Den perfekta lägenheten

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Habina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 709
  • Visningar Visningar 57 624

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hittat en lägenhet som jag känner verkligen är MIN lägenhet. Ska på visning på söndag, på bilderna ser det ut som att jag bara kan flytta in direkt och inte behöva ändra nånting.

Det är perfekt läge (för mina behov), det finns alla funktioner jag behöver (stort kök, fullt utrustat badrum och plats för både säng, soffa och bokhyllor) och det finns parkering! Alltså parkering på så vis att jag får en plats direkt.

Jag vill liksom flytta in nu.

Måtte bilderna avspegla verkligheten…

Mailade till styrelsen för nya lägenheten då jag hade lite frågor kring elavtalet. Passade på att fråga om hur jag ställer mig i kö till parkeringen.

Fick precis svar att jag har parkering från 1 maj. :banana: Så himla härligt!

Nu ska jag bara klura på om jag ska flytta helt och hållet till dess eller om jag ska ha kvar en del grejer i gamla lägenheten om den inte hunnits säljas. Tydligen är det helt hopplöst att sälja en lägenhet utan möbler i. O_o
Det beror ju lite på vad/hur mycket du måste lämna kvar också? Jag hade t.ex. inte velat köpa en helt ny säng bara för att det skulle stå en säng i den gamla lägenheten också... Det hade jag inte haft råd med.

Mailade till styrelsen för nya lägenheten då jag hade lite frågor kring elavtalet. Passade på att fråga om hur jag ställer mig i kö till parkeringen.

Fick precis svar att jag har parkering från 1 maj. :banana: Så himla härligt!

Nu ska jag bara klura på om jag ska flytta helt och hållet till dess eller om jag ska ha kvar en del grejer i gamla lägenheten om den inte hunnits säljas. Tydligen är det helt hopplöst att sälja en lägenhet utan möbler i. O_o
Kan det inte påverka hur stor lägenheten är om det är lättare eller svårare att sälja utan möbler i.
Tänker att en liten lägenhet kan upplevas större utan möbler, medans en större lägenhet kan vara svår att få grepp om hur man skulle kunna möblera, om det inte finns möbler i.

Fast det är dom inte alltid. Det finns köpare till allt.

Personligen föredrar jag omöblerat, lättare att inspektera skador då.
En vän behövde sälja sin lägenhet när den var tom, mäklaren hade sagt att just av det skälet föredrar många köpare att den är omöblerad men det "ska" inte vara så.

Jag själv har bara tittat på hyresrätter men föredrar verkligen att lägenheten är tom, även lättare att föreställa sig den med mina egna möbler.

Kollade på fotona från lägenheten.
Skriv/datorbordet, sängbordet, byråerna, tänker jag spontant är möbler som det utan problem kan gå att flytta direkt. Då de kanske gör att gamla lägenheten upplevs mindre.

Men det är gissningsvis säng och köksbord du vill ha på plats i ny lägenheten från början. Såvida du inte tänker byta ut det.

Det beror ju lite på vad/hur mycket du måste lämna kvar också? Jag hade t.ex. inte velat köpa en helt ny säng bara för att det skulle stå en säng i den gamla lägenheten också... Det hade jag inte haft råd med.

Jag funderar på att sova i soffan i nya lägenheten. Men då måste jag beställa en innan jag flyttat in. Svårt att veta vad som blir bäst, tur jag har några dagar på mig att fundera nu. :)

Jag bodde iofs tre veckor i hyreslägenheten 2017 utan vare sig säng eller soffa. :angel: Så det borde funka även denna gång.

Får köpa en bekväm baden baden och sova i. :rofl:
Luftmadrass? Jag har sovit en vecka i dubbelsängsluftmadrass och det är inget jag längtar till att göra igen, men det funkade helt okej. Är nog ännu mer okej att sova i om man inte delar den med någon annan som rör sig och är tyngre så man själv nästan far iväg :p
Tror vår kostade 400 kr

Luftmadrass? Jag har sovit en vecka i dubbelsängsluftmadrass och det är inget jag längtar till att göra igen, men det funkade helt okej. Är nog ännu mer okej att sova i om man inte delar den med någon annan som rör sig och är tyngre så man själv nästan far iväg :p
Tror vår kostade 400 kr

Pratade med en klok kompis som påminde mig om att jag har tillträde 16 april. Då åker jag dit, mäter och bestämmer var soffan ska stå. Sen beställer jag och bor kvar i gamla lägenheten tills soffan kommer (2-23 dagars leveranstid). Sen sover jag i soffan tills lägenheten är såld.

Älskar när nån annan tänker åt mig. ;)

Jag bodde iofs tre veckor i hyreslägenheten 2017 utan vare sig säng eller soffa. :angel: Så det borde funka även denna gång.

Får köpa en bekväm baden baden och sova i. :rofl:
En sådan satt jag i i typ 2 mån när jag hade köpt huset hemma, för att jag inte hittade någon soffa jag gillade, den kraken är nu 10 år gammal o sjunger på sista versen så bara o leta ny, tror jag bestämt mig för en sådan som @parellikusken köpte o i samma färg.

Tror vår kostade 400 kr
Köp en sådan @Habina o klä ut den som säng i gamla lägenheten o sova i din säng istället

Kan det inte påverka hur stor lägenheten är om det är lättare eller svårare att sälja utan möbler i.
Tänker att en liten lägenhet kan upplevas större utan möbler, medans en större lägenhet kan vara svår att få grepp om hur man skulle kunna möblera, om det inte finns möbler i.
Exakt så. Men det problemet finns även i små lägenheter, alltså att man inte kan se hur möbler kan få plats. Jag ska själv sälja en lägenhet på 55 kvm, och kommer ha kvar möbler.

När jag tittade på lägenheten kunde jag inte riktigt se hur mina möbler skulle få plats, den kändes så liten! - men dom får plats och är inte för stora i utrymmet. Så i min lägenhet behövs möbler för annars får man inte ”grepp om” hur stor den egentligen är och vad som får plats.

Nu är annonsen ute, så nu kan jag förklara varför Storm egentligen flyttar.

Gården hon står på idag ska säljas. Jag fick veta det samma dag som jag var på visning av min nya lägenhet. Samma dag som Pål kom in halt. En ganska jobbig dag kan man lätt säga…

Jag hade rejäl panik då det inte är så lätt att hitta lösdrift med max 10 kg hösilage (Storm äter så långsamt så hon hinner bara få i sig 5 kg). När Påls stall då hade en box ledig, där hon dessutom inte behöver gå på sommarbete, så blev det bästa lösningen.

Såklart önskar jag att saker kunde ha fortsatt som vanligt, jag trivs bra i Storms stall och det är de bästa stallkompisar jag nånsin haft. Nu flyttar alla till olika stall. 💔

Nu är annonsen ute, så nu kan jag förklara varför Storm egentligen flyttar.

Gården hon står på idag ska säljas. Jag fick veta det samma dag som jag var på visning av min nya lägenhet. Samma dag som Pål kom in halt. En ganska jobbig dag kan man lätt säga…

Jag hade rejäl panik då det inte är så lätt att hitta lösdrift med max 10 kg hösilage (Storm äter så långsamt så hon hinner bara få i sig 5 kg). När Påls stall då hade en box ledig, där hon dessutom inte behöver gå på sommarbete, så blev det bästa lösningen.

Såklart önskar jag att saker kunde ha fortsatt som vanligt, jag trivs bra i Storms stall och det är de bästa stallkompisar jag nånsin haft. Nu flyttar alla till olika stall. 💔
Trist med stallkompisar och dylikt såklart, men samtidigt lite skönt ändå att de är i samma stall nu? Du slipper åka till två ställen?

Trist med stallkompisar och dylikt såklart, men samtidigt lite skönt ändå att de är i samma stall nu? Du slipper åka till två ställen?

Jo, det är såklart skönt. Men för mig som har svårt för förändringar och nya rutiner är det ändå tokjobbigt. Sen kunde såklart allt vara ännu värre, som att det inte skulle finnas plats och jag fått flytta Storm till ett annat nytt ställe. Här har jag iaf börjat komma in i rutinerna med Pål. Även om vi på fyra månader varit i ridhuset en enda gång.

Personligen föredrar jag omöblerat, lättare att inspektera skador då.

Precis vad jag tänkte också - lättare att "gömma" saker och ting med möbler och mattor på plats, det är ju inte alltid "bara att flytta lite på" heller när en är på visning.

Sen tänker jag att det nog är en fördel att bostaden är möblerad etc på foton i annonsen och så. Det är en annan femma. Men en behöver ju bara ta bilder en gång så är det ju klart.

Dödstrött… Förutom en snabb sväng hemma för att äta lunch har jag tillbringat hela dagen i ett stall eller i bilen.

Men nu har Storm flyttat och jag kan börja andas igen. Det är lite jobbigt då det är första gången nånsin som hon flyttar utan Ariel. 💔 Hon är lite orolig och ville att jag skulle sova i boxen med henne, men mat funkar som avledning. ;)

IMG_8844.webp

Men vilken otur du har med stall!
Säljas osv osv.
Hoppas det blir bra nu :)

Vi har flyttat så sjukt mycket senaste åren. 2023-2026 har Storm flyttat fem gånger. :( Jag hoppas verkligen att det funkar i nya stallet nu, så vi slipper flytta mer. Tyvärr började det inte så bra då Storm rymde ur hagen (som jag sa redan innan att hon aldrig skulle stanna kvar i), men förhoppningsvis blir det fler trådar uppsatta imorgon.

Lite jobbigt att behöva åka ut två gånger/dag och promenera ponny. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Hur vet man om man ska flytta eller bo kvar?
  • Första natten i lägenheten
  • Att hitta ett hem, del 1
  • Att hitta ett hem, del 2

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat