Diskmaskin diskar inte rent

Jag tycker överhuvudtaget att disk inte blir riktigt ren i diskmaskin. Tallrikarna får en unken lukt t.ex. och måste diskas om, och även med en splirrans ny diskmaskin verkar samma smutsiga sköljvatten gå runt runt utan att bytas. När programmet är klart ligger smutsigt sköljvatten kvar i botten av maskinen.

Vi diskar för hand sedan ett par år tillbaka, då vi är less på diskmaskiner som inte gör disken ren, men jag börjar bli less och vill ha en maskin igen... Suck. Bara att kunna ställa undan smutsig disk är värt en maskin, dvs slippa ha allt stående i diskhon och intill.
 
Jag tycker överhuvudtaget att disk inte blir riktigt ren i diskmaskin. Tallrikarna får en unken lukt t.ex. och måste diskas om, och även med en splirrans ny diskmaskin verkar samma smutsiga sköljvatten gå runt runt utan att bytas. När programmet är klart ligger smutsigt sköljvatten kvar i botten av maskinen.

Vi diskar för hand sedan ett par år tillbaka, då vi är less på diskmaskiner som inte gör disken ren, men jag börjar bli less och vill ha en maskin igen... Suck. Bara att kunna ställa undan smutsig disk är värt en maskin, dvs slippa ha allt stående i diskhon och intill.

Jag tycker det mesta blir superbra diskat och rent.

Ett vanligt fel många gör är att köra program som avviker från parametern högsta möjliga temperatur. Vår diskmaskinsreparatör skrattade åt oss när vi sade att vi använder olika program, bland annat de Eco-program som tillverkaren marknadsför när det gäller energi och vattenförbrukning. Då fick man tydligen räkna med frekventa rengöringar och reparationer och halvdant resultat vid disk. Sen dess har vi kört ett enda program och både resultat och reparationer är klockrena.

Har en Siemens och hade tidigare en Bosch (typ exakt samma)
 
Jag tycker överhuvudtaget att disk inte blir riktigt ren i diskmaskin. Tallrikarna får en unken lukt t.ex. och måste diskas om, och även med en splirrans ny diskmaskin verkar samma smutsiga sköljvatten gå runt runt utan att bytas. När programmet är klart ligger smutsigt sköljvatten kvar i botten av maskinen.

Vi diskar för hand sedan ett par år tillbaka, då vi är less på diskmaskiner som inte gör disken ren, men jag börjar bli less och vill ha en maskin igen... Suck. Bara att kunna ställa undan smutsig disk är värt en maskin, dvs slippa ha allt stående i diskhon och intill.
Du måste använda hög värme och regelbundet köra rengöringsmedel.
 
Jag tycker det mesta blir superbra diskat och rent.

Ett vanligt fel många gör är att köra program som avviker från parametern högsta möjliga temperatur. Vår diskmaskinsreparatör skrattade åt oss när vi sade att vi använder olika program, bland annat de Eco-program som tillverkaren marknadsför när det gäller energi och vattenförbrukning. Då fick man tydligen räkna med frekventa rengöringar och reparationer och halvdant resultat vid disk. Sen dess har vi kört ett enda program och både resultat och reparationer är klockrena.

Har en Siemens och hade tidigare en Bosch (typ exakt samma)
Har pratat med en installatör som sagt samma. Samt starkt avrått från att köra kortprogrammen annat än i undantagsfall.

Har i.o.fr.s en Miele nu men hade Siemens i förra bostaden. Brukar (nu) köra ett program som är 75 grader (tror jag) och tar 3 timmar. Inga problem med resultatet.
 
Jag tycker överhuvudtaget att disk inte blir riktigt ren i diskmaskin. Tallrikarna får en unken lukt t.ex. och måste diskas om, och även med en splirrans ny diskmaskin verkar samma smutsiga sköljvatten gå runt runt utan att bytas. När programmet är klart ligger smutsigt sköljvatten kvar i botten av maskinen.

Vi diskar för hand sedan ett par år tillbaka, då vi är less på diskmaskiner som inte gör disken ren, men jag börjar bli less och vill ha en maskin igen... Suck. Bara att kunna ställa undan smutsig disk är värt en maskin, dvs slippa ha allt stående i diskhon och intill.
Dåliga maskiner.
Jag har aldrig upplevt det problemet.
Diskmaskin är en mänsklig rättighet i min bok.
 
Jag klarar inte av ”diskmaskins-lukt” men en sån här fixar det problemet! 👌🏻
 

Bifogade filer

  • D305D249-C843-4BF7-B2AE-C50A0A01DA04.png
    D305D249-C843-4BF7-B2AE-C50A0A01DA04.png
    27,8 KB · Visningar: 31
Off topic men är det någon som vet om det finns diskmaskiner utan möjlighet att tillsätta salt? 😅 Diskmaskinen på jobbet kalkar ner all disk och ingen lyckas lösa problemet..
 
Har pratat med en installatör som sagt samma. Samt starkt avrått från att köra kortprogrammen annat än i undantagsfall.

Har i.o.fr.s en Miele nu men hade Siemens i förra bostaden. Brukar (nu) köra ett program som är 75 grader (tror jag) och tar 3 timmar. Inga problem med resultatet.
3 timmar? Jisses vilken tid! Är det verkligen billigare i el, vatten, diskmedel (+andra medel) att använda diskmaskin?

Vi har ingen utan diskar för hand, känner ibland att jag vill ha, men det finns ingen plats i köket för en så jag lär inte få en heller, så bara att fortsätta slava med disken!
 
3 timmar? Jisses vilken tid! Är det verkligen billigare i el, vatten, diskmedel (+andra medel) att använda diskmaskin?

Vi har ingen utan diskar för hand, känner ibland att jag vill ha, men det finns ingen plats i köket för en så jag lär inte få en heller, så bara att fortsätta slava med disken!
Billigare? Förmodligen inte, inräknat maskinkostnaden helt säkert inte. Bekvämare, definitivt.

(Nu kör jag ofta ett intensivprogram på 90 minuter med extra hög temperatur, så 3 timmar är mer som de där eco-programmen man ska undvika.)

Två-tre fulla maskiner om dagen körs och skulle det varit enbart handdisk hade jag fått sänka ambitionerna med matlagningen sådär jättemycket för att skapa mindre disk.
 
3 timmar? Jisses vilken tid! Är det verkligen billigare i el, vatten, diskmedel (+andra medel) att använda diskmaskin?

Vi har ingen utan diskar för hand, känner ibland att jag vill ha, men det finns ingen plats i köket för en så jag lär inte få en heller, så bara att fortsätta slava med disken!
Jag tror att det är lite som med tvättmaskiner. Ibland är det bra att "blåsa ur" dem med ett lite längre och varmare program. Jag brukar köra vår bänkdiskmaskinen på ett program som tar ca 1 timme, men ibland sätter vi den på det längsta och varmaste för att den ska få gå "ordentligt" med jämna mellanrum!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag håller på att bli tokig! Diskmaskinen diskar inte rent. Allting i övre korgen får en äcklig hinna med bös efter disken.. Jag har...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
4 749
Senast: Jeffery
·
Hemmet Vi har fått problem med vår diskmaskin och jag känner mig lite okunnig😅 1. För ett tag sedan fick vi felkod för att filtrena behövde...
2
Svar
21
· Visningar
1 697
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 886
Senast: Hazel
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 761
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp