Bukefalos 28 år!

Sv: Dilemmat.

Snål och ekonomisk som jag är hade jag kollat försäkringarna också, samt rasens fallenhete för att vara känslig mot foder och risken att den kräver nåt dyrt... sedan vägt detta mot övriga kostnader och tagit den billigaste...
 
Sv: Dilemmat.

Snål och ekonomisk som jag är hade jag kollat försäkringarna också, samt rasens fallenhete för att vara känslig mot foder och risken att den kräver nåt dyrt... sedan vägt detta mot övriga kostnader och tagit den billigaste...

Ja.. eller nja.
En av mina hundar (den lilla) har kostat mig bra mkt mer än den stora.
Hon hade veterinärkostnader på över 15 000 som jag fick på egen räkning bara första halvåret.
En Grand Danois vet vi att den behöver mkt mat osv. Där ska man vara beredd på en hund som är dyr i drift.
Men man ska alltid ha i åtanke att den lilla hunden kan komma att bli mkt (oförutsett) dyrare.
Jag lärde mig efter alla veträkningar och sparade ihop en hundbuffert där jag vet att det finns pengar för oförutsedda utgifter.
Någon som hänger med i hur jag menar?
 
Sv: Dilemmat.

Jodå vi hänger med :D det håller jag på å göra med.. spara till oförutsedda utgifter :p
Men nu till det viktiga... VAD ÄR DET FÖR RAS`???? ;);)
 
Sv: Dilemmat.

Nu gissar jag vidare på ras 2 :D.....

Engelsk springer spaniel? Du behöver ju inte svara om du inte vill:D

-------------------------------------------------------
Oavsett vad, så tycker jag nog att en mindre, billigare och friskare hund är att föredra. Om inte annat med tanke på att en lite mindre hund förmodligen kan hänga med dig och de andra hundarna fortare, än en GD som utvecklas långsammare.
Sen är det krasst lättare att hitta hundvakt till små än stora hundar, och de är lättare att ta med.
GD käns inte rätt, om du frågar mig, men det är givetvis ditt val.

Drar dock lite på smilbanden åt att du hade bokat en liten ryss, och nu funderar på GD. Jisses vilka motpoler:D Det största och det minsta:)
 
Sv: Dilemmat.

Nix. Ingen ESS.
Ja du märker ju vad jag varit ute o svajat i rasdjungeln. hehe.
Men GD stämmer utmärkt med mina (nya o förståndigare) kriterier, vilket även ras nr 2 gör.
Hundvakt åt GD är inga problem för mig att ordna.
Vad gäller utveckling, hmm..Vet inte riktigt vad jag ska skriva där.
Visst kanske det hade varit lättare med den mindre rasen, just med tanke på att jag redan har 2 st hundar.
Att ta med en GD ser jag nog inte heller som något problem,eftersom jag inte åker kommunalt om jag ska iväg.

Men hur jag än vänder och vrider på detta så kan jag inte bestämma mig för en av dom.
Vilken jag än väljer så kommer jag förmodligen dagdrömma om den andra rasen.
Och troligtvis så hinner jag med att äga båda raserna.
Men måste man välja en till att börja med?
Puh...



Nu gissar jag vidare på ras 2 :D.....

Engelsk springer spaniel? Du behöver ju inte svara om du inte vill:D

-------------------------------------------------------
Oavsett vad, så tycker jag nog att en mindre, billigare och friskare hund är att föredra. Om inte annat med tanke på att en lite mindre hund förmodligen kan hänga med dig och de andra hundarna fortare, än en GD som utvecklas långsammare.
Sen är det krasst lättare att hitta hundvakt till små än stora hundar, och de är lättare att ta med.
GD käns inte rätt, om du frågar mig, men det är givetvis ditt val.

Drar dock lite på smilbanden åt att du hade bokat en liten ryss, och nu funderar på GD. Jisses vilka motpoler:D Det största och det minsta:)
 
Sv: Dilemmat.

Se då till att umgås med hundar av bägge raserna, och fundera på vad du vill göra med den. Samt vad du har råd med.
Det viktigaste är ju att du hittar en hund du trivs med, men jag skulle försöka bortse från utseende och fundera mer på egenskaper. Är det sedan en GD som är rätt så är det:)
 
Sv: Dilemmat.

Se då till att umgås med hundar av bägge raserna, och fundera på vad du vill göra med den. Samt vad du har råd med.
Det viktigaste är ju att du hittar en hund du trivs med, men jag skulle försöka bortse från utseende och fundera mer på egenskaper. Är det sedan en GD som är rätt så är det:)

Tack för goda råd.
Jag skall som sagt ner till småland och uppfödaren av ras nr 2. Hon skulle ringa dit några av hennes valpköpare så jag fick träffa avkommer och så.
Det ser jag verkligen fram emot.

I samma veva tänkte jag försöka pricka in ett besök hos en GD uppfödare i Skånetrakten.

Tills dess får jag spåna på om det finns någon här i närheten man kan våldgästa.:D
 
Sv: Dilemmat.

Vilken ras? Komigen sej komemr inte kunna sluta vara sååååå nyfiken Look into my puppie eyes, how can u resist (bajs stavning ja vet)
 
Sv: Dilemmat.

Vilken ras? Komigen sej komemr inte kunna sluta vara sååååå nyfiken Look into my puppie eyes, how can u resist (bajs stavning ja vet)


Ha ha ha. Det var hela poängen. Att ni skulle vara nyfikna alltså.;)
Annars brukar jag vara väldigt duktig på att slänga upp, nästan för mkt information. Så denna gången kniper jag. Zip it.:D
 
Sv: Dilemmat.

Hihi

ansiktesepiabra.jpg


STO.jpg


PLUTO.jpg


Till Alla: Jag vet vet andra rasen LJ funderar på .. Pilutta er ;)
 
Sv: Dilemmat.

ÅÅh sötnötis Atlaz pluttesnuttegullhund!!:love:
Nu gjorde du det verkligen lättare!:mad:
Du är faktiskt den ENDA som vet den andra rasen!;)

Ledtråd: Minst 2 färger på en hund.
 
Sv: Dilemmat.

om man gissar rätt berättar du då? :D blir ju vansinnigt nyfiken jag också:p och med tanke på herdehunds/malleintresset och den långa pälsen får jag nog ta och gissa på terv

Träffa så många hundar av båda raserna du kan, skriv + och - lista.. och om det nu verkligen bara är pälsvården och ditt utställningsintresse som sätter käppar i hjulen kan du ju kanske klippa ner pälsen lite senare? eller utsällningarna kanske är ett av dina primära mål?
Men visst är GD vackra:love:
visserligen en icke godkänd färg men ack så vacker för det
P0813_160349.jpg

(med foderallergi, en avviftad svans och lite annat smått och gott, det mesta på äldre dar dock)
 
Sv: Dilemmat.

som bebis vart hon silvergrå harlequin(jättevacker:love: ) men på äldre dar blev hon mörkare och dom svarta fläckarna blev större
fotat med världens sämsta mobilkamera, men färgen är ganska verklighetstrogen
 
Sv: Dilemmat.

collie
old english sheepdog
bearded collie

Jag kanske eventuellt nästan berättar om ni gissar rätt.:D
Jag kan ju iallafall skriva om rasen finns med i era gissningar.
Dom här 3 är helt fel iaf.
Good try, better luck next time.;)

Vi kan väl börja med att göra en gemensam - lista för GD så länge. Någon börjar, och vi andra kopierar och fyller på.
Detta blir då negativt som tex rasbundna grejer. Inget individuellt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min mage har sålänge jag kan minnas varit strulig. När jag var i tonåren utredde det, eller "utredde" är kanske bättre. Man tog lite...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
14 504
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 637
Senast: Imna
·
Hundavel & Ras Hej! Ytterligare en av dessa trådar om att välja hundras. Hoppas ni orkar ta er an min frågeställning, som lite bygger på att jag är...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 767
Senast: hastflicka
·
L
Hundavel & Ras Hejhej, tänkte be er kloka bukefalister om lite kloka råd. Jag har sedan länge vart förälskad i rasen Australian Shepherd, och nu har...
2
Svar
24
· Visningar
3 772
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp