Det här med att städa..

Intressant att städning engagerar så mkt. För ett halvår sen hade jag en likadan tråd där jag frågade om hur ofta folk städar.
Och tror det blev runt 440 svar i den tråden! :D
Det är en av de regelbundet återkommande diskussionsämnena här. Och diskussionen brukar följa ungefär samma mönster: "hur pallar ni ha det så äckligt?" vs "hur pallar ni ägna livet åt pedanteri?". :D
 
Det är en av de regelbundet återkommande diskussionsämnena här. Och diskussionen brukar följa ungefär samma mönster: "hur pallar ni ha det så äckligt?" vs "hur pallar ni ägna livet åt pedanteri?". :D

Ja och det roliga är att ingen egentligen vet hur det ser ut hos varandra men ändå kommer pekpinnarna :D

Jag är enligt mina systrar pedant och jag hävdar att jag är fullt normal men att dom är pedanter. Vi ser allt på olika sätt :D

Jag måste städa på torsdagar annars kan det gå veckor mellan gångerna bara för att jag är hemma pga sjukdom och skjuter upp allt då. Jag kan ju ta det nästa dag.... eller om 3 månader :nailbiting:
 
Ja och det roliga är att ingen egentligen vet hur det ser ut hos varandra men ändå kommer pekpinnarna :D

Jag är enligt mina systrar pedant och jag hävdar att jag är fullt normal men att dom är pedanter. Vi ser allt på olika sätt :D

Jag måste städa på torsdagar annars kan det gå veckor mellan gångerna bara för att jag är hemma pga sjukdom och skjuter upp allt då. Jag kan ju ta det nästa dag.... eller om 3 månader :nailbiting:
Alltså sådär funkar jg också. Om jag inte håller ett schema tappat jag oftast kontrollen helt. Men jag jobbar på det. Förr måste jag hålla det pedantiskt rent eftersom det andra alternativet var totalt kaos.
 
Jag har alltid en bok eller ett magasin på varje plats i lägenheten jag kan tänkas uppehålla mig. Köksbordet, matbordet, soffan, sovrummet, läsfåtöljen, badrummet. Aldrig ett bekymmer att hämta något att läsa.



Ok, jag erkänner. Jag har allt som oftast en hög böcker och magasin på var och en av ovan nämnda platser(bortsett från badrummet där finns bara en tidning pga risk för fukt i böcker).:D
Mmm exakt, och sedan tycker folk att man ska flytta på dem för att det ska se städat ut, pah! :)
 
Gammalt stort hus med 6 rum och kök, 2 badrum. Vi hjälps åt, sambon dammsugar och jag svabbar de golv som behövs samt skakar/tvättar mattor, filtar etc. Badrummen tar vi när det behövs, brukar tex skura duschen när jag ändå ska duscha :p Skurar dass när man ändå ska dit. Inget planerat.
 
Och sedan blir det så fruktansvärt jobbigt att ta hand om det när det väl har blivit kaos så man skjuter upp det ännu mer :arghh:
Det är så det har blivit här. Det har skjutits upp och skjutits upp och när jag tänker på att ta tag i det är det bara oöverstigligt. Så då skiter jag/vi i det istället. (Alltså, vi är på den nivån att vi inte har dammsugit annat än småytor, typ den värsta kvadratmetern mellan hallen och vardagsrummet, på flera månader.)

Men förhoppningsvis ska vi påbörja en städprocess på söndag. :up:
 
Jag kan väl få, snälla? Jag lovar att jag SER INTE oreda, damm, skräp och stök för det hör ju liksom ihop med själva livet och det är där jag trivs bäst när det syns att det bor folk och inte är nån jäkla inredningsutställning. :)
Hade jag varit bekväm med mitt stök, som du verkar vara, så hade det gått an. ;) Men som det är nu är det bara socialt handikappande.
 
Är det inte undanplockat blir jag less redan innan jag har börjat....

Huvudet på spiken!

Jag hatar att städa eftersom jag inte får överblick! Men om det är hyfsat i ordning, så kan jag städa hela tiden. Då gör man undan bit för bit och det går utmärkt att tänka på annat - det blir lite som att mocka, man kan filosofera lite och slappna av.

TYVÄRR är vårt hem sällan i "inspirerande städentusiasmerande nivå" och jag skjuter upp städningen och tänker att det kan man göra sedan...

Mitt största problem är, ironiskt nog, att jag har lite av perfektionistiska drag (läs maniska), och kan jag inte få full kontroll, så är det bara ångest.

Jag vill ha ordning på varenda dammkorn helst!
 
Mitt största problem är, ironiskt nog, att jag har lite av perfektionistiska drag (läs maniska), och kan jag inte få full kontroll, så är det bara ångest.
Hög igenkänning på hela inlägget men det här var verkligen kärnan. Gah!

(Jag gick ju förresten i KBT för ca 2 år sedan för att få bukt med min prestationsångest. Undrar om det hänger ihop med Det Totala Förfallet hemma? :D)
 
Det är så det har blivit här. Det har skjutits upp och skjutits upp och när jag tänker på att ta tag i det är det bara oöverstigligt. Så då skiter jag/vi i det istället. (Alltså, vi är på den nivån att vi inte har dammsugit annat än småytor, typ den värsta kvadratmetern mellan hallen och vardagsrummet, på flera månader.)

Men förhoppningsvis ska vi påbörja en städprocess på söndag. :up:

LYCKA TILL! :)

Jag tror vi är inne på samma linje, man vill så mycket att det närmast förlamar.

I mitt fall så ar lösningen varit att jag valt ett litet område i taget. Jag har tex alltid en tom diskbänk (sånär som på ett par saker som "får" vara där). Den skall vara spotless, och jag är urdålig på att se smulor, fingeravtryck eller annat hemskt.

Kylskåpen har under åren "dekorerats" med barnens teckningar och annat, som maken glatt satt upp. Han älskar allt som är uttryck för familjeliv.

Jag mår så dåligt att jag helt gett upp, utom lite då och då, när kylskåpsdörren blir orsak till gnabb oss emellan. Då kan jag vinna diskussionen och få reda upp lite. Exempelvis får det vara ett antal barnteckningar, i lite mer symmetrisk ordning... (Alltså, jag ser ju själv när jag läser detta, hur hemskt detta är. :( )

Nu har vi precis flyttat och nu ser jag en chans att få en grundordning, som jag tänker hålla. Om bara varje sak har sin plats, så skall jag nog må bra! ;)

Tillägg:

Stall är väldigt bra platser. Ofta har varje sak sin plats, och man kan sopa och hålla efter allt! Rent och fin i alla vrår!
 
Jag är nog bättre på att hålla det prydligt än vad min mamma är. Hon är jätteduktig på att slappna av i oreda.

Det var min kära mor som förbjöd mig från att mangla. Det är "förspilld kvinnokraft".


(❤mamma)
Min mamma och min moster är så olika som två personer kan vara när det gäller städning.
Min moster är extrempedant. Det finns inte ett dammkorn som vågar vara där.
Min mamma kan få ett hem att se bombat ut på en kvart. Jag vet inte hur hon bär sig åt för att röra till det så.
Det intressanta är att hon är mycket duktigare på att inreda snyggt än moster.

Jag brukade vara hyfsad på att hålla rent om än excentriskt inrett men jag och sambon har tappat det rätt rejält nu. Vi måste göra ett större ryck och skärpa till oss så att tex disken inte blir ett så stort projekt varje gång.
 
Tillägg:

Stall är väldigt bra platser. Ofta har varje sak sin plats, och man kan sopa och hålla efter allt! Rent och fin i alla vrår!

Jag kom upp med just den fisken i munnen när jag, inspirerad av tråden, funderade över varför jag aldrig haft svårt att hålla städat i ett stall eller i kök och badrum(utöver att det finns säkerhetsrisker i ett stall med röra och att köket är viktigt för mig att ha ordningsamt och hyfsat rent, då): På dessa platser har allt i regel en plats och det går att plocka undan. Dessutom blir resultatet påtagligt och således belöningen omedelbar. Att det även finns vatten och städhjälpmedel tillgängligt gör att tröskeln för att göra något städaktigt blir lägre.

Perfektionism - jag vill helst gå igenom allt och sortera ned i botten av varje låda eller ställa böckerna i bokhyllorna i alfabetisk ordning - och prokrastinering gör att jag måste försöka hålla en hyfsad grundnivå så jag aldrig behöver storröja(för då det blir till ett oöverstigligt projekt som jag aldrig kommer igång med) och som du försöker jag ta lite i taget(i mitt fall rör det sig alltså inte om finlir, utan om att kunna ta mig fram och leva i lägenheten - jag blir stressad av att ha det för rörigt).
 
(i mitt fall rör det sig alltså inte om finlir, utan om att kunna ta mig fram och leva i lägenheten - jag blir stressad av att ha det för rörigt).

Jag har ibland varit så stressad av oordningen hemma, att jag velat stanna längre på jobbet. :crazy:

På jobbet är inte allt perfekt, men jag har koll på vad som ligger i vilken hög, och de är i en viss ordning (högarna alltså).

I datorn finns också en viss ordning, dokument döps med datum först, innehåll och så vidare.

I mina mörkaste stunder så har jag tänkt att jag skulle bo själv och ha koll på allt. Det är ju andra som har "annan ordning" hemma, som ställer till det för mig. :banghead:

Jag tror, som några varit inne på, att städning är behäftat med en del ångest, en del moraliserande, en del show off/skryt och denna cocktail innebär viss press, socialt och känslomässigt.

PLUS att vi lever i ett konsumtionssamhälle och köper grejer som vi inte behöver.
 
Vi städar typ en gång i veckan, då är det dammsugning och torka av handfat osv+ skura toaletten. När vi orkar moppar vi badrums- och köksgolv också. Disk och torka av ytor i köket görs dagligen eftersom jag är extremt kinkig med att det ska vara fint i köket. Vi är två pers som bor i en etta, vi turas om. Veckostädning tar nog typ en halvtimme. Vi bor ju trångt så man får flytta runt på grejer för att komma åt att dammsuga ordentligt. Jag prioriterar alla gånger att det är undanplockat framför att det är städat. Jag hatar att dammsuga, lätt den tråkigaste hushållssysslan.
 
Hade jag varit bekväm med mitt stök, som du verkar vara, så hade det gått an. ;) Men som det är nu är det bara socialt handikappande.
Men kan vi inte konstatera tillsammans nångång att det är åt helvete, bryta ihop och dränka sorgerna i en dunk vin? Kaffe går också bra för tar vi vin så hittar du nog mig på morgonen sovandes i nån klädhög. :p


(Jag skrev bara på skoj men med en undermening om hur jag funkar då det är stökigt, jag har kompisar jag känt sen barndomen som absolut inte är några städfanatiker utan när jag slirar in där så hugger jag först en någotsånär ren kopp och tömmer i en slurk kaffe och kryssar in till soffan och glider ner bland tvätt, rena kläder i hög och ett gäng hundar, jag finner inget konstigt i det alls för jag ser som sagt inte stöket.) :)
 
Bara för att så får ni här ett litet smakprov på min hall / förråd / skafferi / whatewer och jag skäms inte det minsta över det hela, en del ska bort men kom inte längre,,,,,,,, :p


 
Jag tror, som några varit inne på, att städning är behäftat med en del ångest, en del moraliserande, en del show off/skryt och denna cocktail innebär viss press, socialt och känslomässigt.
Det där skriver jag under på, jag hade fastnat i fällan själv ett tag och det slutade med att jag inte bjöd in folk men så tänkte jag, "vafan, mitt hem, min ordning-oordning och passar det inte så är det inte längre ut än det var in". Här är alla välkomna, kaffemaskinen står alltid på så det är bara att kliva in och hugga en mugg i skåpet, trycka på knappen och ta muggen + det fikabröd man hittar och slå sig ner i rummet och ligger det kläder i fåtöljen så hiva över dom nånstans där dom får plats bara. :)
 
Jag har alltid avskytt att städa och är proffs på att inte plocka undan efter mig. En gång i veckan samlar jag ihop kläder som är i fel rum, disk som lämnats vid datorn, tv:n och sängen, lägger skräp i skräpkorgen osv och det görs dagen innan städerskorna kommer. Hade jag inte haft städhjälp så hade det nog kunnat gå både två och tre veckor mellan mina "storplock" och även mellan dammsugningarna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 496
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hej! Skulle vara intressant att höra ifrån er som jobbar som deltidsbrandman/RIB, hur det är att jobba som det? Vad är erat...
Svar
5
· Visningar
544
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 618
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 021
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp