Det som inte sägs

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag får då och då höra positiva saker om mig själv. Men den andra sidan av myntet då? Vad är det som inte sägs? Eftersom jag inte vet så diktar jag upp en egen verklighet; att jag är ganska tråkig, är obehaglig, har en konstig världsbild o.s.v. Något måste det ju vara. Annars skulle mitt liv inte se ut som det gör.
 

Oxh du behöver inte byta ifall kurator på annan VC har möjlighet ta emot dig.

"Du kan söka vård på en annan vårdcentral än den du är listad vid, och det gäller även för besök hos barnmorska, sjukgymnast eller kurator. För planerad vård kan du dock bli hänvisad till den vårdcentral där du är listad om vårdcentralen har begränsade möjligheter att ta emot dig."
 
De brukar ha flera kuratorer per VC. Kolla upp om det finns fler på "din" VC.
Det gör det inte. Förut fanns det en kurator som hade en halvtid på denna VC och en annan längre bort. Sedan utökades resurserna så det är en heltidstjänst per VC, så då gick den förra kuratorn över till den andra VCn och sen var det en ny som började här.
 
Oxh du behöver inte byta ifall kurator på annan VC har möjlighet ta emot dig.

"Du kan söka vård på en annan vårdcentral än den du är listad vid, och det gäller även för besök hos barnmorska, sjukgymnast eller kurator. För planerad vård kan du dock bli hänvisad till den vårdcentral där du är listad om vårdcentralen har begränsade möjligheter att ta emot dig."
Tyvärr misstänker jag att resurserna är begränsade på samtliga vårdcentraler här ute. Det här är ju ute på vischan liksom.
 
Tyvärr misstänker jag att resurserna är begränsade på samtliga vårdcentraler här ute. Det här är ju ute på vischan liksom.

Försök ändå. Det kan vara som du tror, eller tvärtom.

Här är de bra på att samarbeta. Har inte "min" VC (eller folktandvård) tid och det är akut brukar de kolla om
"Grann-VC" inte kan ta det. Vilket de oftast kan. Det här är också vishan.

Men det kräver nog de förstår att du verkligen skulle behöva prata med någon nu. Så försök att inte vara "stark och duktig" när du pratar med dem (eller mailar).
 
Fast samtidigt vet jag inte riktigt vad en kurator kan hjälpa till med. Den uppfattning jag fått är att de mest funkar som någon att prata av sig hos. Det vet jag inte det finns någon poäng med.
 
Fast samtidigt vet jag inte riktigt vad en kurator kan hjälpa till med. Den uppfattning jag fått är att de mest funkar som någon att prata av sig hos. Det vet jag inte det finns någon poäng med.

Släpp dina förväntningar och prova. Jag har mött värdelösa kuratorer - och de som varit mycket bättre och haft bättre verktyg än psykologer.

Försök vara öppen. Prova. Vad är det värsta som kan hända?
 
Se bild
 

Bifogade filer

  • IMG_3743.PNG
    IMG_3743.PNG
    54,5 KB · Visningar: 30
Släpp dina förväntningar och prova. Jag har mött värdelösa kuratorer - och de som varit mycket bättre och haft bättre verktyg än psykologer.

Försök vara öppen. Prova. Vad är det värsta som kan hända?
Den förra kuratorn som fanns här upplevde jag som bra. Honom träffade jag 3 gånger i våras. Den nya har jag träffat en gång och fick inget gott intryck. Hon menade på att jag resonerade så klokt och redan hade klarat av så mycket på egen hand (underförstått; hon ville inte ha mig där). Jag fick faktiskt poängtera att jag inte hade pratat klart efter bara ett samtal, så då fick jag en tid till. Den avbokades så småningom då jag kände att det inte var rätt väg att gå.

Tja, det finns ju Buke-kuratorerna också ;). Förvisso finns vissa begränsningar, men som stödkäpp funkar det bra.
 
Men vem tusan gillar mig? Ingen som känner mig gör det.
Jag skulle dra mig för att umgås med någon som är så som du framstår här i skrift. Oavsett om du blivit formad att vara pessimistisk av dåliga erfaranheter eller född pessimist. Jag klarar mentalt inte av människor som ser sig själva som offer och har negativt tankemönster.
 
Jag skulle dra mig för att umgås med någon som är så som du framstår här i skrift. Oavsett om du blivit formad att vara pessimistisk av dåliga erfaranheter eller född pessimist. Jag klarar mentalt inte av människor som ser sig själva som offer och har negativt tankemönster.
Fy fan vilken jävla elak sak att skriva till någon som mår dåligt. Seriöst, vad får du ut av att sparka på nån som ligger?

Själv fixar jag inte elaka, oempatiska människor. Klarar liksom bara inte av dem.
 
Jag skulle dra mig för att umgås med någon som är så som du framstår här i skrift. Oavsett om du blivit formad att vara pessimistisk av dåliga erfaranheter eller född pessimist. Jag klarar mentalt inte av människor som ser sig själva som offer och har negativt tankemönster.

Men vad fan var poängen med det där? Det får ju knappast Magiana att må bättre.

Dessutom har hon en aktiv pågående depression. En stor del av sjukdomsbilden är pessimism och självförringelse.

Och nej få människor klarar det du beskriver. De flesta människor har förståelse för när en människa är sjuk dock!
 
Jag skulle dra mig för att umgås med någon som är så som du framstår här i skrift. Oavsett om du blivit formad att vara pessimistisk av dåliga erfaranheter eller född pessimist. Jag klarar mentalt inte av människor som ser sig själva som offer och har negativt tankemönster.
Du slipper.

Men jag har inte övervunnit den obotbara panikångesten, skaffat ett bra jobb efter över 10 års sjukskrivning och utan bra utbildning, samt skaffat ett hus helt på egen hand inom loppet av några år från att jag varit barskrapad, genom att vara negativ och se mig som offer. Jag har gått in med tanken att "där det finns en vilja finns det en väg" och sen har jag banne mig kavlat upp ärmarna. Det finns några som har kallat mig för Fantomen och jag är stolt över det jag lyckats klara av trots uppförsbacken.

Nu har jag dock åkt på en depression, (möjligen en utmattning i bakgrunden också). Klarar du inte det ska du inte läsa här.

Jag gör liksom vad jag kan för att bli frisk igen, men satan vad det var tungt igår och förrgår. Det är ingen barnlek. Var glad så länge du slipper bli sjuk.
 
Altså Magiana jag bara älskar att läsa hur du skriver nu. Dina inlägg andas helt plötsligt fighting spirit efter att för några veckor sedan ha varit helt svarta. Ibland faller du ner i det svarta igen men du har vänt oceanångaren och stävar nu mot ett mål, att döda depressionen. Visst har du långt kvar eftersom din resa mot att bli frisk bara har börjat men du har börjat på resan. Jag börjar känna igen den Magiana som jag läste inlägg av för ett par år sedan. Den Magiana som även om ämnet inte alltid var något jag ville delta i ändå var läsvärda eftersom du ingav ett hopp.
 
Buke (majoriteten här i alla fall) är f.ö. fantastiskt på att putta åt rätt håll när man själv inte klarar av det.

Altså Magiana jag bara älskar att läsa hur du skriver nu. Dina inlägg andas helt plötsligt fighting spirit efter att för några veckor sedan ha varit helt svarta. Ibland faller du ner i det svarta igen men du har vänt oceanångaren och stävar nu mot ett mål, att döda depressionen. Visst har du långt kvar eftersom din resa mot att bli frisk bara har börjat men du har börjat på resan. Jag börjar känna igen den Magiana som jag läste inlägg av för ett par år sedan. Den Magiana som även om ämnet inte alltid var något jag ville delta i ändå var läsvärda eftersom du ingav ett hopp.
Jag kan andas idag. Förvisso har jag inte sovit en sekund i natt, men det tycks inte påverka mer än att jag har huvudvärk.

Jag hoppas att jag är förbi värsta dippen och att jag inte ramlar så djupt ner i gropen igen. Men depressionen har ju inte kommit över en natt så jag räknar med att det tar tid att bli av med den också. Troligen har den varit på gång redan för över ett år sedan.
 
Du slipper.

Men jag har inte övervunnit den obotbara panikångesten, skaffat ett bra jobb efter över 10 års sjukskrivning och utan bra utbildning, samt skaffat ett hus helt på egen hand inom loppet av några år från att jag varit barskrapad, genom att vara negativ och se mig som offer. Jag har gått in med tanken att "där det finns en vilja finns det en väg" och sen har jag banne mig kavlat upp ärmarna. Det finns några som har kallat mig för Fantomen och jag är stolt över det jag lyckats klara av trots uppförsbacken.

Nu har jag dock åkt på en depression, (möjligen en utmattning i bakgrunden också). Klarar du inte det ska du inte läsa här.

Jag gör liksom vad jag kan för att bli frisk igen, men satan vad det var tungt igår och förrgår. Det är ingen barnlek. Var glad så länge du slipper bli sjuk.
Ja jag bara svarade angående att du skriver att ingen tycker om dig ? Vilket jag absolut inte tror stämmer, däremot vet jag att vissa inkl mig själv bara inte klarar med att ha kontakt med människor som är nere i längden för vi suger åt oss för mycket av negativitet och det betyder inte att vi ogillar den som mår dåligt :) krya på dig :heart
 
Men vad fan var poängen med det där? Det får ju knappast Magiana att må bättre.

Dessutom har hon en aktiv pågående depression. En stor del av sjukdomsbilden är pessimism och självförringelse.

Och nej få människor klarar det du beskriver. De flesta människor har förståelse för när en människa är sjuk dock!
Förståelse och ork är inte samma grej bara :)
 
Buke (majoriteten här i alla fall) är f.ö. fantastiskt på att putta åt rätt håll när man själv inte klarar av det.


Jag kan andas idag. Förvisso har jag inte sovit en sekund i natt, men det tycks inte påverka mer än att jag har huvudvärk.

Jag hoppas att jag är förbi värsta dippen och att jag inte ramlar så djupt ner i gropen igen.
Ramla ner i gropen gör du nog tyvärr igen, dock kommer du nog snabbare ur den.

Har insett mer och mer sanningen i den här bilden.
hftf2bv0gt8y.jpg
 
Ja jag bara svarade angående att du skriver att ingen tycker om dig ? Vilket jag absolut inte tror stämmer, däremot vet jag att vissa inkl mig själv bara inte klarar med att ha kontakt med människor som är nere i längden för vi suger åt oss för mycket av negativitet och det betyder inte att vi ogillar den som mår dåligt :) krya på dig :heart
Tack.

Jag har fortfarande rätt mycket obearbetad skit i mitt bagage. Ångesten, som var den största biten, tog sin tid. Nu är det resten kvar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har varit på arbetsintervju idag. Jag hatar verkligen att gå på intervju. Inte för själva intervjusituationen utan för känslan jag...
10 11 12
Svar
236
· Visningar
10 705
Senast: Lobelia
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 482
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 831
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 906
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp