att höra och se vad det finns för andra "halvsyskon" till min häst runt omkring i Sverige:)

SANY1543_zpsronxp7aw.jpg


SANY1549%202_zpsegoydr3h.jpg


Mvh anaby:)
 
Stort kryss i taket.... jag har börjat hoppa!!!
Jag som av någon anledning fått stora skälvan när hindrena plockats fram :nailbiting:
Kanske beroende på att Prinsen och jag kraschade in i ett bomhinder pga något uppflygande odjur precis vid hindret.
Men efter att ha lagt ner hoppandet helt under många månader, så började jag om med att stärka självförtroendet.
Vi började med att bara hoppa 50 cm tills allt kändes helt bombsäkert. Målet var att efter vintern klara 80 cm utan att få stora skälvan. Och sakta och försiktigt har vi fortsatt, och igår hoppade vi en bana som var 85 cm!! :bump::banana:
Vårens mål blir 90 cm, och till hösten ska vi klara en bana på 1 meter. Och det konstiga är att jag tycker det är jättekul!
 
Här står det still... Dåligt väder, frusen paddock och trasiga hovar har ställt till det för oss. Nu på tisdag kommer hovis och kan förhoppningsvis ta bort det mesta som är trasigt och sätta på skor igen. Första målet är väl att komma igång så vi kan ta en ordentlig träning igen. Ekonomi och tidsbrist är väl de två främsta anledningarna till att vi inte har gjort det på ett tag.
 
Kul med en ridtravartråd, hoppas den kan bli lite aktivare om det blir fler här! Har en travare i hagen som ska ridas in och göra karriärbyte från tjock sällskapsgubbe till ridhäst framöver. Lånat den som tryggt sällskap till unghästar och det börjar dra ihop sig till återlämning. Men ägaren har inte riktigt plats eller tid så det vore bättre om han gick att sälja i sommar. Började så smått igår med att longera i skritt och lite trav, det fattade han fort trots mycket konstigt påhitt.

Om du börjat om från början med din travare, är det något du gjort annorlunda då? Eller tänkt särskilt på just för att hästen har en bakgrund på banan?
 
photo.php
Jag hängde här mkt för typ 100år sen tror jag hade Krokodilen som nickname ....typ i de första ridtravartrådarna ;) har en travare född 1989 KNUT THE MOOSE Han är fortfarande still going strong och rids 5 dagar i veckan :)
Fattar inte hur man lägger in bilder men kanske får upp några senare :)
 
Vad kul att det finns en ridtravartråd! :) Jag är medryttare på en varmblodstravare, född 1998. Han är en mycket personlighetsstark och speciell herre e. Tamin Sandy och u. Lina Lamar. Det vore kul att veta om det är någon här som har en släkting till honom. :)
 
Åh, fler :D Ni som hänger här, vad gör ni med era? Någon särskild inriktning?

Uppdaterar med att min herre blivit linad fler gånger nu och fattar vitsen. Sadeln är inga konstigheter men att gå med ett motstånd (inspänning) är han inte bekant med. Nästa vecka hoppas jag det blir uppsittning och lite skritt och trav. Han gör helt okej galoppfattningar på lina men piper och far lite också så det får vi se hur det blir med det. Såhär fin är han att se på i hagen iaf!

29gdgcn.jpg
 
Åh, fler :D Ni som hänger här, vad gör ni med era? Någon särskild inriktning?

Jag rider mest i skogen på min medryttarhäst. Jag har inte alls några ambitioner med min ridning, utan tycker bara att det är jättemysigt att komma ut i skogen och umgås med hästen. :) Ägaren tränar lite western och kör ibland.
 
När vi är igång gör vi allt möjligt men har väl gått från mer hoppinriktat till dressyrinriktat :) vågar inte längre hoppa några höjder men löshoppar gärna då och då så gubben får hoppa av sig lite. Tränade lite tramp och piruetter när vi var igång ordentligt men det är ett år sen nu ungefär. Längtar tillbaka dit!

Tror inte jag skulle gjort om något om jag skulle börja om från början men däremot skulle jag tränat mer dressyrinriktat redan från början.
 
Kul med en ridtravartråd, hoppas den kan bli lite aktivare om det blir fler här! Har en travare i hagen som ska ridas in och göra karriärbyte från tjock sällskapsgubbe till ridhäst framöver. Lånat den som tryggt sällskap till unghästar och det börjar dra ihop sig till återlämning. Men ägaren har inte riktigt plats eller tid så det vore bättre om han gick att sälja i sommar. Började så smått igår med att longera i skritt och lite trav, det fattade han fort trots mycket konstigt påhitt.

Om du börjat om från början med din travare, är det något du gjort annorlunda då? Eller tänkt särskilt på just för att hästen har en bakgrund på banan?

Jag fick hem min häst när han var 6 år och han var grundriden kan man säga men kunde inte mycket ....var som en unghäst trots att han var riden till och från i 2 år. Han var körd med ganska stora svårigheter kan man säga. De fick honom knappt att springa alls så han är inte startad varken provlopp eller lopp. Jag ska tillägga att det är en stor häst...han är ca 175 cm och mycket grov. Jag "började om från början" med honom som man gör med unghästar och inridning. Red varannan dag ca 10-15 min från början. Mest skritt och sedan efter 2 månader började jag trava och det var lite från början. Sedan utökade jag allt eftersom. Jag tog det väldigt lugnt med honom dels pga att han hade mycket med sig i bagaget från sitt tidigare liv....saker som en häst INTE ska behöva vara med om:( Han var rejält trasig mentalt...tyvärr och orkade inte med några som helst krav från ryttaren så stegrade han :( Men också pga att jag var så risig i min kropp. Vi fick helt enkelt stärka upp varandra :) Det tog ungefär 1 år. Jag galopperade uppsuttet på honom efter 1 år. Då hade jag longerat honom i 2 månader och lärt honom galopp från marken. Så när jag sedan satt mig upp och sa "galopp" fattade han galopp direkt:)

Jag var tvungen att longera honom före varje ridtur i 2 år för att "rasta" av honom. Annars var han helt galen att rida!! När han började gå på lösdrift löste det sig då han blev lugnare och sedan dess har jag sluppit longeringen innan ridning:)

Idag 9 år senare är han en dröm att rida:love: Allt jobb som jag har lagt ner under årens lopp är värt hur mycket som helst:love:

Mvh anaby:)
 
Åh, fler :D Ni som hänger här, vad gör ni med era? Någon särskild inriktning?

Nu har jag ju bara haft min dam i en månad (whaaa, redan en månad?! *inser med en liten chock*). Men vi har ju hållit ihop förut, så svarar ändå! :p

När vi är igång riktar vi in oss på distansritt i första hand. Men i icke tävlingssammanhang provar vi på det mesta: skuttar, promenerar, tömkör, dressyr, uteritter... Nu framöver ska vi mest bygga kondis, muskler och hållbarhet (igen).
Just nu har jag mer eller mindre seriösa funderingar på inkörning. Hon är ju körd på travet, den lilla tid som blev där, men lämnade travet 2006 och jag räknar henne inte som inkörd efter sisådär 9-10år utan körning. När vi höll ihop förra vändan visade fröken stress även vid tömkörning, så vi provade aldrig, men sen dess har hon tömkörts mycket och hon verkar trivas finfint. Vi får väl se vart det landar.
 
Då hade jag longerat honom i 2 månader och lärt honom galopp från marken. Så när jag sedan satt mig upp och sa "galopp" fattade han galopp direkt:)

Det är det vi ägnar oss åt nu i väntan på lämplig sadel att rida in i :up:
Det fanns ju ett gäng med ridtravare här, och allround verkar de! Bådar gott för framtiden. Ägare och uppfödare till min kan mycket riktigt inte ta tillbaka honom och undrade om jag ville ta över honom, så nu är han hemmahörande på riktigt. Känns inte optimalt kanske för mig som vill rida dressyr och gärna plocka någon rosett framöver, men man kan ju inte ge upp innan man försökt. Lyhörd på linan nu och obrydd över utrustning, kommer gå strålande att sitta in tror jag, sedan är det grundarbete som gäller.

@Liten Vill inte strö salt i några sår, men har du denna nya nu bara eller har du kvar fjordvalacken? Läste din tråd, verkade onekligen som en speciell häst.
 
@Bluefish Jag har bara Honey.
Kastor somnade in den 23/3. Han "smällde till" igen och jag kände till sist att vi båda fått nog, att jag passerat gränsen för vad jag hade rätt att kräva av honom. Möjligt att det fanns något om vi hade röntgat hals etc men jag valde att inte utsätta oss för det eftersom röntgenfynd inte kunnat ändra något. Jag skulle inte ha nån ny direkt, men ett par veckor innan satt datum kontaktades jag angående Honey. Hon tvingar mig att gå upp på morgonen, vilket behövs, men en del dagar är det oerhört tungt att åka till stallet - står kvar i samma stall (bra ställe för hennes behov).

Skriver inte mer om detta i denna tråd pga trådens egentliga ämne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 326
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 143
Senast: Madalitso
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp