Det här med att städa..

gillar att ha det fint! rena ytor på bord o bänkar i köket, bäddar rent varje vecka, ingen stående disk, prydligt i badrummet med rena handdukar och städat handfat och doftljus och fina tvålar osv osv. pysslar runt i hemmet jättemycket, brukar få beröm för hur städat och prydligt det är.

men STÄDA på riktigt..? som i skura och sånt?? kanske...varannan månad? :D dammsuger kanske varannan vecka men mycket motvilligt. dammtorkar inte förrän dammet syns
 
Har man ett rikt inre liv, är det inte tråkigt med små pauser. Jag har aldrig tänkt på tiden då pastavattnet kokar som "väntetid" faktiskt. Vanligtvis lagar jag ju något att äta till pastan, snarare än tvingas städa för att få tiden att gå. Skulle matlagningen ge småpauser, så brukar dagstidningen ligga nära till hands på köksbordet och ge mig den förströelse jag behöver.

Förutom då att jag inte har några som helst problem med att bara vara - tänka - några minuter nu och då. Tvärtom faktiskt. Jag blir stressad vid blotta tanken på att klämma in hushållssysslor i varenda icke-schemalagd minut under dagen.

Fast har man det rent hemma så behöver man inte heller klämma in hushållssysslor i varenda icke'schemalagd tid på dagen ;) För mig tar det ca 10 sekunder att torka av diskbänken. Resterande 7-10 minuter som pastavattnet tar på sig att koka upp förbereder jag den andra matlagningen, klappar hunden, läser tidningen, skriver ett sms, kollar på fåglarna utanför...

Bara för att man gillar att ha det rent betyder inte det att man springer med andan i halsan efter minsta dammkorn ;)
 
Fast har man det rent hemma så behöver man inte heller klämma in hushållssysslor i varenda icke'schemalagd tid på dagen ;) För mig tar det ca 10 sekunder att torka av diskbänken. Resterande 7-10 minuter som pastavattnet tar på sig att koka upp förbereder jag den andra matlagningen, klappar hunden, läser tidningen, skriver ett sms, kollar på fåglarna utanför...

Bara för att man gillar att ha det rent betyder inte det att man springer med andan i halsan efter minsta dammkorn ;)
Nehe.

Men alltså. Att torka av diskbänken. Det har aldrig fallit mig in att tänka på det som städning.
 
Men alltså. Att torka av diskbänken. Det har aldrig fallit mig in att tänka på det som städning.
Nämen inte jag heller. Gills det som städning så måste jag ändra till "flera gånger om dagen" eftersom jag drar av bänken med ett snabbt tag (fördel med minikök :D) varenda gång jag lagat mat eller så.
 
Nån som kan berätta för mig hur storstädning går till?

(jag vet inte om jag har gjort det nångång :o)

Jag nämnde storstädning så jag tar mig friheten att svara - men jag tror att definitionen på storstädning är lika varierande som definitionen på vanlig städning :D

För mig är storstädning att städa hela huset på en gång. Plocka undan, dammsuga, torka golvet, torka av ytor, tvätta av lampknappar mm. Dvs - vad andra ser som vanlig veckostädning antar jag :angel:
 
Nehe.

Men alltså. Att torka av diskbänken. Det har aldrig fallit mig in att tänka på det som städning.


Jag tänker inte heller på det som städning egentligen, men det är något som håller det rent hemma :) Samma med att plocka bort saker som skräpar framme - det gör mycket för helhetsintrycket. Städar aktivt gör jag som jag tidigare skrivit cirka en timme i veckan (med ett vinglas i handen och musik på högsta volym så inte heller det känns särskilt jobbigt). Så därför blev jag lite förvånad över hur en del verkar se det som att jag panikstädade konstant och aldrig hann med någon av dessa livsviktiga mirkopauser ;)
 
Städar aktivt gör jag som jag tidigare skrivit cirka en timme i veckan (med ett vinglas i handen och musik på högsta volym så inte heller det känns särskilt jobbigt).

Ungefär sådär är det hos oss också - om man bortser från att vinet kommer efter själva städningen, när vi går ut och äter. Jag ser inte heller att torka av diskbänken som att städa, och när jag tänker efter så finns det säkert många som inte skulle anse att det var superstädat hos oss; jag har konstant saker framme i mitt arbetsrum, men jag vill ha en grundordning så att jag vet var jag har saker t.ex. Och eftersom vi flyttade med oss 2,5 ton böcker och har ett något mindre biblioteksutrymme här än i huset, i kombination med att maken ständigt håller på med massor av olika böcker ligger det alltid boktravar framme. Detta ser jag dock inte som ostädat, utan hur vi vill ha det.

Men vi vill ha det hyfsat smulfritt på golv, rent badrum och avtorkade ytor, därav de ca 40 minuternas städning varje vecka. Att dammsuga är aptråkigt är bådas vår uppfattning, alltså turas vi om med det. (Men den här tråden har på allvar fått mig att fundera på en robotdammsugare).
 
Kompisarna tycker jag är galen som kör tvättmaskinen när jag sover men helt ärligt, jag vet faktiskt inte när jag skulle hinna köra den annars. Åker hemifrån vid 06, jobbar till 16 och far då direkt till stallet. Är hemma vid 20,00. Hur mycket skall man hinna, jag tycker att dammråttor kan vara charmiga!

/B
En av de stora fördelarna med att bo i hus är väl att man får tvätta när man vill!

Vårt hus tar ca 4 ha att städa ensam, ca två h för två vuxna. Blandar man in barn tar det längre tid än så. Det skulle också kunna ta en ofattbar mängd tid att städa om man blandar in att torka alla lister, fönster etc.
Vi storstädar en gång per vecka och är det någorlunda väl plockat känns det riktigt bra att städa. Är det inte undanplockat blir jag less redan innan jag har börjat....
 
Bor i etta med sambo (:D:D) men flyttar snart till större. Jag är ju mkt i stallet, vi har inga djur i lägenheten och det blir inte så smutsigt. Dammsuger och dammar kanske varannan vecka. Diska och torka av i köket gör vi varje dag, vi har ingen diskmaskin. Plockar undan kläder etc och bäddar sängen varje dag. Att städa lägenheten riktigt ordentligt tar kanske 1,5 h.

Fördelen med att bo litet - man kan inte låta saker ligga framme så det blir automatiskt så att man plockar undan efter sig.

Jag hatar städning. Tycker om när det är rent men vill hellre göra andra saker :D
 
Jag lägger i snitt kanske en timme i veckan totalt på att städa. Då räknar jag in dammsugning, plocka undan grejer, städa köket och badrummet samt torka lite runt handtag och lister. Mitt mål med städningen är att hålla en acceptabel renlighetsnivå och att slippa storstäda, jag kan trivas även om det ligger kvar nån hög med saker här och där och bokhyllan är lite dammig. Fördelen med att bo litet (45 kvm) och modernt är att det är otroligt lättskött.

En timme i veckan är kanske önsketänkade förresten... I vissa perioder städar jag inte något alls på flera veckor, det brukar sluta med att jag bjuder hem vänner så att det blir ett tvång att ta tag i det :p
 
Att dammsuga är aptråkigt är bådas vår uppfattning, alltså turas vi om med det. (Men den här tråden har på allvar fått mig att fundera på en robotdammsugare).
Har inte ångrat en dag. Blir lite som att man kan klara sig fint utan diskmaskin och torktumlare, men varför?
Först tyckte jag det var onödigt eftersom vi har en vanlig dammsugare på varje plan...
Och tyckte då det var lite onödigt och dyrt. Nu fattar jag inte hur jag kunde tänka så!
Det sparar så mycket tid och för att inte tala om all tid man tänker att man ska dammsuga, och hittar på ursäkter för sig själv för att slippa. ;)
Nu väntar jag bara på en robot som går i trappor och som tar lister med!
Löp och köp (ta en bra), du kommer näppeligen att ångra dig.
 
Har inte ångrat en dag. Blir lite som att man kan klara sig fint utan diskmaskin och torktumlare, men varför?
Först tyckte jag det var onödigt eftersom vi har en vanlig dammsugare på varje plan...
Och tyckte då det var lite onödigt och dyrt. Nu fattar jag inte hur jag kunde tänka så!
Det sparar så mycket tid och för att inte tala om all tid man tänker att man ska dammsuga, och hittar på ursäkter för sig själv för att slippa. ;)
Nu väntar jag bara på en robot som går i trappor och som tar lister med!
Löp och köp (ta en bra), du kommer näppeligen att ångra dig.

Klarar en robot höjdskillnader - typ som en snubbelkant?
 
En städning kan gå rätt fort här även om det emellanåt ser lite halvt kaosartat ut. På 60 minuter går det oftast att känna sig relativt nöjd med resultatet i vår 75kvm stora tvåa. Både jag och min sambo är bra på att drälla grejer omkring oss, vi är tyvärr inte programmerade till att automatiskt plocka undan det vi tar fram. Mina nagellack och krämer och hans kläder och kaffekoppar står sällan på rätt plats... Jag mår dåligt av stök men tycker inte om att städa, dålig kombo. Det leder till att jag är irriterad när jag städar för det mesta för att det är så tråkigt, men jag gör det ändå nästan så ofta som det behövs för jag vill ha det rent och fint omkring mig.

Jag är väldigt fixerad vid att det ska se städat och tillrättalagt ut men är för lat för att vara organiserad på riktigt, så när jag städat klart är det oftast förenat med livsfara att öppna en garderobsdörr eller byrålåda, man vet aldrig vad som poppar ut och jag har väldigt dålig ordning i skåp och lådor. Men jävlar i mig vad plädarna och kuddarna ligger fint i soffan och diskbänken blänker :D. Undantaget är min sminkhörna där allt ligger snyggt och prydligt pga nörderi.

Jag byter lakan ca 1 gång i veckan, handdukar typ lika ofta, dammsugar kanske varannan vecka och drar runt med dammvippan innan det, och sopar någon gång däremellan. Jag tvättar alldeles för sällan (där är min sambo bättre) och försöker diska varje dag men det är inte alltid jag orkar. Den av oss som inte lagar mat brukar diska. Min sambo är bättre på djuprengöringarna än jag och jag är bättre på underhållningen däremellan än han så det fungerar ganska bra.

Jag jobbar i hemtjänsten och ibland städar vi hemma hos våra äldre och då brukar ett storstäd innebära dammning, dammsugning, våttorkning, städa toaletten och torka av köksluckor och speglar, och den vanliga tiden för det brukar vara 2 timmar. Hemma skulle jag säga ungefär samma sak men då ingår att plocka iordning och diska också.
 
Två personer och tre (hårlösa) katter på ca. 140 kvm. Två städerskor kommer en gång i veckan och kör storstädningen och tvätt, vi torkar lite ytor och plockar undan mellan besöken.

Vi hatar att städa. Tyvärr.
 
Intressant att städning engagerar så mkt. För ett halvår sen hade jag en likadan tråd där jag frågade om hur ofta folk städar.
Och tror det blev runt 440 svar i den tråden! :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur funkar det, när behovet verkligen finns, personerna inte klarar sig utan hjälp men ekonomin är katastrof? Mamma ramlar titt som...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 568
Senast: Fetaost
·
Skola & Jobb Hej! Skulle vara intressant att höra ifrån er som jobbar som deltidsbrandman/RIB, hur det är att jobba som det? Vad är erat...
Svar
5
· Visningar
552
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 789
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 204
Senast: Nytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp