Det här är en tråd om semlor. (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 10)

En riktig semla = hembakt bulle, inte sån där som bara innehåller luft, utan den ska vara lite tung och saftig och med mycket kardemumma. Inte för stor! Typ hälften av köpebullana. Osötad grädde (obs mkt viktigt) och en tjock skiva mandelmassa i botten. Naturligtvis florsocker på, och naturligtvis äts locket först. Himmelrike! :love:
Håller med helt om bullen!
I övrigt ska en riktigt god semla ha rikligt med grädde och en liten mängd mandelmassa (tycker det är för mycket mandelmassa i konditoribakade semlor)
 
Jag är en sån som inte gillar mandelmassa men i semlor ska det givetvis inte vara något annat!
Bäst hade de på mitt favoritfik Reicholds på Södermalm som tyvärr stängde för 20 år sedan. Den innehöll lite grovhackad mandel och hade en doft av bittermandel. Har aldrig stött på semlor som varit bättre än deras.
Jag tycker inte heller om mandelmassa. Faktum är att jag ofta tar bort det och äter utan, men jag håller med om att en semla SKA innehålla mandelmassa för att räknas som semla. Dock kan vaniljsemla vara ok, men gränsen drar jag där- alla andra grejer folk kommer på är bara... bakelser som är på långt håll gräddsemlebullslikt besläktad med en semla. :o:D
 
Det blir inte en semla bara för att man lägger in grädde emellan. :rage: En semla ska ha mandelmassa!
Säger som flera andra utan mandelmassa är det en bakelse. Enda varianten som som är godkänd är saffranssemla. För då kan man med gott samvete äta semlor innan jul. :D
 
Den här tråden påminde mig om att bryggeriet Omnipollo gjorde semmelöl förra året, och den var FANTASTISK! Hoppas den kommer i år igen. :love:

För övrigt består en semla av bullen, mandelmassa och grädde, florsocker ovanpå. Locket äts först! :D
Måste kanske köpa semlor idag.
 
Håller med helt om bullen!
I övrigt ska en riktigt god semla ha rikligt med grädde och en liten mängd mandelmassa (tycker det är för mycket mandelmassa i konditoribakade semlor)
Jag tycker inte om mandelmassan i köpebullar. Den är för slemmig och söt. Men i de man gör själv ska det helst vara en rejäl skiva. Inte utblandad och mjuk, utan en hård skiva. Det blir så gott i kombo med den fluffiga grädden och saftiga bullen :love:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 987
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 728
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp