Det här med att städa..

Sen vi sålde huset och flyttade in i en lägenhet på 110 kvadratmeter känns det som att det går ingen tid alls åt till att städa - dörren mot trädgården står inte alltid öppen, det blåser inte in löv och skräp, man drar inte in grus direkt från gatan. Jag tycker för det mesta att städning är en sån där sak som man gör utan att fundera på det, typ att borsta tänderna. Vi hjälps alltid åt; den ena dammsuger, den andra plockar undan och torkar av ytor. Detta sker på torsdagar och sedan går vi alltid ut och äter och dricker vin och känner oss otroligt nöjda med oss själva. Städningen i sig tar kanske 30-40 minuter per person.

De perioder jag jobbar väldigt mycket tycker jag städningen är kontemplativ - det blir liksom resultat och man behöver inte tänka så mycket. Mer som lite terapi. I intensiva jobbperioder orkar jag inte läsa när jag är ledig, ögonen hänger inte med.

Fönsterputsning gillar jag däremot inte, så det lejer vi bort.

Jag älskar att ni går ut och käkar varje gång ni städat! :love:
 
Klarar en robot höjdskillnader - typ som en snubbelkant?
Lägger man en mindre list framför en snubbelkant (så det blir en liten kälkbacke) så kommer den ju över.
Jag har ett gammalt hus och den klättrar över det mesta. Tjocka höga ryamattor går den trögt på men den är utslängd pga för mycket kattkärlek.
Djurens matskålar står på en tjock skärbräda, tippar på att den är ca 6 cm. Den går den inte över så matskålarna står kvar på samma ställe.

Det bästa av allt är nog att det inte är skor i hela hallen längre. ;) Alla ställer upp dem i skohyllan nuförtiden, annars kan man hitta sin sko på de mest otippade platser. Eller dammsugaren fastnar och står och piper irriterat.
 
Jag med - och idag är det torsdag, så det är dags igen. Faktum är att det viktigaste med städningen är att välja vilken restaurang vi ska gå på efteråt för att fira våra heroiska insatser :d
Blev lite full i skratt.
Jag avskyr att handla... Så vi går ut och äter innan vi handlar. Så att blocksockernivån skall vara på topp och snackssuget i botten. Dessutom är det knappt något folk i butiken vid det klockslaget. Funkar kalas!
 
Hur lång tid tar det för er att städa erat hem? Hur ofta görs det och framförallt, vad gör ni? Vad ingår i erat vardagsstäd respektive storstäd? Hur stort bor ni?

Jag absolut hatar att städa, och tycker jag lägger orimligt mycket tid på det. Så hur har ni det? Är ni två som hjälps åt? Eller gör ni det själva?

Efter att i alla år haft hund och även utekatt har inneburit att jag varje dag minst städat golven, men är sedan 4 månader tillbaka hundlös och städar nu EN gång i veckan! Då menar jag damma, dammsuga och tvätta golven. Rätt skönt faktiskt, även om känslan när man är färdig och det är RENT överallt är ganska oslagbar, om det så måste utföras varje dag.

Plockar undan, håller diskbänk och andra ytor rena innan det blir röra, görs varje dag. Tvättar kläder och annat vid behov, handfat och toastol nästan varje dag och badkar varje dag vid användning. Skåp och lådor torkas vid behov, tex när jag ser att det är fläckar så torkar jag bort dem.

Kul? nääää :down: men för mig nödvändigt ont. Fast jo, ibland är det kul att städa, jag kan gilla det ganska mycket.

Hade en gång i tiden en manlig vän som inte var den fräschaste direkt, och när det började växa mögel på hans använda tallrikar kunde han diska. Eller vänta lite till... Tror det var därifrån min städegenskap utvecklades från att vara "normal" till att bli ganska petig.
 
Jag har ibland varit så stressad av oordningen hemma, att jag velat stanna längre på jobbet. :crazy:

På jobbet är inte allt perfekt, men jag har koll på vad som ligger i vilken hög, och de är i en viss ordning (högarna alltså).

I datorn finns också en viss ordning, dokument döps med datum först, innehåll och så vidare.

I mina mörkaste stunder så har jag tänkt att jag skulle bo själv och ha koll på allt. Det är ju andra som har "annan ordning" hemma, som ställer till det för mig. :banghead:

Jag tror, som några varit inne på, att städning är behäftat med en del ångest, en del moraliserande, en del show off/skryt och denna cocktail innebär viss press, socialt och känslomässigt.

PLUS att vi lever i ett konsumtionssamhälle och köper grejer som vi inte behöver.

Min son och dina mörka stunder verkar vara likartade.
Han tycker att det är jätteskönt när vi (jag och sambon) inte är hemma för då är det ingen som stökar. Jag kan ju lugnt erkänna att jag inte håller med honom.
 
Jag tycker verkligen inte om att städa.
Jag bor på 35 kvm med en hund som hårar och smutsar ner rätt bra så jag sopar golvet dagligen och våttorkar 1 gång/v. Ungefär så ofta torkar jag damm också (har få möbler så det går snabbt).
Dagligen torkar jag handfatet och i köket.
Jag har diskmaskin så diska gör jag väldigt sällan :love:
Totalt kanske det tar max 15 min dagligen att städa.
 
Jag tycker verkligen inte om att städa.
Jag bor på 35 kvm med en hund som hårar och smutsar ner rätt bra så jag sopar golvet dagligen och våttorkar 1 gång/v. Ungefär så ofta torkar jag damm också (har få möbler så det går snabbt).
Dagligen torkar jag handfatet och i köket.
Jag har diskmaskin så diska gör jag väldigt sällan :love:
Totalt kanske det tar max 15 min dagligen att städa.

Varför våttorkar du? Blir det mycket spill eller är det någon annan anledning? Seriös fråga från någon som aldrig våttorkat annat än enstaka spillda fläckar.

Diskmaskin är guld :love:
 
Varför våttorkar du? Blir det mycket spill eller är det någon annan anledning? Seriös fråga från någon som aldrig våttorkat annat än enstaka spillda fläckar.

Diskmaskin är guld :love:
Nån går in med skor rätt ofta :angel: sen skyller jag rresten av fläckarna på max. Tycker också att jag får upp de små hårstråna bättre genom att våttorka :)
 
Varför våttorkar du? Blir det mycket spill eller är det någon annan anledning? Seriös fråga från någon som aldrig våttorkat annat än enstaka spillda fläckar.

Diskmaskin är guld :love:

Jag våttorkar för att det ska bli rent. Jag hatar stt dammsuga, men moppa är okej. Jag ser ett tydligt resultat. Jag upplever att det blir mycket renare av dammsugning+våttorkning än om jag struntar i våttorkning. Vi har gamla trägolv, de blir missfärgade om jag struntar i våttorkning.
 
Jag hatar att städa och plocka undan. Jag skulle önska att det på något mirakulöst sätt var undanplockat och rent dagligen men så ser tyvärr verkligheten inte ut. Nu har jag dessutom en katt och en liten hund, båda korthåriga så det gör det hela värre. Samt en tonårsdotter som dräller saker överallt.
 
Varför våttorkar du? Blir det mycket spill eller är det någon annan anledning? Seriös fråga från någon som aldrig våttorkat annat än enstaka spillda fläckar.

Diskmaskin är guld :love:
Jag kör oftare microfibermopp torrt+annan mopp våt än jag dammsuger. Våttorka är ganska kul och så luktar det gott av såpan, för att inte tala om hur rent det känns när det luktar såpa:D. Moppar låter inte heller.
 
Vi bor i ett radhus på 4 våningar, ca 130 kvm. Hund och häst gör att det dras in mycket smuts. Jag jobbar 40 timmar i veckan och jag orkar/hinner inte städa så ofta.
 
Varför våttorkar du? Blir det mycket spill eller är det någon annan anledning? Seriös fråga från någon som aldrig våttorkat annat än enstaka spillda fläckar.

Diskmaskin är guld :love:

Våttorkar också i princip alltid efter dammsugningen, känns så mycket renare och det syns på vattnet att det behövs, och som @Koltrast skrev, doften av sopa känns så rent!

+ 1 på diskmaskin dessutom, verkligen guld!
 
Jag kör oftare microfibermopp torrt+annan mopp våt än jag dammsuger. Våttorka är ganska kul och så luktar det gott av såpan, för att inte tala om hur rent det känns när det luktar såpa:D. Moppar låter inte heller.

Det värsta med dammsugaren är nog oljudet :yuck: inte konstigt att katterna flyr.
 
Vågar man svara i tråden? Vi har tre mörka katter plus att jag fäller mycket hår just nu så det ligger svarta hår överallt. Sen även 3 marsvin som sprätter hö och spån. Dammsuger max 1ggr/v. Är mammaledig med 6mån som lär sig krypa så jag måste snart skärpa mig:o

Plockar gör man varje dag men är dålig på att dammsuga. Skyller på att det minskar risken för allergier om man inte har det sterilt:angel:
 
Jag ogillar att städa, men jag är framförallt dålig på det. Jag hade behövt gå en kurs i städning 101.
Lägg till hundar och barn på det så går vi ofta omkring i något smärre kaos, som dock är mycket mindre sedan vi flyttade till över 100 kvm mer.

Jag har en neato robotdammsugare som jag är väldigt nöjd med, sambon är inte lika nöjd då den inte är lika bra som honom på att dammsuga. Men den gör det vi inte gör: dammsuger varje dag. Den går minst i hallen en gång om dagen och jag tycker det är skillnad på resten av huset tack vare den.

Våttorkar har det blivit sällan sedan vi flyttade men har varit konstant hektiskt sedan dess
 
Jag tappade precis en kniv som jag just ätit med på stolen, torkar av dynan med foten/strumpan, tänkte med en gång att det passar bra att svara i tråden om städning på buke :D Så någonstans där ligger väl nivån i städning. Det händer också att jag dammsuger innan dammkattungarna börjar mjaua.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 496
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hej! Skulle vara intressant att höra ifrån er som jobbar som deltidsbrandman/RIB, hur det är att jobba som det? Vad är erat...
Svar
5
· Visningar
544
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 602
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 007
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp